فرآیند اعتباربخشی دانشگاه

  •  
    منظور از پرسش « پيشنهاد شما براي ارتقاي كيفيت در استاندارد مورد نظر چيست؟» در فرم هاي خودارزيابي چيست؟
    • منظور از اين پرسش آن است كه ساير روش هاي تامين، اجرا و يا رعايت استاندارد مورد نظر كه ممكن است در فرم خودارزيابي مربوطه ديده نشده باشد را شرح دهيد. اين بخش مي تواند شامل درج ساير مكانيسم ها و شواهد بومي كشور ايران باشد كه بدان وسيله استاندارد مورد نظر رعايت مي شود. از اين بخش جهت ارتقاي كيفيت استاندارد مورد نظر و اعلام پيشنهادات به سازمان اعتباربخش ASIC استفاده مي شود و اهميت بسياري در فرم هاي خودارزيابي دارد.

  •  
    منظور از پرسش « آيا مستندات آن وجود دارد؟» در قسمت مدارك پشتيبان فرم هاي خودارزيابي چيست؟
    • منظور از اين پرسش وجود سوابق اجرا يا رعايت استاندارد مورد نظر در واحد فعاليت شماست. چنانچه براي رعايت استاندارد مورد نظر مستندات مورد پرسش وجود داشته باشد خواهشمند است در مكان تعيين شده نسبت به بارگذاري آن يا درج آدرس وب سايت آن اقدام نماييد.

  •  
    منظور از پرسش «وضعيت شما در برابر استاندارد (...) چگونه است؟» در فرم هاي خودارزيابي چيست؟
    • منظور، تشريح چگونگي انطباق حوزه فعاليت شما نسبت به استاندارد مورد نظر است. اينكه آيا حوزه فعاليت شما با استاندارد مورد نظر مطابقت دارد يا ندارد يا تا حدي مطابق با استاندارد مورد نظر است. در صورتيكه اظهار مي نماييد كه با استاندارد مورد نظر مطابق هستيد يا تاحدي انطباق داريد، خواهشمند است چگونگي انطباق خود با استاندارد مورد نظر را در مكان تعيين شده شرح دهيد.

  •  
    منظور از پرسش «آیا استاندارد به حوزه فعالیت شما مرتبط است؟» در فرم هاي خودارزيابي چيست؟
    • منظور از اين پرسش ارتباط موضوعي استاندارد مورد نظر با حوزه فعاليت شما است. در صورتي كه استاندارد مورد نظر به حوزه كاري شما مرتبط نيست خواهشمند است در مكان تعيين شده حوزه مرتبط پيشنهادي خود را درج فرماييد.

  •  
    در صفحه آغازین فرم های خودارزیابی، منظور از «حوزه محل فعاليت Affiliation» چیست و چگونه نوشته می شود؟
    • منظور از وابستگی سازمانی، عنوان محل كار افراد است كه معمولا چند قسمتی است. مثال هایی از وابستگی سازمانی عبارت است از: دانشكده پیراپزشكی، دانشگاه علوم پزشكی تهران؛ معاونت بین الملل، دانشگاه علوم پزشكی تهران؛ گروه مدیریت پرستاری، دانشكده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشكی تهران (مثال ها با نقطه ویرگول ؛ از یكدیگر جدا شده اند)

  •  
    در صفحه آغازین فرم های خودارزیابی، منظور از «سِمَت» چیست و چگونه نوشته می شود؟
    • منظور از سِمَت، جایگاه سازمانی است كه فرد در آن قرار دارد. مثال هایی از سمت های دانشگاهی موجود عبارت است از: كارشناس آموزش، كارشناس امور پژوهشی، كارشناس امور بین الملل، كارشناس رایانه، مدیر روابط بین الملل و اعتباربخشی، مشاور اجرایی، معاون بین الملل و غیره.

  •  
    فرم های تحت وب خودارزیابی در كدام بخش از وب سایت مدیریت روابط بین الملل و اعتباربخشی موجود است؟
    • پس از آنكه به وب سایت فارسی مدیریت روابط بین الملل و اعتباربخشی به آدرس http://www.gsia.tums.ac.ir/fa-dira وارد شدید، در تابلو اعلانات سمت راست صفحه لینك فرم های تحت وب خودارزیابی قابل مشاهده است. بر روی لینك كلیك كرده و به صفحه مقدماتی هدایت می شوید. در صفحه مقدماتی اطلاعاتی كلی درباره اعتباربخشی و فرایند خودارزیابی نوشته شده است. در پایین صفحه پنج دكمه به تفكیك موضوعات آموزش، پژوهش، دانشجویی، بین الملل و توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع وجود دارد. بسته به موضوع فعالیت خود بر روی یكی از پنج گزینه كلیك نمایید.

  •  
    آدرس وب سایت مدیریت روابط بین الملل و اعتباربخشی چیست؟
    •  http://www.gsia.tums.ac.ir/fa-dira

  •  
    چگونه به فرم های خودارزیابی دسترسی یابم؟
    •  به منظور ورود به سامانه تحت وب فرم های خودارزیابی، نخست به پورتال معاونت بین الملل دانشگاه به آدرس  http://www.gsia.tums.ac.ir  وارد شوید و زبان فارسی را انتخاب نمایید. وارد زیرسایت مدیریت روابط بین الملل و اعتباربخشی )http://www.gsia.tums.ac.ir/diraشده و بر روی گزینه فرم های تحت وب خودارزیابی كلیك نمایید. در صفحه باز شده، توضیحات كلی و مقدماتی درباره اعتباربخشی و اهمیت انجام فرایند خودارزیابی نوشته شده است. پس از مطالعه دقیق( آن با توجه به موضوع مرتبط به حوزه فعالیتتان یكی از گزینه های آموزش، پژوهش، دانشجویی، بین الملل، و یا توسعه مدیریت  برنامه ریزی منابع را انتخاب نمایید. با كلیك بر روی هر یك از موضوعات فوق وارد صفحه ورود كابران می شوید. در بخش ورود كاربران با وارد كردن نام كاربری و رمز عبور كه از پیش و از طریق اتوماسیون اداری بصورت محرمانه به شما اعلام شده است به فرم های خودارزیابی دسترسی می یابید.

  •  
    منظور از اصطلاح «خودارزیابی Self Assessment» چیست؟
    • خودارزیابی، نخستین مرحله از مراحل 3 گانه فرایند اعتباربخشی است كه در آن دانشگاه مطابق با الگوهای از پیش تعیین شده خود، اقدام به بررسی وضعیت موجود می كند. این بررسی، یك مطالعه جامع و كامل از تمامی فعالیت ها و فرایندهایی است كه در دانشگاه انجام می شود. ماحصل فرایند خودارزیابی، گزارش جامع خودارزیابی است كه به شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود كمك می كند. با استفاده از این گزارش، دانشگاه اقدام به برنامه ریزی جهت تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف می كند

  •  
    منظور از اصطلاح «اعتباربخشی Accreditation» چیست؟
    • مطابق با تعریفی كه شورای اعتباربخشی آموزش عالی (Council for Higher Education Accreditation) از آن ارائه داده، اعتباربخشی عبارت است از فرایند چند مرحله ای و دانشگاهی که مبتنی بر خود ارزیابی دانشگاه از خود و سپس ارزیابی دانشگاه از سوی تیم خبرگان (سازمان های اعتباربخش) مطابق با استانداردهای از پیش تعیین شده است. این فرایند در وهله ی اول به منظور پاسخگویی به عموم مردم در قبال خدمات آموزشی ارائه شده و سپس به منظور بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه انجام می شود. به منظور نیل به این اهداف، کیفیت برنامه های آموزشی، اعضای هیئت علمی و کارکنان مورد ارزیابی قرار می گیرند.

  •  
    منظور از عبارت «تضمین كیفیت Quality Assurance» چیست؟
    • تضمین كیفیت در آموزش عالی عبارت است از بكارگیری روش ها و ساز و كارهایی كه به كمك آن می توان از ارائه خدمات آموزشی استاندارد اطمینان یافت. فرایندهایی مانند اعتباربخشی از جمله چنین ساز و كارهایی هستند.

  •  
    در بخش «ملاحظات» در فرم های خودارزیابی چه چیزی ذكر می شود؟
    • سایر مطالب مهمی كه قابل بیان در ساير بخش ها نبوده است در این بخش ذكر می شود.


Close