کد: 1287-357849      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ خرداد   تعداد بازدید : 775

جشنواره روز بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران با شعار همبستگی جهانی برای آینده‌ای بهتر برگزار شد

جشنواره روز بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران با شعار "همبستگی جهانی برای آینده‌ای بهتر" و با معرفی برگزیدگان فعالیت‌های بین‌المللی دو دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این جشنواره که سه‌شنبه 17 خرداد 1401 در آمفی‌تئاتر ستاد مرکزی به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شد، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، دکتر محمدحسین آیتی و دکتر سید محمد مرندی، معاونان بین‌الملل دو دانشگاه، هیأت‌رئیسه، روسای دانشکده‌ها و جمعی از اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران و تعدادی از سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف حضور داشتند.
تأسیس دانشگاه سبطین در عراق از هدف‌گذاری‌های بسیار خوب حوزه بین‌الملل دانشگاه است
این برنامه با پخش کلیپ معرفی دو دانشگاه آغاز شد و سپس دکتر قناعتی با ابراز خرسندی از حضور در جشنواره روز بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، گفت: امیدوارم با همکاری دو دانشگاه، بتوانیم شاهد توسعه فعالیت‌های مشترک به ویژه در امر مهم بین‌المللی سازی باشیم.
رئیس دانشگاه همچنین به تشریح مهم‌ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تهران و افق‌های پیش روی این مجموعه در حوزه بین‌الملل پرداخت و اظهار داشت: تأسیس شعبه بین‌الملل دانشگاه در عراق با عنوان دانشگاه سبطین از هدف‌گذاری‌های بسیار خوبی بود که با تلاش‌های حوزه بین‌الملل به ثمر رسید.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه سبطین توسط عتبه حسینی ساخته شده و هم‌اکنون تعدادی بیمارستان در ذیل خود دارد، افزود: این مجموعه فعالیت خود را با راه‌اندازی چندین رشته از جمله پزشکی، پرستاری، مامایی و توانبخشی و همچنین جذب دانشجوی دکترای تخصصی آغاز کرده است.
دکتر قناعتی شعار این دانشگاه را Health Promoting University اعلام کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران با راه‌اندازی این شعبه در تلاش برای انتقال تکنولوژی و تجارب و دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی در زمینه نظام سلامت با ترکیب آموزش، پژوهش و درمان به عراق است.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه دستاوردهای کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعالی، عدالت، قابل‌اتکا بودن و در دسترس بودن سلامت را برای همه مردم را به ارمغان آورده است، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته میزان امید به زندگی رشد قابل‌توجهی داشته و میزان مرگ و میز نوزادان نیز با کاهشی چشمگیر از 120 نفر به زیر 20 در هزار نفر رسیده است که موفقیتی بزرگ برای نظام سلامت کشور به شمار می‌آید.
وی همچنین با اشاره به تحصیل بیش از یک هزار و 300 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیان داشت: امیدواریم در این مسیر علاوه بر انتقال فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی به دانشجویان بتوانیم بستری برای انتقال و تبادل فرهنگی میان کشورها ایجاد کنیم و نقش مؤثری در صلح جهانی و ایجاد همزیستی بیشتر داشته باشیم چرا که ما معتقدیم که بنی‌آدم اعضای یکدیگرند.
دکتر قناعتی در ادامه توضیحاتی در خصوص دستاوردهای این مجموعه در زمینه تکنولوژی ارائه کرد و گفت: طی برآوردهای انجام شده دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه صنعت سلامت چون تولید دستگاه‌های پیشرفته سی‌تی‌اسکن، پت اسکن، اسپکت، جراح رباتیک و محصولات دارویی از تمام دانشگاه‌های صنعتی کشور، موفق‌تر عمل کرده است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 97 درصد از داروهای مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ میان دانشگاه‌ها زمینه‌ساز توسعه بیشتر فناوری و صنعت سلامت کشور شود.
رئیس دانشگاه با اشاره به تمرکز دانشگاه‌های غیرعلوم پزشکی بر مباحث مربوط به حوزه سلامت از جمله غذا، کشاورزی، هوا و ترافیک، تصریح کرد: بدون شک در تعامل با یکدیگر و گسترش همکاری بین‌المللی می‌توانیم برای بسیاری از مقوله‌های مرتبط با سلامت چون افزایش گردوغبار و درگیر شدن استان‌های غربی کشور با این پدیده راهکارهای عملیاتی پیش‌بینی و اجرایی کنیم.
دکتر قناعتی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های اساتید دو دانشگاه که در این جشنواره نیز حضور داشتند، توجه آن‌ها را بر ایجاد روحیه خودباوری، حس وطن‌دوستی و ماندگاری در جامعه جلب کرد.
وی با تأکید بر اینکه امروز باید بیش از پیش بر این مقوله‌ها توجه داشته باشیم، گفت: برای رسیدن کشور به نقطه فعلی زحمات بسیار زیادی توسط اساتید در مقاطع سخت تاریخ از زمان مرحوم امیرکبیر بزرگ تا دوران جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس کشیده شده است. اعضای هیأت‌علمی و استادان دو دانشگاه پشتیبانی صنعتی، تکنولوژیکی، علمی و سلامتی جوانان کشور در میدان جنگ را برعهده داشته‌اند و در این مسیر شهید و مجروح شیمیایی بسیار داده‌اند.
دکتر قناعتی خاطرنشان کرد: باید تمام تلاش خود برای حفظ روحیه جامعه دانشگاهی کشور به کار گیریم تا ان‌شاءالله با کمک هم مشکلات را از پیش پا برداریم.
پس از آن رئیس دانشگاه تهران صحبت‌های خود را با قدردانی از تلاش حوزه بین‌الملل دو دانشگاه و تبریک به منتخبان جشنواره روز بین‌الملل آغاز کرد و گفت: بدون شک ظرفیت‌های دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور بسیار بیش از چیزی است که امروز و طی این برنامه شاهد آن هستیم.
دکتر مقیمی با اشاره به اینکه سیاست‌های سطح کلان حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، از مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری تا مقامات حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی بر حضور فعال‌تر کشور در عرصه بین‌المللی تأکید دارد، اظهار داشت: این موضوع در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به طور مشخص دانشگاه تهران تحت عنوان دیپلماسی علمی در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: کلیدواژه‌ای که دانشگاه تهران در مقوله دیپلماسی علمی دنبال می‌کند، خط فکری مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل زبان فارسی به زبان علم در جهان است.
دکتر مقیمی با بیان اینکه طبق آمارهای بین‌المللی به ویژه تعداد چاپ مقالات در پایگاه‌های معتبر علمی، زبان فارسی به عنوان 15 زبان اول علم دنیا مطرح است، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های ما برای تبدیل این زبان کهن به زبان علم دنیا، انتشار مقالات علمی است.
وی اضافه کرد: فعالان عرصه بین‌المللی امروز شاهد آن هستند که نمایه‌های معتبر چاپ مقالات بین‌المللی، زبان‌های مختلف را در پایگاه‌های خود نمایه‌سازی می‌کنند و این فرصت خوبی است که ما نیز در رتبه‌بندی‌های جهانی، سیاست کلان خود را ترویج کنیم.
رئیس دانشگاه تهران افزود: تجربه چهل‌ساله جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که هرگاه ایران به موفقیتی دست یابد آن را در خدمت ملل مسلمان، کشورهای منطقه و رفاه و آسایش مردم جهان قرار می‌دهد.
دکتر مقیمی در پایان خطاب به دانشجویان بین‌المللی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بسیار خوشحال است که سفیران ارزشمندی چون شما دارد ما باید دست به دست هم دهیم تا با استفاده بیشتر از علم و دانش، توسعه و رفاه همه ملل تضمین شود.
سپس پیام تصویری سفیر چین در ایران و کلیپ اساتید و دانشجویان بین‌الملل دو دانشگاه پخش شد.
جشنواره بین‌الملل بهانه‌ای برای نمایش توانمندی‌های دو دانشگاه بزرگ کشور/ هدف دانشگاه علوم پزشکی تهران افزایش سطح کیفی دانشجویان بین‌الملل است
در ادامه، دکتر آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه به عنوان دیگر سخنران این مراسم، با تبریک ایام مبارک دهه کرامت حدیثی از امام رضا (ع) را قرائت کرد و بیان داشت: ایشان علم و حلم را از نشانه‌های فهم در دین می‌دانند و به تعبیری کسی که دین را فهمیده باشد، عالم و بردبار است و کسی که عالم نبوده و بردباری نداشته باشد، نمی‌تواند ادعای دینداری کند.
وی سپس جشنواره روز بین‌الملل را بهانه‌ای برای نمایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو دانشگاه بزرگ کشور در حوزه بین‌المللی سازی دانست و تصریح کرد: بین‌المللی سازی تنها به معنی پذیرش دانشجوی بین‌الملل نیست، اگر چه به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم و با ارزش در این بحث به شمار می‌آید.
دکتر آیتی با اشاره به تحصیل یک هزار و 371 دانشجوی بین‌الملل از 54 کشور جهان در دانشگاه، تصریح کرد: از این تعداد 50 دانشجو در مقطع کارشناسی، 214 نفر در کارشناسی ارشد، 112 دانشجو در مقطع دکترای تخصصی، 69 نفر در مقاطع تخصص و فوق تخصص و بیش از 920 دانشجو در مقطع دکترای حرفه‌ای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مشغول به تحصیل هستند.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: از مجموع دانشجویان خارجی، 334 نفر در شعبه کیش پردیس بین‌الملل دانشگاه تحصیل می‌کنند ضمن اینکه تاکنون 422 نفر از دانشجویان بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ‌التحصیل و به کشور خود بازگشته‌اند.
وی با تأکید بر اینکه حوزه بین‌الملل دانشگاه در دوره جدید مدیریتی خود افزایش سطح کیفی دانشجویان بین‌الملل را در دستور کار دارد، بیان داشت: این رویکرد با تکیه بر افزایش درخواست متقاضیان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه دنبال می‌شود و این مجموعه جذب دانشجویان قوی‌تر به لحاظ علمی را مورد توجه قرار داده است.
دکتر آیتی از دیگر شاخص‌های بین‌المللی سازی به تعامل با دانشگاه‌های بزرگ جهان، کشورهای همسایه و ایجاد شعب دانشگاهی اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأسیس شعبه بین الملل خود در عراق تحت عنوان دانشگاه سبطین موفق عمل کرده و از اکتبر سال جاری نیز  نیز در هشت رشته پزشکی، پرستاری و مامایی و پنج رشته توانبخشی دانشجو می‌پذیرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه تبادل اساتید و دانشجویان و ظرفیت‌های دانشی نظیر تعداد مقالات با کیفیت بین‌المللی، اختراعات بین‌المللی، آزمایشگاه‌های مجهز و پیشرفته را دیگر مظاهر و مصادیق بین‌المللی سازی دانست و اظهار داشت: دانشگاه به دنبال توسعه و پیشرفت در حوزه‌های مذکور است و آمار و ارقام کنونی نیز از حرکت رو به رشد این مجموعه حکایت دارد.
وی با قدردانی از مسئولان و فعالان حوزه بین‌الملل دو دانشگاه در پیشبرد اهداف بین‌المللی سازی، به اساتید، کارشناسان و دانشجویان برگزیده جشنواره روز بین‌الملل تبریک گفت.
دکتر مرندی نیز با ابراز خوشحالی از سومین همکاری مشترک دو دانشگاه در برگزاری جشنواره روز بین‌الملل، رویکرد حوزه بین‌الملل دانشگاه تهران در این دوره را افزایش دانشجویان خارجی دانست.
معاون بین‌الملل دانشگاه تهران تعداد دانشجویان بین‌الملل این مجموعه را حدود 950 نفر اعلام کرد و گفت: آمار و ارقام حاکی از موفقیت بیشتر دانشگاه علوم پزشکی تهران در جذب دانشجویان خارجی است که امیدواریم دانشگاه تهران نیز بتواند با سیاست‌های پیشرو به دستاوردهای بیشتری در این حوزه دست یابد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داند که برای ارتقای علمی جوانان کشور و ایجاد فرصت تحصیل دانشجویان بین‌الملل در ایران تمام تلاش خود را به کار گیرد.
معرفی برگزیدگان فعالیت های بین المللی دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران
در پایان با حضور روسا و معاونان بین‌الملل دو دانشگاه برگزیدگان فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها معرفی شدند.
از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد عبدالهی، دکتر محمدرضا هادیان رسنانی، دکتر کوروش هلاکویی نائینی و دکتر علی اکبری ساری به عنوان برگزیدگان حوزه پژوهش بین‌الملل، دکتر طیبه رستگار، دکتر مجتبی مجتهدزاده، دکتر محیا حسن‌زاده و دکتر محمود قاضی خوانساری به عنوان اعضای هیأت‌علمی برگزیده آموزش بین‌الملل و دکتر روجا رحیمی، دکتر سید امیرحسین بتولی، دکتر حامد پورآرام، دکتر احمدعلی حنفی بجد، دکتر صادق خداویسی، دکتر مجید داوری دولت آبادی، دکتر اسماعیل حریریان، دکتر خاطره سیلانی، دکتر آسیه درویش، دکتر شعبان علیزاده، دکتر محمدسلیمانی، دکتر آناهیتا صادقی مرشت، دکتر بهداد قریب، دکتر احسان شریف پاقلعه، دکتر مریم نسیمی، دکتر حسین باقری، دکتر فاطمه فرزاد فرید و دکتر فاطمه متوسلیان به عنوان برگزیدگان فعالیت‌های بین‌المللی مورد تقدیر قرار گرفتند.
در بخش دانشجویی نیز آرون فوما، ارسلان رفیق میرزا، مرضیه زهرا صوفی و قرة العین رضوی تقدیر شدند.
منتخبان دانشگاه تهران نیز در بخش‌هایی چون برگزیدگان فعالیت‌های بین‌المللی، استاد پیشکسوت برگزیده، استاد وابسته بین‌المللی، دانشجویان ایرانی و بین‌المللی برگزیده و کارشناسان برتر فعالیت‌های بین‌المللی طی این مراسم معرفی و در مجموع از حدود 50 نفر قدردانی شد.

 

گالری عکس یک

گالری عکس دو

 

 

جهت مشاهده اخبار و ویدئوهای مرتبط با جشن روز بین الملل دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران اینجا کلیک کنید.

 

 

 

خبرنگار: مهناز وحیدی

عکس: مهدی کیهان و مهناز وحیدی



 

نظر شما :
captcha
Close