کد: 1287-355746      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت   تعداد بازدید : 1016

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر حاجی فرج تبریزی: آکادمی پورسینا همکاری خانواده دانشگاه با جوامع علمی برای انجام فعالیت‌های بین‌رشته‌ای را تسهیل می‌کند

دکتر مینا حاجی فرج تبریزی، مدیر توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی معاونت بین‌الملل در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران آکادمی پورسینا را مانع منزوی شدن تفکر و ایده‌های نوآورانه و زمینه‌ساز پیشرفت حوزه‌های آموزش، پژوهش و درمان دانشگاه در سطوح بین‌المللی دانست.

مفهوم بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها با تعاریف و تعابیر متنوع و متفاوت، سال‌ها است که در دنیا مطرح و ابعاد آن از زوایای مختلفی موردتوجه قرار گرفته است از جمله جهانی‌شدن آموزش عالی و الزام دانشگاه‌ها به بین‌المللی شدن.
حرکت به سوی بین‌المللی شدن آموزش عالی مستلزم درک و پذیرش مجموعه‌ای از پیش‌نیازهای فکری و عملی است. پذیرش تفاوت‌های بین فرهنگی، فراهم کردن زیرساخت‌هایی چون ارتقاء سطح زبان انگلیسی اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان، فرصت سازی برای اجرای برنامه‌های تبادل دانشجویان، اساتید و پژوهشگران و ایجاد بستر تعامل بدون مرز اساتید داخلی و خارجی در مجموعه این پیش‌نیازها می‌گنجد.
نزدیک به یک دهه از فعالیت جدی دانشگاه در عرصه بین‌المللی می‌گذرد. در طول سال‌های گذشته اهداف دانشگاه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی تا حد فراوانی پیش رفته است اما بدون شک پایداری، تأثیر و گسترش آن‌ها منوط به توجه و مشارکت تک تک اعضای هیأت‌علمی در فعالیت‌های بین‌المللی است.
با این نگاه، در سال 97 معاونت بین‌الملل در اقدامی نوآورانه بخشی از تمرکز خود را متوجه راه‌اندازی آکادمی پور سینا و TUMS Global Collaborative Network به عنوان شبکه‌ای برای ایجاد گروه‌های علمی اعضای هیأت‌علمی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایران و خارج از کشور کرد.
این معاونت امیدوار است با رویکرد مذکور مانع منزوی شدن تفکر و ایده‌های نوآورانه شود و به پیشرفت حوزه‌های آموزش، پژوهش و درمان دانشگاه در سطوح بین‌المللی کمک کند.
با فرارسیدن جشنواره بین‌الملل دانشگاه، در مصاحبه‌ای با دکتر مینا حاجی فرج تبریزی، مدیر توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی، ایجاد آکادمی پور سینا به عنوان فعالیتی خلاقانه از زوایای مختلف بررسی شد.

خانم دکتر حاجی فرج تبریزی به عنوان سؤال نخست لطفاً آکادمی پورسینا و اهداف و برنامه‌های پیش روی آن را معرفی بفرمایید.

پس از آغاز به کار مدیریت توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی در سال 97، ایده اولیه راه‌اندازی آکادمی پور سینا توسط معاون بین‌الملل دانشگاه مطرح شد. برای عملیاتی شدن این تفکر و دستیابی به نتایج اولیه در بازه زمانی پیش رو، قبل از هر چیز نمونه‌های مشابه در سطح بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت تا تجربیاتی که دانشگاه‌های معتبر کسب کرده‌اند به عنوان بستری قابل‌اعتماد برای ارتباط و همفکری بدون مرز اعضای هیأت‌علمی و افراد حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد. خوشبختانه نمونه‌های مشابه در دنیا با آنچه معاونت بین‌الملل مدنظر داشت وجود داشت و ما با بهره‌گیری از آن‌ها گام‌های نخست برای راه‌اندازی این آکادمی را برداشتیم.
آکادمی پور سینا متشکل از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و این افراد در اصل میزبان فارغ‌التحصیلان دانشگاه در خارج از کشور و همکاران بین‌المللی خود که دارای وجوه مشترکی چون تخصص، دانش و اهداف علمی مشابه هستند، خواهند بود. لازم به ذکر است که تمامی افراد علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های علمی در زمینه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، می‌توانند از شبکه زیرمجموعه آکادمی پورسینا به نام TUMS Global Collaborative Network استفاده کنند.

احساس نیاز شکل‌گیری آکادمی پور سینا از کجا آغاز شد؟
این تفکر بر این اساس شکل گرفت که در شرایط کنونی، جهان دیگر مرز ندارد و دسترسی به منابع تفکر و فعالیت‌ها نباید ایزوله بلکه باید آزاد و در دسترس باشد. در عصر حاضر دیگر کسی صرفاً برای ایجاد لینک‌های ارتباطی مسافرت نمی‌کند و این رویکرد کاملاً بی‌معنا است چون اتلاف وقت و منابع مالی به حساب می‌آید.
ایجاد شبکه‌ای در آکادمی پور سینا که قابلیت جلب اعتماد نخبگان داخلی و خارجی را داشته باشد می‌تواند در کمترین زمان ممکن موجب بروز افکار، رشد و شکوفایی آن‌ها و در نهایت عملیاتی شدنشان شود.

دسترسی به این شبکه به چه صورت خواهد بود و راه‌اندازی سایت آن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

سایت آکادمی پور سینا در بستر وب‌سایت جدید انگلیسی دانشگاه در حال پیاده‌سازی است و در شروع کار خود قرار دارد. قسمت ثبت‌نام این سایت به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و هم‌اکنون نیاز به یک گروه پایلوت وجود دارد که فرآیند ثبت‌نام تعریف شده را طی کنند تا نواقص و اشکالات موجود مشخص شود.
هدف ما ایجاد سایتی با دسترسی‌های آسان، سریع و بدون اشکال است تا فعالیت برای کاربران داخلی و خارجی در کمترین زمان و به راحتی ممکن شود.
همکاران ما در معاونت بین‌الملل بر روی این سایت مشغول به کار هستند ضمن اینکه گروهی از دانشجویان علوم پزشکی به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه در حال ارزیابی اقدامات انجام شده هستند و بازخوردهایی را در زمینه مناسب بودن تصاویر، درستی و سهولت دسترسی‌ها و به‌روزبودن محتوا مطابق با نمونه‌های مشابه بین‌المللی به ما منتقل می‌کنند.

به منظور اطلاع‌رسانی فعالیت‌های آکادمی پورسینا چه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد؟

از دیدگاه من بهترین مبلغان و سفیران ما اعضای هیأت‌علمی، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه خواهند بود چرا که بنیاد کار آموزش، پژوهش و خدمات‌رسانی از طریق این افراد انجام می‌شود.
به تعبیری هر فردی در دانشگاه که نوعی از تعاملات علمی بین‌المللی را تجربه کرده باشد می‌تواند مبلغ آکادمی پورسینا و شبکه زیرمجموعه آن باشد. ارتباطاتی که از قبل شکل گرفته و سازمان‌دهی آن‌ها، شبکه‌ای گسترده از تعاملات بین‌المللی علمی را می‌سازد که موجب تسهیل همکاری‌ها میان نخبگان و دانشمندان با تخصص‌های مختلف و انجام فعالیت‌های بین‌رشته‌ای خواهد شد.
از تمامی همکارانم در دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌خواهم این شبکه و ظرفیت‌های آن را به افراد مرتبط در داخل و خارج از کشور معرفی کنند تا ظرف کمترین زمان ممکن و با صرف حداقل هزینه‌ها امکان بهره‌برداری از این فرصت به وجود آید.

یک بخشی از فعالیت‌هایی که در مدیریت توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی انجام می‌شود متوجه تسهیل شرایط اعزام به خارج از کشور اعضای هیأت‌علمی و غیر هیأت‌علمی است، نقش آکادمی پور سینا در این زمینه‌ها چه خواهد بود؟

اگر اعضای هیأت‌علمی دانشگاه ایزوله نباشند، تعاملات خود را در سایه ارتباط با اساتید دانشگاه‌های معتبر توسعه دهند و در سفرهای علمی حاضر شوند قدرت مانور آن‌ها برای شرکت در دوره‌های اعزام به خارج از کشور اعم از فرصت مطالعاتی، مأموریت آموزشی و سفرهای برنامه‌ریزی‌شده افزایش می‌یابد.
این در حالی است که با افزایش اطلاعات در خصوص دانشگاه‌ها و مراکز علمی در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی شرکت در این دوره‌ها هدفمندتر صورت می‌گیرد و با مشخص شدن پروژه‌ها و موضوعات پژوهشی میان مراکز، دستیابی به اهداف آموزشی و پژوهشی تسهیل خواهد شد.
با این راهکار همچنین می‌توان انتظار داشت اساتید و دانشجویان دانشگاه بیش از گذشته از گرنت‌های بین‌المللی و کمک‌هزینه‌های تحصیلی مؤسسات و مراکز علمی بین‌المللی منتفع شوند و تجاربی برای تعریف گرنت های تحقیقاتی در دانشگاه کسب کنند که به نفع دانشگاه و نظام آموزش عالی کشور باشد.

با توجه به نوپا بودن آکادمی پور سینا چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در راستای معرفی هر چه بهتر این شبکه دارید؟

انشالله ما بتوانیم از طریق ارتباط مستقیم، تک تک اعضاء هیأت‌علمی، دانشجویان و کارشناسان را با آکادمی پور سینا و شبکه آن آشنا کنیم. انتظار می‌رود این تعامل رو در رو و غیررسمی و درخواست حمایت از فعالیت‌های پیش رو بتواند ما را سریع‌تر به اهداف مورد نظر برساند.
در پایان متذکر می‌شوم که این شبکه متعلق به تمامی اعضای خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران است و با کمک و همراهی آن‌ها به نتیجه خواهد رسید.

اخبار مرتبط

2 تا 4 اردیبهشت 98/جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود

در آستانه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل تصویب آیین‌نامه دکترای تخصصی استاد محور را فرصتی برای ترغیب اساتید به جذب دانشجویان بین‌المللی دانست

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر حلبچی: ایجاد اتمسفر بین‌الملل در دانشگاه به ارتقای نگرش و بهبود روابط فرهنگی دانشجویان کمک می‌کند

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر تکیان: نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت ظرفیت کم‌نظیری برای دیپلماسی سلامت کشور فراهم می‌آورد

در حاشیه افتتاح غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره بین‌الملل /دکتر کریمی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران را سرمایه ملی کشور خواند

با افتتاح غرفه‌های نمایشگاهی دانشجویان خارجی و دانشکده‌های زیرمجموعه/ جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد

در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دانشجوی پاکستانی دانشگاه بر اهمیت حضور جدی‌تر دانشجویان خارجی در برنامه‌های دانشگاهی تأکید کرد

مهک منظور، دانشجوی هندوستانی تعامل نزدیک اساتید با دانشجویان بین‌المللی را نقطه عطف تحصیل در دانشگاه دانست

دانشجوی نیجریه‌ای دانشگاه استقبال دانشجویان ایرانی از غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره بین‌الملل را قابل توجه توصیف کرد

در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ کشمالا نقوی، دانشجوی بین‌المللی پزشکی سطح کیفی آموزش علوم پزشکی در دانشگاه را مثبت توصیف کرد

در دومین روز از جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران جشنواره غذای ملل با استقبال دانشجویان بین‌المللی و ایرانی برگزار شد

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس نقش اعضای هیأت‌علمی را در گسترش تعاملات با مراکز علمی سوئیس کلیدی خواند

با تقدیر از برگزیدگان علمی و بین‌المللی/ آیین اختتامیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد

آرشیو گزارش تصویری روز بین الملل ۹۸

گالری تصاویر 1 

گالری تصاویر 2

گالری تصاویر 3

گالری تصاویر 4

گالری تصاویر 5

گالری تصاویر 6

گالری تصاویر 7

گالری تصاویر 8

گالری تصاویر 9

گالری تصاویر 10

گالری تصاویر 11

گالری تصاویر 12

گالری تصاویر 13

گالری تصاویر 14

خبرنگار: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close