کد: 1287-354667      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۷ شنبه ۲۰ مرداد   تعداد بازدید : 2496

چهارمین جلسه کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی برگزار شد/ موافقت با کوریکولوم جدید دکترای تخصصی برای دانشجویان بین‌المللی

چهارمین جلسه کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی به میزبانی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که سه‌شنبه 16 مرداد برپا شد، دکتر امامی رضوی، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، دکتر حاجتی، دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، دکتر رزمی، دبیر شورای تخصصی دندانپزشکی، دکتر فتوحی، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، دکتر مرتضوی، معاون شورای عالی برنامه‌ریزی، دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر رکن، رئیس دانشکده دندانپزشکی، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر اسمعیل زاده، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل، دکتر شریفی یزدی، معاون بین‌الملل دانشکده پیراپزشکی و دکتر عبدالهی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه حضور داشتند.
دکتر امامی رضوی، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در آغاز به طرح نخستین درخواست دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تعریف رشته مقطع کارشناسی ارشد پیشگیری و کنترل عفونت ویژه دانشجویان بین‌المللی پرداخت و گفت: یکی از حساسیت‌های موجود در مورد این رشته مقطع تلفیقی بودن آن میان علوم پایه و بالینی است.

وی افزود: در همین راستا دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آمادگی خود را برای اجرای دوره مذکور به صورت مشترک با گروه عفونی دانشگاه اعلام کرد.
دکتر امامی رضوی تصریح کرد: جلسات متعددی در دبیرخانه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در این باره برگزار شد و نمایندگانی از دانشکده پیراپزشکی و گروه عفونی به اتفاق‌نظر رسیده و در نهایت موافقت این دبیرخانه را نیز به دست آوردند.
در ادامه، نقطه نظرات اعضای حاضر مطرح و با کلیات تعریف این رشته مقطع موافقت شد.
سپس دکتر مرتضوی، معاون شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی موضوع تعریف کوریکولوم جدید دکترای تخصصی (PhD) برای دانشجویان خارجی را مطرح کرد و گفت: به دنبال تصویب آیین‌نامه جدید PhD در شورای عالی برنامه‌ریزی، معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با بهره‌گیری از آن، کوریکولوم جدید دکترای تخصصی را آماده و جهت طرح به این نشست آورده است.
وی همچنین با تکیه بر تفاوت‌های مربوط به طول دوره و تعداد واحدهای درسی در این کوریکولوم با آیین‌نامه دکترای تخصصی، از معاون بین‌الملل دانشگاه خواست توضیحات لازم در این باره را ارائه کند.

دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز با بیان اینکه مقوله تعریف کوریکولوم جدید دکترای تخصصی براساس نیاز تعدادی از دانشکده‌ها در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: متقاضیان دوره دکترای تخصصی در اکثر نقاط جهان به‌ صورت کاملاً استاد محور عمل کرده،اساتید برجسته را جستجو و براساس زمینه کاری آن‌ها برای دوره‌های دکترای تخصصی درخواست می‌دهند.
وی افزود: این در حالی است که دانشجویان بین‌الملل دوره PhD گاهاً با مسائلی چون گذراندن واحدهای پراکنده روبرو هستند که این مسائل زمینه‌ساز تهیه پیش‌نویس برنامه آموزشی دکترای تخصصی، ارسال آن برای صاحب‌نظران این حوزه جهت اعلام نظر و در نهایت تحویل آن به معاونت آموزشی وزارت بهداشت شد.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه طول دوره و تعداد واحدهای درسی با تکیه بر نمونه‌های مشابه بین‌المللی تعیین شده است، بیان داشت: این دو موضوع در افزایش تعداد دانشجویان خارجی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
دکتر اسمعیل زاده، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل نیز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دوره PhD را ارائه مدرک پایان دوره به دانشجویان بین‌المللی دانست و گفت: در اغلب نقاط جهان تنها عنوان دکترای تخصصی لحاظ می‌شود و این در حالی است که در مدرک دانشگاه، دکترای تخصصی آموزشی و پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دانشجویان بین‌المللی را با مسائلی روبرو کرده است.

وی ادامه داد: برنامه آموزشی جدید بر مبنای پژوهش آماده شده ضمن اینکه طول دوره حداقل سه سال و حداکثر پنج سال تعیین شده است.
پس از بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات در این بخش نیز با برنامه آموزشی جدید دکترای تخصصی برای دانشجویان خارجی موافقت به عمل آمد.
در ادامه این نشست، درخواست سوم دانشگاه مبنی بر تعریف رشته مقطع لیسانس دندانپزشکی (Bachelor of Dental Surgery) مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر رکن، رئیس دانشکده دندانپزشکی در این باره گفت: برنامه آموزشی لیسانس دندانپزشکی نیز با توجه به درخواست متقاضیان خارجی و با بهره‌گیری از نمونه‌های مشابه بین‌المللی تهیه‌ شده است.
وی با اشاره به اینکه طول این دوره پنج سال تعیین شده است، افزود: تعداد واحدهای درسی نیز 36 واحد از دوره دکترای دندانپزشکی کمتر است.
سپس برنامه آموزشی مذکور به لحاظ طول دوره و محتوا ارزیابی شد و نظر مساعد حاضران را به دست آورد.
 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close