کد: 1287-357838      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ دوشنبه ۹ خرداد   تعداد بازدید : 376

با اعلام بازنگری بر تمامی گرنت‌های تحقیقاتی حوزه بین‌الملل دانشگاه/نخستین جلسه شورای پژوهشی پردیس بین‌الملل در سال 1401 برگزار شد

نخستین جلسه شورای پژوهشی پردیس بین‌الملل در سال 1401 با تشریح گزارشی از تازه ترین اقدامات و برنامه‌های پیش روی این حوزه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست شنبه 7 خرداد 1401 با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر سیدمجتبی دقیقی، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل، دکتر سید مهدی رضایت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر بهاره یزدی زاده، مدیر امور تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر رضا یزدانی و دکتر بهراد تنباکوچی، رئیس و معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدرضا دلنوازی، معاون پژوهشی دانشکده داروسازی پردیس بین‌الملل، دکتر لیلا آزادبخت، معاون پژوهشی دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، دکتر محمدرضا هادیان، دکتر علی‌محمد مصدق راد و دکتر محمد عبدالهی، اساتید دانشکده‌های بهداشت، توانبخشی و داروسازی و اعضای شورای پژوهشی پردیس بین‌الملل برگزار شد.
معاون بین‌الملل دانشگاه در آغاز ضمن خیرمقدم به حاضران، گفت: امیدوارم با حضور اساتید برجسته حاضر در این جلسه که همگی از فعالان عرصه پژوهش دانشگاه هستند، بیش از پیش بتوانیم مفهوم بین‌المللی سازی را در تحقیقات علوم پزشکی جلو ببریم.
دکتر آیتی افزود: معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل تنها مسئولیت هدایت پایان‌نامه دانشجویان خارجی را برعهده ندارد و تمامی مصادیقی که به بین‌المللی سازی و تحقیقات مربوط باشد و فعالیت‌های پژوهشی که بتوان در حیطه بین‌الملل پیگیری کرد از مسئولیت‌های این معاونت خواهد بود.
سپس دکتر دقیقی به تشریح بخشی از فعالیت‌های انجام شده، در حال اجرا و برنامه‌های آتی معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل پرداخت و گفت: در ماه‌های اخیر تمامی گرنت‌های تحقیقاتی حوزه بین‌الملل مورد بازنگری قرار گرفته‌اند و تلاش شده سطح تسهیلات تخصیص‌یافته افزایش یابد.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل از تصویب این گرنت‌های در هیأت‌رئیسه پردیس بین‌الملل و موافقت معاونت پژوهشی دانشگاه با تغییرات اعمال شده خبر داد و بیان داشت: این در حالی است که آیین‌نامه تشویق مقالات منتشره در ژورنال‌های Q1 با مشارکت نویسنده بین‌الملل نیز به تازگی تدوین شده است.
وی تصریح کرد: فراخوان گرنت تشویق مقالات منتشره در ژورنال‌های Q1 به زودی اعلام خواهد شد.
دکتر دقیقی با اشاره به ارتباط مؤثر این معاونت با آکادمی علوم جهان اسلام طی ماه‌های گذشته، گفت: در این راستا گرنت‌های این آکادمی بررسی و اقداماتی در راستای عضویت در شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های این شبکه انجام شده است.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل ادامه داد: درصدد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شبکه مذکور طی نشستی با دبیرکل و معاون اجرایی آن هستیم.
وی به فعالیت‌های انجام شده برای حمایت از پروپوزال‌های مستقل بین‌المللی اشاره کرد و افزود: شیوه‌نامه‌ای با همکاری مدیریت روابط بین‌الملل در این باره تنظیم و پس از تصویب نهایی ابلاغ خواهد شد.
دکتر دقیقی با بیان اینکه همچنین با رویکرد جذب دانشجویان خارجی مقطع دکترای تخصصی توسط اعضای هیأت‌علمی پژوهشی، شیوه‌نامه جذب دانشجویان پژوهشی استاد محور با همکاری معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل بازنگری شده است، گفت: از مجموع اساتید دانشگاه، 204 نفر آن‌ها را اعضای هیأت‌علمی پژوهشی تشکیل می‌دهند که 20 نفر از این اساتید جز پژوهشگران پراستناد یک درصد هستند.
وی اضافه کرد: این تعداد حاکی از ظرفیت بسیار بالای اساتید پژوهشی دانشگاه است که باید به شکل جدی‌تری از توان آن‌ها برای اتقای فعالیتهای پژوهشی دانشجویان بین‌الملل استفاده کنیم.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل با اشاره به آماده‌سازی شیوه‌نامه جذب پژوهشگر بین‌الملل پسا دکترا، اظهار داشت: تمام تلاش ما همکاری محققان برتر بین‌المللی در رشته‌های مختلف با دانشگاه علوم پزشکی تهران و اعتلای جایگاه این مجموعه در رنکینگ‌های بین‌المللی است.
دکتر دقیقی افزود: همچنین با هدف نظارت معاونت‌های آموزشی و پژوهشی پردیس بین‌الملل بر جلسات آزمون جامع و دفاع از پایان‌نامه و طرح نامه دانشجویان خارجی، دستورالعملی تدوین شده که پس از تصویب ابلاغ می‌شود.
وی با تأکید بر اهمیت تدوین معیارهای بین‌المللی سازی مراکز تحقیقاتی دانشگاه، بیان داشت: در این مسیر نیز اقداماتی چون اعلام فراخوان معرفی رابطان بین‌الملل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، بازنگری و تدوین شرح وظایف رابطان بین‌الملل، ارتقای تعامل و بین‌المللی سازی مراکز و ارائه محتوی انگلیسی وب‌سایت مراکز با همکاری کالج بین‌الملل دانشگاه انجام شده است.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل با بیان توضیحاتی در خصوص برنامه‌های آتی این معاونت، گفت: دومین سمپوزیوم دانشجویان بین‌الملل تحصیلات تکمیلی دانشگاه آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
دکتر دقیقی یادآور شد: همچنین فعالیت‌های دیگری چون برگزاری کارگاه آموزشی-پژوهشی با همکاری معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل، حمایت از مجلات انگلیسی زبان نمایه شده در ایندکس‌های بین‌المللی نظیر اسکوپوس، حمایت از سفرهای علمی اعضای هیأت‌علمی و فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان، دعوت از اساتید بین‌المللی مدعو برای برگزاری دوره‌ها پژوهشی و تحقیقات مشترک و امتیازدهی به فعالیت‌های بین‌المللی اعضای هیأت‌علمی در آیین‌نامه ارتقاء نیز در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین از حاضران خواست در راستای ارتقای فعالیت‌های بین‌المللی ارتباط با صنعت دانشگاه، پیشنهادات خود را به معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل اعلام کنند.
پس از آن اعضای شورای پژوهشی پردیس بین‌الملل دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در خصوص مباحث مطرح شده بیان کردند و برخی از مسائل جاری و چالش‌های موجود در حوزه پژوهش دانشکده‌های پردیس بین‌الملل نیز تشریح شد.
در این بخش یکپارچه‌سازی مدیریت گرنت‌های بین‌المللی، تعریف مگاپروژه‌های تحقیقاتی، یکسان‌سازی سیاست‌ها و قوانین و مقررات مربوط به اساتید راهنما و مشاور پایان‌نامه‌های دانشجویان بین‌المللی، تدوین کتابچه مقالات اساتید و دانشجویان خارجی پردیس بین‌الملل، حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشجویان بین‌المللی مقطع Undergraduate با رویکرد تقویت فعالیت‌های پژوهشی دانشکده‌ها و برگزاری کارگاه‌های جنرال با موضوع اخلاق، روش تحقیق، ایمنی زیستی و شیمیایی و کار در آزمایشگاه ویژه دانشجویان خارجی مورد تأکید قرار گرفت.
دکتر آیتی در جمع‌بندی این گردهمایی اطلاع‌رسانی جامع‌تر در خصوص گرنت‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه را ضروری دانست.
وی همچنین با استقبال از تعریف مگاپروژه‌های تحقیقاتی، بر لزوم انجام کار کارشناسی و برنامه‌ریزی در این باره تأکید کرد و خواستار دریافت پیشنهادات و دیدگاه‌های صاحب‌نظران حوزه پژوهش در این راستا شد.



 

 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close