به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، در آغاز این نشست که چهارشنبه 21 آبان 99، برگزار شد، دکتر الهه متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل توضیحاتی در خصوص شورای فرهنگی بینالملل دانشگاه واهداف و وظایف آن ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه طی سالهای 97 تا 99 در مجموع 16 جلسه کمیته اجرایی شورای فرهنگی بینالملل دانشگاه برگزار شده است، اظهار داشت: تدوین سند راهبردی کمیته اجرایی، تعریف اساسنامه کمیته دانشجویی فعالیتهای بینالمللی دانشگاه، آمادهسازی تقویم فرهنگی معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل در سال 98 و 99، اختصاص جایگاه جداگانه به دانشجویان بینالملل در مسابقات قرآنی، سیاستگذاری برای ارتقاء مهارتهای فردی و اجتماعی دانشجویان، تدوین شناسنامه فرهنگی، ارائه راهکارهایی برای حضور مؤثرتر دانشجویان بینالملل در جشنواره ابنسینا و تشکیل کانون ابنسینا (دانشجویان برتر بینالملل دانشگاه) مهمترین خروجیهای این جلسات بوده است.
دکتر متوسلی به تشکیل نخستین گردهمایی اعضای کانون ابنسینا در اوایل آبان ماه اشاره کرد و بیان داشت: پیرو این نشست کمیتههای اجرایی، آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و هنری، مذهبی و ورزشی در زیرمجموعه این کانون و با مشارکت دانشجویان برتر بینالملل تشکیل شدند.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل همچنین از تشکیل کمیتههای دانشجویی فعالیتهای بینالملل در دانشکدههای بهداشت، پرستاری و مامایی، پزشکی، پیراپزشکی، توانبخشی، داروسازی، دندانپزشکی، فناوریهای نوین پزشکی، علوم تغذیه و رژیمشناسی، طب ایرانی و دانشکده دندانپزشکی و شعبه جزیره کیش پردیس بینالملل خبر داد و اضافه کرد: ارتقاء سطح علمي و عملیاتی دانشجويان جهت تربيت نيروي ماهر و متخصص مورد نياز در سطح بینالملل، هدفمند کردن فعالیتهای بینالمللی دانشجویان با استفاده از روشهای نوین و فناوری روز و آموزش و آگاهسازی دانشجویان در زمینههای مختلف آموزشی، پژوهشی و خدماتی در سطح بینالملل، اهم اهداف شکلگیری این کمیتهها هستند.
وی سپس به تشریح عناوین فعالیتهای معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل و تقویم فعالیتهای دانشجویی و فرهنگی سال 99 پرداخت و از اجرای برنامههای مذهبی طی سال جاری و در مناسبتهایی چون شهادت امام علی (ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع)، ولادت امام رضا (ع)، عید سعید قربان، ایام شهادت امام حسین (ع)، اربعین حسینی و ولادت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) به صورت مجازی و یا حضوری (با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و اجرای پروتکلهای بهداشتی) خبر داد.
دکتر متوسلی تصریح کرد: همچنین بیش از 30 دانشجوی بینالملل دانشگاه در ششمین جشنواره ابنسینا که اسفند 98 در بخشهای جامع بینالملل، آموزشی، پژوهشی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، شرکت کرده و در نهایت محمدحسین بوله و ساره فرحات در بخش جامع بینالملل و الیو تیجانی جبرئیل، احمد الیجو موسی و مفتائو فسینی در محورهای آموزشی، پژوهشی و ورزشی برگزیده شدند.
وی با بیان اینکه دانشجویان و کارکنان پردیس بینالملل دانشگاه در مسابقات آنلاین تربیتبدنی دانشگاه در سال جاری نیز مشارکت فعالی داشتهاند، گفت: دانشجویان بینالملل در مسابقات شطرنج، پلانک، آمادگی جسمانی و طناب زنی که به صورت آنلاین برگزار شد، حضور داشتند و موفق به کسب مقام سوم پلانک آنلاین، مقام دوم طناب زنی آنلاین و مقام اول و دوم آمادگی جسمانی شدند.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل تصریح کرد: همچنین جایگاه دوم مسابقات تنیس دانشگاه در بخش کارکنان و دانشجویان نیز به پردیس بینالملل دانشگاه اختصاص یافت.
دکتر متوسلی با اشاره به برخی فعالیتهای این معاونت با شیوع و همهگیری کرونا، بیان داشت: راهاندازی داشبورد معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل، هماهنگی و راهاندازی تله مدیسین در خوابگاههای پردیس بینالملل برای استفاده آسانتر دانشجویان و گسترش فعالیتهای مرکز مشاوره بینالملل شامل پایش وضعیت سلامت روان، مشاوره آنلاین و اجرای کارگاههای خود مراقبتی از مهمترین فعالیتهای انجام شده است.
وی در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره شناسنامه فرهنگی، به معرفی طرح استاد مشاور فرهنگی و آموزشی با رویکرد کلی بهبود وضعیت آموزشی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بینالملل پرداخت.
پس از آن زهرا حسین زاده، کارشناس امور فرهنگی شعبه جزیره کیش پردیس بینالملل گزارشی از فعالیتهای دانشجویی و فرهنگی این شعبه طی سالهای 98 و 99 براساس تقویم فرهنگی مصوب سالانه معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل و در راستای پیادهسازی خطمشی تمامی نهادهای فرهنگی در دانشگاه، معرفی فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و تقویت الگوی همدلی میان ملیتها و اقوام مختلف ارائه کرد.
در ادامه، دکتر محمدحسین پورغریب، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه نیز با اشاره به اینکه پیشبرد برنامههای حوزه دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل با ادغام بخشی از فعالیتها با معاونت ستادی، در مسیر خوبی قرار گرفته است، اظهار داشت: خوشبختانه ادغام مباحث درمانی دانشجویان بینالمللی با دانشجویان ایرانی و ارائه مشاوره به آنها در دوران کرونا نتایج رضایت بخشی به همراه داشته است.
وی بر اهمیت تعیین منتور برای دانشجویان بینالمللی دانشگاه تأکید کرد و افزود: این مقوله نقش بسیار مهمی در توجیه دانشجویانی که به تازگی به کشور و دانشگاه وارد شده و آشنایی چندانی با محیط جدید خود ندارند، خواهد داشت.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه تجارب کسب شده در مسیر ادغام برنامههای ورزشی دانشجویان ایرانی و بینالملل دانشگاه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظر میرسد در دیگر حیطه ها چون اجرای تورهای فرهنگی و تفریحی و یا استقرار در فضاهای خوابگاهی نیز باید این ادغام صورت گیرد.
دکتر پورغریب با بیان اینکه ضرورت تولید برنامههای محتوایی و دانشافزایی حوزه فرهنگی بسیار احساس میشود، تصریح کرد: این برنامه میتوانند مقولههای مختلف فرهنگی، ادبی و مذهبی را شامل شود که هماکنون با همکاری دکتر نیکنام، عضو هیأتعلمی دانشگاه و رئیس کانون ابنسینا در حال آمادهسازی بخشی از آنها هستیم و امیدواریم برای دانشجویان بینالمللی نیز کاربرد داشته باشد.
وی همچنین پیشنهاد تغییر عنوان شناسنامه فرهنگی به شناسنامه دانشجویی و فرهنگی را مطرح کرد و بیان داشت: با تکیه بر نهایی شدن طرح کوهورت دانشجویان، میتوان فرمهای آماده شده در بخش دانشجویی را ترجمه و به شناسنامه فرهنگی اضافه کرد.
دکتر رامین کردی، معاون بینالملل دانشگاه نیز با تأکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که برنامههای فرهنگی، دانشجویی و اجتماعی دانشجویان ایرانی و بینالمللی به یک شکل برنامهریزی و توأمان با یکدیگر اجرایی شوند، افزود: در این راستا باید برنامهریزی اصلی توسط معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه انجام شود و پردیس بینالملل دانشگاه نیز پشتیبان و حامی این برنامهها خواهد بود.
وی همچنین موضوع تعیین منتور برای دانشجویان بینالمللی دانشگاه را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشجویان بیشترین تأثیر را از همسالان و همکلاسیهای خود در دوران تحصیل میپذیرند، انتخاب منتور از میان دانشجویان سالهای بالاتر، اثرگذاری بیشتری بر روی آنها در برخورد با مسائل مختلف خواهد داشت.
سپس دکتر محمدحسین نیکنام، رئیس کانون ابنسینا نیز بیان داشت: تحصیل دانشجویان بینالملل در کشور اتفاق سادهای نیست و برای دانشگاه، سیستم آموزش عالی و نظام مقولهای با اهمیت است بنابراین لزوم همسو شدن و تعامل فعالیتها و برنامهها با دیگر بخشهای فرهنگی کشور چون سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما احساس میشود.
وی افزود: کانون ابنسینا در این مسیر میتواند جمع برگزیدهای از دانشجویان بینالمللی دانشگاه را به مسئولان فرهنگی کشور معرفی و زمینه استفاده از فرصتهای مختلف را فراهم کند.
در ادامه، حجتالاسلاموالمسلمین ابوالفتح غفاری، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز با اشاره به اینکه ورود دانشجویان بینالملل در حیطه قرآن و عترت باید به صورت جدیتر دنبال شود، تصریح کرد: کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تهران کلاسهای تخصصی در مباحث حفظ، ترتیل و روانخوانی قرآن کریم و نهجالبلاغه و شرح و تفسیر آن را برای دانشجویان برگزار میکند که امیدواریم شاهد حضور و مشارکت بیش از پیش دانشجویان خارجی در این عرصهها نیز باشیم.
دکتر محمدحسین صادقیان، سرپرست مدیریت امور فرهنگی دانشگاه نیز با بیان اینکه تعریف برنامههای مشترک فرهنگی و تفریحی برای دانشجویان ایرانی و بینالمللی تأثیر بسزایی در نشاط افزایی و تابآوری آنها خواهد داشت، افزود: معاونت گردشگری استان تهران تورهای مختلفی را در سطح این استان برگزار میکند و میتوان طی تعامل با آنها امکان استفاده دانشجویان بینالمللی از این تورها به همراه جمعی از دانشجویان ایرانی و اساتید را فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مقوله ساماندهی تیمهای داوطلبی داخل و خارج از دانشگاه برای بکارگیری در سایتها یا مراکز درمانی به صورت جدی مورد توجه قرار دارد که در این مسیر حضور دانشجویان بینالمللی در کنار دانشجویان ایرانی تأثیر قابلتوجهی در ارتباط این دو گروه با یکدیگر خواهد داشت.
خبر و عکس: مهناز وحیدی