کد: 1287-333326      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۵ دي   تعداد بازدید : 2543

دكتر جليلي بر بين المللي سازي تمامي حوزه هاي آموزشي دانشگاه تاكيد كرد

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: معاون آموزشي دانشگاه، در جلسه معاونين بين الملل دانشكده ها با رييس دانشگاه، مدون سازي برنامه هاي آموزشي، دارا بودن استانداردها و شاخص ها، تقويت بنيه آموزشي و رقابتي كردن بين المللي سازي را از جمله مهمترين عوامل ارتقاء جايگاه بين المللي دانشگاه در حوزه آموزش دانست.

جلسه معاونين بين الملل دانشكده ها با رييس دانشگاه روز چهارشنبه 25 دي ماه 1392 با حضور دكتر جعفريان رييس دانشگاه، دكتر خردمند معاون بين الملل، دكتر جليلي معاون آموزشي، روسا و معاونين بين الملل دانشكده ها در سالن اجلاس برگزار شد. 
در اين جلسه، دكتر جليلي معاون آموزشي دانشگاه با بيان آن كه همه حوزه هاي آموزشي بايد به بحث بين المللي سازي توجه كنند گفت: معاونت بين الملل دانشگاه هماهنگ كننده و جهت دهنده به اين مبحث است. 
وي ارتقاء جايگاه بين المللي و ارتقاء كيفيت در بحث بين المللي را از راهبردهاي اصلي حوزه آموزش نقشه دانشگاه دانست و افزود: از جمله اجزاء اين راهبرد، افزايش پذيرش دانشجوي خارجي است كه از پيش وجود داشته است. 
معاون آموزشي دانشگاه ادامه داد: حركتي كه در حال حاضر اتفاق افتاده آن است كه دانشگاه يك حضور بين المللي داشته باشد و شايد در حوزه آموزش مهمترين جنبه بين المللي سازي دانشگاه، مدون كردن برنامه هاي آموزشي است. 
وي با بيان آن كه همه ما دست اندركاران آموزشي شايد تا حدودي نسبت به مدون سازي برنامه هاي آموزشي يك مقاومت سنتي داشته باشيم گفت: مدتها است كه بحث مدون و مكتوب شدن و شفاف سازي برنامه آموزشي مورد توجه است. اين در حالي است كه برخي كوريكولوم ها در زمان هاي نه چندان دور برنامه آموزشي مدون نداشته اند و همين الان هم اين مساله وجود دارد.  
دكتر جليلي داشتن برنامه مدون در بحث بين المللي سازي را يك ضرورت خواند و افزود: اگر قرار باشد برنامه اي را در مجموعه اي خارج از كشور ارائه كنيم، قطعاً بدون قرارگيري در قالب برنامه مدون امكان پذير نخواهد بود. 
وي داشتن استانداردها و شاخص ها را از ديگر ملزومات بين المللي سازي در حوزه آموزش دانست و گفت: با وجود اين استانداردها، مي توانيم برنامه هاي آموزشي را با آنها بسنجيم و همچنين نشان دهيم كه برنامه هاي آموزشي از كيفيت مطلوب برخوردارند.  
معاون آموزشي دانشگاه افزود: كمتر كاري است كه بتوان تصور كرد با همان كيفيتي كه آغاز مي شود با همان كيفيت مادام العمر تداوم يابد مگر آن كه به طور دائمي پايش شود. بنابراين در سطح كشور و بخصوص در سطح بين الملل بايد نشان دهيم چنين برنامه اي داريم. 
وي با بيان آن كه ارزشيابي و اعتباربخشي مي تواند داراي دو بعد موسسه اي و برنامه اي باشد گفت: در بعد برنامه اي هم نياز داريم ارزشيابي و اعتباربخشي داشته باشيم. 
معاون آموزشي دانشگاه افزود: وقتي عملاً مجوز راه اندازي يك رشته را مي گيريم، اعتباربخشي در سطح داخل انجام مي شود. ولي لازم است كه به صورت جدي بحث ارزشيابي را دنبال كنيم.  
وي تقويت بنيه آموزشي را از ديگر ضروريات توجه به بين المللي سازي در بعد آموزش دانست و افزود: ايم موضوع شامل تقويت بنيه آموزشي در حوزه تخصصي و افزايش مهارت ها و كيفيت در حوزه دانش آموزش مي شود. 
معاون آموزشي دانشگاه افزود: بعيد است بدون اطلاع از آنچه در علم روز آموزش وجود دارد، صرفاً با اتكاء به تخصص خود در يك حوزه علمي، آموزش دهنده موفق و شناخته شده اي در سطح جهاني باشيم. بنابراين توجه به هر دو جنبه بسيار مهم است. 
وي با بيان آن كه در شرايط فعلي، توانمندي زيادي در بعد علمي داريم گفت: به نظر مي آيد كه توجه به دانش آموزش بايد مدنظر باشد چرا كه انتقال علم معلم به فراگير نياز به كار و توجه بيشتري به اين موضوع دارد. 
معاون آموزشي دانشگاه افزود: در برخي حوزه ها بايد يونيك و شناخته شده باشيم يعني افراد وارد دانشگاه ما شوند براي اين كه اين فرصت آموزشي را در جاي ديگر نمي توانند پيدا كنند. 
دكتر جليلي با بيان آن كه هيچ مجموعه آموزشي نمي تواند ادعا كند كه در همه حوزه ها سرآمدي خاص دارد گفت: بايد بخش هايي كه زمينه كارمان است، پيدا كنيم تا در سطح منطقه اي و جهاني ارزش افزوده داشته باشيم. مانند كارهايي كه در كشور بر روي مالاريا انجام شده است و طي چندين سال گذشته دروه هاي آموزشي بسيار جدي در اين زمينه داشته ايم كه متقاضياني از سراسر دنيا داشته است. 
معاون آموزشي دانشگاه افزود: طبيعتاً در اين مسير مشكلاتي نيز وجود دارد كه بايد به آن فكر كنيم. نه آنقدر فكر كنيم كه مسير را آغاز نكنيم و نه آن قدر بي فكر شروع كنيم كه در وسط مسير بمانيم.  
وي با بيان آن كه گاهي اوقات آن قدر به همه جوانب فكر مي كنيم كه هيچ وقت كاري را آغاز نمي كنيم گفت: در حوزه بين الملل نيز از اين جنس مطالب زياد صدق مي كند. چرا كه كار جديدي است.
معاون آموزشي دانشگاه افزود: نبايد فكر كنيم تمام جزئيات از الف تا ي در اين سيستم ديده شده تا بعد بگوييم دانشجوي خارجي وارد آن شود. اين مساله خيلي جدي است بخصوص در بحث آموزش و جذب دانشجوي بين المللي، ضمن اين كه شرايط حضور دانشجويان را فراهم مي كنيم، شرايطي را كه با دانشجويان داخلي متفاوت است، لحاظ كنيم.  
وي نكته ديگر در مورد بين المللي سازي را بحث رقابتي كردن آن دانست و گفت: در شروع يك كار، با رقابتي كردن يك حوزه مي توانيم زمينه خوبي براي گسترش آن فراهم كنيم.اما يك تصميم گيري جدي بايد داشته باشيم و آن اين است كه مي خواهيم در درازمدت، ورود به فرآيندهاي بين المللي و جذب دانشجوي خارجي در اكثر دپارتمان هاي دانشگاه جاري و ساري باشد يا اين كه اين مساله را در سطح دانشگاه مي بينيم و ماموريت خاصي براي برخي از دپارتمان ها و بخش ها تعريف كنيم؟  به عبارتي ورزش قهرماني مي خواهيم يا ورزش همگاني؟ 
معاون آموزشي دانشگاه افزود: به نظر مي آيد با نگاه ارتقاء كيفي و استفاده از فرصت بين المللي شدن براي بهبود كيفيت، بايد شرايطي فراهم كنيم كه در يك افق طولاني تر همه بخش ها و گروهها آمادگي و علاقه ورود به اين عرصه را داشته باشند. البته در اين زمينه ممكن است براي شروع سرمايه گزاري اوليه برگروههايي كنيم كه توانايي بالفعل بيشتر دارند ولي حتماً براي محدود نشدن اين موضوع به بخش هاي خاص، بايد برنامه ريزي داشته باشيم. 
دكتر جليلي با بيان آن كه با نگاه ارتقاء كيفي، بحث بين المللي سازي بايد در تمامي بخش ها و گروهها ساري و اجراء شود گفت: طبيعتاً در شروع كار، برخي گروهها آمادگي بيشتري دارند و ممكن است در نهايت همه يك شكل نشوند و در برخي بخش ها پتانسيل بيشتري داشته باشيم.  

 

خبرنگار: زهرا صادقي
عكس: جمشيد ربيعي
درج خبر در سایت: سميرا ملكيان

نظر شما :
captcha
Close