به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، در آغاز این نشست که شنبه 12 مهر 99 در سالن شورای این معاونت برپا شد، دکتر ریتا مجتهدزاده، معاون بینالملل دانشکده مجازی گفت: این مجموعه متشکل از سه گروه آموزشی سلامت الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی و مجازیسازی آموزشهای حضوری است و هشت عضو هیأتعلمی با دانشکده مجازی همکاری میکنند.
وی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص رشته مقاطع پذیرنده دانشجو در این دانشکده، بیان داشت: با توجه به مأموریت تعریف شده این دانشکده مبنی بر کمک به توسعه آموزش مجازی در دانشگاه، تعدادی از رشتهها چون آموزش پزشکی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی مشترک با دیگر دانشکدهها ارائه میشود.
دکتر مجتهدزاده با اشاره به فعالیتهای بینالمللی دانشکده مجازی، اظهار داشت: نخستین دانشجوی بینالمللی دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد رشته یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی به صورت کاملاً مجازی طی سال جاری جذب شد.
معاون بینالملل دانشکده مجازی افزود: این در حالی است که از مدتی پیش دکترای تخصصی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی به رشتههای پذیرنده دانشجویان خارجی دانشکده اضافه شده است.
وی به انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک با دانشگاه کمرینوی ایتالیا اشاره کرد و گفت: پیرو این تفاهمنامه دو دانشگاه در خصوص اجرای سه دوره کوتاهمدت تله مدیسین توافق کردند که تاکنون یک دوره آن برگزار شده است.
دکتر مجتهدزاده تصریح کرد: تبادل اساتید، کارکنان و دانشجویان نیز از دیگر موارد مورد توافق طی این تفاهمنامه بود که سه عضو هیأتعلمی، دو دانشجو و یکی از کارکنان دانشکده فرصت حضور در دانشگاه کمرینو را به دست آوردند و همچنین دانشکده مجازی نیز میزبان یکی از اساتید این دانشگاه بود.
معاون بینالملل دانشکده مجازی از انعقاد تفاهمنامه همکاری با دانشگاه واسط عراق به عنوان دیگر فعالیت در دست اقدام یاد کرد و ادامه داد: هدف اصلی عملیاتی شدن و به نتیجه رسیدن توافقات انجام شده است و صرفاً به دنبال انعقاد تفاهمنامه با مراکز علمی خارج از کشور نیستیم.
وی با اشاره به حضور مؤثر دانشکده مجازی در سفر نمایندگان دانشگاه به سوئیس، اضافه کرد: همچنین در سفرهای برنامهریزیشده پروژههای اپاتل و مدیتک به کشورهای آلمان، پرتغال، جمهوری چک، اسلواکی و مالتا نیز دانشکده مجازی مشارکتی جدی و فعال داشته است.
دکتر مجتهدزاده با بیان اینکه دو پروژه مذکور در حوزه یادگیری الکترونیک و منجر به تولید محصول شدند، گفت: نمایندگان دانشکده موفق شدند در قالب این پروژه موقعیت دانشگاه را از آموزشگیرنده (Trainee) به آموزشدهنده (Trainer) تغییر دهند.
معاون بینالملل دانشکده مجازی با تأکید بر اینکه دوران کرونا فرصت خوبی را برای نمود توانمندیهای دانشکده مجازی به ویژه در برگزاری و اجرای وبینارهای بینالمللی ایجاد کرد، اظهار داشت: در این مدت سه وبینار با دانشگاه مجازی پاکستان، دو وبینار با وزارت آموزش عالی عراق، دو وبینار با دانشکده پزشکی بصره و یک وبینار با دانشگاه ادینبورگ آلمان برگزار و تعدادی دیگر نیز در دست برنامهریزی است.
وی افزود: دانشکده مجازی در راستای توسعه آموزش مجازی پس از شیوع کرونا در طراحی آموزشی و تدوین بسته آموزش زبان فارسی با کالج بینالملل و اجرای سمپوزیوم-وبینار بینالمللی سازی آموزش عالی با معاونت بینالملل همکاری داشته است.
دکتر مجتهدزاده اضافه کرد: همچنین با همکاری معاونت آموزشی پردیس بینالملل از 10 شهریور 99 تاکنون سه دوره کارگاه توانمندسازی اعضای هیأتعلمی در زمینه تدریس مجازی برگزار شده است.
معاون بینالملل دانشکده مجازی از شرکت بیش از 150 عضو هیأتعلمی دانشگاه در این کارگاهها خبر داد و بیان داشت: خوشبختانه طی نظرسنجیهای انجام شده بازخورد مثبتی از شرکتکنندگان دریافت شده که حاکی از کاربردی بودن محتوای ارائه شده است.
وی همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص کارگاه حضوری چهار روزه اپاتل (دسامبر 2018) و دوره مجازی سه هفتهای مدیتک (سپتامبر 2020)، پرداخت و گفت: هر دو برنامه تحت پروژه اراسموس پلاس با موضوع یادگیری الکترونیکی برگزار و ماحصل حضور نمایندگان دانشکده در سفرهای روتین پروژه بودهاند.
دکتر مجتهدزاده اضافه کرد: کارگاه اپاتل با بهرهگیری از سامانه نوید و حضور 21 شرکتکننده از کشورهای مختلف برگزار شد و بیش از 100 کاربر این برنامه را به صورت پخش زنده مشاهده کردند.
معاون بینالملل دانشکده مجازی با بیان اینکه دوره سه هفتهای مدیتک از 10 تا 31 شهریور 99 به صورت ترکیبی همزمان از طریق وبینارهای تخصصی و غیرهمزمان از طریق سامانه نوید اجرایی شد، خاطرنشان کرد: در این برنامه 136 شرکتکننده از 14 کشور ایران، اردن، اسلواکی، آلمان، انگلیس، پاکستان، ترکیه، چک، عراق، لبنان، مالتا، مالزی، نیجریه و هند شرکت کردند.
وی اضافه کرد: این کارگاه ترکیبی در مجموع شامل 17 عنوان سخنرانی در وبینارهای آنلاین، 11 عنوان محتوای الکترونیکی و چهار فعالیت گروهی در سامانه نوید بود که توسط 12 مدرس از کشورهای ایران، ترکیه، لبنان، مالتا و مالزی مدیریت شد.
دکتر مجتهدزاده به تلاشها و فعالیتهای انجام شده در راستای برگزاری با کیفیت دوره مجازی مدیتک اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه تعاملات شکل گرفته به واسطه برپایی این دوره بسیار خوب و میزان رضایت شرکتکنندگان قابلتوجه بوده است.
سپس اعضای شورای مدیران دیدگاههای خود را مطرح و نکاتی که را به بحث و بررسی گذاشتند که توسط معاون بینالملل دانشکده مجازی پاسخ داده شد.
در ادامه دکتر وحید ضیایی، معاون آموزشی پردیس بینالملل ضمن قدردانی از فعالیتهای دانشکده مجازی در حوزه بینالملل به ویژه برگزاری دوره توانمندسازی اعضای هیأتعلمی دانشگاه، گفت: دوران کرونا جاماندگی دانشگاهها و مراکز علمی از آموزش و فعالیتهای مجازی و لزوم ورود هر چه بیشتر به این عرصه را به خوبی نشان داد.
وی با اشاره به کمبودها و نقاط ضعف موجود در ساختارهای نرمافزاری و سختافزاری، آییننامهها و مقررات تعریف شده و گاها عدم آمادگی اساتید برای فعالیتهای مجازی بینالمللی در سطح وسیع، پیشنهاد تشکیل شورای سیاستگذاری فعالیتهای مجازی بینالمللی را مطرح کرد.
دکتر رامین کردی، معاون بینالملل دانشگاه نیز در جمعبندی این نشست استفاده از ظرفیتها و امکانات دانشکده مجازی در مجازیسازی دانشگاه، توجه به کیفیت آموزشهای ارائه شده به دانشجویان اعم از ایرانی و بینالمللی و درگیر شدن هر چه بیشتر اعضای هیأتعلمی در این شکل از آموزشها را ضروری دانست.
وی با اشاره به نقش دانشجویان در پایهگذاری بسیاری از فعالیتهای دانشگاه از گذشته تا امروز، بر استفاده از توانمندیهای آنها در مجازیسازی آموزش و پژوهش دانشگاه تأکید کرد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی