کد: 1287-341798      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۳ مهر   تعداد بازدید : 3525

نشست راهبردی کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی برگزار شد

نشست راهبردی کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی شنبه 12 مهرماه با حضور معاونان بین‌الملل و آموزشی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل دانشگاه، در این نشست همچنین  معاونان پردیس پردیس بین الملل، مدیران معاونت بین الملل، معاونان آموزشی و بین الملل دانشکده ها نیز حضور داشتند.

در ابتدا، دکتر جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به اینکه رشد و توسعه بین‌المللی سازی آموزش دانشگاه نیازمند راهکارهایی اساسی است، اظهار داشت: مسیرهای معمول و فرآیندهایی که هم اکنون در آموزش، ورود و خروج دانشجویان خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد شاید نتواند نیازهای بین‌المللی سازی را آن طور که باید برآورده کند.

وی ادامه داد: در کنار این مقوله حفظ کیفیت آموزشی و پیروی از ضوابط و استانداردهای موجود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه از پذیرش آزاد دانشجویان خارجی در دانشگاه به عنوان مدلی موفق در راستای بین‌المللی سازی دانشگاه اشاره کرد و افزود: در این زمینه با پیگیری‌های مناسبی که صورت گرفت دانشگاه در قالب کمیته‌های جذب مشغول پذیرش آزاد دانشجویان خارجی است.

دکتر جلیلی بیان داشت: در حال حاضر بیش از 120 دانشجوی خارجی از این طریق مشغول به تحصیل هستند که نشان می‌دهد تلاش‌های صورت گرفته موفقیت‌آمیز بوده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه متقاضیان خارجی تحصیل در دانشگاه باید مسیری را طی کنند که متناسب با نیازهایشان باشد، گفت: حرکت در این مسیر منوط به حمایت و اخذ مجوز از وزارت بهداشت بود که خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده این اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: براساس این مجوز امکان تطبیق و متناسب‌سازی عناوين، رشته‌ها و مقاطع تحصيلي با معیارهای بین‌المللی فراهم شد.

معاون آموزشی دانشگاه با بیان اینکه هرگونه اقدام در این زمینه باید همراه با بررسی‌های کارشناسی شده صورت گیرد، افزود: در حوزه آموزش برای دانشجویان خارجی تغییر و تحول لازم است اما مبانی و چارچوب‌های مورد نظر نیز باید فراهم شود.

در ادامه، دکتر عرب خردمند، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز اظهار داشت: با آغاز مقوله بین‌المللی سازی دانشگاه از سه سال پیش، فعالیت‌ها در این حوزه حول چهار محور بین‌المللی سازی داخلی، بین‌المللی سازی برون‌مرزی، بین‌المللی سازی کریکولوم آموزشی و مطالعه بین‌المللی سازی برون‌مرزی پیگیری شد.

وی گفت: خوشبختانه در هر یک از این محورها پیشرفت‌هایی حاصل شده و امروز با افزایش درخواست متقاضیان خارجی برای تحصیل در دانشگاه به دنبال تغییر و تحولاتی در کریکولوم آموزشی دانشجویان خارجی هستیم.

معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: بین‌المللی سازی و اعتباربخشی برنامه‌های آموزشی، تعریف برنامه‌های آموزشی میان‌رشته‌ای، ارائه برنامه‌ها و مدارک براساس نیاز متقاضیان خارجی و حمایت مادی و معنوی از برنامه‌های مشترک بین‌المللی دانشگاه‌ها را در مقوله بین‌المللی سازی کریکولوم آموزشی پیگیری می‌کنیم.

دکتر خردمند با بیان اینکه مجوز تشکیل کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی از  وزارت بهداشت گرفته شد، اضافه کرد: تطبیق و ارتقاء برنامه‌های آموزشی موجود براساس معیارهای بین‌المللی، متناسب‌سازی طول تحصیل و تعریف رشته و مقاطع مورد نیاز داوطلبان به تناسب برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های برتر و بازار کار به عنوان مأموریت‌های کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی تعریف شده است.

وی با تأکید بر اینکه فرصت مناسبی به واسطه اخذ این مجوز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفته است، بیان داشت: در فرصت یک ساله پیش رو باید در چارچوبی منطقی به سمت پاسخگویی به نیاز متقاضیان خارجی برویم.

معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: به طور حتم این مهم جز با همکاری و همراهی معاونت آموزشی دانشگاه، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی اتفاق نخواهد افتاد.

مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی معاونت بین‌الملل نیز گفت: از آغاز پذیرش دانشجویان خارجی به دلیل وجود مشکلاتی که در عناوین رشته‌ها، طول دوره و مقاطع تحصیلی وجود داشت، امکان موافقت با درخواست تعداد قابل توجهی از متقاضیان فراهم نبود.

 دکتر نکوفر با اشاره به اینکه دریافت این مجوز به طور حتم موفقیت‌های بسیاری را برای دانشگاه به ارمغان خواهد آورد، یادآور شد: بهتر است فعالیت کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی متکی بر درخواست متقاضیان خارجی آغاز شود.

دکتر هادیان، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل نیز با تأکید بر اینکه قرار نیست بازنگری‌ها برای تمامی رشته‌ها، مقاطع و دوره‌ها موجود صورت گیرد، اظهار داشت: این حرکت در صورت موفقیت، دانشگاه علوم پزشکی تهران را از دیگر دانشگاه‌های کشور متمایز خواهد کرد.

در پایان معاونان آموزشی و بین‌الملل دانشکده‌ها نیز مهم‌ترین دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

خبرنگار: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close