کد: 1287-10862      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۲ دوشنبه ۱۷ تير   تعداد بازدید : 2774

دانشگاه علوم پزشكي تهران حايز رتبه نخست رتبه بندي ISC در بين دانشگاههاي علوم پزشكي كشور

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: دكتر جعفر مهراد سرپرست ISC دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي، شيراز، اصفهان و مشهد را به ترتيب حايز رتبه هاي اول تا پنجم رتبه بندي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) اعلام كرد.

دكتر جعفر مهراد سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) از اعلام نتايج رتبه بندي دانشگاه ها و پژوهشگاه هاي كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر دكتر جعفر مهراد گفت: پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) سه سال متوالي (از سال 1389)  است كه دانشگاه هاي كشور را بر اساس معيارها و شاخص هاي مصوب تهران كه مورد تاييد ISESCO و وزراي آموزش عالي و تحقيقات علمي كشورهاي اسلامي است رتبه بندي مي كند.
وي خاطرنشان ساخت: رتبه بندي سال 1391 بر اساس روش شناسي سال هاي قبل انجام شده اما در شكل ارائه اطلاعات و تنظيم جدول ها از رده بندي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي كشور استفاده به عمل آمده است. در اين رده بندي دانشگاه هاي هنر، صنعتي، جامع و پژوهشگاه ها به تفكيك رتبه بندي شده و رتبه و امتيازات هريك از دانشگاه ها در قالب جدول هاي ارائه شده معني پيدا مي كند.
سرپرست ISC افزود: در جدول هاي رتبه بندي، امتيازات كلي سال هاي 1390 و 1391 نيز درج شده  و دانشگاه ها هركدام به وضوح خواهند ديد كه در سايه تلاش و همكاري هاي علمي و تحقيقاتي از سوي دانشگاه ها و نيز سرمايه گذاري هاي به عمل آمده در حوزه آموزش عالي  به استثناي سه مورد، بقيه دانشگاه ها از رشد قابل توجهي برخوردار مي باشند. رشد حاضر حاكي از افزايش فعاليت هاي علمي و تحقيقاتي در حوزه هاي مختلف از جمله افزايش در تعداد مقالات، استنادها، اختراعات و اكتشافات و افزايش در جوايز و ساير شاخص هايي مي باشد كه به نظر مي رسد دانشگاه ها از معيارها و شاخص هاي مطرح در ISC استفاده كامل كرده و در طول سه سال گذشته به اين شاخص ها به دقت توجه كرده و در نتيجه به نحو چشمگيري با جا به جايي رتبه ها، جايگاه درخور توجهي را به دست آورده اند.
سرپرست ISC ادامه داد: در بين 34 دانشگاه علوم پزشكي كشور كه در رتبه بندي سال 1391 شركت كرده بودند، دانشگاه هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران، شهيد بهشتي، شيراز، اصفهان و مشهد به ترتيب رتبه هاي اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.
دكتر مهراد افزود: از مجموع 51 دانشگاه جامع وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كه در رتبه بندي سال 1391 شركت كرده اند، دانشگاه هاي تهران، تربيت مدرس، شيراز، فردوسي مشهد و شهيد بهشتي موفق به كسب رتبه هاي اول تا پنجم شده اند.
وي ادامه داد: به طوريكه بيان شد، دانشگاه هاي صنعتي نيز به صورت جداگانه رتبه بندي شدند و در رتبه بندي سال 1391 كه 17 دانشگاه صنعتي حضور داشت، دانشگاه هاي صنعتي شريف، اميركبير، علم و صنعت ايران، صنعتي اصفهان و صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي به ترتيب در جايگاه اول تا پنجم نشسته اند.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) افزود: از مجموع دانشگاه هاي هنر، تنها سه دانشگاه در رتبه بندي سال 1391 حضور دارند كه به ترتيب دانشگاه هنر تهران، هنر اصفهان و هنر اسلامي تبريز حائز رتبه هاي اول تا سوم مي باشند.
دكتر مهراد در ادامه خاطر نشان ساخت: پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز جدا از دانشگاه ها رتبه بندي شده است. در مجموع 11 مؤسسه پژوهشي در اين رتبه بندي شركت كردند كه پژوهشگاه دانش هاي بنيادي، پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران، پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري، پژوهشگاه مواد و انرژي و سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران  به ترتيب داراي رتبه هاي اول تا پنجم مي باشند.
به گفته دكتر مهراد در طول سال 1391 تا كنون دانشگاه ها و پژوهشگاه هاي شركت كننده در رتبه بندي ISC به طور جدي همكاري كرده و در ارسال الكترونيكي اطلاعات و انتقال مدارك مستند به اين سازمان از هيچ كوششي فروگذار نكردند. رابطين دانشگاه ها و پژوهشگاه ها نقش ارزنده اي ايفا نموده و در زمان هاي مناسب نسبت به تكميل اطلاعات اقدام كردند كه جاي قدرداني مخصوص دارد.
دكتر مهراد اعلام كرد: نتايج رتبه بندي دانشگاه آزاد اندكي با تاخير گزارش خواهد شد و طبق سياست اين دانشگاه، مقرر است واحدهاي اين دانشگاه به منظور ايجاد رقابت سالم به تفكيك و جدا از هم رتبه بندي شوند. انتظار مي رود واحدهاي شركت كننده در اين رتبه بندي همكاري بيشتري كرده و در ارسال اطلاعات بيش از اين ISC را مساعدت كنند.

نظر شما :
captcha
Close