کد: 1287-11028      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۲ سه شنبه ۲۲ مرداد   تعداد بازدید : 4088

رتبه نخست دانشگاه علوم پزشكي تهران در آخرين نتايج وبومتريك دانشگاههاي علوم پزشكي كشور

نتايج حاصل از رتبه بندي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور كه توسط CSIC، يكي از بزرگترين موسسات پژوهشي اسپانيا، منتشر مي شود و هدف آن ايجاد انگيزه براي موسسات و محققان براي حضور در وب و انعكاس فعاليت آنهاست در جولاي 2013 در دسترس قرار گرفت. در اين رتبه بندي، دانشگاه علوم پزشكي تهران همچنان در صدر دانشگاههاي علوم پزشكي كشور قرار دارد.

 

نتايج حاصل از رتبه بندي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور كه توسط Cybermetrics Lab ، يك گروه پژوهشي متعلق به CSIC، يكي از بزرگترين موسسات پژوهشي اسپانيا،  منتشر مي شود و هدف آن ايجاد انگيزه براي موسسات و محققان براي حضور در وب و انعكاس فعاليت آنهاست براي نيمسال دوم سال 2013 در ماه جولاي در دسترس قرارگرفت.

بنا به گزارش مركز توسعه و هماهنگي اطلاعات و انتشارات علمي معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، از 52 دانشگاه علوم پزشكي كشور، 46 دانشگاه علوم پزشكي و 2 دانشگاه شاهد و تربيت مدرس  در اين رتبه بندي مورد توجه قرار گرفته اند. در اين گزارش عنوان شده است كه سه دانشگاه علوم پزشكي تهران، شيراز و اصفهان موفق به كسب سه رتبه برتر اين رتبه بندي شده اند و دانشگاههاي علوم پزشكي فسا، خراسان شمالي، و ارتش رشد بالاي 20% را نسبت به نتايج رتبه بندي ژانويه 2013 نشان داده اند.

بر اساس اين گزارش، از 46 دانشگاه علوم پزشكي كشور كه در اين رتبه بندي لحاظ شده اند، 26% اين دانشگاهها با افزايش رتبه جهاني در نيمه دوم سال 2013 همراه بوده اند و دو دانشگاه علوم پزشكي دزفول و تربت حيدريه نيز در اين نيمسال به اين جمع پيوسته اند.

براي تشخيص بهتر وضعيت دانشگاههاي علوم پزشكي كشور،  اين دفتر مبادرت به تحليل نتايج رتبه بندي اخير با نيمه دوم  سال 2012 و 2013 نموده است. اما ذكر اين نكته لازم است كه به منظور ارتقا كيفيت رتبه بندي در نسخه جديد رتبه بندي، معيارها تغيير داده شده اند و رتبه بندي شش ماهه بعدي مقايسه دقيقتري را بر اساس معيارهاي جديد به دست خواهند داد. با اين وجود بيشترين ميزان تفاوت رتبه در جهت مثبت مربوط به دانشگاههاي علوم پزشكي خراسان شمالي ، فسا ، ارتش ، آزاد اسلامي ، ياسوج ، بابل ، مدرس ، جهرم ، بقيه الله، شاهد، گيلان و ايلام بوده است و دانشگاههاي علوم پزشكي خراسان شمالي و فسا تفاوت رتبه بيش از 4000 را نشان مي دهند و بيشترين تفاوت در جهت منفي مربوط به دانشگاههاي علوم پزشكي شهر كرد و قم بوده است.

فهرست و رتبه بيست دانشگاه  برتر بر اساس معيارهاي سنجش وب در نيمه دوم سال 2013 به شرح ذيل است:


معيارهاي به كارگرفته شده شامل:

فعاليت 50%

  • حضور  (3/1):  تعداد صفحات ساب دومين هاي دانشگاه Index شده در موتور جستجو google مي باشد، در اين شمارش هر صفحه وب، شامل همه فرمت ها (استاتيك و دايناميك) محاسبه شده است. اين آيتم يك معيار مناسب از فعاليت هاي انجام شده توسط دانشگاه در قرن 21 مي باشد.
  • قابليت دسترسي، آشكاري فايلها (3/1):  تعداد فايل هاي Pdf، doc،docx  و ppt در گوگل اسكولار. تنها فايلها با نام درست در بازه زماني 2008-2012 در نظر گرفته شده اند. (به طور مثال فايلهاي adobe acrobat با پسوند .pdf). اين معيار  مهم بودن بارگذاري فايلهاي با فرمت هاي فوق را روشن مي سازد.  
  • تعالي  (3/1): مقالات علمي منتشر شده در مجلات جهاني با impact بالا تاثير مهمي را در رتبه بندي دانشگاه ها دارند. براي امتياز دهي در اين شاخص از داده هاي ارائه شده توسط رتبه بندي Scimago استفاده شده است. اين داده ها مربوط به دوره 2003-2010 مي باشد.


قابليت مشاهده 50%

  • تاثير (50%): سنجيدن كيفيت محتوا از طريق همه پرسي هاي مجازي، با استفاده از شمارش لينك هاي خارجي به ساب دومين هاي دانشگاه.اين لينك ها مشخص كننده اعتبار سازمان ، كارايي علمي، ارزش اطلاعات، و سودمندي سرويس هاي معرفي شده در صفحات وب سايت مي باشد. اطلاعات مربوط به ديده شدن لينك موسسات پژوهشي با استفاده از دو تهيه كننده مهم Mmajestic SEO  و ahrefs بدست آمده است.
تنظيم خبر: م/ع
نظر شما :
captcha
Close