کد: 1287-355747      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت   تعداد بازدید : 1022

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس نقش اعضای هیأت‌علمی را در گسترش تعاملات با مراکز علمی سوئیس کلیدی خواند

در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران طی گفتگو با دکتر نغمه معراجی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه و دبیر این اتاق همکاری، بخشی از اقدامات و فعالیت‌های این دفتر تشریح شد.

رشد فزاینده ارتباطات اجتماعی در گستره جهانی، زمینه مناسبی را برای همکاری‌های علمی بین‌المللی فراهم آورده است به‌گونه‌ای که امروزه تبادلات علمی- فرهنگی نقشی بنیادین در حیات اجتماعی ملل گوناگون دارد.
هم‌زمان با ظهور پدیده جهانی‌شدن، همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان نهادهایی برای کاهش و حذف فاصله بین دانش و فناوری و تقویت مبادلات علمی، آموزشی و فرهنگی ملل و فرهنگ‌ها از جایگاه مطلوبی برخوردار شده است.
جوامع دانشگاهی با ایجاد و گسترش راهکارهایی برای تسریع همکاری و کمک به ایجاد واحدهای پژوهشی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته می‌توانند به گسترش همکاری‌های بین‌المللی کمک کنند. همچنین همکاری  موسسه‌های آموزشی و پژوهشی در کشورهای درحال‌توسعه با مراکز مشابه خود در کشورهای صنعتی نیز برای همکاری‌های بین‌المللی سودمند خواهد بود.
دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در نظام آموزش عالی کشور طی سال‌های اخیر بین‌المللی سازی را به عنوان یکی از مأموریت‌های خود تعریف و در این مسیر سیاست‌گذاری‌هایی کرده است.
راه‌اندازی اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف به عنوان یکی از همین سیاست‌ها، در سال 97 با آغاز به کار اتاق همکاری‌های علمی ایران و سویس کلید خورد تا در راستای سیاست‌های خارجی دو کشور، روابط علمی و آکادمیک میان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و سوئیس را تسهیل کند.
با گذشت حدود یک سال از فعالیت این دفتر و در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران طی گفتگو با دکتر نغمه معراجی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه و دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس، بخشی از اقدامات و فعالیت‌های این دفتر تشریح شد.

خانم دکتر معراجی اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس به عنوان یکی از فعالیت‌های نوآورانه دانشگاه معرفی و بخشی از فعالیت‌های آن در سال 97 تشریح بفرمایید.
اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوییس در اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور رئیس دانشگاه، وزیر علوم سوئیس، سفیر سوئیس در ایران، معاون بین‌الملل و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه و جمعی از اساتید دانشگاه‌های سوئیس در دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل دانشگاه فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد. افتتاح این اتاق در راستای سیاست‌های خارجی ایران و سوئیس و نقشه راهبردی مورد توافق دو کشور صورت گرفت تا شاهد گسترش بهینه همکاری‌های علمی دانشگاه در حوزه بین‌الملل با دانشگاه‌های این کشور باشیم.
دانشگاه علوم پزشکی تهران در گام نخست تلاش کرد که اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس از سوی دفتر همکاری‌های جنوب آسیا و ایران واقع در دانشگاه علوم کاربردی زوریخ (Leading House South Asia and Iran) به رسمیت شناخته شود که خوشبختانه با ارسال نامه تأیید رسمی، این امر محقق شد. صدور این نامه به معنای تأیید اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس و به رسمیت شناخته شدن آن در بخش آکادمیک این کشور است و ارتباطات را با دانشگاه‌های سوئیس تسهیل خواهد کرد.
در ادامه، اقدامات دیگری چون اختصاص گرنت سرمایه اولیه (Seed money grants) تحقیقاتی مشترک با وزارت علوم و تحقیقات سوییس برای همکاری‌های پژوهشی میان دو کشور در حوزه علوم پزشکی، مشارکت و همکاری در ارزیابی‌های گرنت سرمایه‌گذاری اولیه و جذب اعتبار Co-Funding برای این گرنت از موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (NIMAD)، شناسایی سایر گرنت‌ها و بورسیه‌های سوییس از جمله گرنت‌های SNSF و بورسیه‌های فلوشیپ تحقیقاتی، دکترای تخصصی و پسادکترا، اطلاع‌رسانی گرنت‌ها و بورسیه‌های کشور سوئیس به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی(NIMAD)  و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و برگزاری جلسات متعدد برای معرفی گرنت‌ها و بورسیه‌ها و شفاف‌سازی در خصوص روند کسب آن‌ها انجام شد.
ضمن اینکه تاکنون موفق شده‌ایم نسبت به شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات دانشگاه‌های دولت سوئیس و تهیه پایگاه داده  (database)مربوط به آن‌ها، طراحی و آماده‌سازی محتوای وب‌سایت این دفتر به آدرس http://irswleadinghouse.ir، طراحی بخش ثبت‌نام در وب‌سایت اتاق همکاری‌ها جهت گسترش همکاری‌های علمی و تحقیقاتی میان علاقه‌مندان، اعلام فرصت ثبت‌نام جهت PhD در حوزه Computational Modeling & Experimental Investigation of Brain Fluid Dynamics در دانشگاه زوریخ، اعلام فرصت برگزاری Summer School مشترک با دانشگاه UZH و معرفی Agent جهت جذب دانشجو از کشور سوییس اقداماتی انجام دهیم.
از دیدگاه شما اتاق‌ها و میزهای همکاری علمی دانشگاه تا چه میزان می‌توانند در توسعه تعاملات با دانشگاه‌های داخلی و خارجی مؤثر باشند؟

با تکیه بر اهداف و وظایف تعریف شده برای مسئولان اتاق‌ها و میزهای همکاری علمی چون توسعه هدفمند فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه، جلب مشارکت افراد فعال و توانمند دانشگاه در راستای اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌ها و شناسایی فرصت‌های بین‌المللی، بهره‌مندی از ظرفیت نیروهای دانشگاهی در گسترش همکاری‌های بین‌المللی و بهره‌مندی هر چه بیشتر از فرصت‌های موجود بین‌المللی در مسیر ارتقاء دانشگاه انتظار می‌رود که این رویکرد در تحقق اهداف بین‌المللی سازی دانشگاه نقش بسزایی ایفا کند.
این در حالی است که اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس می‌تواند تسهیل‌کننده ارتباطاتی باشد که توسط اعضای هیأت‌علمی، گروه‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی شکل می‌گیرد و امیدواریم اساتید و واحدهای زیرمجموعه دانشگاه هر چه بیشتر از فرصت ایجاد شده برای توسعه تعاملات با دانشگاه‌ها و مراکز علمی این کشور استفاده کنند.

مقوله شناسایی دانشگاه‌های حائز پتانسیل کشور سوئیس و زمینه‌سازی برای همکاری مشترک با آن‌ها تاکنون به چه نتایجی رسیده است؟

از جمله نتایج به دست آمده می‌توان به پذیرفته شدن طرح دکتر خسرو صادق نیت و دکتر اعظم رحمانی، اعضای هیأت‌علمی دانشگاه و همکارانشان جهت اخذ گرنت سرمایه اولیه از وزارت آموزش، تحقیقات و نوآوری سوئیس و موسسه نیماد برای انجام پژوهش‌های مشترک با دانشگاه‌های لوزان و علوم کاربردی زوریخ  از میان طرح‌های متعدد ارسالی اشاره کرد.
ضمن اینکه دکتر Frank Jakobus Ruhli از دانشگاه زوریخ و پروفسور Habib Ziadi از دانشگاه ژنو سوئیس به عنوان استاد مدعو در دانشکده‌های بهداشت و پزشکی دانشگاه به ارائه فعالیت‌های آموزشی پرداختند.
همچنین در یک سال گذشته سمینار پالئوپاتوبیولوژی در دانشکده بهداشت  با مشارکت دکترLena Ohrstrom ، عضو هیأت‌علمی دانشگاه زوریخ و محقق مرکز تحقیقات پزشکی تکامل دانشگاه زوریخ و کارگاه New Horizon in Image Derived PET Metrics in Preclinical and Clinical Researches با حضور پروفسور Habib Zaidi از دانشگاه ژنو در آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده است.

به عنوان دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس چه راهکارهایی برای ارتقای فعالیت‌های آتی اتاق همکاری‌ها دارید؟

اتاق همکاری علمی ایران و سوئیس به منظور پیشبرد اهداف و فعالیت‌های خود در سال 98 برنامه‌های مختلفی چون برگزاری کارگاه علمی تحقیقاتی مشترک با کشور سوییس، تهیه Audio Visual Guide جهت شفاف‌سازی فرصت‌های همکاری موجود و فراخوان گرنت تحقیقاتی مشترک با وزارت آموزش، نوآوری و تحقیقات سوییس را در دستور کار خود دارد. همچنین تشویق و کمک به اعضای هیأت‌علمی دانشگاه جهت برگزاری دوره‌های مشترک، معرفی فرصت‌های همکاری جدید سال 98 برای اساتید دانشگاه، اعلام فراخوان بخش ثبت‌نام علاقه‌مندان به همکاری علمی و تحقیقاتی مشترک در وب‌سایت اتاق همکاری‌ها و گسترش تعاملات با دانشگاه‌های دارای پتانسیل همکاری از جمله UZH  وGeneva  نیز مورد توجه قرار دارد.
لازم به ذکر است که  سیستم گسترش تعاملات کشور سوئیس از پایین به بالا (bottom up) است لذا نقش اعضای هیأت‌علمی در گسترش این تعاملات کلیدی خواهد بود.
 

اخبار مرتبط

2 تا 4 اردیبهشت 98/جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود

در آستانه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل تصویب آیین‌نامه دکترای تخصصی استاد محور را فرصتی برای ترغیب اساتید به جذب دانشجویان بین‌المللی دانست

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر حلبچی: ایجاد اتمسفر بین‌الملل در دانشگاه به ارتقای نگرش و بهبود روابط فرهنگی دانشجویان کمک می‌کند

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر تکیان: نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت ظرفیت کم‌نظیری برای دیپلماسی سلامت کشور فراهم می‌آورد

در حاشیه افتتاح غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره بین‌الملل /دکتر کریمی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران را سرمایه ملی کشور خواند

با افتتاح غرفه‌های نمایشگاهی دانشجویان خارجی و دانشکده‌های زیرمجموعه/ جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد

در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دانشجوی پاکستانی دانشگاه بر اهمیت حضور جدی‌تر دانشجویان خارجی در برنامه‌های دانشگاهی تأکید کرد

مهک منظور، دانشجوی هندوستانی تعامل نزدیک اساتید با دانشجویان بین‌المللی را نقطه عطف تحصیل در دانشگاه دانست

دانشجوی نیجریه‌ای دانشگاه استقبال دانشجویان ایرانی از غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره بین‌الملل را قابل توجه توصیف کرد

در حاشیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ کشمالا نقوی، دانشجوی بین‌المللی پزشکی سطح کیفی آموزش علوم پزشکی در دانشگاه را مثبت توصیف کرد

در دومین روز از جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران جشنواره غذای ملل با استقبال دانشجویان بین‌المللی و ایرانی برگزار شد

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران/ دکتر حاجی فرج تبریزی: آکادمی پورسینا همکاری خانواده دانشگاه با جوامع علمی برای انجام فعالیت‌های بین‌رشته‌ای را تسهیل می‌کند

با تقدیر از برگزیدگان علمی و بین‌المللی/ آیین اختتامیه جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد

آرشیو گزارش تصویری روز بین الملل ۹۸

گالری تصاویر 1 

گالری تصاویر 2

گالری تصاویر 3

گالری تصاویر 4

گالری تصاویر 5

گالری تصاویر 6

گالری تصاویر 7

گالری تصاویر 8

گالری تصاویر 9

گالری تصاویر 10

گالری تصاویر 11

گالری تصاویر 12

گالری تصاویر 13

گالری تصاویر 14

خبرنگار: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close