کد: 1287-357816      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت   تعداد بازدید : 558

رونمایی از سامانه رزومه اساتید، رادیو سینا و سامانه مهر در نمایشگاه معرفی دستاوردهای روابط عمومی/ دکتر قناعتی بر ارتقای علمی روابط عمومی ها و انتشار گسترده محصولات علمی دانشگاه تاکید کرد

همزمان با گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی، نمایشگاه معرفی دستاوردهای روابط عمومی دانشگاه، برپا شد و مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشستی که به منظور معرفی اهداف و برنامه های روابط عمومی همزمان با نمایشگاه معرفی دستاوردهای این حوزه، 27 اردیبهشت 1401 در تالار دارالفنون تشکیل شد، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه، پس از شنیدن اهداف و برنامه های روابط عمومی، بر اهمیت نقش روابط عمومی تاکید کرد و گفت: تقریباً هرروز  وقت مناسبی را به این حوزه اختصاص می دهم.
دکتر قناعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران را قلب پزشکی و سلامت کشور توصیف کرد و گفت: انعکاس فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه سلامت تاثیر مستقیمی دارد و روابط عمومی با توجه به این حقیقت نقش مهمی دارد.
رئیس دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی تهران را پیشگام نظام سلامت دانست و گفت: این رسالت دانشگاه است که در همه عرصه پیشگام باشد و مهم است خبرهایی که در روابط  عمومی واحدها تولید می شود به شکل موثری به دست جامعه و مسئولان نظام سلامت برسد.
دکتر قناعتی تحقق دانشگاه اجتماعی محور را مهمترین هدف دانشگاه دانست و گفت: چهار سطح برای دانشگاه ها تعریف شده که بالاترین سطح رسیدن به دانشگاه اجتماعی است . درحال حاضر دانشگاه های ما، در سطح دو و سه هستند و دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه پژوهش، کارآفرینی و تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی پیشگام است و باید به سطح دانشگاه اجتماعی نیز برسد.
رئیس دانشگاه با اشاره به ویژگی های دانشگاه اجتماعی گفت: مهم است که مسائل علمی را به گونه ای در جامعه مطرح کنیم که برای همه قابل درک باشد. براساس مطالعات انجام شده مرگ و میر افراد با تحصیلات دانشگاهی در دوران کرونا کمتر بوده است. هر مرگ نیز تبعات اجتماعی اقتصادی بسیاری را به همراه دارد کاهش مرگ و میر از طریق آگاهی عمومی نوعی سرمایه گذاری اقتصادی است.  
دکتر قناعتی با بیان اینکه دانشگاه اجتماعی مرزهای تبعیض و بی عدالتی را می شکند گفت: در دانشگاه اجتماعی همه چیز متعلق به همه است و اگر بتوانیم علم را عمومی کنیم، تمامی اقشار جامعه اعم از کم برخوردار و پردرآمد می توانند از امکانات اموزشی بهره مند شوند.
رئیس دانشگاه عدالت را یکی از مهمترین شاخص های توسعه اجتماعی برشمرد و گفت: بقای جامعه به برقراری عدالت است.  کشورهایی که عدالت را برقرار کردند، تفاوت حقوق اقشار مختلف آنها کم است و دسترسی به امکانات اموزشی، سلامت و سفر و... برای همه فراهم است.
دکتر قناعتی با قدردانی از دکتر ترابی در سامان دهی فعالیت های جدید، از شبکه روابط عمومی دانشگاه خواست، در انتشار علم و محصولات علمی دانشگاه تلاش کنند و گفت: در ارتقا علمی سطح روابط عمومی و نشر علم و تولید اخبار لازم است تمامی روابط عمومی ها فعال باشند.
رئیس دانشگاه، در پایان سخنان خود، دانشگاه علوم پزشکی تهران را مرکز فعالیت افراد شجاع، وطن دوست، عاشق و توانمند دانست که بتوانند بار امانت را با موفقیت به نسل ها و مدیریت های بعدی تحویل دهند گفت: روش مدیریتی در دانشگاه مسطح است اگرچه این شیوه مدیریتی عوارض خود را دارد اما لازم تمرین کنیم بدون اینکه به ما دستور بدهند با تمام وجود کار کنیم و اگر اینگونه رفتار کنیم همه امور اصلاح می شود.
لزوم دستیابی به مرجعیت رسانه ای در کنار مرجعیت علمی دانشگاه
دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، با تبریک روز روابط عمومی و قدردانی از حمایت های دکتر قناعتی از این حوزه، ابعاد نقش افرینی روابط عمومی در توسعه اجتماعی دانشگاه را تشریح کرد و گفت: از دیدگاه بوئر فعالیت های آکادمیک در سال 1990 به چهار حوزه تلاش دانش (پژوهش)، ادغام دانش (مدیریت و ترجمان دانش)، انتقال دانش (آموزش) و کاربست دانش (ارایه خدمت و تولید محصول) تقسیم می شد. او در سال 1996 حوزه گسترش اقدام و دسترسی به جامعه را به این چهار محور اضافه کرد و این  مبنایی برای نسل های دانشگاهی شد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، هدف از اجتماعی سازی دانشگاه را  پاسخگویی اجتماعی در حوزه های مختلف آموزشی پژوهشی،  فناوری، درمانی  و... بیان کرد و گفت: تمامی این حوزه ها باید کنار هم قرار بگیرند تا بتوانند  به صورت منسجم و یکپارچه کار کنند.
وی ایجاد جامعه مجازی دانشگاه را راه رسیدن به توسعه اجتماعی دانست و با تاکید بر اهمیت شاخص وبومتریک گفت: در گذشته تاثیرگذاری دانشگاه ها را براساس شاخص H-Index و تعداد انتشارات آن می سنجیدند اما امروزه شاخص آلتمتریک تعریف شده که تاثیر اجتماعی دانشگاه را رصد می کند و نشان می دهد مقاله ای که منتشر شده تا چه اندازه در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و علم تولید شده تا چه اندازه در راستای نیازهای جامعه بوده است.
دکتر ترابی با اشاره به بررسی میزان حضور مخاطبان در شبکه های اجتماعی، بیشترین میزان حضور را در دوران کرونا بیان کرد و گفت: در سال 2014 میزان حضور در شبکه های اجتماعی یک ساعت و 37 دقیقه بود که در سال 2019 به 2 ساعت 16 دقیقه و در دوران کرونا به بیش از 5 ساعت افزایش یافت.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در کاربران ایرانی در سه پلتفرم دسکتاپ، تبلت و موبایل مورد بررسی قرار داد و گفت:  اینستاگرام با 76 درصد بیشترین شبکه اجتماعی مورد استفاده در مخاطبان است و 82 درصد از کاربران ایرانی در پلتفرم موبایل از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند. البته شبکه های اجتماعی دیگر نیز همچنان کارکرد خود را دارند. نکته قابل توجه اینکه در هریک از شبکه های اجتماعی بهترین ساعت بارگذاری اطلاعات متفاوت است. این مطالعه به این منظور انجام شده که فعالیت های دانشگاه را به بهترین شکل ممکن منتشر کنیم تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.
دکتر ترابی با اشاره به مطالعه دیگری که در زمینه تولید محتوا و حضور در شبکه های اجتماعی در سه دانشگاه کانادا انجام شده گفت: برای تولید محتوا در دانشگاه، موضوعات را براساس اهداف دانشگاه انتخاب می کنیم و محتوای تولید شده را در هرم تولید محتوا قرار می دهیم. براساس این هرم، ابتدا باید محتوای غنی را تولید کنیم که بتوانیم از آن تولیدات مشتق شده را بازآفرینی و از محتوای انشقاقی، خورده محتوای ترویجی را در قالب فیلم های یک دقیقه یا تویت و.. تولید کنیم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با تاکید بر ایجاد چرخه پویای تولید محتوا از واحدهای دانشگاه به سمت ستاد و از ستاد دانشگاه به سمت واحدهای زیرمجموعه گفت: تلاش ما این است که هرم تولید محتوا را بین ستاد و واحدهای دانشگاه به تعادل برسانیم تا چرخه پویای تولید محتوا شکل بگیرد.
دکتر ترابی با اشاره به برنامه شش وجهی روابط عمومی در عرصه فناوری رسانه، مدیریت تصویر و شهرت، گفتمان سازی، رسانه سینا، دانشگاه اجتماعی و اثرسنجی گفت: این برنامه به منظور معرفی بهتر ابعاد مختلف فعالیت های دانشگاه تدوین شده است.  
مدیر روابط عمومی، اجرای طرح HSR را در راستای تضمین کیفیت برنامه های روابط عمومی دانست و گفت: برای اینکه در هریک از برنامه ها مسیر رشد و تعالی را ادامه دهیم آن را از نظر میزان رضایت و اثرگذاری در مخاطبان  مورد بررسی و  بازبینی قرار می دهیم.
دکتر ترابی با تاکید بر دستیابی به مرجعیت رسانه ای در کنار مرجعیت علمی دانشگاه گفت: در هر زمینه ای که مرجعیت علمی داریم باید مرجعیت رسانه نیز داشته باشیم و این نیازمند تلاش تیم روابط عمومی و همکاری مدیران واحدهای زیرمجموعه دانشگاه است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با مقایسه  دانشگاه علوم پزشکی تهران با مایو کلینیک، ابعاد شبکه خبری مایوکلینیک را تشریح کرد و گفت: این مرکز، باتوجه به ارایه تمامی خدمات حوزه سلامت،  شبیه ترین دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی تهران است با این تفاوت که اموزش در مایوکلینیک در سطح تخصصی و فوق تخصصی است.  این مرکز، شبکه خبری  مایو را ایجاد و ارتباط گسترده ای را با رسانه ها برقرار و در عین حال تاکید کرده برای محتوای تولید شده عبارت «شبکه خبری مایوکلینیک» درج شود. این رویکرد در رسانه سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز مورد توجه قرار دارد.
دکتر ترابی با اشاره به حضور جدی دانشگاه در شبکه های اجتماعی گفت: با حمایت دکتر قناعتی تاکنون در 4 شبکه اجتماعی حساب کاربری دانشگاه را فعال کردیم و مرتب بازخوردها و میزان بازدیدها را رصد می کنیم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، با قدردانی از حمایت های دکتر ذاکریان و دکتر رضایی در ایجاد وب سایت یکپارچه دانشگاه گفت: این وب سایت نقش مهمی در ایجاد تصویر کامل از فعالیت های دانشگاه و نمایش ارزش ها،ظرفیت ها و قابلیت های منحصر به فرد دانشگاه را دارد.
دکتر ترابی در پایان سخنان خود تمامی این فعالیت ها را در راستای دستیابی به مرجعیت رسانه ای دانشگاه دانست و برای تحقق این امر راهکارهایی را پیشنهاد کرد.
رونمایی از سه سامانه
در ادامه نشست از  سامانه روزمه اساتید، رادیو سینا و سامانه مهر رونمایی شد.
روابط عمومی دانشگاه، نوآور و تحول آفرین
سپس دکتر جمشیدی رئیس بیمارستان شریعتی، دکتر علیزاده رئیس دانشکده پیراپزشکی و مسئولان روابط عمومی واحدها، با تبریک روز روابط عمومی، تحولات و نوآوری های مجموعه روابط عمومی دانشگاه را مثبت ارزیابی کردند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
خبرنگار: سمیرا کرمی

گالری عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close