کد: 1287-355579      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند   تعداد بازدید : 1902

نخستین نشست اعضای اتاق فکر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت برگزار شد

نخستین نشست اعضای اتاق فکر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت با حضور دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که شنبه 25 اسفند در سالن شورای دانشکده بهداشت برپا شد، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت و دبیر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت و نمایندگان و اعضای هیأت علمی دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و فناوری‌های نوین پزشکی نیز حضور داشتند.
دکتر تکیان، دبیر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت (M8 Alliance) در آغاز، این پیمان را شبکه‌ای منحصر به فرد از دانشگاه‌ها و فرهنگستان‌های پیشرو جهان معرفی کرد که در جریان نشست سال 2009 مجمع جهانی سلامت (World Health Summit) تشکیل و دفتر آن در برلین، پایتخت آلمان قرار دارد.
وی افزود: پیمان گروه هشت متشکل از 25 عضو از دانشگاه های معتبر، فرهنگستان ها، موسسات تحقیقاتی شش قاره جهان است.
دکتر تکیان به تشریح اهداف اصلی پیمان گروه هشت پرداخت و گفت: مأموریت این پیمان بهبود ارتباطات میان دانشگاه‌های برتر جهان به منظور ارتقاء سلامت جهانی و ایفای نقش فعال در دستورگذاری سلامت و تأثیرگذاری در تصمیمات سلامت دنیا است.
وی با اشاره به اینکه پیمان گروه هشت رکن راهبردی مجمع جهانی سلامت است، اظهار داشت: اعضای این پیمان مهرماه هر سال مجمع جهانی سلامت را به مدت سه روز در برلین برگزار می‌کنند.
دبیر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت اضافه کرد: مجمع جهانی سلامت مورد حمایت صدر اعظم آلمان، رئیس جمهور فرانسه و رئیس اتحادیه اروپا است.
وی تصریح کرد: با توجه به تأثیر این کنسرسیوم آکادمیک بر تغییرات و دستورگذاری نظام سلامت بین‌الملل و جایگاه ویژه آن به عنوان شبکه راهبردی تصمیم سازی و حمایت‌طلبی در نظام سلامت جهانی پیشنهاد عضویت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پیمان گروه هشت طی نخستین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار سلامت در سال 95 به رئیس مجمع جهانی سلامت داده شد که پس از یکسال دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان بیست و چهارمین عضو پیمان گروه هشت و تنها دانشگاه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به عضویت این پیمان درآمد.
دکتر تکیان با بیان اینکه نخستین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت سال 2013 در کشور سنگاپور برگزار شد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران 9 و 10 اردیبهشت 98 میزبان هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش است.
دبیر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت با تأکید بر اینکه تاکنون روسای 13 دانشگاه عضو پیمان گروه هشت و نمایندگان سایر دانشگاه ها برای حضور در هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت اعلام آمادگی کرده اند و بیان داشت: 110 سخنران خارجی از 51 کشور و حدود 70 سخنران داخلی در پنل های متعدد این نشست به ارائه مطالب خود می پردازند.
وی به تشکیل شاخه دانشجویی پیمان گروه هشت برای نخستین بار و برگزاری اولین گردهمایی آنها یک روز پیش از نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در کیش اشاره کرد و گفت: این شاخه فرصت آشنایی دانشجویان با الگوهای جهانی و افرادی که در سلامت جهان تأثیر داشته‌اند را فراهم خواهد کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت هدف از تشکیل اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت با تدبیر معاونت بین‌الملل دانشگاه را استفاده هر چه بیشتر از فرصت‌های ارتباطات بین‌المللی عنوان کرد و اظهار داشت: امید داریم با برگزاری هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت امکان توسعه ارتباطات دو جانبه و چندجانبه با دانشگاه‌های حاضر که اغلب از جایگاه ویژه بین‌المللی برخوردارند، فراهم شود.
دکتر تکیان تصریح کرد: اتاق فکر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت وظیفه دارد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های هریک از دانشگاه‌های عضو را در حوزه‌های مختلف شناسایی کند تا با برنامه ریزی دقیق و مناسب، فرصت‌های جدید تعاملات بین‌المللی را برای دانشگاه رقم بزند.  
وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سایر دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه و مکاتبات انجام شده با روسای آنها، انتظار می‌رود شاهد حضور پررنگ‌تر اعضای هیأت علمی در این اتاق فکر برای به ثمر نشستن اهداف دانشگاه باشیم.
سپس دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه با قدردانی از اعضای هیأت علمی حاضر در این اتاق فکر تصریح کرد: یکی از بزرگترین مسائل پیش رو در ارتباطات بین‌المللی آکادمیک به ویژه در میان کشورهای در حال توسعه عدم برنامه مشخص و هدفمند همکاری و مشخص نبودن انتظارات از تعاملات مشترک است.
وی افزود: بسیاری از دانشگاه ها از آمایش سرزمینی بیرونی برخوردار نیستند و به همین دلیل نمی دانند که با کدام کشورها و دانشگاه های آنها وارد همکاری های مشترک علمی و پژوهشی شوند.
دکتر کردی با اشاره به اینکه معاونت بین الملل دانشگاه طی یک سال و نیم گذشته تلاش کرده با تکمیل ساختار تشکیلاتی حوزه بین الملل و با تعیین مسئولان میزهای همکاری علمی دانشگاه این مسأله را در ارتباطات بین المللی خود کاهش دهد، اظهار داشت: به نظر می رسد تشکیل میزهای همکاری علمی زمینه‌ساز شناخت کشورهای مختلف از جهات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آکادمیک و سیستم آموزش عالی خواهد شد.
وی افزود: همچنین برای تعدادی از کشورها چون عراق و سوئیس که از اهمیت بیشتری در تعاملات بین‌المللی برخوردار و  در آمایش سرزمینی وزارت بهداشت ارتباط با آنها به دانشگاه علوم پزشکی تهران سپرده شده بود نیز اتاق همکاری‌های علمی شکل گرفت.
دکتر کردی با بیان اینکه پیرو عضویت دانشگاه در پیمان گروه هشت، اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت با مسئولیت دکتر تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت تشکیل شد، گفت: با تکیه بر حضور روسا و نمایندگان دانشگاه‌های شناخته شده در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، ارتباط مستقیم با آنها و معرفی توانمندی‌های دانشگاه در آینده بین‌المللی سازی دانشگاه نقش مهمی را ایفا می‌کند.
معاون بین‌الملل دانشگاه بر اهمیت برنامه ریزی برای برقراری این ارتباطات تأکید کرد و بیان داشت: تشکیل اتاق فکری از اعضای هیأت علمی علاقه‌مند به این حوزه می‌تواند کمک قابل توجهی به بهره‌برداری مناسب از فرصت ایجاد شده، کند.
در ادامه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل دانشگاه نیز آشنایی اعضای اتاق فکر میزها و اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با فرآیندها و مدل‌های همکاری آموزشی و پژوهشی بین‌المللی را ضروری دانست.
وی با تأکید بر اهمیت درگیر شدن بدنه دانشگاه با فعالیت‌های مختلف بین‌الملل، تصریح کرد: اگر اقدامات بین‌المللی چون آموزش و پژوهش به مسأله اصلی دانشگاه تبدیل شود شاهد تحولی بزرگ در این عرصه خواهیم بود.
دکتر نکوفر نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت را مینیاتوری از فعالیت‌هایی دانست که دانشگاه تاکنون در حوزه بین‌الملل مورد توجه قرار داده و از حاضران خواست با دیدی وسیع و تلاشی مضاعف این رویداد بین‌المللی را دنبال کنند.
پس از آن اعضای اتاق فکر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
دکتر تکیان، دبیر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت در جمع‌بندی مباحث مطرح شده از اعضای حاضر خواست با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه‌های عضو این پیمان، همکاری در زمینه‌هایی  چون انجام پروژه‌های تحقیقاتی و برنامه‌های آموزشی مشترک، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، تبادل اساتید و دانشجویان را با نگاهی کلان به کل دانشگاه در دستور کار قرار دهند.


 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close