به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، در این نشست که دوشنبه 11 بهمن 1400 در کالج بینالملل برگزار شد، دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه، دکتر علی عرب خردمند، رئیس کارگروه تخصصی بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی کشور، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بینالملل و دکتر زینب صیامی، معاون آموزشی کالج بینالملل نیز حضور داشتند.
در آغاز دکتر شعبانی ضمن خیرمقدم به حاضران، در قالب گزارشی کوتاه به معرفی ماهیت کالجها در کشورهای مختلف پرداخت و گفت: کالجها در سطح جهان به صورت مستقل و یا وابسته به دانشگاهها و مراکز علمی فعالیت میکنند.
رئیس کالج بینالملل دانشگاه با معرفی انواع کالجها و کارکرد آنها، توضیحاتی در خصوص وابستگی این مجموعهها (Affiliation) و نحوه اداره آنها از نظر مالی ارائه و نمونههایی از کالجهای مطرح دنیا را معرفی کرد.
وی سپس فعالیتهای این مجموعه از ابتدا تا کنون را تشریح کرد و گفت: کالج بینالملل براساس نیاز دانشجویان خارجی برای ورود به دانشگاه به ویژه در بحث آموزش زبان فارسی و انگلیسی در سال 93 مجوز فعالیت از معاونت آموزشی وزارت بهداشت را دریافت کرد.
دکتر شعبانی بیان داشت: در کنار این موضوع، بررسی واحدهای درسی پیشنیاز برای ورود به مقاطع بالاتر به صورت مشترک، برگزاری دورههای کوتاهمدت برای داوطلبان بینالملل با همکاری دانشکدهها، ارائه دروس مشترک بین رشتههای مختلف و تقویت آموزش زبان بینالمللی به اعضای هیأتعلمی، کارکنان و دانشجویان نیز در اهداف این مجموعه تعریف شد.
وی با اشاره به اینکه پس از تصویب اساسنامه کالج در هیأترئیسه دانشگاه طی سال 1396، مرکز زبانهای دانشگاه به این مجموعه ملحق و به گروه زبانهای خارجی تغییر کرد، اظهار داشت: همچنین کرسی زبان فارسی و گروه آموزشهای عمومی بینالمللی نیز در کالج فعالیت خود را آغاز کردند.
رئیس کالج بینالملل دانشگاه تصریح کرد: مسئولیت ارائه تمامی واحدهای درسی زبان انگلیسی دانشگاه برعهده گروه زبانهای خارجی است و این گروه با چهار عضو هیأتعلمی و 35 استاد مدعو، بیشترین واحد درسی را به کل دانشگاه بعد از دانشکده پزشکی مادر ارائه میکند.
دکتر شعبانی ادامه داد: در ترم گذشته، 261 واحد درسی در قالب 96 کلاس برای یک هزار و 835 دانشجوی دانشگاه ارائه شده است.
وی افزود: این در حالی است که آزمونها در کالج بینالملل به صورت کاملاً متمرکز برگزار میشود و طی دو سال گذشته با اجرای آموزشها به صورت مجازی، در کنار آزمون کتبی، ارزیابی انفرادی و شفاهی نیز از دانشجویان انجام شده است.
رئیس کالج بینالملل دانشگاه از برگزاری نشست های تخصصی ماهیانه در حوزه زبان به عنوان یکی از برنامههای اصلی و جدی این مجموعه خبر داد و بیان داشت: بسیاری از صاحبنظران و افراد شناخته شده حوزه زبان از سراسر جهان در وبینارهای تخصصی شرکت داشتهاند و به طور میانگین میزبان حدود 250 شرکتکننده بینالمللی در این رویدادهای علمی بودهایم.
دکتر شعبانی به مطالعه برنامه طولی سازی آموزش زبان انگلیسی برای رشته پزشکی عمومی توسط این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت: این برنامه که مصوب شورای آموزشی دانشگاه است با هدف ارائه آموزش زبان انگلیسی در طول هفت سال تحصیل دانشجویان پزشکی به صورت یکپارچه مورد توجه قرار گرفته تا نه تنها دانشجویان در مقطع علوم پایه بلکه در دوره بالینی نیز از آموزشها بهره لازم را ببرند.
وی از اجرای آزمایشی طرح مذکور در تابستان سال جاری برای دانشجویان داوطلب خبر داد و افزود: این فعالیت کاملاً نوآورانه و ابتکاری است و تاکنون هیچ دانشگاهی به آن ورود نکرده است.
رئیس کالج بینالملل دانشگاه با بیان اینکه در سال 99، 23 دوره و کارگاه تخصصی برگزار شده و این تعداد در سال جاری به 36 مورد رسیده است، اضافه کرد: در راستای توانافزایی اعضای هیأتعلمی و کارکنان، طی سال گذشته 81 کلاس آموزشی برای 572 زبانآموز و در سال 1400، 106 کلاس برای یک هزار و 49 نفر برگزار شده است.
دکتر شعبانی افزود: همچنین کلاسهای توانافزایی در دیگر زبانهای خارجی چون عربی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی و ترکی استانبولی نیز با استقبال کارکنان و اساتید دانشگاه برگزار شده ضمن اینکه کالج بینالملل میزبان 76 کلاس آموزش آزاد زبان برای زبانآموزان در دو سال گذشته براساس درخواست متقاضیان بوده است.
وی به برگزاری دو دوره بینالمللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی به صورت حضوری و مجازی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که دورههای دیگری به صورت اختصاصی و با اهداف ویژه برای پرستاران، اعضای هیأتعلمی جدید دانشگاه و دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی برگزار شده است.
دکتر شعبانی اضافه کرد: کالج بینالملل دانشگاه همچنین نسبت به برگزاری آزمونهای بسندگی برای متقاضیان دوره فرصت مطالعاتی اعم از اعضای هیأتعلمی و دانشجویان براساس فرآیند تعریف شده، اقدام کرده است.
رئیس کالج بینالملل دانشگاه با بیان اینکه در نیمسال نخست سال تحصیلی جاری، 16 کلاس زبان فارسی و 17 کلاس زبان انگلیسی برای دانشجویان بینالمللی در این مجموعه برگزار شده، تصریح کرد: در مجموع 246 دانشجوی خارجی زبان فارسی و 322 نفر زبان انگلیسی آموخته اند.
وی اظهار داشت: کالج دانشگاه هماکنون به عنوان قطب آموزش زبان فارسی پذیرفته شده و در هفتمین گردهمایی مؤسسات فعال در آموزش زبان فارسی شرکت کرده است.
دکتر شعبانی با اشاره به تولید محتوا در حوزه آموزش زبان فارسی با اهداف علوم پزشکی توسط این مجموعه، گفت: همچنین مدارس تابستانه و زمستانه برای اساتید آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان نیز با تکیه بر نوپا بودن این حیطه برپا شده است.
رئیس کالج بینالملل دانشگاه در پایان با اشاره به همکاری این مجموعه با وزارت علوم و سازمان سنجش در طراحی سؤالات و برگزاری آزمون سامفا (سنجش استاندارد مهارتهای فارسی) طی دو دوره، یادآور شد: تمام تلاش ما بر استفاده از فضای کالج برای فعالیتهای ستادی و برگزاری کلاسهای اعضای هیأتعلمی است و برپایی دیگر دورهها به صورت مجازی و یا با استفاده از فضای فیزیکی دانشکدهها و دیگر واحدهای زیرمجموعه دانشگاه انجام میگیرد.
سپس معاون بینالملل دانشگاه نیز گفت: مفهوم کالج در کشورهای مختلف با این دیدگاه که دانش آموزان پس از پایان دوران دبیرستان، مستقیم وارد دانشگاه نشوند، کاملاً جا افتاده است.
دکتر آیتی ادامه داد: در ایران نیز برخی از دانش آموزان پس از ورود به رشتههای پزشکی متوجه عدم سازگاری با این علوم میشوند و مایل به تغییر رشته هستند و این دقیقاً همان جایی است که نقش کالجها مشخص و تأثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به نمونههایی از فعالیت کالجهای موفق دنیا از جمله آکسفورد در راهاندازی کارشناسی رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد (PPE) و جذب دانشجو از میان برترینها، تصریح کرد: فارغ التحصیلان این رشته ضمن آشنایی با سه حوزه مذکور، امکان ادامه تحصیل در هر یک از این رشتهها را به صورت جداگانه خواهند داشت.
معاون بینالملل دانشگاه با تأکید بر دستاوردهای موفق کالج بینالملل دانشگاه طی سالهای گذشته، تصریح کرد: این مجموعه ضمن ارائه آموزشهای مورد نیاز دانشجویان خارجی به ویژه در بحث زبان فارسی و انگلیسی، قابلیت اجرای آموزشهای فوقبرنامه برای این گروه از دانشجویان و در سطح گستردهتر توانمندسازی اعضای هیأتعلمی را دارد.
دکتر آیتی همچنین افزود: با برنامهریزی خوبی که از ابتدای فعالیت کالج انجام شده، همچنین شاهد افزایش توانمندی کارکنان در بحث زبان و مباحث تخصصی حرفهای آنها بودهایم که توسعه این فعالیتها نیز باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
دکتر علامه، معاون آموزشی دانشگاه نیز اقدامات کالج بینالملل در پشتیبانی از آموزش زبان انگلیسی کل مجموعه دانشگاه و ارائه دورههای توانمندسازی را بسیار ارزشمند دانست و گفت: فعالیتهای کالج در این زمینهها به لحاظ مالی و اقتصادی نیز بسیار به نفع مجموعه دانشگاه بوده است.
در ادامه دکتر عرب خردمند، رئیس کارگروه تخصصی بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی کشور نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص روند ایجاد کالج و اهداف راهاندازی آن، گفت: خوشبختانه کالج طی سالهای گذشته در کنار برگزاری دو دوره آزمون بسندگی زبان فارسی، با همکاری وزارت علوم و سازمان سنجش میزبان آزمون بینالمللی تافل نیز بوده است.
وی با اشاره به دریافت مجوز مدرسه بینالملل دانشگاه از وزارت آموزشوپرورش، بیان داشت: هدف از دریافت این مجوز تحصیل دانش آموزان بینالملل در سه سال آخر تحصیلی در این مدرسه و پس از آن براساس استعداد و علاقهمندی در یکی از رشته مقاطع دانشگاه است.
این عضو هیأتعلمی دانشگاه در ادامه از دبیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی خواست موضوع تصویب راهاندازی مدرسه بینالملل را در شورای گسترش پیگیری کند تا شاهد توسعه فعالیتهای کالج با تکیه بر اهداف و مأموریتهای تعریف شده در اساسنامه این مجموعه باشیم.
در ادامه، دکتر غلامرضا حسنزاده، عضو هیأتعلمی دانشگاه و دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی نیز با تأیید نگاه ویژه دانشگاه نسبت به راهاندازی کالج بینالملل، گفت: برهمین اساس تعریف رشته Life Science برای دانشجویان بینالمللی که امکان تحصیل در رشته پزشکی با توجه به محدودیت ظرفیت و شرایط تحصیلی را ندارند، مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: دانشجویان با انتخاب رشته Life Science میتوانند ضمن آگاهی از علاقهمندی خود برای تحصیل در رشتههای علوم پزشکی، با شرکت در آزمون علوم پایه، وارد یکی از این رشتهها شوند.
دکتر جلیل کوهپایه زاده، دبیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی نیز با تبریک به دانشگاه علوم پزشکی تهران برای راهاندازی کالج بینالملل و توسعه آن طی سالهای گذشته، برنامهها و فعالیتهای انجام شده این مجموعه را بسیار مثبت و قابلتحسین دانست.
وی با تأکید بر نگاه مثبت معاونت آموزشی وزارت بهداشت در این مسیر، از معاون بینالملل و رئیس کالج بینالملل خواست طی مکاتبهای ضمن تشریح ظرفیتهای موجود، درخواستهای مورد نظر خود از جمله صدور مجوز مدرسه بینالملل دانشگاه را اعلام کنند.
خبر و عکس: مهناز وحیدی