کد: 1287-357470      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۰ شنبه ۶ آذر   تعداد بازدید : 809

با تأکید طرفین بر همکاری‌های بلندمدت و مؤثر بین‌المللی/معاون بین‌الملل دانشگاه با هیأت دانشگاه چریته و انستیتو رابرت کخ آلمان دیدار کرد

در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی و گسترش تبادلات دانشگاهی، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه با هیأت دانشگاه چریته و انستیتو رابرت کخ آلمان دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در جریان این دیدار که چهارشنبه 3 آذر 1400 در سالن شورای این معاونت انجام شد، دکتر سینا مرعشی، رئیس دانشکده مجازی، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر امیرحسین تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت و دبیر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت، دکتر نیما رضایی، معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی و دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی، مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی آلمان نیز حضور داشتند.
در آغاز دکتر آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه به بیان توضیحاتی در خصوص دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قدیمی‌ترین و برترین دانشگاه علوم پزشکی کشور پرداخت و دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌های آموزشی زیرمجموعه آن را معرفی کرد.
وی همچنین با اشاره به تفکیک دانشگاه‌های کشور به دو بخش علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی از بیش از 30 سال پیش و قرار گرفتن آن‌ها در زیرمجموعه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، نقش دانشگاه در کشور و جایگاه آن در خاورمیانه را شاخص و قابل‌توجه دانست.
معاون بین‌الملل دانشگاه از ارائه خدمات مراکز درمانی دانشگاه به حدود 3 میلیون بیمار در جنوب تهران خبر داد و بخشی از دستاوردهای دانشگاه در زمینه فناوری‌ها و تولیدات دارویی را تشریح کرد.
دکتر آیتی با اشاره به جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، گفت: این مجموعه جایگاه 94 آسیا و 800-601 جهانی نظام رتبه‌بندی تایمز، رتبه 400-351 نظام رتبه‌بندی QS و جایگاه 478 جهانی وبومتریکس را در اختیار دارد.
سپس دکتر نکوفر به بیان مهم‌ترین برنامه‌ها و فعالیت‌ها در عرصه روابط بین‌الملل دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در پروژه‌های مختلف تحت حمایت اتحادیه اروپا از جمله اراسموس و اراسموس پلاس با دانشگاه‌ها و مراکز علمی از سراسر جهان همکاری داشته است.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به مشارکت این مجموعه در برنامه مرحبا، تصریح کرد: کنسرسیومی متشکل از 13 دانشگاه اروپایی در این برنامه مشارکت داشتند که بیش از 100 مورد تبادل دانشجو طی آن اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در پروژه‌های ظرفیت‌سازی (Capacity Building) برنامه اراسموس نیز شرکت داشته است، گفت: به دنبال حضور دانشگاه در این پروژه‌ها، مرکز شبیه‌سازی مدیتک (MediTec Lab of Excellence) در مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه افتتاح شد.
دکتر نکوفر همچنین به بیان توضیحاتی در خصوص پروژه‌های اپاتل و اینپکت به عنوان دیگر پروژه‌های ظرفیت‌سازی پرداخت و بیان داشت: پروژه اینپکت یا همکاری ایران و اروپا برای ظرفیت‌سازی و آموزش در سلامت جهانی با محوریت دانشکده بهداشت، موسسه ملی تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و مشارکت دانشگاه‌های ماستریخت هلند، هایدلبرگ آلمان و تمپره فنلاند از سال 2020 آغاز شد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: طی این پروژه دانشگاه‌ها و مراکز مشارکت‌کننده با اخذ گرنتی از سوی اتحادیه اروپا همکاری خود را برای مدت سه سال آغاز کرده و طراحی مقطع کارشناسی ارشد رشته سلامت جهانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای مسائل منطقه شمال آفریقا، غرب آسیا و مدیترانه شرقی و همچنین راه‌اندازی مرکز تعالی آموزش سلامت جهانی در دانشکده بهداشت با هدف تسهیل ارتباطات علمی میان دانشمندان ایران و جهان را در دستور کار خود قرار دادند.
دکتر نکوفر همچنین به همکاری با افغانستان و جذب و آموزش دانشجویان این کشور با حمایت اتحادیه اروپا و در قالب برنامه اراسموس اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه آمادگی دارد برنامه‌های مشابهی را برای کشورهای همسایه و آفریقایی نیز ارائه دهد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه 21 میز و چهار اتاق همکاری علمی تاکنون برای تعامل و توسعه ارتباطات با دانشگاه‌های کشورهای مختلف راه‌اندازی شده است، افزود: این در حالی است که 44 تفاهم‌نامه همکاری فعال با مراکز علمی بین‌المللی در مسیر عملیاتی شدن قرار دارند و 72 استاد مدعو بین‌المللی با دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری می‌کنند.
دکتر نکوفر به فراهم بودن زمینه‌های همکاری دو دانشگاه در قالب برنامه استاد مدعو اشاره کرد و از برگزاری 15 وبینار، 45 ژورنال کلاب، 30 دوره کوتاه‌مدت در دوران پاندمی کرونا خبر داد.
پس از آن دکتر مرعشی گزارشی از پیاده‌سازی تله مدیسین در دانشکده مجازی ارائه کرد و بیان داشت: این دانشکده با همکاری دانشگاه کمرینو ایتالیا دوره مشترک مجازی تله مدیسین و راه‌های پیاده‌سازی آن را در دو بخش تئوری و عملی اجرایی کرد.
رئیس دانشکده مجازی با بیان اینکه دوره کارشناسی ارشد سلامت از راه دور (Tele Health) در حال راه‌اندازی است، گفت: فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف علوم پزشکی امکان شرکت در این دوره را خواهند داشت و در صورت تأیید برنامه آموزشی آن از سوی وزارت بهداشت، نخستین گروه دانشجویان از ترم آینده پذیرش خواهند شد.
وی بر لزوم تغییر نگاه‌های سنتی بر مقوله درمان و تلاش برای ورود به عرصه پزشکی و سلامت از راه دور تأکید کرد و بیان داشت: در این مسیر بسیار علاقه‌مندیم از تجربیات دانشگاه چریته به ویژه در مقوله‌هایی چون تله مدیسین در آی سی یو و دیگر رشته‌ها استفاده کنیم.
دکتر رضایی، معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی نیز با اشاره به همکاری این دانشکده با تعدادی از دانشگاه‌های آلمان چون دوسلدورف، تصریح کرد: این مجموعه از هرگونه تعامل و ارتباطات آکادمیک با کشور آلمان که در نهایت به نفع دانشگاه و بیماران باشد، حمایت می‌کند.
وی از آمادگی این دانشکده برای برگزاری کارگاه‌های مشترک، مدارس بین‌المللی و دوره‌های کوتاه‌مدت با دانشگاه چریته خبر داد و همچنین بر اهمیت ارتباط و تعامل میان اساتید و اعضای هیأت علمی دو دانشگاه و انتشار مقالات مشترک علمی تأکید کرد.
در ادامه، دکتر Joachim Seybold، مسئول پزشکی و امور بین‌الملل دانشگاه چریته از فرصت ایجاد شده برای بازدید از امکانات و توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران قدردانی کرد.
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت آلمان بسیار علاقه‌مند به حمایت از پروژه‌هایی است که طی آن مهاجران افغانستانی برای تحصیل به ایران می‌آیند، افزود: به عنوان یکی از زمینه‌های مشترک همکاری، آمادگی اجرای پروژه‌های جدید در این رابطه با دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد.
دکتر Joachim Seybold لازمه همکاری در زمینه تله مدیسین را فراهم بودن امکانات تکنیکی و زیرساختی و ارائه آموزش‌های لازم به اساتید و اعضای هیأت علمی دانست و گفت: مهم‌ترین نقطه قوت پزشکی از راه دور، دسترسی به کیس‌های مختلف درمانی و تجربه درمان بیمارانی است که شاید مشابه آنها در کشور خودمان وجود نداشته باشد.
در بخش بعدی Wiltrud Abels، متخصص بیهوشی دانشگاه چریته به تشریح تجربه همکاری این دانشگاه با یکی از بیمارستان‌های ازبکستان در زمینه تله مدیسین پرداخت و دکتر Muna Abu Sin انستیتو رابرت کخ نیز از تجربه این مجموعه برای درمان بیماران آفریقایی و آموزش رزیدنت‌های پزشکی با بهره‌گیری از تله مدیسین سخن گفت.
دکتر آیتی در جمع‌بندی این نشست بر علاقه‌مندی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای همکاری بلندمدت و مؤثر با دانشگاه چریته آلمان تأکید کرد و گفت: با تکیه بر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان دو دانشگاه در حاشیه سیزدهمین مجمع جهانی سلامت، لزوم برنامه‌ریزی و تدوین نقشه راه برای ادامه تعاملات ضروری به نظر می‌رسد.
معاون بین‌الملل دانشگاه سپس به منظور تدوین این برنامه، دکتر نکوفر را به عنوان نماینده دانشگاه معرفی و از دانشگاه چریته خواست نماینده‌ای معرفی کنند.
وی بر وجود زمینه‌های مشترک همکاری با انستیتو رابرت کخ آلمان تأکید و پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه میان دانشگاه و این موسسه را مطرح کرد.
دکتر آیتی همچنین با استقبال از گسترش همکاری دانشگاه با پیمان گروه هشت (M8 Alliance)، تصریح کرد: این مجموعه علاقه‌مند است در نشست سال آینده پیمان گروه هشت نقش بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به تأسیس قطب سازمان جهانی بهداشت در آلمان، برای ارتباط و همکاری با این مجموعه اعلام آمادگی کرد.
وی در پایان بر لزوم همکاری دو دانشگاه در زمینه تله مدیسین تأکید کرد و گفت: دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور همکاری در این زمینه معرفی می‌شود.
این گروه پیش از این نشست از آزمایشگاه NGS دانشکده بهدشت بازدید و در دیدار با دکتر طلعت مختاری آزاد، مدیرگروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت و سایر اساتید این گروه بسترهای همکاری آتی را بررسی کردند.
همچنین هیأت دانشگاه چریته با حضور در بیمارستان سینا از بخش‌های مختلف آن بازدید به عمل آوردند.
توضیح اینکه حضور هیأت دانشگاه چریته و موسسه رابرت کخ آلمان در دانشگاه، به دعوت وزارت بهداشت و با محوریت دفتر سازمان جهانی بهداشت در تهران و بنا به درخواست حضوری نمایندگان این دانشگاه در حاشیه مجمع جهانی سلامت از دبیر اتاق همکاری‌های پیمان گروه هشت انجام شد.

 

 

 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close