کد: 1287-356684      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت   تعداد بازدید : 855

سمپوزیوم-وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا آغاز به کار کرد

سمپوزیوم- وبینار سه‌روزه بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا در ستاد مرکزی دانشگاه آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه دوشنبه 29 اردیبهشت 99 در حاشیه روز نخست سمپوزیوم- وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا، گفت: سابقه این سمپوزیوم به سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در سال 96 مربوط می‌شود که طی آن با حضور تعداد قابل‌توجهی از دانشگاه‌های ایرانی و مدعوین خارجی، تئوری‌های بین‌المللی سازی آموزش عالی به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد و شبکه ارتباطی از اساتید و صاحب‌نظران این حوزه از اقصی نقاط جهان شکل گرفت.
وی با اشاره به اینکه معاونت بین‌الملل در دومین تجربه خود با هدف پرداختن به مهم‌ترین موضوعات آموزشی عالی در جهان، تحت تأثیر شیوع و همه‌گیری ویروس COVID-19، از امروز میزبان این سمپوزیوم-وبینار است، اظهار داشت: در دوران کرونا با تکیه بر اهمیت رعایت فاصله اجتماعی در جوامع و کاهش رفت‌وآمدها و گردهمایی‌های بین‌المللی، مدل و رفتار بین‌المللی سازی در جهان تغییر می‌کند که این موضوع اهمیت تحلیل و بررسی شرایط فعلی برای همسوسازی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در سطح جهان و شناخت تئوری‌ها و سیاست‌های بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران کرونا و پساکرونا را نشان می‌دهد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: این سمپوزیوم دارای دو جنبه عمومی و تخصصی برای آموزش عالی و علوم پزشکی است و در قالب پنج پنل، هر پنل به مدت سه ساعت و با حضور حداقل پنج سخنران و یک مدیر برگزار می‌شود.
دکتر نکوفر از مشارکت و همکاری 44 سخنران و پنلیست صاحب‌نظر و مطرح از 28 دانشگاه و موسسه از ایران و 20 کشور در این رویداد بین‌المللی خبر داد و بیان داشت: در هر پنل حداقل یک سخنران معروف جهانی از ایران حضور دارد.
وی اضافه کرد: سخنرانان بین‌المللی از کشورهای ایران، کانادا، اسپانیا، استرالیا، جمهوری چک، یونان، مالزی، تایلند، چین، فنلاند، آلمان، آمریکا، هنگ‌کنگ، ایتالیا، تانزانیا، هلند، سوییس، اندونزی، عراق و بریتانیا خواهند بود که برخی از آن‌ها در سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی (IHE Seminar) حضور فعال داشته‌اند و بعضی دیگر نیز به عنوان شرکا و یا استاد مدعو بین‌المللی با دانشگاه همکاری می‌کنند.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه طی پنل نخست و روز اول به صورت تئوریک و وسیع به چگونگی تغییر در سیاست و خط‌مشی بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران کرونا و پساکرونا (شرایط نرمال جدید یا کرونا-همزیستی) پرداخته می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در مقوله شیوع و همه‌گیری کرونا، مسائل و چالش‌های بین‌المللی سازی مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان مشابه بوده، شرکت‌کنندگان در نخستین پنل، به بحث و تبادل‌نظر پیرامون تغییراتی می‌پردازند که در این شرایط می‌تواند به تداوم بین‌المللی سازی بیانجامد.
وی افزود: در میان سخنرانان این پنل کسانی حضور دارند که تغییرات اساسی در بین‌المللی سازی، با شیوع کرونا و دوره نرمال جدید (New Normal) را پیش‌بینی می‌کنند و اصطلاح جدیدی با عنوان حقیقت در حال تکامل (Evolving Reality) را وارد این عرصه کرده و معتقد بر شناخت بیشتر پدیده کرونا و یادگیری نحوه زندگی با آن (کرونا- همزیستی) هستند.
دکتر نکوفر فرصت‌ها و تهدیدهای اجرای آموزش الکترونیک (E-Learning) در شرایط کرونا برای اساتید و دانشجویان را موضوع روز دوم این سمپوزیوم دانست و گفت: آموزش الکترونیک، محور و هسته اصلی بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران کرونا است و مباحثی چون زیرساخت‌های مجازی‌سازی آموزش، ایمنی محتوای آموزشی مورد تدریس در کلاس‌های مجازی، میزان آشنایی اساتید و مدرسان با آموزش الکترونیک، نحوه مدیریت کلاس‌های مجازی و آنلاین و چگونگی برگزاری آزمون‌های مجازی در این پنل به بحث و تبادل‌نظر گذاشته می‌شود.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه افزود: در این پنل همچنین مدعوین از کشورهایی چون چین که زودتر با این پدیده درگیر شده‌اند، تجارب خود در خصوص آموزش الکترونیک را در اختیار دیگر شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند 
وی با اشاره به اینکه پنل روز سوم شامل سه زیرپنل هم‌زمان با تمرکز بر چالش‌های آموزشی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، بهداشت و دیگر رشته‌های علوم پزشکی در پساکرونا و شرایط نرمال جدید است، اضافه کرد: در زیرپنل پزشکی، قسمتی به مسائل فیزیوتراپی اختصاص یافته ضمن اینکه به چالش‌های آموزش بالینی و عملی به عنوان یکی از موضوعات اصلی در آموزش پزشکی پرداخته خواهد شد.
دکتر نکوفر ادامه داد: چالش‌های آموزش دندانپزشکی در این دوران به دلیل سر و کار داشتن دندانپزشکان با حفره دهان و احتمال بالای انتقال بیماری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی از اختصاص بخشی از هر پنل به بحث (Discussion Panel) و پرسش و پاسخ خبر داد و تصریح کرد: غیر از 34 سخنران و پنلیست خارجی حاضر در سمپوزیوم-وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی، نهادها و دانشگاه‌هایی از چین، تایوان، آلمان، آمریکا و آفریقا از برگزاری این برنامه پشتیبانی و افرادی را جهت مشارکت در پنل بحث معرفی کرده‌اند.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه مجموع ثبت‌نام کنندگان سمپوزیوم بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا را نزدیک به  یک هزار نفر از 55 کشور اعلام کرد. 
وی با تأکید بر اینکه سمپوزیوم مذکور طی 29 تا 31 اردیبهشت 99 از ساعت 4/30 عصر به وقت ایران، معادل 12 بعدازظهرGMT تحت برنامه ZOOM برگزار می‌شود و گفت: اعضای هیأت‌علمی دانشگاه با شرکت در این سمپوزیوم-وبینار امتیاز توانمندسازی آموزشی و کارشناسان حوزه‌های بین‌الملل، آموزش و پژوهش نیز امتیاز آموزش ضمن خدمت دریافت خواهند کرد.
دکتر نکوفر ضمن تقدیر از همراهی دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه برای اجرای سمپوزیوم- وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا، از همکاری دکتر سینا مرعشی، مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه و کارشناسان این مدیریت در فراهم کردن زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز برگزاری این رویداد بین‌المللی قدردانی کرد. 
دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز با حضور در روز آغازین سمپوزیوم با اشاره به اینکه شیوع کرونا سؤالات و مسائل بسیاری در حیطه بین‌المللی سازی آموزش عالی را نه  تنها در ایران بلکه در سراسر جهان مطرح کرده است، گفت: مهم‌ترین مسائل در این حیطه متمرکز بر آینده دانشگاه‌ها در جذب و حفظ دانشجویان خارجی، همکاری‌های پژوهشی مشترک بین‌المللی، تعاملات میان دانشگاهی، ترددهای بین‌المللی و محدودیت‌های سفر اساتید و دانشجویان است.
وی تصریح کرد: در حیطه آموزش بین‌الملل، بیشترین نگرانی مؤسسات آموزش عالی دنیا کاهش تعداد متقاضیان خارجی و عدم بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌های محل تحصیل خود است که در برخی از برآوردها تا 20 درصد دانشجویان را شامل می‌شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان در پژوهش‌های بین‌الملل تا حد زیادی راه خود را یافته‌اند و با تمرکز بر تحقیقات مرتبط با کرونا همکاری‌های مختلفی را رقم زده‌اند، بیان داشت: در این میان کاهش ترددهای بین‌المللی و محدودیت‌های سفر، چشم‌انداز بین‌المللی سازی آموزش عالی را تحت‌الشعاع قرار داده و بسیاری از مراکز علمی را به سمت و سوی آموزش‌های برخط یا الکترونیکی و برگزاری رویدادها و گردهمایی‌های آنلاین سوق داده است.
دکتر کردی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به عنوان مجموعه‌ای که سال‌هاست بین‌المللی سازی را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده، با هدف حفظ مرجعیت علمی در سطح منطقه، آگاهی از دیدگاه‌های صاحب‌نظران ایرانی و خارجی در خصوص آینده بین‌المللی سازی آموزش عالی و پاسخ به سؤالات و مسائل مراکز علمی و دانشگاهی در این باره، سمپوزیوم-وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا را برنامه‌ریزی کرده که از امروز شاهد برگزاری آن هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از مباحثی که طی این سمپوزیوم-وبینار مطرح می‌شود، بتوان استراتژی‌ها و برنامه‌های بهتری را برای بین‌المللی سازی دانشگاه در زمان زندگی با کرونا اجرایی کرد.
دکتر کردی در ادامه با بیان اینکه بین المللی سازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران با وجود شیوع ویروس کرونا و مسائل مربوط به آن تداوم داشته است، گفت: در همین راستا برنامه عملیاتی شناور معاونت بین‌الملل در سال 99 با همکاری مدیران ستادی و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها تدوین و اواخر فروردین‌ماه به واحدهای زیرمجموعه ابلاغ شد.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: همچنین با تکیه بر گزارش‌ها و تحقیقات مؤسسات معتبر بین‌المللی چون QS و Times Higher Education در خصوص چشم‌انداز آموزش عالی جهان تحت تأثیر شیوع کرونا، اقداماتی چون همراهی با دانشجویان برای بازگشت به کشورهایشان با همکاری سفارتخانه‌ها، ایجاد فضایی ایمن برای دانشجویان بین‌المللی ساکن در خوابگاه‌ها و قرنطینه دانشجویان مبتلا و یا مشکوک به کرونا در ابتدای راه اجرایی شد.
وی با اشاره به اینکه در بحث آموزش بین‌الملل، بخش اعظم دروس تئوری دانشجویان بین‌الملل و کلاس‌های زبان فارسی و انگلیسی آن‌ها در سامانه نوید بارگذاری و به صورت مجازی ارائه شد، گفت: با توجه به مشکل دسترسی به این سامانه در برخی از کشورها، سیستم VCampus جایگزین شد و در ادامه نیز به دنبال افزایش کیفیت دروس آنلاین برای دانشجویان هستیم.
دکتر کردی از تدوین پروتکل بازگشت دانشجویان بین‌المللی به دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: در صورت تصمیم نهایی ستاد مقابله کرونا، در تلاش برای بازگرداندن دانشجویانی که به دلیل همه گیری کرونا به کشورهای خود مراجعه کرده اند، از اول تیر سال جاری هستیم.
وی به راه اندازی کمپین بین‌المللی مبارزه با کرونا (Corona Fighters) از ابتدای اسفند 98 با اهدافی چون افزایش سطح آگاهی جامعه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و به اشتراک گذاشتن درس آموخته‌ها و تجربیات کسب شده و راه‌حل‌های درمانی و مدیریتی مؤثر در ایران با متولیان سلامت در سایر کشورها اشاره کرد و افزود: تولیدات مختلف این کمپین در زمینه پیشگیری و درمان کرونا به 20 زبان مختلف به ویژه چهار زبان اصلی منطقه (انگلیسی، عربی، اردو و فارسی) تولید و منتشر می شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه یادآور شد: همچنین با همکاری بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه، نسبت به برگزاری وبینارهای بین‌المللی با هدف انتقال تجربیات کسب شده و نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در زمینه پیشگیری و درمان COVID-19 اقدام شده است.
دکتر کردی خاطرنشان کرد: این در حالی است که با راه‌اندازی صفحه TUMS COVID-19 در سایت انگلیسی دانشگاه، فعالیت‌هایی چون پژوهش‌های در حال انجام، مقالات منتشر شده، وبینارهای بین‌المللی، گاید لاین های پیشگیری و درمان و فعالیت‌های کمپینی دانشجویان دانشگاه اطلاع‌رسانی و به‌روزرسانی می‌شود.
توضیح اینکه فیلم سخنرانی هریک از سخنرانان سمپوزیوم-وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا در سایت www.ihescovid19webinar.com در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.

 

 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close