کد: 1287-357853      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ شنبه ۲۱ خرداد   تعداد بازدید : 312

در حاشیه جشنواره روز بین الملل دانشگاه/ دکتر شریف پاقلعه: دانشگاه‌های غرب اروپا و امریکا، لزوماً دانشگاه‌های برتری نیستند

هیأت‌علمی برگزیده حوزه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه، با اشاره به جایگاه 500 دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و مقایسه آن با هزار و 500 دانشگاهی که در امریکا فعالیت دارند تأکید کرد، دانشگاه علوم پزشکی تهران جز یک‌سوم دانشگاه‌های برتر امریکا است بنابراین هر دانشگاهی که در غرب اروپا و امریکا باشد، لزوماً دانشگاه برتری نیست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر احسان شریف پاقلعه، هیئت‌علمی گروه ایمونولوژی و برگزیده حوزه فعالیت‌های بین‌المللی، با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی گروه ایمونولوژی در زمینه ارتقا سایت و ترجمه کریکولوم آموزشی گروه به زبان انگلیسی گفت: گروه ایمونولوژی تجربه خوبی در تعامل با دانشجویان بین‌المللی دارد به‌طوری‌که بیشترین تعداد متقاضی تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی مربوط به این گروه هستند. با یکایک متقاضیان مصاحبه گرفته می‌شود و استانداردهای دانشگاه به آنان منتقل می‌شود.  این اقدام بازخورد خوبی داشته و  دانشجویان مختلفی داشتیم که فارغ‌التحصیل شدند و به کشورهای دیگر رفتند؛ برخی از فارغ‌التحصیلان آفریقایی در کشورهایی مانند فرانسه تحصیل می‌کنند.
دکتر شریف بابیان اینکه، بین‌المللی فقط مربوط به حوزه اروپا و امریکا نیست بلکه کل جهان را دربرمی گیرد گفت: در حوزه بین‌المللی باید دو رویکرد را در نظر بگیریم. نخست اینکه نسبت به کشورهای توسعه‌نیافته، نگاه حمایتی داشته باشیم و با کشورهایی که از ما بهتر هستند و نه لزوماً کشورهای اروپایی تعامل برقرار کنیم.
عضو هیئت‌علمی گروه ایمونولوژی رتبه بین‌المللی دانشگاه را حدود 500 برشمرد و گفت: امریکا حدود هزار و 500 دانشگاه دارد که در مقایسه با رتبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌توان گفت که ما جز یک‌سوم دانشگاه‌های برتر امریکا هستیم بنابراین لزوماً هر دانشگاهی که خارج از ایران و در کشورهای غرب اروپا و امریکا باشد دانشگاه برتری نیست.
دکتر شریف با تأکید براینکه در ارتباط با کشورهای دیگر باید عزت‌نفس داشته باشیم گفت: من استاد کینگز کالج لندن هم هستم وقتی دستاوردهای دانشگاه را به رئیس دپارتمان آنجا معرفی کردم آهی از سر افسوس کشید و گفت کاش من پیش شما بودم. ما معمولاً خانه خودمان را جور دیگری می‌بینیم درحالی‌که چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید. باید ظرفیت‌های دانشگاه را شناسایی کنیم تا بتوانیم تعاملات خود را با احترام متقابل و عزت‌نفس پیش ببریم.
وی در جمع‌بندی سخنان خود به اساتید توصیه کرد از دپارتمان خود خارج شوند و علم و دستاوردهای علمی خود را به اشتراک بگذارند و گفت: در فعالیت‌های بین‌المللی باید نقاط ضعف خود را شناسایی و به دنبال یادگیری و رفع آن‌ها باشیم و نسبت به کشورهایی که به دانش ما نیاز دارند مانند دانشگاه سبطین عراق دید حمایتی داشته باشیم. این سرمایه‌گذاری معنوی و مادی خوبی برای دانشگاه و ایران است و با این دو رویکرد می‌توانیم موفقیت‌های بیشتری را کسب کنیم.

نظر شما :
captcha
Close