کد: 1287-357916      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ شنبه ۱۸ تير   تعداد بازدید : 450

نشست انتخاب مسئول جدید میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور هند برگزار شد

نشست همفکری و انتخاب مسئول جدید میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور هند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست چهارشنبه 15 تیر 1401 با حضور دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر عباس حاجی آخوندی، مسئول تعاملات بین‌المللی شورای انقلاب فرهنگی و رئیس مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه، دکتر حسین رضایی زاده، رئیس مرکز رشد فرآورده‌های طبیعی دانشگاه، دکتر فضل‌الله چنگانی، معاون آموزشی و مدیر ارتباط با صنعت گروه کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط، دکتر شرمین خرازی، معاون آموزشی گروه نانوفناوری پزشکی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، دکتر علیرضا عباسیان، عضو هیأت‌علمی دانشکده طب ایرانی و جمعی از کارشناسان مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه برگزار شد.
در ابتدا، دکتر نکوفر ساختار میزها و اتاق‌های همکاری‌ علمی دانشگاه را تشریح کرد و گفت: هدف از این اقدام، گسترش همکاری‌های بین‌المللی و احساس نیاز به تخصصی شدن تعاملات با کشورهای مختلف است.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه رویکرد اصلی از برگزاری این جلسات را نیز ایجاد بستری مناسب برای تبادل تجربیات بین‌المللی اعضای هیأت‌علمی و ارائه راهکارهای مؤثر برای بهبود و توسعه مؤثر تعاملات بین‌المللی دانست و افزود: مسئولان و اعضای اتاق فکر میزها و اتاق‌ها باید علاوه بر رشته تخصصی خود، توسعه و بهبود همکاری‌ها در تمامی تخصص‌های موجود در دانشگاه را مورد توجه قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه نوع ارتباطات بین‌المللی که تاکنون در معاونت بین‌الملل دانشگاه شکل گرفته بسیار متنوع بوده است، اظهار داشت: این ارتباطات به تناسب ماهیت میز، زمینه‌ها و فرصت‌هایی چون تبادل دانشجو و استاد، همکاری‌های پژوهشی منجر به مقاله، دوره‌های آموزشی منجر به مدرک مشترک، سرفصل دروس مشترک، جذب استاد مدعو بین‌المللی و پایان‌نامه مشترک را شامل می‌شود.
دکتر نکوفر با بیان اینکه در حال حاضر 25 اتاق و میز همکاری علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران فعال هستند، تصریح کرد: میز همکاری‌های علمی هند نیز با مسئولیت دکتر حسن وطن دوست، سه سال پیش با توجه به اهمیت سیاست‌گذاری برای همکاری‌های بین‌المللی با این کشور که دارای جمعیت مسلمان قابل‌توجه و تشابهات تاریخی، فرهنگی و زبانی با ایران است، شکل گرفت.
وی از همکاری‌های مؤثر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مراکز و مؤسسات علمی هند طی سال‌های گذشته خبر داد و تصریح کرد: چاپ 321 مقاله مشترک با 189 دانشگاه و موسسه هندی به خوبی بیانگر این امر است.  
سپس حاضران ضمن معرفی حوزه فعالیت‌های تخصصی خود، به سوابق و تجارب شخصی از همکاری با متخصصان و محققان هند و کانال‌های ارتباطی موجود اشاره کردند. همچنین زمینه‌های ممکن و مؤثر برای همکاری‌های مشترک با این کشور نیز به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.
در این بخش دستاوردهای کشور هند در داروسازی، مواد اولیه دارو، فرآورده‌ها و داروهای گیاهی، فناوری و تولید محصولات و ساخت تجهیزات پزشکی مورد تأکید قرار گرفت.
همچنین اعضای حاضر دیدگاه متخصصان و محققان هندی برای همکاری با اساتید و متخصصان ایرانی را بسیار مثبت ارزیابی کردند و با تکیه بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل‌توجه برای تعامل با دانشگاه‌های این کشور، ایجاد سازوکاری در دانشگاه به ویژه در قالب میزهای همکاری، به منظور عملیاتی سازی ایده‌های افراد مجرب و خوش‌فکر در حوزه‌های مذکور را ضروری دانستند.  
در انتهای جلسه، رأی‌گیری از اعضای میز هند انجام و دکتر شرمین خرازی، معاون آموزشی گروه نانوفناوری پزشکی به عنوان مسئول جدید میز همکاری‌های علمی هند انتخاب شد.
همچنین بنابر پیشنهاد اعضای میز، ساختاربندی به تناسب ماهیت و مأموریت‌های میز همکاری در نظر گرفته شد و تقسیم وظایف اعضای اتاق فکر در حوزه‌های موضوعی مختلف چون آموزش، پژوهش، انتقال دانش صنعتی و تکنولوژی، امور دانش‌بنیان و ارتباط با مجامع علمی و حقوقی صورت گرفت.
در پایان بر اساس نظر مسئول میز، مقرر شد با ایجاد کارگروه و برگزاری جلسات در فواصل زمانی مشخص، فعالیت میز هند با پشتیبانی مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه از سر گرفته شود.


 

 



 

 

تهیه خبر: مریم صابری پور

تنظیم: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close