کد: 1287-352501      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ اسفند   تعداد بازدید : 1860

در آستانه جشن روز بین الملل دانشگاه/ دکتر لاریجانی: بین‌المللی سازی باید به عنوان یک ضرورت در نظام آموزش علوم پزشکی درک شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت در آستانه جشن روز بین الملل دانشگاه، ورود به عرصه‌های بین‌الملل را یکی از ملزومات دستیابی به مرجعیت علمی دانست و بر درک بین‌المللی سازی به عنوان یک ضرورت در نظام آموزش علوم پزشکی کشور تأکید کرد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران دوشنبه 16 اسفندماه در تالار ابن‌سینا میزبان جشن روز بین‌الملل دانشگاه است. این برنامه طی چهار سال گذشته توانسته بستر مناسبی را برای پیشبرد اهداف بین‌المللی سازی، تعامل هر چه بیشتر مسئولان، اساتید و دانشجویان ایرانی و بین‌الملل دانشگاه و در نهایت ارتباطی موثر با سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف فراهم کند.
این در حالی است که معاونت آموزشی وزارت بهداشت، با رویکردی تازه از ابتدای سال 94 با تدوین برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی را به عنوان یکی از محورهای مهم مورد توجه قرار داده است.
همچنین سند آمایش بین‌الملل کشور نیز به عنوان نقشه راه همکاری‌های بین‌المللی مناطق آمایشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی ترسیم شد.
به همین بهانه در گفتگو با دکتر محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن جویا شدن برنامه‌های این معاونت به منظور توسعه فضای بین‌المللی در دانشگاه‌ها، به بررسی بخشی از دستاوردهای فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه پرداخته‌ایم.

جناب آقای دکتر لاریجانی، برنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای توسعه فضای بین‌المللی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را تشریح بفرمایید.
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رویکردی نوین و با توجه به تحولات در نظام سلامت کشور و لزوم پاسخگویی آموزش علوم پزشکی به نیازهای جدید این نظام، از ابتدای سال 94 تدوین برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را آغاز کرده است. توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی از جمله محورهای مهمی است که در این برنامه در نظر گرفته شده و در سطح کشور پیگیری می‌شود.
همزمان با تدوین برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سند آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و با تشکیل مناطق آمایشی کشور این برنامه‌ها به صورت مأموریت‌های مشترک و ویژه و در قالب مناطق آمایشی در حال اجرا است.
در راستای توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی سند آمایش بین‌الملل کشور به عنوان نقشه راه همکاری‌های بین‌المللی مناطق آمایشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی ترسیم شد. این نقشه با توجه به قرابت جغرافیایی، شرایط فرهنگی و علمی مناطق آمایشی مشخص می‌کند که هریک از این مناطق و دانشگاه‌های مستقر در آن متولی ارتباط علمی با کدامیک از کشورهای جهان هستند.
بدیهی است این برنامه‌ریزی دانشگاه‌های علوم پزشکی را برای ارتباطات بین‌الملل محدود نخواهد کرد بلکه راهی را پیش پای جامعه علوم پزشکی قرار می‌دهد تا به صورت هدف‌دار و با توجه به مصالح کشور با جوامع علمی بین‌المللی ارتباط برقرار کنند.
به منظور  توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی و جذب دانشجوی خارجی لازم است ظرفیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به متقاضیان تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی معرفی شود. به همین منظور سامانه EducationIRAN با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شد و تمامی دانشگاه‌ها از طریق این سامانه امکانات و شرایط خود را به متقاضیان معرفی می‌کنند.
تاکنون بیش از یک هزار و 100 برنامه آموزشی به زبان انگلیسی ترجمه شده و در این سامانه بارگذاری شده است. همچنین بیش از 200 هزار نفر از این سامانه بازدید داشته‌اند.
به نظر می‌رسد برای ورود به عرصه‌های بین‌المللی، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی ارتقا یابند. در راستای برنامه وسیع حوزه آموزش در اعتباربخشی ملی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای اعتباربخشی بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، 11 دانشگاه مشغول به کار هستند و برخی از دانشگاه‌های بزرگ چون علوم پزشکی تهران و ایران هم موفق به اخذ گواهی اعتباربخشی بین‌المللی شده‌اند.

به نظر شما جذب دانشجویان بین‌المللی به چه میزان در حرکت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به سمت دانشگاه‌های بین‌المللی تأثیر دارد؟

روند حضور دانشجویان سایر کشورها برای تحصیل در حوزه علوم پزشکی کشور رو به افزایش است. تعداد این دانشجویان در طی سه سال گذشته چند برابر شده و به طرز چشمگیری در حال توسعه است به طوری که امروز حدود 2 هزار دانشجوی خارجی در ایران داریم.
اگرچه جذب دانشجوی بین‌المللی یکی از ملاک‌های توسعه بین‌المللی است ولی برای حضور در عرصه‌های بین‌الملل کافی نیست و دانشگاه بین‌المللی ملاک‌های خاص خود را دارد. دانشگاه‌های علوم پزشکی باید فرصت‌های مختلف برای بین‌المللی سازی علوم پزشکی را در سطح جهان رصد کنند و برنامه‌ریزی دقیقی برای توسعه روابط بین‌الملل داشته باشند.
یکی از الزاماتی که دانشگاه‌ها باید در پیش بگیرند اعتباربخشی بین‌المللی است. در واقع دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی برای ورود به نظام‌های اعتباربخشی بین‌المللی به سمت استانداردهای جهانی حرکت می‌کنند و زمینه‌های ارتقای دانشگاه فراهم می‌شود.
دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کنار جذب دانشجوی بین‌الملل می‌بایست همکاری‌های علمی را با مجامع جهانی افزایش دهند به طوری که بنیه علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق ارتباط با این مجامع تقویت شده و از راهنمایی اساتید برجسته جهانی از طرق مختلف مانند جذب اساتید افتخاری، سخنرانی، ویدئو کنفرانس و ... بهره‌برداری کنند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سال‌های اخیر در مسیر جذب و آموزش دانشجویان بین‌المللی گام برداشته است، ارزیابی شما از فعالیت‌های انجام شده چیست؟

دانشگاه علوم پزشکی تهران از دانشگاه‌های پیشرو کشور در عرصه بین‌المللی سازی است و از چندین سال پیش اقدامات مختلفی برای حرکت در این مسیر مورد توجه قرار داده است.
در حال حاضر بیش‌ترین تعداد دانشجوی خارجی در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. با تدوین برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و مدل اجرایی این برنامه‌ها مأموریت‌های ویژه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران واگذار شد که برخی از این مأموریت‌ها در زمینه توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی است و در برخی زمینه‌ها این دانشگاه با همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌هایی را در سطح ملی پیگیری می‌کند.

آقای دکتر لاریجانی، به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت لازمه بین‌المللی سازی آموزش عالی کشور را در چه می‌بینید؟

برای توسعه بین‌الملل آموزش مهم‌ترین نکته تغییر نگرش دست اندرکاران این حوزه است. در واقع بین‌المللی سازی باید به عنوان یک ضرورت در نظام آموزش علوم پزشکی درک شود. در همین راستا و به دنبال تدوین برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برنامه وسیعی برای نهادینه‌سازی این برنامه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا و  سعی شد به تفکیک و در سطح وسیع به اعضای هیأت‌علمی معرفی شود.
با این اقدامات مسئولان بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضرورت بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی را درک و در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌اند به طوری که حتی برخی دانشگاه‌های کوچک در کشور اقدام به جذب دانشجوی خارجی کرده و در حال برنامه‌ریزی برای ارتقای آموزش علوم پزشکی و ورود جدی به عرصه‌های بین‌الملل هستند.

در آستانه چهارمین جشن روز بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، با توجه به استقبال هر ساله سفرای کشورهای مختلف از این برنامه، این رویکرد را تا چه میزان در توسعه تعاملات علمی و آموزشی موثر می‌دانید؟

چنین مراسمی در فرهنگ‌سازی برای حرکت به سمت بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها بسیار مفید بوده و امیدواریم در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز شاهد چنین حرکت‌هایی باشیم؛ چرا که ورود به عرصه‌های بین‌الملل یکی از ملزومات دستیابی به مرجعیت علمی است و ضروری است اقداماتی از این دست در کنار برنامه‌ریزی‌های منظم صورت پذیرد.
استقبال سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف از این مراسم نیز فرصتی را فراهم می‌کند تا بتوانیم ظرفیت‌های حوزه علوم پزشکی کشور را به آن‌ها معرفی کنیم ضمن اینکه امکان شناسایی موقعیت‌های همکاری در سایر کشورها را نیز به وجود می‌آورد.

خبرنگار: مهناز وحیدی

 

گالری عکس 1 (چهارمین جشن روز بین الملل 1)

گالری عکس 2 (چهارمین جشن روز بین الملل 2)

گالری عکس 3 (نمایشگاه روز بین الملل دانشگاه)

گالری عکس 4 (روز بین الملل / غرفه دانشکده پرستاری و مامایی)

گزارش خبری از جشن روز بین الملل از شبکه خبر سیما

اخبار مرتبط:

مراسم روز بین‌الملل برای چهارمین سال در دانشگاه برگزار شد

جشن روز بین‌الملل/ دانشگاه دکتر جعفریان: جذب دانشجویان خارجی دانشگاه را به سوی بازار بزرگ آموزش عالی جهان سوق می‌دهد

جشن روز بین‌الملل دانشگاه/ دکتر عرب خردمند: دانشگاه علوم پزشکی تهران با عزمی راسخ تحقق مرجعیت علمی کشور را دنبال می‌کند

دکتر جلیلی: بین‌المللی سازی آموزش عالی با نظام‌مند کردن فرآیندهای آموزشی و  بازبینی زیرساخت‌ها محقق می‌شود

جشن روز بین الملل دانشگاه/دکتر قاضی خوانساری جذب دانشجویان خارجی مقاطع تحصیلات تکمیلی را سرمایه‌گذاری در مسیر بین‌المللی سازی دانست

دکتر تکیان: رتبه بین‌المللی دانشگاه علم پزشکی تهران در ارتباط با سازمان‌های جهانی ارتقاء یافته است

توسعه جذب دانشجویان خارجی با تأکید بر رشته‌های پزشکی مورد حمایت وزارت امور خارجه است

جشن روز بین الملل دانشگاه/دکتر پورهاشمی توانمندی اساتید در آموزش دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی را لازمه بین‌المللی سازی خواند

آرشیو اخبار مرتبط در ساير رسانه ها:  

پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران(مف دا)

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)

سایت خبری مرور نیوز

سایت خبر فارسی

روزنامه آفرینش

باشگاه خبرنگاران جوان

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری مهر

خبرگزاری تی نیوز

پایگاه خبری خبر وان

اخبار پارسیک

اخبار دنیا بین

بازار خبر

اخبار پارسی پو

وب سایت خبری دمادم

اخبار پارسی نیوز

اخبار جوان ایرانی

تیتر نو

اخبار پویش 24

اخبارذاکر

اخبار پی اچ دی آزمون

اخبار بولتن

اخبار موج نو

اخبار منجیل خبر

اخبار کیوسک تایمز

اخبار نیوز مانیتور

اخبار رادیکال خبر

اخبار مهتاب

اخبار سرویس خبری

اخبار دانش نیوز

اخبار کافه خبر

اخبار تریبون

اخبار بی تیتر

اخبار نشر خبر

اخبار آی وی نیوز

اخبار بیا تو خبر

اخبار مجله خبری نیوز

اخبار نیوز سورس

اخبار عنوان

نظر شما :
captcha
Close