کد: 1287-357918      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۱ تير   تعداد بازدید : 422

دومین نشست شورای بین‌الملل با ارائه گزارشی از جدیدترین فعالیت‌ها و ارتباطات بین‌المللی دانشگاه برگزار شد

دومین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با تشریح تازه‌ترین رویدادهای بین‌المللی دانشگاه، مهم‌ترین برنامه‌های مشترک بین‌المللی و تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌های مختلف جهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه 20 تیر 1401 در ستاد مرکزی دانشگاه به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر سید مهدی رضایت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر سید مجتبی دقیقی، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل، دکتر سیدرضا حسینی سده، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی و دکتر فاطمه حاج علی عسگری، مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل، دکتر عنایت اله شعبانی، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه، دکتر کوثر اثناعشری، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدرضا خامی، مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر آزاده شادمهر، دبیر شورای بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
در آغاز، معاون بین‌الملل دانشگاه با تبریک اعیاد قربان و غدیر خم، گفت: بسیار خرسندم که بار دیگر در این نشست که با رویکرد افزایش تعامل میان ستاد و صف در حوزه بین‌الملل، تسهیل سیاست‌گذاری در این حیطه و رفع چالش‌ها و موانع پیش روی واحدها برای اجرای برنامه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود، میزبان معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها هستیم.
دکتر آیتی با اشاره به اینکه طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های مربوط به ارتباطات بین‌الملل دانشگاه با تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران این حوزه با سرعت خوبی در حال انجام است، اظهار داشت: خوشبختانه در این مدت نشست‌هایی با مسئولان دانشگاه‌های مختلف جهان برگزار و همکاری با برخی از آن‌ها منجر به امضای تفاهم‌نامه مشترک شده است.
وی از دیدارهای انجام شده با رئیس دانشگاه لاهور و مسئولان دانشگاه چریته آلمان به عنوان نمونه‌ای از ارتباطات موفق بین‌المللی یاد کرد و بیان داشت: همچنین طی سفر هیأت دانشگاه به مالزی، تعاملات خوبی با مراکز علمی معتبر این کشور از جمله دانشگاه UM که در جمع یکصد دانشگاه برتر جهان قرار دارد، صورت گرفته و امیدواریم به همکاری‌های عملیاتی بیشتر نیز منجر شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: طی دومین گردهمایی با معاونان بین‌الملل، جدیدترین دستاوردهای حوزه روابط بین‌الملل تشریح می‌شود ضمن اینکه مدارس تابستانی و زمستانی و تجارب موفق این دوره‌ها در جهان به عنوان یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌ها برای ارتقای کمی و کیفی ارتباطات بین‌المللی دانشگاه نیز معرفی خواهد شد.
دکتر آیتی افزود: انتظار می‌رود با معرفی این پتانسیل‌ها، شاهد افزایش برگزاری رویدادهای بین‌المللی، همکاری بیشتر اعضای هیأت‌علمی و اساتید با محققان و متخصصان خارجی و برپایی برنامه‌های تابستانی و زمستانی در دانشکده‌ها باشیم.
گزارشی از جدیدترین ارتباطات بین‌المللی دانشگاه/از تسهیل در برنامه دکترای مشترک ترددی تا نگاه جدید به فعالیت میزها و اتاق‌های همکاری علمی
سپس، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه گزارشی از تازه‌ترین فعالیت‌های این حیطه ارائه کرد و گفت: اجرای برنامه‌های مشترک بین‌المللی از اساسی‌ترین بخش‌های فعالیت ما در حوزه روابط بین‌الملل است که طی سال‌های گذشته در قالب پروژه‌های اتحادیه اروپا، برنامه‌های آموزشی مشترک و تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی دنبال شده است.
دکتر نکوفر تصریح کرد: با حمایت مالی اتحادیه اروپا، دانشگاه علوم پزشکی تهران در پروژه‌های تبادل دانشجو و استاد و ظرفیت‌سازی همکاری داشته که در مورد نخست، این همکاری منجر به تبادل 67 دانشجو، هیأت‌علمی و کارشناس با دانشگاه‌هایی از اسپانیا، پرتغال، یونان، فنلاند، هلند، ایتالیا و جمهوری چک شده است.
وی افزود: همچنین این مجموعه در پروژه‌های بین‌المللی ظرفیت‌سازی چون OPATEL ،MediTec و INPACT نیز با دانشگاه‌هایی از کشورهای اروپایی و غیراروپایی همکاری‌های موفقی را تجربه کرده است.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه تاریخچه‌ای از اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک ارائه کرد و بیان داشت: نخستین تجربه همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره با دانشگاه Macquarie استرالیا و تحت برنامه دکترای مشترک ترددی (کوتوتل) رقم خورد و بعد از آن قراردادهای مشابهی با دانشگاه‌های سانتیاگو د کمپوستلا اسپانیا، ساساری ایتالیا و گوتینگن آلمان منعقد شد.
دکتر نکوفر از اضافه شدن تبصره‌هایی به برنامه کوتوتل در آخرین نشست شورای بورس دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: صدور مجوز مکاتبات با دانشگاه همکار پیش از آزمون جامع دانشجویان دکترا و از ترم دوم تحصیلی طی این نشست مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد دانشجویان پیش از اعزام در آزمون مذکور شرکت و نمره قبولی کسب کنند.
وی اضافه کرد: همچنین با موافقت اعضا بازه حضور دانشجویان متقاضی در دانشگاه همکار از 18 ماه به 6 ماه (حداقل) کاهش یافت و با پذیرفتن دانشجوی ورودی (غیرایرانی) در این طرح با حضور حداقل 6 ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دریافت مدرک دوگانه موافقت شد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها خواست ضمن اطلاع‌رسانی جامع در خصوص مصوبات جدید، پتانسیل‌های گروه‌های آموزشی و اعضای هیأت‌علمی خود را به منظور ارائه آموزش‌های لازم و هدایت تعاملات موجود به اجرای این برنامه شناسایی کنند.
دکتر نکوفر با بیان اینکه به تازگی مکاتباتی با دانشکده‌ها پیرو تعامل با دانشگاه استراسبورگ فرانسه انجام شده است، گفت: از دانشکده‌ها خواسته شد تا ظرفیت‌های همکاری با دانشگاه مذکور را پس از بررسی، به مدیریت روابط بین‌الملل اعلام کنند که تعدادی از این مجموعه‌ها پاسخگو بودند.
وی به دیگر مذاکرات و مکاتبات انجام شده با مراکز علمی خارج از کشور از جمله دانشگاه کوئینزلند جنوبی استرالیا و فرارا ایتالیا به منظور اجرای برنامه‌های مشترک چون Dual Award، Joint PhD و Short Course اشاره کرد.
دکتر نکوفر بخش بعدی صحبت‌های خود را به ارائه توضیحاتی در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک اختصاص داد و گفت: از مجموع 181 تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های 50 کشور جهان، 46 مورد در حال حاضر فعال است.
وی با اشاره به جدیدترین تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، افزود: پیرو همکاری مدیریت روابط بین‌الملل، مدیریت توسعه امور بین‌الملل و میز همکاری‌های علمی دانشگاه با روسیه، مدتی پیش تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه Pirogov روسیه امضاء و برنامه عملیاتی آن برای تبادل دانشجو و استاد نیز نهایی شد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه افزود: همچنین تفاهم‌نامه با دانشگاه استراسبورگ فرانسه و دانشگاه دوستی ملل روسیه نیز در مرحله نهایی شدن هستند.
دکتر نکوفر همچنین از نگاه جدید به فعالیت میزها و اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای مختلف خبر داد و افزود: در این راستا میزهای همکاری که از اولویت خارج شده‌اند، حذف می‌شوند و مسئولان میزها و اتاق‌هایی که دوران کاری‌شان به اتمام رسیده، حکم خاتمه مسئولیت دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین برای انتخاب مسئولان جدید میزها پس از اعلام فراخوان و دریافت و بررسی سوابق و تجارب متقاضیان، رأی‌گیری و انتخاب نهایی توسط اعضای سابق (مسئول و اعضای پیشین اتاق فکر) و داوطلبان جدید و با نظارت مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه صورت می‌گیرد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه خاطرنشان کرد: طی هفته‌های اخیر مسئولان میزهای همکاری‌ کشورهای اروپای شمالی، هند و ترکیه انتخاب شده‌اند.
دکتر نکوفر در پایان از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها خواست در این باره نیز اطلاع‌رسانی کاملی در سطح مجموعه‌های خود انجام دهند و افراد توانمند و داوطلب را به معاونت بین‌الملل معرفی کنند.
مدارس و دوره‌های تابستانی پتانسیلی برای ارتقای کمی و کیفی ارتباطات بین‌المللی دانشگاه
در ادامه، دکتر شعبانی، به معرفی مدارس تابستانی پرداخت و گفت: مدارس یا برنامه‌های تابستانی و زمستانی در سطح دانشگاه‌های جهان بسیار پرکابرد و شناخته شده هستند و در آغاز در مدارس ابتدایی و بعدها در سایر مقاطع، کالج‌ها، دانشگاه‌ها و فضاهای آکادمیک به اجرا درآمدند.   
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه کوتاه بودن طول دوره، افزایش شانس اشتغالزایی، شکل‌گیری همکاری‌های جدید با دیگر دانشگاه‌ها و امکان معرفی رشته‌ها و دوره‌های منحصربه‌فرد را از مزایای مدارس تابستانی عنوان کرد.
وی سپس به معرفی مدارس و دوره‌های تابستانی دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی پرداخت و بیان داشت: دانشگاه کپنهاگ دانمارک در حال حاضر 100 دوره تابستانه دارد و در سال 2019 نیز میزبان متقاضیانی از 28 کشور جهان در مدارس تابستانی خود بوده است.
دکتر شعبانی ادامه داد: دانشگاه اوترخت هلند نیز در برگزاری دوره‌های تابستانی بسیار موفق عمل کرده و موفق به جذب تعداد زیادی دانشجو به ویژه از کشورهای اروپایی و آسیایی شده است.
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه همچنین برترین مدارس تابستانی در اروپا را براساس مطالعات انجام شده معرفی کرد و گفت: دانشگاه آکسفورد در صدر دانشگاه‌های اروپایی قرار دارد. همچنین در حوزه پزشکی نیز دانشگاه UCL انگلستان از برترین مراکز علمی به شمار می‌آید.
وی با بیان اینکه برای برگزاری برنامه‌های تابستانی باید برنامه آموزشی، طول و ساختار دوره، زمان‌بندی، شهریه و شرایط اقامت شرکت‌کنندگان از قبل مشخص باشد، گفت: همچنین باید تلاش شود مدارس تابستانی به عنوان واحد درسی بخشی از دوره تحصیلی دانشجویان محاسبه شود.
دکتر شعبانی توجه حاضران را به چند نکته کلیدی در خصوص دوره‌های تابستانی جلب کرد و گفت: بهتر است به جای تعریف مدارس تابستانی متعدد در دانشکده‌ها، تمرکز خود را بر برگزاری یک تا دو مورد مدرسه با سطح کیفی بالا قرار دهیم ضمن اینکه پیش از آغاز آموزش، طول و ساختار دوره، میزان شهریه، شرایط اقامت، روش امتیازدهی و گواهی پایان دوره را برای متقاضیان شفاف‌سازی کنیم.
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: در سطح جهان تعداد قابل‌توجهی پیشنهاد برای مدارس تابستانی وجود دارد پس باید در کنار مقوله آموزش، با برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت شرکت‌کنندگان و پیش‌بینی برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی، دوره‌ها را برای مخاطبان جذاب و آن‌ها را به سمت بازار خود هدایت کنیم.
پس از آن حاضران دیدگاه‌های خود را در خصوص مباحث مطرح شده بیان کردند.
تأکید بر مشارکت هر چه بیشتر دانشکده‌ها در برگزاری مدارس بین‌المللی تابستانی و زمستانی
دکتر زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل در این بخش بر اهمیت تبلیغات در اجرای برنامه کوتوتل و دیگر برنامه‌ها مشترک آموزشی تأکید کرد و از آمادگی اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی برای فعالیت در این زمینه خبر داد.
وی همچنین گفت: در خصوص برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت نیز توجه به حضور دانشجویان دانشگاه ما در دوره‌های متناظر دانشگاه‌های خارج از کشور اهمیت بسیاری دارد.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه افزود: به نظر می‌رسد در تعریف دوره‌های کوتاه‌مدت در کنار توجه به مباحث علمی و اجرایی، دانشکده‌ها باید تمرکز ویژه‌ای بر جامعه هدف داشته باشند و به ارائه راهکارهایی برای جذب مخاطبان بپردازند.
دکتر نکوفر نیز بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و برنامه‌های تابستانی چون ترانسفر، اسکان و برنامه‌های فرهنگی را ستادی دانست و از دانشکده‌ها خواست بر مباحث علمی، تدوین برنامه‌های آموزشی و تعیین گروه هدف خود تمرکز کنند.
دکتر آیتی در جمع بندی این نشست دریافت مصوبات جدید برای اجرای برنامه کوتوتل را اتفاقی بسیار مهم و البته تسهیل گر در این فرآیند دانست و از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها تغییرات انجام شده را برای گروه‌های آموزشی و اساتید مجموعه‌های خود تشریح کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین بر لزوم مشارکت هر چه بیشتر دانشکده‌ها در برگزاری مدارس بین‌المللی تابستانی و زمستانی تأکید کرد.

 


 

 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

 

نظر شما :
captcha
Close