کد: 1287-333294      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۲ سه شنبه ۲۴ دي   تعداد بازدید : 3478

صدر نشيني دانشگاه علوم پزشكي تهران براي يازدهمين سال پياپي در نوزدهمين جشنواره رازي

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: دانشگاه علوم پزشكي تهران براي يازدهمين سال متوالي برگزيده جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي شد و 17 جايزه از 44 جايزه جشنواره را به خود اختصاص داد.


نوزدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي با حضور دكتر روحاني رييس جمهور، دكتر حسن هاشمي وزير بهداشت، دكتر سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر رضا ملك زاده معاون پژوهشي و فناوري وزارت بهداشت، صبح امروز 23 دي ماه 1392 در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد.
در اين جشنواره از 44 برگزيده نهايي اعم از 27 شخصيت حقيقي و 17 حقوقي تقدير شد و دانشگاه علوم پزشكي تهران توانست 17 جايزه از 44 جايزه را از آن خود نمايد.
در ابتداي اين جشنواره دكتر ملك زاده معاون پژوهشي و فناوري وزارت بهداشت، با بيان گزارشي از روند اجراي جشنواره گفت: در طول 18 دوره جشنواره رازي 511 نفر به عنوان برگزيده انتخاب شدند و امسال تلاش كرديم تا توجه ويژه اي به مسئله كيفيت پژوهش داشته باشيم و افرادي را انتخاب نماييم كه در طول 5 سال گذشته انتخاب نشده اند.
وي 5 مركز تحقيقاتي از 6 مركز برتر را متعلق به دانشگاه علوم پزشكي تهران دانست و افزود: علوم پزشكي 38 درصد كل توليدات علمي كشور را به خود اختصاص داده است، اما بودجه وزارت بهداشت از سهم اعتبارات پژوهشي كل كشور كمتر از 10 درصد است، همچنين بودجه پژوهشي كشور در برنامه پنجساله كه قرار بود 3 درصد درآمد ناخالص ملي باشد، اكنون به نيم درصد رسيده است.
در ادامه دكتر ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهور، از ابلاغ آئين نامه اي براي اختصاص بخشي از درآمدهاي شركت هاي دانش بنيان به دانشگاه ها خبر داد و گفت: در حال حاضر بازار حوزه سلامت كشور 70 هزار ميليارد تومان است كه تلاش مي شود در اختيار شركت هاي دانش بنيان داخلي قرار گيرد.
وي با اشاره به حمايت هاي بنياد ملي نخبگان از برگزيدگان جشنواره رازي اظهار داشت: علاوه بر اينكه كليه برگزيدگان از تسهيلات اين بنياد بهره مند مي شوند از سوي اين بنياد كريدور تجاري سازي براي دستاوردهاي برگزيدگان اين جشنواره در نظر گرفته شده تا تمامي ملزومات تجاري سازي در اختيار محققين برگزيده اين جشنواره قرار گيرد.
سپس دكتر هاشمي وزير بهداشت، با تاكيد بر اينكه امروزه دوره انجام تحقيقات براي چاپ مقالات سپري شده است و بايد اهداف بلندتري براي انجام تحقيقات در نظر بگيريم، خاطر نشان كرد: زمان آن فرا رسيده كه در محتواي جشنواره‌هاي معتبري مانند رازي دقت نماييم و بسنجيم كه شركت‌كنندگان هر سال چه سهمي در پيشبرد علم و فنون پزشكي دارند و بايد در مقياس ملي محاسبه شوند.
وي توجه به طب اسلامي و طب روحاني و مداقه در آثار پزشكان برجسته ايراني همچون زكرياي رازي را ضروري خواند و تصريح كرد: طي 5 ماه گذشته اقدامات نه چندان رضايتبخش اما قابل توجه در حوزه پژوهش انجام شده كه اگر به ثمر بنشيند، در آينده شاهد تحول جدي در پژوهش خواهيم بود.
دكتر هاشمي بر لزوم خودباوري بدون بزرگ نمايي تاكيد كرد و افزود: گاهي زياده رويها مي تواند آسيب هاي جدي به اصل تحقيق وارد نمايد، لذا خود باوري بدون توهم مي تواند آينده روشني براي كشور رقم زند.
پس از آن دكتر روحاني رييس جمهور، با تبريك به انديشمندان و برگزيدگان اين جشنواره گفت: حوزه سلامت و نظام سلامت ويژگي‌هاي خاص خود را دارد و اگر بگوييم توسعه پايدار بدون سلامت و ارتقاي سلامت امكان‌پذير نيست، اين سخن با واقعيت منطبق است.
وي با بيان اينكه همه تلاش دولت اين است كه شرايط نظام سلامت را به شرايط نسبتا مطلوب برساند خاطر نشان كرد: دولت سعي دارد در برنامه 4 ساله خود شرايط نظام سلامت را به شرايط نسبتاً مطلوبي برساند به همين خاطر از دكتر هاشمي خواستم تا بحث واكسن را تا پايان اين دولت به نقطه اي برساند كه از واردات واكسن به كشور بي نياز شويم.
رييس جمهور جامعه را نيازمند شك و پرسش دانست و با اشاره به اهميت تحقيق و پژوهش در حوزه هاي مختلف به خصوص حوزه سلامت اظهار داشت: اگر بخواهيم به قدرت و ثروت برسيم راهي جز پژوهش وجود ندارد و قول مي‌دهم اگر كسي تحقيقي كه ضروري امروز جامعه و كاربردي باشد، تبديل به محصول شود و به عنوان محصول دانش بنيان در اقتصاد ملي حضور يابد را انجام دهد دولت منابع مالي آن را به هر صورتي كه باشد تامين خواهد كرد.
لازم به ذكر است در نوزدهمين جشنواره تحقيقاتي رازي، از دكتر عليرضا احمديان دكتراي مهندسي پزشكي، دكتر وفا رحيمي موقر متخصص جراحي مغز و اعصاب، دكتر محمد رضا رسولي دكتراي عمومي، دكتر عليرضا استقامتي فوق تخصص غدد درون ريز، دكتر اميرحسين مدبر نيا دكتراي حرفه اي، دكتر كاظم زنده دل دكتراي تخصصي اپيدميولوژي، دكتر رضا نگارنده دكتراي تخصصي پرستاري، دكتر محمد علي فرامرزي فلوشيپ بيوتكنولوژي، دكتر اميرحسين خلردي دانشجوي دكتراي تخصصي نانو فناوري داروئي، دكتر محمد حسين نكوفر داراي بورد تخصصي اندودانتيكس (مدير محترم روابط بين الملل، اعتباربخشي و رتبه بندي معاونت بين الملل) به عنوان برگزيدگان حقيقي و از مراكز تحقيقاتي غدد و متابوليسم، علوم دارويي، روانپزشكي و روانشناسي، نانو فناوري پزشكي، نقص ايمني كودكان تقدير شد.

دكتر لاريجاني، رييس مركز تحقيقاتي علوم غدد و متابوليسم، در گفت و گويي با خبرنگار روابط عمومي دانشگاه گفت: پژوهشگاه غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران براي چندمين سال است كه توانسته رتبه برتر مراكز تحقيقاتي را در كشور كسب كند. 

وي با بيان آن كه در مركز تحقيقاتي علوم غدد و متابوليسم، تعداد بسياري ازمحققين در زمينه هاي مختلف مشغول تحقيق هستند گفت: به علت ميزان انتشارات (Publication) مقاله و ميزان ارجاعات (Citation)  كه به اين مقالات مي شود و همين طور به دليل پتنت هايي كه در طي سالهاي گذشته داشتيم، اين مركز موفق به كسب رتبه برتر شد.  

رييس مركز تحقيقاتي علوم غدد و متابوليسم ادامه داد: شايد در سال گذشته هزار بار مقالات مركز مورد استناد مجلات بين المللي قرار گرفته و بيش از 100 مقاله از اين مركز در مجلات معتبر بين المللي به چاپ رسيده است. همچنين چندين Product را در سال گذشته از محصولات تحقيقاتي داشتيم كه مجموعه اين عوامل باعث شده تا اين مركز به عنوان مركز برتر انتخاب شود.  
وي در رابطه با اهميت برگزاري جشنواره رازي در تشويق محققين گفت: در اين جشنواره تلاش مي شود تا برخي از پژوهش هايي كه در عالم پزشكي توانسته اند تاثيرگذار باشند و همين طور برخي از مراكز داراي بيشترين توليدات علمي مورد شناسايي و تشويق قرار گيرند. 
دكتر لاريجاني با بيان آن كه برگزاري جشنواره رازي از اقداماتي است كه مي تواند در پيشرفت پژوهش تاثير و تاثر داشته باشد گفت: اين جشنواره سنتي است كه از سالهاي پيش وجود داشته و خوشبختانه در اين دولت هم در حال پيگيري است. 

همچنين از مجله Asian Journal of Sports Medicine  به مدير مسئولي دكتر وحيد ضيائي تقدير شد.

خبرنگار: نسيم قرائيان
خبرنگار: زهرا صادقي
درج در سايت: معصومه عبدالهي

 
نظر شما :
captcha
Close