کد: 1287-355734      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۸ دوشنبه ۲ ارديبهشت   تعداد بازدید : 841

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر حلبچی: ایجاد اتمسفر بین‌الملل در دانشگاه به ارتقای نگرش و بهبود روابط فرهنگی دانشجویان کمک می‌کند

دکتر فرزین حلبچی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران ایجاد استانداردهای بین‌الملل قابل‌قبول و دارای توان رقابت آزاد و بدون نیاز به حمایت‌های غیرمتعارف با سایر دانشگاه‌های جهان را لازمه بین‌المللی سازی دانشگاه‌های کشور دانست.

امروزه دانشگاه‌ها به عنوان پرورش‌دهندگان نخبگان، نسل آینده تصمیم‌ساز جوامع و تولیدکنندگان علم و فناوری، از ابزارهای ایجاد تعامل در ارتباطات بین‌المللی به شمار می‌آیند و سهم مهمی در این سطح از ارتباطات ایفا می‌کنند.
این در حالی است که پذیرش و جذب دانشجویان خارجی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های دانشگاه‌های بین‌المللی شناخته می‌شود. شبکه‌ای از انسان‌ها با فرهنگ‌ها و سنن مختلف که منجر به توسعه علمی و فرهنگی مجموعه‌های علمی می‌شوند و ظرفیت‌های پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
انتقال دانش، فرهنگ، زبان و گاهاً باورهای دینی و مذهبی به واسطه این شکل از تعاملات رقم می‌خورد. در این میان اگر به دانش‌آموختگان بین‌الملل به نگاه سرمایه کشورها بنگریم، به واقع آن‌ها بهترین سفیران صلح و دوستی ملت‌ها خواهند بود.
دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از مراکز فعال آموزش عالی کشور در حوزه بین‌الملل، تقویت نگرش مثبت دانشجویان خارجی به ایران، اعتلای روزافزون نام دانشگاه در میان مجامع علمی بین‌المللی و تقویت تعامل دانشجویان ایرانی و بین‌المللی را سرلوحه فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی خود قرار داده است.
شاید بتوان از حضور مشترک دانشجویان ایرانی و بین‌المللی دانشگاه در مسابقات و المپیادهای ورزشی درون و برون دانشگاهی و برپایی نخستین المپیاد ورزشی دانشجویان خارجی کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر ایران طی سال 97 به عنوان نمودهای اصلی مشارکت دانشجویان خارجی دانشگاه در برنامه‌های دانشجویی و فرهنگی یاد کرد.
به مناسبت جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران به سراغ دکتر فرزین حلبچی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه رفته‌ایم تا از دیدگاه‌های وی در خصوص فعالیت‌هایی انجام شده و آنچه می‌تواند در این بستر به پیشبرد اهداف بین‌المللی دانشگاه کمک کند، بهره ببریم.

دانشگاه علوم پزشکی تهران طی چند سال اخیر در حوزه جذب دانشجویان خارجی وارد شده است، به نظر شما حضور این گروه از دانشجویان به چه میزان در پیشبرد اهداف دانشجویی و فرهنگی دانشگاه مؤثر بوده است؟
در حد اطلاع من از ابتدای پذیرش این دانشجویان، امور دانشجویی فرهنگی دانشجویان بین‌المللی به صورت مستقل توسط معاونت بین‌الملل و بدون دخالت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا شده است. اصولاً با اینکه آیا اهداف مشترکی در این زمینه‌ها وجود دارد یا خیر، مطلع نیستم. ولی به نظرم حضور دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه به‌ویژه در محیط دانشکده‌ها (کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها) فرصت مساعدی برای گفتگوی میان فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف است و قاعدتاً ایجاد اتمسفر بین‌الملل در دانشگاه به ارتقاء نگرش و بهبود روابط فرهنگی تمامی دانشجویان کمک خواهد کرد.
سیاست‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در راستای اهداف بین‌المللی دانشگاه به ویژه مقوله دانشجویان خارجی را تشریح بفرمایید؟
من در مجموع معتقد به تفکیک دانشجویان به دو گروه ایرانی و خارجی و ایزوله کردن هر گروه نیستم. به نظر من دانشگاه باید شرایط رفاهی و فرهنگی مساعد، مطلوب و یکسانی را برای همه دانشجویان خود فارغ از ملیت فراهم کند. البته ملاحظات خاص و مهمی هم در خصوص ویژگی‌های اجتماعی، دینی و فرهنگی دانشجویان خارجی لازم است که باید توسط کارشناسان مطلع و خبره مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و در برنامه‌ریزی لحاظ شود.
مدتی پیش معاونت‌های بین‌الملل و دانشجویی و فرهنگی دانشگاه میزبان نخستین المپیاد دانشجویان خارجی کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر ایران بودند، دستاورد این المپیاد از دیدگاه شما چیست و آیا برنامه‌ای برای پرورش هر چه بهتر این ایده نوآورانه دارید؟
به نظرم مهم‌ترین دستاورد این المپیاد، ایجاد جو مناسب و صمیمی برای حضور دانشگاه‌های برتر کشور در یک برنامه مشترک بود و ورزش بهانه مناسبی برای این همکاری و همدلی بود. المپیاد ورزشی دانشجویان خارجی دانشگاه‌های برتر ایران نیز با کیفیت مطلوبی از طرف دانشگاه اجرا شد و امیدوارم که این حرکت استمرار یابد و به سایر دانشگاه‌های کشور تسری پیدا کند. البته همان‌طور که قبلاً هم ذکر کردم رویکرد ما به ورزش دانشجویی هم نگاهی دانشگاه محور (بدون تفکیک دانشجویان ایرانی و خارجی) است و به همین دلیل در المپیادهای ورزشی دانشجویان کشور، دانشجویان خارجی همیشه به عنوان عضو تیم‌های دانشگاه حضور پررنگ و موفقی داشته‌اند و زیر پرچم دانشگاه و با دوستی و صمیمیتی مثال زدنی رقابت می‌کنند. شاید موفقیت بیشتر دانشگاه ما در این المپیاد هم به حضور مستمر دانشجویان خارجی در تمرینات تیم‌های دانشگاه و حفظ آمادگی آن‌ها در طول سال مربوط باشد.   
جناب آقای دکتر حلبچی به عنوان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه لازمه بین‌المللی سازی آموزش عالی کشور را در چه می‌بینید؟
به نظر من لازمه بین‌المللی سازی دانشگاه‌های کشور، ایجاد استانداردهای بین‌الملل قابل‌قبول و دارای توان رقابت آزاد و بدون نیاز به حمایت‌های غیرمتعارف با سایر دانشگاه‌های جهان است. به عبارت بهتر به این امر قائل نیستم که صرف افزایش تعداد دانشجویان بین‌الملل به هر طریق دانشگاه را بین‌المللی می‌کند. به نظرم دانشگاه زمانی برای دانشجویان خ جهانی مطلوب برسد و طبعاً این مهم جز با اصلاح زیرساخت‌ها (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) و داشتن نگرش کیفیت محور حاصل نمی‌شود.
از دیدگاه شما دستاورد جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برای حوزه دانشجویی و فرهنگی چه خواهد بود؟
طی سالیان اخیر قسمت‌هایی از جشن که با مشارکت خود دانشجویان خارجی برگزار شده (چه در کنداکتور برنامه و چه در نمایشگاه و غرفه‌ها) جذابیت بیشتری داشته و به نظرم فرصت بیشتری برای تبادلات فرهنگی فراهم کرده است. امیدوارم برنامه سال جاری نیز در همین مسیر باشد.

اخبار مرتبط

2 تا 4 اردیبهشت 98/جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود

در آستانه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل تصویب آیین‌نامه دکترای تخصصی استاد محور را فرصتی برای ترغیب اساتید به جذب دانشجویان بین‌المللی دانست

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر تکیان: نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت ظرفیت کم‌نظیری برای دیپلماسی سلامت کشور فراهم می‌آورد

در حاشیه افتتاح غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره بین‌الملل /دکتر کریمی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران را سرمایه ملی کشور خواند

با افتتاح غرفه‌های نمایشگاهی دانشجویان خارجی و دانشکده‌های زیرمجموعه/ جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد

در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دانشجوی پاکستانی دانشگاه بر اهمیت حضور جدی‌تر دانشجویان خارجی در برنامه‌های دانشگاهی تأکید کرد

مهک منظور، دانشجوی هندوستانی تعامل نزدیک اساتید با دانشجویان بین‌المللی را نقطه عطف تحصیل در دانشگاه دانست

دانشجوی نیجریه‌ای دانشگاه استقبال دانشجویان ایرانی از غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره بین‌الملل را قابل توجه توصیف کرد

در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ کشمالا نقوی، دانشجوی بین‌المللی پزشکی سطح کیفی آموزش علوم پزشکی در دانشگاه را مثبت توصیف کرد

در دومین روز از جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران جشنواره غذای ملل با استقبال دانشجویان بین‌المللی و ایرانی برگزار شد

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر حاجی فرج تبریزی: آکادمی پورسینا همکاری خانواده دانشگاه با جوامع علمی برای انجام فعالیت‌های بین‌رشته‌ای را تسهیل می‌کند

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس نقش اعضای هیأت‌علمی را در گسترش تعاملات با مراکز علمی سوئیس کلیدی خواند

با تقدیر از برگزیدگان علمی و بین‌المللی/ آیین اختتامیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد

آرشیو گزارش تصویری روز بین الملل ۹۸

گالری تصاویر 1 

گالری تصاویر 2

گالری تصاویر 3

گالری تصاویر 4

گالری تصاویر 5

گالری تصاویر 6

گالری تصاویر 7

گالری تصاویر 8

گالری تصاویر 9

گالری تصاویر 10

گالری تصاویر 11

گالری تصاویر 12

گالری تصاویر 13

گالری تصاویر 14

خبرنگار: مهناز وحیدی

عکس: حسین شیخ محمدی

نظر شما :
captcha
Close