به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، در این نشست که چهارشنبه 2 بهمن 98 برگزار شد، دکتر کریمی، رئیس دانشگاه، دکتر کردی، دکتر سهراب پور، دکتر صحرائیان و دکتر پورغریب، معاونان بینالملل، آموزشی، تحقیقات و فناوری و دانشجویی دانشگاه، روسای دانشکدههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی، توانبخشی، پیراپزشکی، علوم تغذیه و رژیمشناسی و مجازی، دکتر فیض آبادی، مسئول امور بورسها و مأموریتهای آموزشی معاونت بینالملل و انصاری پور، کارشناس مسئول روابط دانشگاهی و امور بینالملل معاونت بینالملل حضور داشتند.
در آغاز دکتر کردی، معاون بینالملل دانشگاه با ارائه اسلایدهایی به تشریح روند دورههای مأموریت آموزشی و فرصت مطالعاتی، سفرهای برنامهریزیشده و کنگرههای خارج از کشور پرداخت و گفت: از دو سال پیش اعزام اعضای هیأتعلمی دانشگاه به مأموریتهای آموزشی روند صعودی داشته و طی سال 98 حدود 30 نفر از اساتید دانشگاه در این دورهها شرکت کردهاند.
وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه 5 تا 10 مورد سفر برنامهریزیشده انجام میشود، اظهار داشت: بین 10 تا 15 عضو هیأتعلمی دانشگاه نیز در دوره فرصت مطالعاتی شرکت میکنند که این تعداد در سال 98 تاکنون 11 مورد بوده است.
معاون بینالملل دانشگاه همچنین متوسط تعداد اساتید شرکتکننده در کنگرههای خارج از کشور را نیز سالانه بین 110 تا 120 نفر اعلام کرد و گفت: طی سال جاری 90 نفر از اساتید به کنگرههای خارج از کشور راه یافتهاند و احتمالاً تا پایان سال نیز افزایش خواهد داشت.
دکتر کردی تصریح کرد: از ابتدای مهرماه سال 97 به دنبال نوسانات ارزی، نحوه پرداخت دورههای اعزام به خارج از کشور از دلاری به ریالی تغییر کرد که بررسیها نشان میدهد تأثیر چندانی در شرکت اساتید در دوره فرصت مطالعاتی و کنگرههای خارج از کشور نداشته است.
وی افزود: بیشترین تأثیر این رویکرد در حضور دانشجویان در دوره فرصت مطالعاتی بوده اما خوشبختانه روند شرکت آنها در کنگرههای خارجی تغییری نکرده است.
معاون بینالملل دانشگاه با تأکید بر اهمیت شرکت اعضای هیأتعلمی دانشگاه در دورههای اعزام به خارج از کشور، بیان داشت: دانشگاه هاروارد به عنوان یکی از برترین مراکز علمی جهان،حدود صد سال است به مقوله دوره فرصت مطالعاتی وارد شده و سالانه سرمایهگذاری خوبی در این حوزه میکند.
وی با اشاره به محدودیتهای ایجاد شده به لحاظ سیاسی و بینالمللی برای سفرهای خارجی، اضافه کرد: در فضای فعلی شاید بهترین کار تمرکز بر Internationalization at Home، تقویت اساتید در حوزه بینالمللی سازی و جدی گرفتن مقوله یادگیری الکترونیکی (E-Learning) است.
سپس معاونان آموزشی و تحقیقات و فناوری دانشگاه دیدگاههای خود را مطرح کردند و انجام مطالعات کارشناسی شده بر روی دوره فرصت مطالعاتی، پیشینه آن در عرصه بینالملل و ایران و نگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران به این مقوله از گذشته تا امروز و ارزیابی معیارهای شرکت اعضای هیأتعلمی در این دورهها و مقررات تعریف شده را ضروری دانستند.
معاون بینالملل دانشگاه نیز پس از نظرات و پیشنهادات ارائه شده، از بازبینی دستورالعمل فرصت مطالعاتی طی سالهای اخیر خبر داد و گفت: تلاش میشود معیارها و شاخصهای موجود بار دیگر ارزیابی و تا حد ممکن بر اساس سیاستهای دانشگاه و پیشنهادات اعضای شورای بورس تغییرات لازم اعمال شود.
در ادامه، یک درخواست سفر برنامهریزیشده، پنج درخواست فرصت مطالعاتی خارج از کشور و تمدید آن، پنج درخواست مأموریت آموزشی خارج از کشور و 15 درخواست مأموریت آموزشی داخل کشور مطرح شد و با همگی آنها موافقت به عمل آمد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی