کد: 1287-357951      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۱ مرداد   تعداد بازدید : 401

سومین نشست شورای بین‌الملل با اعلام آمادگی دانشگاه برای عضویت در شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام برگزار شد

سومین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با معرفی ظرفیت‌های شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام و بحث و تبادل‌نظر پیرامون تعاملات و همکاری‌های آتی دانشگاه با این شبکه برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه 10 مرداد 1401 در ستاد مرکزی دانشگاه به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر کریم نجفی برزگر، دبیرکل شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، دکتر علی کریمی مرید، معاون راهبردی-اجتماعی و رئیس دبیرخانه دائمی دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، دکتر محمد شریعتی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین، دکتر محمد عبداللهی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه و دبیر کمیته پژوهش شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
در آغاز معاون بین‌الملل دانشگاه ضمن خوشامدگویی به دبیرکل و معاون راهبردی-اجتماعی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، در خصوص آشنایی بیشتر و ارتباط با این مجموعه ابراز علاقه‌مندی کرد.
سپس دبیرکل شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام گفت: سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) با 57 کشور عضو، پس از سازمان ملل متحد دومین سازمان مهم بین‌المللی بین دولت‌ها و کشورهاست.
دکتر نجفی تصریح کرد: شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام یکی از شبکه‌های کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با نام اختصاری کامستک (COMSTECH) است.
وی با تأکید بر اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به یکی کشورهای سرآمد در حوزه علوم پزشکی تبدیل شد، گفت: در صورت عضویت دانشگاه علوم پزشکی تهران در شبکه، می‌توان از ارتباطات موجود با دانشگاه‌های عضو برای توسعه تبادلات و تعاملات علمی و بین‌المللی این مجموعه استفاده کرد.
دکتر نجفی با تکیه بر عضویت 75 دانشگاه در این شبکه، از فراهم بودن بسترهای ارتباطات مجازی برای توسعه آموزش‌های پزشکی خبر داد و افزود: دانشجویان، اساتید، دانشگاه‌ها و نخبگان می‌توانند با توجه به علایق و گرایش‌های خود در زمینــه‌های مختلف علوم، به عرضه توانمندی‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مهارتی بپردازند.
سپس دکتر کریمی مرید نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران میزبان دبیرخانه دائمی شبکه است، اظهار داشت: دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام آماده ایجاد ارتباط میان دانشگاه‌ها در حوزه بین‌الملل است.
معاون راهبردی-اجتماعی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام ادامه داد: حدود 430 شرکت دانش‌بنیان مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه سلامت، بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند که با تکیه بر رسالت شبکه مبنی بر جهت‌دهی تعاملات، امکان همکاری میان این شرکت‌ها با سازمان‌های بین‌المللی و شرکت‌های مشابه در کشورهای مختلف وجود دارد.
وی افزود: در این مسیر اطلاع دقیق از تعداد و نوع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران ضروری به نظر می‌رسد.
رئیس دبیرخانه دائمی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام افزود: همچنین با شناخت بیشتر توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، آماده کمک به راه‌اندازی یک نشریه ویژه حوزه علوم پزشکی هستیم.
دکتر کریمی مرید توجه حاضران را به مقوله شبکه‌سازی میان دانشگاه‌ها در سطح جهان با تمرکز بر دانشگاه‌های حوزه علوم پزشکی جلب کرد و بیان داشت: علاوه بر کشورهای عضو، کانادا، روسیه و تایلند نیز عضو ناظر شبکه هستند که می‌توان از پتانسیل موجود برای تسهیل گری تعاملات و شروع همکاری‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه‌های این کشورها نیز استفاده کرد.
وی با تأکید بر اینکه پلت فرم نمایشگاه و فروشگاه مجازی علم و فناوری شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام به زودی رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: این پلت فرم می‌تواند یک بستر بسیار امن و قابل ‌اعتماد در حوزه بین‌الملل برای ارائه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنار سایر دانشگاه‌ها باشد.
معاون راهبردی- اجتماعی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این شبکه را ساخت پلتفرم‌های مختلف عنوان کرد و همچنین از طراحی پلت فرمی هوشمند برای ارتباط و تعامل با کشورهای عضو خبر داد.
دکتر کریمی مرید اضافه کرد: همچنین درگاه پرداخت ارزی شبکه نیز راه‌اندازی شده که فضای بسیار مناسبی را برای تبادلات مالی و ارزی به ویژه در شرایط تحریم در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد.
رئیس دبیرخانه دائمی دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام ادامه داد: با توجه به فعالیت شبکه در حوزه‌های پزشکی و غیرپزشکی، آماده راه‌اندازی کمیته مختص حوزه پزشکی با همکاری معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم.
وی خاطرنشان کرد: با عضویت دانشگاه علوم پزشکی تهران در شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام پنلی در اختیار این مجموعه قرار می‌گیرد که می‌تواند برای فعالیت‌هایی چون اطلاع‌رسانی و جذب دانشجوی خارجی به صورت مجازی مورد استفاده قرار گیرد ضمن اینکه شبکه در حوزه ارتباطات، تولید محتوا، راه‌اندازی نشریات الکترونیکی و فروش محصولات دانش‌بنیان آماده همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
سپس دکتر زرگران، به منظور آشنایی دبیرکل و معاون راهبردی-اجتماعی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با توانمندی‌های دانشگاه، توضیحاتی در خصوص حوزه آموزش بین‌الملل ارائه کرد.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه گفت: طی یک دهه گذشته معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه‌های مختلف ورود کرده و تاکنون موفق به جذب بیش از یک هزار و 370 دانشجوی بین‌الملل از 50 کشور جهان در مقاطع مختلف تحصیلی شده است.
وی با تأکید بر فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای مختلف در دانشگاه، گفت: آموزش در این مجموعه برای دانشجویان بین‌الملل به زبان انگلیسی انجام می‌شود ضمن اینکه کالج بین‌الملل دانشگاه فرصت بسیار خوبی را برای آموزش زبان انگلیسی و زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان فراهم کرده است.
دکتر زرگران همچنین به فعالیت‌های این معاونت برای دست یافتن به بازارهای بین‌المللی با راه‌اندازی کارگزاری‌های دانشگاه در کشورهای مختلف و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز اشاره کرد. 
دکتر نکوفر نیز با بیان نکاتی در خصوص تعاملات بین‌المللی دانشگاه و مسائل پیش رو در این بخش، از ساخت پلت فرم هوشمند ارتباطی توسط شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام استقبال و ابراز امیدواری کرد که این پلت فرم بخشی از مشکلات زیرساختی در تعاملات بین‌المللی را حل کند.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه معاونت بین‌الملل دانشگاه تعداد زیادی برنامه آنلاین بین‌المللی را به صورت رایگان طی دوران کرونا برگزار کرده است، اظهار داشت: در صورت انجام مراحل ثبت‌نام برنامه‌ها از طریق شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام و استفاده از درگاه پرداخت ارزی، بخش مهمی از دغدغه‌ها در این بخش نیز برطرف خواهد شد.
در ادامه، قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین نیز با استقبال از زمینه‌های همکاری فراهم شده، تصریح کرد: با هدف توسعه همکاری‌ها در گام نخست باید قابلیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه در اختیار شبکه قرار گیرد و در گام بعدی این مجموعه نیز تسهیلات و امکانات موجود اعم از ارتباطات، گرنت‌ها، فراخوان‌های پژوهشی و پلتفرم‌ها و سامانه‌های مختلف را به دانشگاه اعلام کند تا تعاملات وارد مرحله برنامه‌ریزی و اجرا شود.
همچنین سایر مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها نیز دیدگاه‌های خود را مطرح و به بیان پیشنهاداتی برای همکاری پرداختند.
دکتر آیتی در جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: در برنامه چهارساله معاونت بین‌الملل دانشگاه تمرکز اصلی بر مقوله بین‌المللی سازی است و تلاش می‌کنیم این مجموعه را در حیطه‌های مختلف اعم از بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، پژوهش، فناوری، ارائه خدمات و تولید محصولات به سمت دانشگاهی بین‌المللی حرکت دهیم.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از ملاک‌های بسیار مهم بین‌المللی سازی، رؤیت پذیری (Visibility) در سطح جهان است، اظهار داشت: مقوله رؤیت پذیری در رتبه بین‌المللی دانشگاه بسیار اهمیت دارد؛ ما بخشی از توان خود را باید صرف دیده شدن در عرصه جهانی کنیم چرا که هر چه دانشگاه بیشتر دیده شود رتبه ارتقاء می‌یابد و به دنبال آن توسعه ارتباطات بین‌المللی محقق خواهد شد.
وی تصریح کرد: بر همین اساس و با توجه به ظرفیت‌های شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، پیگیر عضویت در آن و تداوم ارتباطات شکل گرفته هستیم تا شاهد فرصت‌های جدیدی برای معرفی دانشگاه در سطح جهان و همکاری‌های آکادمیک باشیم.
دکتر آیتی همچنین با تکیه بر فعالیت 22 میز و چهار اتاق همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف، پیشنهاد اختصاص میزی به شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام در دانشگاه علوم پزشکی تهران و پیگیری ادامه روند همکاری‌ها از این طریق را مطرح کرد و از مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه خواست هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.
بخش بعدی این نشست به ارائه توضیحات مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه در خصوص دستورالعمل جدید وزارت بهداشت با عنوان صدور گواهی اشتغال شاغلین و بازنشستگان حوزه سلامت در بخش خصوصی و دولتی و بحث و تبادل‌نظر در این باره اختصاص یافت.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
خبر و عکس: مهناز وحیدی
نظر شما :
captcha
Close