کد: 1287-355735      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۸ دوشنبه ۲ ارديبهشت   تعداد بازدید : 771

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر تکیان: نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت ظرفیت کم‌نظیری برای دیپلماسی سلامت کشور فراهم می‌آورد

به بهانه جشنواره بین‌الملل دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران طی مصاحبه‌ای با دکتر امیرحسین تکیان، دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، تقارن این دو رویداد بین‌المللی و ظرفیت‌هایی که به واسطه آنها ایجاد می شود، از زوایای مختلف بررسی شد.

اردیبهشت 98 برای حوزه بین‌الملل دانشگاه، پیام‌آور دو رویداد بزرگ است، دانشگاه علوم پزشکی تهران در نخستین روزهای این ماه با همراهی دانشگاه تهران میزبان جشنواره بین‌الملل است و به دنبال آن در جزیره کیش از هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، به عنوان نخستین نشست منطقه‌ای این رخداد معتبر جهانی در غرب آسیا و شمال آفریقا میزبانی می‌کند.
این نشست با شرکت ۸۰۰ شرکت‌کننده از جمله ۲۰۰ مهمان خارجی شامل ۱۰۰ سخنران از وزرا، دانشمندان شناخته شده، روسای سازمان‌های بین‌المللی، سیاست‌گذاران و مدیران از ۵۰ کشور جهان و ۸۰ سخنران داخلی، به طور حتم فرصت بین‌المللی استثنایی برای ارتقای دانش سلامت عمومی و نمایش توانمندی‌های نظام سلامت کشور به دانشمندان و سیاست‌گذاران پیشرو سراسر جهان فراهم خواهد کرد.
با گوشه چشمی به نشست مذکور به عنوان یکی از دستاوردهای حوزه بین‌الملل دانشگاه و تقارن آن با جشنواره بین‌الملل دانشگاه که هرساله نگاه جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی، مسئولان و مدیران دانشگاهی، اساتید، دانشجویان ایرانی و بین‌المللی را متوجه مهم‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه می‌کند، گفتگو با دکتر امیرحسین تکیان، دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در دستور کار قرار گرفت تا از زاویه‌ای دیگر به این رویداد بنگریم.
از دیدگاه وی میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از این نشست ظرفیت عظیمی را برای دیپلماسی سلامت کشور در شرایطی که در جهان ایران هراسی تبلیغ و تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای علیه کشور اعمال می‌شود، ایجاد خواهد کرد.

آقای دکتر تکیان اگر بخواهیم به هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت به عنوان یکی از دستاوردهای دانشگاه در حوزه بین‌الملل بنگریم، توضیح شما در این باره چه خواهد بود؟
فکر می‌کنم این نشست از سه بعد می‌تواند برای دانشگاه، کشور و منطقه دستاورد داشته باشد. نخست اینکه اولین بار است نشست مذکور در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت برگزار می‌شود و دستور آن شامل مسائل سلامت خاورمیانه، غرب آسیا و مدیترانه شرقی است.
در شش دستور، چهار نشست جامع و 30 پانل موازی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، بسیاری از مسائل منطقه چون مهاجرت، تغییرات آب و هوایی، جنگ و تروریسم و تأثیر آن بر سلامت، بیماری‌های غیر واگیر، سلامت روان، آموزش سلامت و توسعه پایدار سلامت دیده شده است.
ضمن اینکه فرصت خوبی را برای ایران و کشورهای حاشیه‌ای منطقه ایجاد می‌کند تا این مسائل را با صاحب‌نظران جهانی به بحث و تبادل‌نظر بگذارند و با کمک یکدیگر راه‌حل‌هایی برای بهبود سلامت مردم پیدا کنند.
بعد دوم اهمیتی است که این نشست به لحاظ دیپلماسی برای دانشگاه دارد. در پیمان گروه هشت، غیر از دانشگاه علوم پزشکی تهران، 24 دانشگاه بزرگ دنیا از شش قاره حضور دارند که بسیاری از آن‌ها در دستور سازی سلامت جهانی تأثیر بسزایی دارند. در روز قبل از نشست، مجمع اصلی پیمان گروه هشت برپا می‌شود که روسای دانشگاه در آن شرکت می‌کنند و این امکان ارتباط دوجانبه با دانشگاه‌های پیشرو را فراهم می‌کند.
بر همین اساس ما در اتاق فکر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه و پیمان گروه هشت پتانسیل‌های دانشگاه‌های حاضر را شناسایی می‌کنیم تا شرایط برای تعامل آتی با آن‌ها تسهیل شود.
بعد سوم ظرفیت عظیمی است که این نشست برای دیپلماسی سلامت کشور دارد. در موقعیت فعلی که ایران هراسی در جهان تبلیغ و تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای علیه کشور اعمال شود این فرصت خوبی برای نشان دادن توان نظام سلامت ایران به دنیا است.
دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه پیشرو و نماد آموزش عالی کشور وظیفه خود می‌داند که برای سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور مدل‌سازی و الگوسازی کند ضمن اینکه امیدواریم در سایه برگزاری این نشست، حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، تداوم فعالیت‌های علمی مستمر بین‌المللی و خلق ثروت برای دانشگاه و کشور را شاهد باشیم.

در راستای شناسایی پتانسیل‌های همکاری دانشگاه‌های حاضر در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟
همان‌طور که مستحضر هستید اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت به همت معاونت بین‌الملل شکل گرفت و مسئولیت این اتاق به این‌جانب سپرده شده است. در همین راستا مدتی پیش نخستین جلسه اتاق فکر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت طبق مکاتباتی که با دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه انجام شده بود، برگزار شد. طی این نشست از حاضران خواسته شد با توجه به پروفایل دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت، ظرفیت‌های همکاری را شناسایی کنند.
طبیعتاً هرکدام از این دانشگاه‌ها در یک سری از رشته‌های تخصصی از بهترین‌های دنیا هستند ما هم در دانشگاه دانشمندان و اساتیدی داریم که در این حوزه‌ها فعالیت‌های بسیار خوبی را انجام داده‌اند.  نشست پیش رو فرصت مناسسبی برای ایجاد تناظر میان اعضای هیأت‌علمی علاقه‌مند دانشگاه ما، دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت و سایر دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند تا در نشستی که در کیش برگزار می‌شود امکان تبادل‌نظر داشته باشند و با تکیه بر اهداف طرفین همکاری مطلوبی را آغاز کنند.

آیا مسئولان، اساتید و دانشجویان سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز مشارکتی در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت خواهند داشت؟

چند ماه پیش رییس محترم دانشگاه، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، معاونان و برخی دانشمندان منتخب آن‌ها را برای حضور در این گردهمایی بین‌المللی دعوت کردند. تاکنون روسا و معاونان ۳۵ دانشگاه برای شرکت در نشست ثبت‌نام کرده‌اند و این فرصت هم در اختیار تمام علاقه‌مندان و دانشجویان و اساتید این دانشگاه‌ها گذاشته‌ایم که در نشست‌های علمی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت شرکت کنند و خوشبختانه مشارکت خوبی را شاهد بوده‌ایم.

چه مشخصه‌هایی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت را از شش نشست گذشته متفاوت می‌کند؟

شاید یکی از مهم‌ترین  نوآوری‌ها، تشکیل شبکه دانشجویی پیمان گروه هشت است که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران محقق شد. نشست این شبکه یک روز پیش از برنامه اصلی در کیش برگزار و اساس‌نامه‌اش به تصویب می‌رسد. ضمن اینکه از میان ۹۰۰ دانشجوی علاقه‌مند از سراسر جهان، 250 دانشجو از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و ۲۱ کشور دیگر طی یک فرآیند رقابتی ارزیابی و انتخاب شده‌اند، که با شرکت در نشست، فرصت آموزش و تبادل‌نظر با دانشمندان برجسته دنیا را به دست ‌آورند.
دانشجویان حاضر یک صبحانه کاری با پیشگامان سلامت جهانی برگزار می‌کنند و در کنار این، شبکه دانشجویی نوآوری‌های دیگری نیز خواهند داشت.
این در حالی است که ترکیب خوبی را از سیاست‌گذاران، دانشمندان، اساتید، دانشجویان و تصمیم سازان در این گردهمایی حضور دارند که در نوع خود حرکت قابل‌توجهی به شمار می‌آید.
همچنین نمایشگاهی از دستاوردهای علمی سلامت‌محور دانشگاه که به سایر کشورها صادر می‌شود  در حاشیه هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت برگزار خواهد شد.
رونمایی از شماره ویژه نشریه لنست (Lancet) به عنوان معتبرترین نشریه پزشکی جهان در مورد ایران و به قلم 40 نویسنده و دانشمند ایرانی و سند جهانی مبارزه با تروما که توسط مجمع فرهنگستان‌های جهان تهیه شده از دیگر برنامه‌های جانبی نشست مذکور خواهد بود.

گام بعدی دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از میزبانی از هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت چه خواهد بود؟

سه برنامه پس از این نشست ادامه خواهد یافت. اول اینکه ریاست جهانی مجمع جهانی سلامت تا پایان سال 2019 میلادی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهد بود که بستر خوبی برای شناساندن موقعیت دانشگاه و اعزام بهترین دانشمندان ما به نشست جهانی مجمع جهانی سلامت که مهرماه 98 در برلین برگزار می‌شود، خواهد بود.
نکته دوم اینکه اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت پس از این رویداد بین‌المللی پیگیری مستمر تعاملات و همکاری‌های شکل گرفته را برعهده خواهد داشت.
نکته سوم شامل بیانیه‌ای است که طی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت تصریح می‌شود و امکان معرفی و شناساندن توانمندی‌های ایران و گسترش ارتباطات دیپلماسی سلامت میان دانشگاه و تمامی عوامل نظام سلامت ایران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر جهان را فراهم می‌کند.
من بسیار خوشبینم که با یک برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد این ارتباطات طوری ادامه یابد که در سطح یک نشست باقی نماند و مقدمه تعاملات گسترده بین‌المللی، پژوهش‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک بین دانشگاه و سایر دانشگاه‌های پیشرو جهان را ایجاد کند.

جشنواره بین‌الملل دانشگاه و نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت با فاصله کمی از یکدیگر برگزار می‌شوند، تعبیر شما از تقارن این دو برنامه بین‌المللی چه خواهد بود؟
خبر بسیار خوبی است که قبل از نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت شاهد برپایی برنامه روز بین‌الملل دانشگاه خواهیم بود، این روز همیشه فرصت خوبی بوده که دستاوردهای بین‌المللی سازی دانشگاه یک جا دیده شود ضمن اینکه به ایجاد سرمایه اجتماعی بین‌المللی کمک می‌کند. به تعبیری اگر ما در طی راه با مشکلاتی روبرو شدیم و دشواری‌هایی داشتیم وقتی همه بدنه دانشگاه دور هم جمع می‌شوند همه کارها زیر یک سقف انجام می‌شود این امیدواری زیادی را برای یک حرکت رو به جلو ایجاد می‌کند.
طبیعتاً این فرصت کمک می‌کند که ما مجدداً نشست مذکور را به بدنه دانشگاه معرفی کنیم و به استقبال بزرگ‌ترین حرکت بین‌المللی  دانشگاه و نظام سلامت کشور و معرفی آن به دنیا برویم.
در یک جمله فکر می‌کنم این دو رویداد یک سرمایه اجتماعی مناسب برای راسخ کردن عزم دانشگاه در مسیر بین‌المللی سازی ایجاد می‌کند و انشاالله کمک خواهد کرد تا با عزم و اعتقاد راسخ‌تری به سمت دانشگاه بین‌المللی، کارآفرین و نسل سوم حرکت کنیم.

اخبار مرتبط

2 تا 4 اردیبهشت 98/جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود

در آستانه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل تصویب آیین‌نامه دکترای تخصصی استاد محور را فرصتی برای ترغیب اساتید به جذب دانشجویان بین‌المللی دانست

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر حلبچی: ایجاد اتمسفر بین‌الملل در دانشگاه به ارتقای نگرش و بهبود روابط فرهنگی دانشجویان کمک می‌کند

در حاشیه افتتاح غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره بین‌الملل /دکتر کریمی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران را سرمایه ملی کشور خواند

با افتتاح غرفه‌های نمایشگاهی دانشجویان خارجی و دانشکده‌های زیرمجموعه/ جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد

در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دانشجوی پاکستانی دانشگاه بر اهمیت حضور جدی‌تر دانشجویان خارجی در برنامه‌های دانشگاهی تأکید کرد

مهک منظور، دانشجوی هندوستانی تعامل نزدیک اساتید با دانشجویان بین‌المللی را نقطه عطف تحصیل در دانشگاه دانست

دانشجوی نیجریه‌ای دانشگاه استقبال دانشجویان ایرانی از غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره بین‌الملل را قابل توجه توصیف کرد

در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ کشمالا نقوی، دانشجوی بین‌المللی پزشکی سطح کیفی آموزش علوم پزشکی در دانشگاه را مثبت توصیف کرد

در دومین روز از جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران جشنواره غذای ملل با استقبال دانشجویان بین‌المللی و ایرانی برگزار شد

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر حاجی فرج تبریزی: آکادمی پورسینا همکاری خانواده دانشگاه با جوامع علمی برای انجام فعالیت‌های بین‌رشته‌ای را تسهیل می‌کند

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس نقش اعضای هیأت‌علمی را در گسترش تعاملات با مراکز علمی سوئیس کلیدی خواند

با تقدیر از برگزیدگان علمی و بین‌المللی/ آیین اختتامیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد

آرشیو گزارش تصویری روز بین الملل ۹۸

گالری تصاویر 1 

گالری تصاویر 2

گالری تصاویر 3

گالری تصاویر 4

گالری تصاویر 5

گالری تصاویر 6

گالری تصاویر 7

گالری تصاویر 8

گالری تصاویر 9

گالری تصاویر 10

گالری تصاویر 11

گالری تصاویر 12

گالری تصاویر 13

گالری تصاویر 14

خبرنگار: مهناز وحیدی

 

نظر شما :
captcha
Close