کد: 1287-357972      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ مرداد   تعداد بازدید : 439

ارتقای 100 پله‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه‌بندی جهانی شانگهای 2022

دانشگاه علوم پزشکی تهران در جدیدترین گزارش نظام رتبه‌بندی شانگهای با 100 پله صعود در جایگاه 500-401 جهانی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در رتبه‌بندی جهانی شانگهای 2022، ایران با 11 دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور دارد.
نتایج این رتبه‌بندی حاکی است که دانشگاه تهران با کسب رتبه ۴۰۰-۳۰۱ جایگاه نخست دانشگاه‌های ایران را به خود اختصاص داده و دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه 500-401 جایگاه دوم را از آن خود کرده است.
دانشگاه تربیت مدرس با رتبه 600-501 در جایگاه سوم و دانشگاه‌های امیرکبیر و صنعتی شریف نیز با رتبه 700-601 جایگاه چهار و پنج کشوری را کسب کرده‌اند.
بنابراین گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جایگاه 800-701، دانشگاه‌های علم و صنعت ایران و علوم پزشکی مشهد در جایگاه ۹۰۰-۸۰۱، دانشگاه فردوسی مشهد، علوم پزشکی ایران و دانشگاه تبریز در جایگاه 1000-901 این نظام رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.
نظام رتبه‌بندی شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود.
ارزیابی این نظام رتبه‌بندی براساس چهار معیار کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیأت‌علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه و شش شاخص انجام می‌شود.
از شاخص‌های مورد بررسی این نظام بررسی فارغ‌التحصیلان برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز با وزن 10درصد و اعضای هیأت‌علمی برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز با وزن 20 درصد است.
همچنین از دیگر شاخص‌های در نظر گرفته شده برای ارزیابی، پژوهشگران پراستناد در ۲۱ حوزه موضوعی با وزن 20 درصد است که کیفیت اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.
معیار برونداد پژوهشی نیز مشتمل بر شاخص‌های مقالات منتشر شده در مجلات ساینس و نیچر و مقالات نمایه شده در نمایه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی با وزن 20 درصد برای هر یک از این شاخص‌ها است. ضمن اینکه سرانه عملکرد دانشگاه‌ها با وزن 10 درصد نیز از دیگر معیارهای مورد ارزیابی به شمار می‌آید.
منابع گردآوری داده در رتبه‌بندی شانگهای شامل وب‌سایت‌های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است و اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها نیز از پایگاه استنادی ISI استخراج می‌شود.





 

تنظیم خبر: مهناز وحیدی




 

نظر شما :
captcha
Close