تاریخ ایجاد: ۱۳۹۲ سه شنبه ۱۲ شهريور   تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۲ شنبه ۵ بهمن    تعداد بازدید : 5877

رتبه‌بندی واحدهای درون سازمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران تحت عنوان TUMS RANKING

با توجه به پیشرفت روز افزون علمی پژوهشی دانشگاه‌ها در سطح منطقه و جهان و تاثیر حوادث و مسائل سیاسی منطقه بر میزان مناسبات بین‌المللی، دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به سیستم‌های مختلف رتبه‌بندی بین‌المللی وارد شده‌است و در این فرآیند با چالش‌هایی نیز مواجه می‌باشد، اما از آنجایی که در رتبه‌بندی ابعاد مختلف یک دانشگاه مورد سنجش قرار می‌گیرد معرفی هر چه بهتر قابلیت‌های کمی و کیفی دانشگاه، مستلزم هماهنگی واحدهای مختلف می‌باشد.

 

نقش و اهمیت ارزشیابی در فرایند اصلاح و رشد نظام‌های آموزش عالی و ایجاد ارتباط نزدیک با دستاوردهای علمی بر کسی پوشیده نیست. ایجاد نظام ارزشیابی کیفیت آموزش، پژوهش ابزاری را برای دانشگاه فراهم می‌سازد تا به‌وسیله آن فعالیت‌های خود را مورد بازنگری قرار دهد. نقاط قوت و ضعف را معین کند و گزینه‌های مناسب را برای اصلاح خود انتخاب نماید. میزان توجه دانشگاه به فرآیند ارزشیابی بیانگر خواست سازمان نسبت به بهبود فرایندهای جاری آموزشی و رفع کاستی‌های موجود است. ارزشیابی ابزاری برای درک ارزش پدیده‌ها و قضاوت در مورد آن‌ها است و دانش خاص مربوط به یک موقعیت ویژه را تولید کرده و به ایجاد دانشی تعمیم پذیر نمی‌انجامد.

 

حضور در عرصه بین الملل و کسب جایگاه برتر منطقه ای در عرصه علوم پزشکی برگرفته از افق بیست ساله کشور و از رسالت های تصریح شده در نقشه علمی دانشگاه است.

دستیابی به این هدف متعالی نیازمند تعالی سازمانی در تمام فعالیت های پیش رو و همچنین قابل رؤیت کردن دستاوردهای آن است.

دانشگاه علوم پزشکی تهران همانند تمامی دانشگاه­های معتبر جهان، با بررسی مؤسسات رتبه­بندی­ کننده بین­المللی، معتبرترین و مشهورترین آنها را انتخاب کرده تا با  شناسائی شاخص های مورد نظر آنها و برنامه­ریزی­های کوتاه­مدت و بلندمدت بتواند رتبه شایسته خود را در بین دانشگاه های جهان کسب نماید. در همین راستا کمیته تخصصی رتبه­بندی در معاونت بین الملل دانشگاه تشکیل شده و یکایک معیارها و شاخص­های رتبه بندی در این مؤسسات را بررسی کرده است.

ما با جمع‌بندی کلیه معیارها و شاخص‌های مورد نظر این مؤسسات، سیستم رتبه‌بندی دانشگاه را تحت عنوان TUMS Ranking  طراحی کرده ایم تا بتوانیم با قابل رؤیت نمودن آنها امکان لازم را برای حضور تمام عیار دانشگاه در رتبه بندی‌های بین المللی فراهم ساخته و با کنترل و نظارت بر وجود و ارتقاء آنها، نسبت به انعکاس پویا و بروز فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه در سایت های بین الملل، تعالی سازمانی مورد نظر را پیگیری نمائیم.

در این راستا برای دقت عمل بیشتر در این برنامه برآن هستیم که با استفاده از شاخص‌های TUMS Ranking که برگرفته از معیارهای بین‌الملل است، نسبت به رتبه‌بندی واحدهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه اقدام نمائیم تا با ارزیابی آنها نقاط ضعف واحدهای مذکور در انعکاس فعالیت های انجام شده شناسایی گردد و با قابل رؤیت نمودن نقاط قوت و برنامه ریزی برای رفع نقصان‌های احتمالی به جایگاه واقعی خود در رتبه بندی بین المللی دست یابیم.

 

 اهداف اصلی TUMS Ranking

 

معرفی عملی شاخص‌های ارزیابی جهانی و آشنا نمودن واحدهای تابعه‌ی دانشگاه با این شاخص‌هاست

 ایجاد بانک اطلاعاتی اقلام مورد نیاز سیستم‌های رتبه‌بندی است که بتواند اطلاعات مشخص را به‌طور سالیانه گرآوری و در جایی مناسب ثبت و قابل رویت نماید.

چیزی که در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دیده نمی‌شود ارائه‌ی دستور‌العمل‌های عینی و راهکارهای ارتقای رتبه است که در گام نخست کمبودها و نقاط ضعف دانشگاه را هدف قرار می‌دهد و یکی از اهداف مهم این ارزیابی است.

راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی که حاوی تمام اطلاعات جزئی در مورد وضعیت آموزشی و پژوهشی و امکانات دانشگاه است.

ارزیابی درونی، علاوه بر آشنا سازی واحدهای تابعه دانشگاه با معیارهای مهم ارزیابی‌های جهانی آنها را به رقابت و چالش انداخته، موجبات ارتقاء هرچه سریع‌تر دانشگاه را فراهم می‌آورد و شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود را ممکن می‌سازد.

TUMS Ranking در واقع تدبیری است در جهت ارتقاء کیفیت آموزش، پژوهش، امکانات و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه. هدف نهایی آن برخورداری دانشگاه از جایگاهی درخور و شایسته در عرصه‌های بین‌المللی است.    

چشم‌انداز : ارزیابی بایستی منجر به ارتقاء و بهبود كیفیت دانشگاهها شود.

 

مراحل اجرایی TUMS Ranking

 

الف- ایجاد پایگاه اطلاعاتی شاخص‌های ارزیابی

 

امور مربوط به رتبه‌بندی از سال 1389 در قالب یک پروژه‌ با عنوان"بررسی را‌هکارهای ارتقاء رتبه‌ی دانشگاه علوم پزشکی تهران " به حوزه‌ی بین‌الملل دانشگاه محول شد. از عمده فعالیت‌های مدیریت روابط بین‌الملل بررسی و پایش وضعیت رتبه‌ی بین­المللی دانشگاه در سیستم­های رتبه­بندی و تکمیل پرسشنامه‌های برخی از این موسسات است. در بسیاری از موارد آمار و اطلاعات استعلام شده منطبق بر آمار موجود و ثبت‌شده در پایگاه اطلاعاتی دانشگاه است اما در بسیاری از موارد دسترسی به این آمار بسیار مشکل بوده‌‌، یا در اصل آماری در مورد آن قلم اطلاعاتی بخصوص به ثبت نرسیده‌است. چه بسا فعالیت‌هایی در دانشگاه انجام می‌شود اما اطلاعات آن در جایی به طور منظم ثبت نمی‌شود یا اگر ثبت می‌شود به نحو‌ی است که پاسخ‌گوی نیازهای سیستم‌های رتبه‌بندی نمی‌باشد. این امر مشکلاتی را در پاسخ‌گویی به این موسسات ایجاد نموده‌است. لذا معاونت بین‌الملل تصمیم به ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی کامل و جامع از اقلام اطلاعاتی مورد نیاز سیستم‌های رتبه‌بندی نمود.

 

ب- تعریف مدل رتبه‌بندی با شناسایی میزان هر یک از شاخص‌ها

 

پایگاه اطلاعاتی طراحی‌شده به عنوان یک مدل رتبه‌بندی و با هدف ارزیابی درونی شکل گرفته‌است. این پایگاه نه تنها شاخص‌های سیستم‌های رتبه‌بندی جهانی بلکه تمام فعالیت‌ها، بروندادها، امکانات و خدمات مرتبط با آن شاخص‌ها را که حائز اهمیت بوده‌است را نیز در برگرفته‌است. شاخص‌های ارزیابی TUMS RANKING در زمینه‌ی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، امکانات و خدمات و فعالیت‌های بین‌المللی برگرفته از مجموعه‌ای از شاخص‌های سیستم‌های رتبه‌بندی مطرح دنیاست.

 

ج - ایجاد یک ساختار برای تولید و ثبت الکترونیک اقلام اطلاعاتی مورد انتظار و شبکه‌ی اطلاع‌رسانی این اقلام برای مخاطبین داخلی و خارجی

 

اطلاعات و آمار از مهم‌ترین عوامل برای هر فعالیت علمی، فنی و اقتصادی است. پژوهش‌گران، سرمایه‌­گذاران، مدیران صنعتی و تولیدی همواره نیازمند اطلاعات و ارقام دقیق و جدید می‌باشند تا بر مبنای آن بتوانند برنامه‌ریزی لازم برای انتخاب و تنظیم فعالیت‌های آموزشی ، پژوهشی و توسعه‌ای را به نحو مطلوب در عرصه‌ی بین‌المللی انجام دهند.

 

این مدل بر اساس شاخص‌های رتبه‌بندی مطرح در سیستم های ارزیابی جهانی تنظیم شده و در واقع سامانه‌ی جامع پاسخ‌گویی به سیستم‌های رتبه‌بندی خواهد بود.

 

برای رسیدن به الگوی مناسب مجموعه‌ای از فرآیندها در حوزه‌های مختلف شناسایی ‌شده‌است. محورهای آموزش، پژوهش، امکانات، خدمات و فعالیت‌های بین‌المللی در این جدول در قالب اقلام دانشجو، هیات علمی، نیروی انسانی، تولید علم، امکانات و خدمات و فعالیت‌های بین‌المللی گروه‌بندی شده‌اند.

 

د- اجرای مدل رتبه‌بندی بر اساس اطلاعات گردآوری شده و در نهایت اعلام نتایج رتبه‌بندی دوره‌ای

 

مطالب بعد از اجرای ارزیابی تکمیل خواهد شد.

 

ه- تدوین برنامه‌ی استراتژیک برای ارتقاء واحدهای تابعه‌ی دانشگاه بر اساس نتایج رتبه‌بندی بین‌المللی

 

سازمانهای آموزشی پیوسته در حال تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی هستند از این رو لازم است جهت هرگونه تصمیم گیری و برنامه‌ریزی راهبردی در سازمان نسبت به شناخت وضع موجود از طریق بررسی عوامل محیط درونی و بیرونی اقدام شود. این وظیفه بر عهدۀ تحلیلگران محیطی است که جهت شناسایی فرصتها و تهدیدات بدقت اثر متغیرهای محیطی برتمام بخشها و ارکان سازمان اعم از نهاده‌ها و ستاده‌ها را بررسی کنند به عبارت دیگر از طریق تحلیل محیطی است که فرصتها و تهدیدات محیط مشخص شده و بر آن اساس و با توجه به شناسایی‌ای که قبل از آن از نقاط قوت و ضعف درونی سازمان باید بدست آمده باشد هدفها را تعیین کرده و رویه‌ها و سیاستهای سازمانی را مشخص می‌کند. این امر به مدیریت یاری می‌رساند در مقابله با فرصت‌ها و تهدیدهای محیط بیرونی رویه‌ای هماهنگ و یکپارچه اتخاذ کند و به اهداف خود به نحو شایسته‌ای دست یابد. از این رو مفاهیم و تئوری های مدیریت استراتژیک شکل گرفته و عنصر شناخت وضع موجود جهت مقابله با بحرانهای پیش رو و همچنین فرموله کردن مسیر حرکت در قالب آگاهی از فرصتها و تهدیدات مطرح گردید.

 

بعد از تکمیل نتایج ارزیابی و تشکیل تیم رتبه‌بندی باید گزارشی مدیریتی در خصوص لزوم تغیرات آینده ارائه شود و دانشگاه باید بر اساس این گزارش مدیریتی برنامه‌ریزی و حرکت نموده، راه را برای ارتقای رتبه‌ی بین‌المللی دانشگاه هموار نماید.

 

گروه بندی اقلام اطلاعاتی

 

با توجه به ماهیت اقلام اطلاعاتی و جامعه مورد هدف در انجام ماموریت های دانشگاه علوم پزشكی تهران فهرست اقلام اطلاعاتی مورد نیاز در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه در گروه‌بندی‌های مشخصی به شرح زیر دسته بندی شده در ادامه هر بخش، متولی تولید اطلاعات، زمان بروزرسانی تبیین شده است.

 

گروه های اصلی اقلام اطلاعاتی مورد نیاز :

 

فهرست گروه های اصلی اقلام اطلاعاتی مورد نیاز و متولی تولید اطلاعات شامل موارد زیر است كه در ادامه تعاریف و مفاهیم آنها به تفضیل ارائه می شود.

 

هیأت علمی

Faculty

دانشجو

Students

کیفیت پژوهش : تولیدات پژوهشی و مستندات علمی

Research Productivity and Quality

فعالیت‌ها و همکاری‌های بین‌المللی

International Collaborations & Activities

امکانات و خدمات

General Support and Services

مالی: منابع و مصارف

Funding & Investment

 

  • گروه اطلاعات اعضای هیأت علمی

 

  1. Academic faculty staff (Instructional/Research)

  2. Visiting international academic faculty staff – Inbound/Outbound

  3. Academic faculty staff who are qualified to surpervise postgraduate students

  4. Academic faculty staff with PhD degree 

  5. Academic staff which are woman

  6. Academic faculty staff with PhD from foreign countries

  7. International Academic Faculty Staff (Instructional/Research)

  8. Academic research staff with doctoral-level degree

 

  • گروه اطلاعات دانشجویان

 

  1. Total applicants of TUMS

  2. Students general Satisfaction 

  3. Students’ Satisfaction with the quality of their teaching program

  4. Graduates Pursuing Further Study

  5. Undergraduate / Postgraduate Students

  • Student headcount enrolment by level and by school/unit

  • Student headcount enrolment by level

  • Student headcount enrolment by gender

  • Headcount of students by level and by gender-[2011-2012]

  1. Undergraduate Exchange Students – Inbound / Outbound

  2. Postgraduate Exchange Students – outbound /Inbound

  3. Undergraduate / Postgraduate International Students

  4. Undergraduate Students - First Year

  5. Undergraduate female Students - First Year             

  6. Undergraduate International Students - First Year  

  • By school/unit and by level

  • By school/unit, by department and by gender

  1. Undergraduate International Students (name of nationalities)

  2. Postgraduate Students - First Year

  3. Postgraduate female Students - First Year           

  4. Postgraduate International Students - First Year    

  • By school/unit and by level

  • By school/unit, by department and by gender

  1. First year students at doctoral level

  2. Students who study for professional doctoral degrees        

  3. Undergraduate and postgraduate degrees awarded

  4. Master or equivalent – First Year students

  5. Students on scholarships

  6. Unemployment rate of graduates in different levels of bachelor’s, Master’s, Doctoral degree  

  7. Headcount of graduates by  level and by gender-[2010-2011]

 

  • گروه اطلاعات کیفیت پژوهش : تولیدات پژوهشی و مستندات علمی

 

  1. Citations

  2. Papers

  3. Research projects in industrial fields

  4. Companies affiliated to the university (spin-off)

  5. Total innovations and knowledge transfers

  • National Patents

  • International Patents

  • International Discoveries

  • National Discoveries

  1. National and international awards winners

  2. Students who have national and international awards

  3. Alumni who have won national and international awards

  4. Prolific academic experts

  5. Highly cited alumni

  6. Research centers

  7. Incubator Centers

 

  • گروه اطلاعات فعالیت‌ها و همکاری‌های بین‌المللی

 

  1. Different nationalities represented in the student body

  2. Different nationalities by number

  3. Agreements and collaborations

  4. Outbound / Inbound student exchange agreements

  5. International research collaborations programs

  6. International conferences

  • National and International conferences organized by the university

  • International conferences in which TUMS academic faculty staff participated

 

  • گروه اطلاعات امکانات و خدمات

 

  1. Sport Facilities

  2. Student Societies

  3. On campus Facilities

  4. Library Properties

  5. Full-time Career Advisors

  6. Medical Facilities

 

  • گروه اطلاعات منابع و مصارف 

 

  1. Total University Funding

  • Institutional Income

  • Total institutional income which was derived directly from governmental and public sectors

  1. Income from Contracts and Consultation

  2. Income from tuitions and fees

  • Total institutional income which was derived from student tuition and fees

  • Postgraduate Fees – Domestic

  • Postgraduate Fees - International/Overseas

  • Undergraduate Fees – Domestic

  • Undergraduate Fees - International/Overseas

  1. Research Funding

  • Research Funding - Total

  • Research Funding - Government

  • Research Fiunding - Private

  • Total research income which was derived from governmental and public sectors

  • Research income

  • Research income from industry and commerce

  • Research project in industrial fields

  1. Total amount of scholarships

  • Scholarship for domestic students

  • Scholarship for international students

  1. Income from Donations

  • Alumni Donations

  • Total institutional income which was derived from donations/gifts   

  1. Investment

  • Community / Cultural Investment

  • Facilities Investment

  • Annual Library Spending

 

آن چه از سال 91 تا کنون در واحد رتبه‌بندی دانشگاه صورت گرفته‌است

 

تاکنون دو فاز اجرائی TUMS Ranking در دو سال متوالی  90 و 91 برای ارزیابی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا شده است.  مجموعه اطلاعات سال 90 دانشگاه در حیطه‌ی شاخص‌های رتبه‌بندی در قالب جداول اطلاعاتی TUMS Facts  در پورتال معاونت به  نمایش گذاشته شده‌است.

 

در راستای اجرای طرح جداول اطلاعاتی دانشکده‌ها، مجموعه اطلاعات سال 90 دانشکده‌ها در حیطه‌ی شاخص‌های رتبه‌بندی با عنوان TUMS Schools Facts  توسط دانشکده‌ها، تکمیل و در پورتال معاونت بین‌الملل و در صفحات وب اختصاص یافته به هر دانشکده به نمایش گذاشته شده‌است. نسخه پشتیبان جداول اطلاعاتی سال 90 به صورت فایل آرشیو در وب سایت  هر دانشکده قابل رؤیت گردیده است.

 

هم اکنون، لینک دسترسی به صفحات وب اختصاصی هر یک از دانشکده‌ها، بر اساس اطلاع‌رسانی قبلی و با نام کاربری و کلمه عبور اختصاصی که در اختیار کاربران دانشکده‌ها قرار گرفته است، برای ورود اطلاعات سال 91 در جداول TUMS Schools Facts  از شنبه مورخ 20/07/92 لغایت  دو‌شنبه مورخ 20/08/92 به مدت یک ماه ایجاد شده است.

 

فرآیند ارتقاء سایت انگلیسی دانشکده‌ها نیز در راستای اهداف TUMS Ranking در دست اجرا  و در حال تکمیل است.

 

تاکنون سه مرحله ارزیابی و رتبه‌بندی دانشکده‌ها در سه مقطع زمانی مجزا، در سال‌ 90، 91 و 92 به صورت آزمایشی و تکمیلی انجام شده است. رتبه‌بندی انجام شده در نیمه‌ی اول سال 92 ، در واقع مرحله‌ی تکمیلی رتبه‌بندی سال 91 و بر اساس اطلاعات سال 90 دانشکده‌ها صورت گرفت.

 

اکنون در نیمه‌ی دوم سال 92 رتبه‌بندی  بر اساس اطلاعات سال  تحصیلی 92-91 انجام خواهد گرفت. برای این منظور و  برای گردآوری اطلاعات هر دانشکده، فرم الکترونیکی مطابق با روش به کار گرفته در سال‌های قبل در اختیار کاربران محترم  قرار خواهد گرفت. دسترسی به این فرم طبق برنامه‌ی اعلام شده‌ی قبلی، از  روز  چهار‌شنبه مورخ 01/08/92 لغایت  پنج‌شنبه مورخ   30 /08/ 92 مهیا خواهد بود. 

 

Close