کد: 1287-357707      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۸ اسفند   تعداد بازدید : 739

معاون بین‌الملل دانشگاه با مشاور امور فرهنگی و وابسته همکاری‌های علمی سفارت فرانسه در ایران دیدار کرد

دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل و دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه به منظور توسعه همکاری‌های مشترک علمی و دانشگاهی با Myriam Pavageau، مشاور سفیر فرانسه در امور فرهنگی و Hadrien Rozier، وابسته همکاری‌های علمی سفارت فرانسه در ایران دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در جریان این دیدار که چهارشنبه 18 اسفند 1400 به میزبانی سالن شورای معاونت بین الملل انجام شد، دکتر فرزاد فاتحی، مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور فرانسه، دکتر امیرهومن کاظمی، دکتر ریتا مجتهدزاده و دکتر میترا قریب، اعضای اتاق فکر میز همکاری علمی دانشگاه با این کشور و زهره میربهاء، مسئول امور دانشگاهی سفارت فرانسه در ایران نیز حضور داشتند.
معاون بین‌الملل دانشگاه در آغاز ضمن خوشامدگویی به حاضران، سیستم آموزش عالی ایران در حیطه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را معرفی کرد.
دکتر آیتی با اشاره به فعالیت 53 دانشگاه علوم پزشکی و 20 هزار عضو هیأت‌علمی این دانشگاه‌ها در کشور، اظهار داشت: بیش از 200 بیمارستان آموزشی در زیرمجموعه این دانشگاه‌ها، مشغول ارائه خدمات درمانی به بیماران در کنار خدمات آموزشی هستند.
وی همچنین پیشینه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه کرد و از فعالیت 10 دانشکده، 16 بیمارستان آموزشی، 106 مرکز تحقیقاتی، شعبه جزیره کیش پردیس بین‌الملل و کالج بین‌الملل در ذیل این مجموعه خبر داد.
دکتر آیتی مجموع دانشجویان دانشگاه را حدود 13 هزار نفر اعلام کرد و گفت: بیش از 10 درصد این تعداد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.
معاون بین‌الملل دانشگاه به تحصیل حدود یک هزار و 300 دانشجوی خارجی از 50 کشور جهان در دانشگاه اشاره کرد و افزود: رشته‌های پزشکی عمومی، MBBS، دندانپزشکی عمومی و دکترای داروسازی به ترتیب بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را دارند.
وی اضافه کرد: بالاترین آمار دانشجویان بین‌الملل دانشگاه هم‌اکنون از کشورهای عراق، هند، پاکستان، افغانستان و لبنان هستند ضمن اینکه تنها در سال جاری حدود 300 دانشجوی خارجی جدید در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل شده‌اند.
دکتر آیتی به معرفی ظرفیت‌های بیمارستان‌های دانشگاه و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه پرداخت و به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه دانشگاه در زمینه تکنولوژی‌های پزشکی چون ساخت ربات جراح و دستگاه رهیابی عصبی به عنوان فناوری‌های قابل‌رقابت با نمونه‌های جهانی و دستاوردهای حوزه دارویی نیز اشاره کرد.
سپس دکتر نکوفر برخی از تعاملات دانشگاه با مراکز علمی خارج از کشور از جمله همکاری دانشکده تغذیه، دانشگاه پزشکی کابل و شرکت Conseil santé فرانسه در قالب برنامه اتحادیه اروپا برای افغانستان با رویکرد ارتقاء برنامه آموزشی رشته تغذیه در دانشگاه کابل را تشریح کرد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به جایگاه این مجموعه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه‌بندی تایمز جایگاه 94 آسیا و 800-601 جهانی را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه طبق گزارش رتبه‌بندی جهانی QS، این مجموعه در رنک 400-351 قرار گرفته است.
وی با بیان توضیحاتی در خصوص روند رو به رشد انتشارات بین‌المللی دانشگاه طی سال‌های اخیر، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات پایگاه اسکوپوس، 47 کشور اروپایی طی سال‌های 2016 تا 2021 با اساتید ایرانی همکاری داشته و در مجموع بیش از 48 هزار مقاله مشترک با مؤسسات و مراکز علمی این کشورها به چاپ رسیده است.
دکتر نکوفر سهم همکاری ایران و فرانسه را از این مجموع، حدود 5 هزار مقاله مشترک با 330 مرکز علمی و دانشگاهی دانست و گفت: همچنین 440 مقاله مشترک میان اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاران و محققان فرانسوی طی شش سال چاپ شده است.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه همچنین با ارائه اطلاعاتی در خصوص کنسرسیوم همکاری پنج دانشگاه برتر ایرانی، به مواردی از تعامل این کنسرسیوم با دانشگاه‌هایی از فرانسه اشاره کرد.
پس از آن مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فرانسه ضمن معرفی پنج دانشگاه و موسسه علمی این کشور که بیشترین همکاری را با دانشگاه داشته‌اند، اظهار داشت: جایگاه نهم از میان 10 کشور نخست همکار با دانشگاه در چاپ مقالات مشترک، به فرانسه تعلق دارد.
دکتر فاتحی همچنین به بیان توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های میز همکاری‌های علمی با فرانسه پرداخت و گفت: همه‌گیری کرونا فرصت بسیار خوبی را برای برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای بین‌المللی به صورت مجازی و آنلاین فراهم کرد.
وی نمونه‌هایی از تعاملات دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه با این کشور را تشریح کرد و بیان داشت: از جمله این همکاری‌ها می‌توان به برگزاری ورک شاپ مشترک دانشکده پزشکی با دانشگاه پاریس و بیمارستان دانشگاهی مرکز عروق مغزی Beaujon، وبینار مشترک دانشکده دندانپزشکی با مرکز IARC لیون، کارگاه مشترک دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی با دانشگاه بوردو و تعامل مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام با اساتیدی از دانشگاه‌های بوردو و فرانش-کٌمته در برگزاری سمینارها، وبینارهای تخصصی و انتشار مقالات علمی اشاره کرد.
دکتر فاتحی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌هایی میان دانشگاه با مراکز علمی فرانسه منعقد شده است، اضافه کرد: با تکیه بر اهمیت عملیاتی شدن توافقات انجام شده، لزوم تمدید این تفاهم‌نامه‌ها احساس می‌شود.
در ادامه، دکتر آیتی پیشنهاداتی برای همکاری‌های علمی آتی با حمایت سفارت فرانسه در ایران چون معرفی میز همکاری علمی فرانسه، تسهیل فرآیند صدور روادید برای اساتید، محققان و دانشجویان، ایجاد فرصت‌های همکاری میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و مراکز علمی و دانشگاهی فرانسه، تسهیل در برگزاری رویدادهای علمی وبینارهای مشترک در حیطه پزشکی و معرفی مؤسسات حمایت کننده از پروژه‌های تحقیقاتی ارائه کرد.
مشاور سفیر فرانسه در امور فرهنگی نیز با قدردانی از فرصت ایجاد شده برای بسط همکاری‌های مشترک، گفت: سفارت فرانسه آمادگی دارد که پل ارتباطی میان متخصصان و پزشکان این کشور با اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد.
Myriam Pavageau افزود: به منظور عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌های منعقد شده نیز نیازمند اعلام نظر شما برای تمدید آن‌ها و یا به‌روزرسانی محتوای مورد توافق هستیم.
وی با اشاره به فعالیت مراکز علمی این کشور در حیطه‌هایی چون اعطای گرنت‌های تحقیقاتی، برگزاری دوره‌های علمی و اجرای برنامه‌های تبادل دانشجویان و اساتید، افزود: اطلاعات مربوط به مشارکت در این طرح‌ها و برنامه‌ها از سوی سفارت فرانسه به دانشگاه اعلام خواهد شد.
وابسته همکاری‌های علمی سفارت فرانسه در ایران نیز با ابراز علاقه‌مندی برای توسعه همکاری میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه‌های فرانسه، تصریح کرد: این سفارتخانه برای رفع مسائل و مشکلات احتمالی در اجرای برنامه‌ها تا رسیدن به نتیجه ملموس آماده همکاری خواهد بود.
Hadrien Rozier همچنین از معاونت بین‌الملل دانشگاه خواست نماینده‌ای را به سفارت فرانسه برای انجام هماهنگی لازم و پیگیری همکاری‌ها معرفی کند.


 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close