کد: 1287-357976      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۱ شهريور   تعداد بازدید : 669

برگزاری چهارمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه/دکتر آیتی بر لزوم همراهی هر چه بیشتر دانشکده‌ها در جذب دانشجویان خارجی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت بین‌المللی تأکید کرد

چهارمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با ارائه گزارش فعالیت‌های حوزه آموزش بین‌الملل و بررسی سطوح موردنیاز آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌الملل در رشته مقاطع مختلف دانشکده‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل در این نشست که دوشنبه 31 مرداد 1401 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمد شریعتی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین، دکتر سید مهدی رضایت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر فاطمه حاج علی عسگری، مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل، دکتر عنایت اله شعبانی، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه، دکتر جبرئیل نسل سراجی، استاد پیشکسوت دانشگاه، دکتر محمدرضا خامی، مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر الهه متوسلی، مشاور معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر شکوه ورعی، مدیر دفتر توسعه آموزش پردیس بین‌الملل، دکتر آزاده شادمهر، دبیر شورای بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمود اعظمی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
در آغاز دکتر رضایت، به معرفی بخش‌های مختلف معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل، شعبه جزیره کیش پردیس بین‌الملل، کارشناسان این مجموعه ها و شرح فعالیت‌ها و مسئولیت‌های آن‌ها پرداخت.
تازه‌ترین فعالیت‌های آموزش بین‌الملل/از تدوین دستورالعمل دوره‌های کوتاه‌مدت بین‌المللی تا بازنگری آیین‌نامه جذب دانشجوی خارجی New Rout PhD
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل با اشاره به نقش این معاونت از فرآیند ثبت نام تا فارغ‌التحصیلی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه، تصریح کرد: نخستین فعالیت‌ها در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی شامل بازاریابی، ارائه مشاوره، پذیرش و ثبت نام دانشجویان توسط مدیریت توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل انجام می‌شود و معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل در فرآیندهای ثبت نام، صدور شماره دانشجویی، تکمیل اطلاعات سیپاد دانشجویان، آشنایی با محیط، آموزش زبان، انتخاب واحد، برگزاری امتحانات و امور فارغ‌التحصیلی یا به صورت مستقیم دخیل است و یا نقش نظارتی و حمایتی را برعهده دارد.
وی برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل را تشریح کرد و گفت: نظارت و کنترل اجرای برنامه‌های آموزشی و تشکیل کلاس‌ها، انجام و نظارت بر برگزاری امتحانات، مدیریت امور تحصیلات تکمیلی شامل ثبت نام و رسیدگی به درخواست‌های دانشکده‌ها و دانشجویان، هدایت، هماهنگی، اجرا و نظارت بر تدوین و بازنگری کوریکولوم ها و برنامه‌های آموزشی، تدوین، پیگیری و نظارت بر اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، برگزاری همایش‌ها و جشن‌های دانش‌آموختگان و تعریف رشته و مقطع موردنیاز داوطلبان بین‌المللی به تناسب کوریکولوم های موجود در دانشگاه‌های برتر جهان توسط این حوزه انجام می‌شود.
دکتر رضایت سپس اطلاعاتی در خصوص مجموع دانشجویان بین‌الملل دانشگاه به تفکیک رشته و دانشکده ارائه کرد و بیان داشت: در حال حاضر یک هزار و 316 دانشجوی بین‌الملل از حدود 50 کشور جهان در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند و 471 نفر نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند.
وی با بیان اینکه اغلب دانشجویان بین‌المللی دانشگاه در مقطع دکترای عمومی تحصیل می‌کنند، افزود: مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی و کارشناسی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
دکتر رضایت ادامه داد: دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، توانبخشی و پیراپزشکی هم‌اکنون بیشترین دانشجویان بین‌المللی دانشگاه را دارند.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل از تحصیل دانشجویان بین‌الملل دانشگاه در 182 مقطع تحصیلی خبر داد و گفت: ظرف دو ماه آینده با برنامه‌ریزی‌های انجام شده 5 تا 6 رشته مقطع جدید به این تعداد افزوده خواهد شد.
دکتر رضایت همچنین توضیحاتی در خصوص برنامه‌های در دست اجرای این معاونت بیان کرد و اظهار داشت: بازنگری برنامه آموزشی MBBS به اتمام رسیده و برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه به جد پیگیری می‌شود.
وی تدوین شیوه‌نامه شرایط ادامه تحصیل دانش‌آموختگان life Science در مقاطع دکترای عمومی را دیگر برنامه در دست اجرا دانست و بیان داشت: تصویب رشته پرستاری انفورماتیک، بارگذاری کوریکولوم آن در سایت دانشگاه و اقدام برای جذب دانشجو نیز انجام شده ضمن اینکه کوریکولوم کارشناسی ارشد رشته علوم آزمایشگاهی با همکاری دانشکده پیراپزشکی برای دانشجویان بین‌الملل بازنگری و تدوین شده است.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل از تقویت و راه‌اندازی دوره‌های تخصصی و فلوشیپ برای دانشجویان بین‌الملل خبر داد و افزود: آیین‌نامه جذب دانشجوی دکترای تخصصی استاد محور (New Rout PhD) نیز مورد بازنگری قرار گرفته و همچنین برنامه‌ریزی جامعی به منظور افزایش دوره‌های کوتاه‌مدت با تهیه دستورالعمل اجرایی دوره‌های آموزشی و پژوهشی کوتاه‌مدت بین‌المللی صورت گرفته است.
دکتر رضایت به تعامل بسیار نزدیک معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل با معاونت آموزشی دانشگاه نیز اشاره کرد و یادآور شد: در افق آینده این معاونت نیز برنامه‌هایی چون ارتقای توانمندی آموزشی و پژوهشی دانشجویان بین‌الملل، توسعه آموزش مجازی بین‌الملل، فراهم کردن فرآیندهای الکترونیک برای ثبت و پیگیری درخواست‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان بین‌الملل و توسعه برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در شعبه کیش پردیس بین‌الملل دیده شده است.
پس از آن دکتر زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه نیز با اشاره به اهمیت توسعه دوره‌های کوتاه‌مدت دانشگاه برای متقاضیان بین‌المللی، تصریح کرد: همه‌گیری کرونا حرکت در این مسیر را کمی‌ کند کرد اما طی ماه‌های گذشته با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، روتیشن های بالینی و مدارس تابستانی، موفق به جذب 34 دانشجو از کشورهای افغانستان، استرالیا، جمهوری چک، اتیوپی، آلمان، مجارستان، ایران، عراق، ایتالیا، عمان، لهستان، ترکیه، اوکراین در دانشگاه شده‌ایم.
دکتر شریعتی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین نیز با بیان اینکه به نظر می‌رسد جذب دانشجویان بین‌الملل برای دانشگاه نه تنها هزینه‌ای ندارد بلکه درآمدزا هم هست، تصریح کرد: وقت آن رسیده که ما به صورت مستند و با روش‌های علمی ثابت کنیم که هزینه تمام شده هر دانشجو در هر رشته‌ای چه میزان است و مستندات آن را به مسئولان دانشگاه منعکس کنیم.
سپس سایر حاضران به بیان نقطه نظرات و طرح پیشنهادات خود در خصوص مباحث مطرح شده پرداختند.
کالج بین‌الملل دانشگاه میزبان همایش آموزش زبان فارسی با اهداف ویژه می‌شود
در بخش بعدی این گردهمایی، دکتر شعبانی، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه پیشینه‌ای از آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌الملل دانشگاه از ابتدا تاکنون ارائه کرد و گفت: با حمایت معاون بین‌الملل دانشگاه در دور جدید فعالیت‌ها، آموزش زبان فارسی در کالج با انرژی مضاعفی دنبال می‌شود و اجرای برنامه‌های با اهمیتی چون برگزاری آزمون بسندگی زبان فارسی و همایش آموزش زبان فارسی با اهداف ویژه در دستور کار این مجموعه قرار دارد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز شاهد بهره‌برداری از انتشارات کالج بین‌الملل در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در کل کشور هستیم و بعضاً سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی، زبان آموزان خود را برای آموزش به این مجموعه می‌فرستند.
دکتر شعبانی همچنین به ارائه گزارشی از سطوح موردنیاز آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌الملل در رشته مقاطع مختلف دانشکده‌ها طی سال‌های گذشته پرداخت و بیان داشت: آموزش زبان فارسی عمومی در کالج بین‌الملل طی چهار سطح انجام و در برخی رشته‌ها نیز زبان فارسی تخصصی آموزش داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، 50 کلاس آموزش زبان فارسی برای 762 دانشجو برگزار شد، اظهار داشت: در مجموع 4 هزار ساعت آموزش زبان فارسی به زبان آموزان ارائه شده است.
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه همچنین از برگزاری 32 کلاس آموزش زبان فارسی طی بهار و تابستان سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود 500 دانشجو در این کلاس‌ها با مجموع بیش از یک هزار و 500 ساعت، تحت آموزش قرار گرفته‌اند.
بخش پایانی این نشست به معرفی طرح منتورینگ فرهنگی دانشجویان بین‌الملل توسط دکتر متوسلی، مشاور معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل و ارائه توضیحاتی در خصوص اساسنامه این طرح اختصاص یافت.
پیش‌بینی مشوق برای اساتید، گروه‌ها و دانشکده‌های پذیرنده دانشجویان بین‌المللی دکترای تخصصی استاد محور
دکتر آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه در جمع‌بندی مباحث مطرح شده با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند حیطه آموزش بین‌الملل، گفت: با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجه دانشکده‌ها باید مساعدت بیشتری برای جذب دانشجویان بین‌المللی به ویژه برای دوره‌های دستیاری و تحصیلات تکمیلی صورت گیرد.
وی از دانشکده‌ها خواست با واحد جذب و بازاریابی بین‌المللی معاونت بین‌الملل همکاری و راهکارهای خود را برای جذب دانشجویان از بازارهای هدف موردنظر اعلام کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین توجه حاضران را به فعالیت جدی‌تر در برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت بین‌المللی جلب کرد و بیان داشت: دستورالعمل اجرایی دوره‌های آموزشی و پژوهشی کوتاه‌مدت بین‌المللی به زودی نهایی و ابلاغ می‌شود که خوشبختانه امکان خوبی را برای دانشکده‌ها و اساتید ایجاد خواهد کرد.
دکتر آیتی به بازنگری‌های انجام شده در آیین‌نامه جذب دانشجوی بین‌المللی دکترای تخصصی استاد محور (New Route PhD) اشاره کرد و بیان داشت: در آیین‌نامه جدید مشوق‌هایی برای اساتید راهنما، گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها در نظر گرفته شده است. در این مسیر نیز باید با تعامل و همکاری معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل، واحد جذب و بازاریابی معاونت بین‌الملل و دانشکده‌ها، اطلاعات و مشخصات اساتید واجد شرایط، مسیرهای پژوهشی‌شان و رشته‌های پذیرنده دانشجو در سامانه و یا سایتی بارگذاری و تبلیغات لازم انجام شود.
وی از فراهم بودن امکان تعریف رشته‌های جدید برای دانشجویان بین‌المللی خبر داد و اظهار داشت: کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی در وزارت بهداشت بستر بسیار مناسبی در این راستا فراهم کرده است بنابراین معاونان بین‌الملل باید با بررسی در سطح دانشکده‌ها، رشته‌های جدید را معرفی کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین به محول شدن وظیفه‌ای ملی به کالج بین‌الملل دانشگاه توسط وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: این مجموعه اواخر شهریورماه سال جاری کارگاه بین‌المللی سازی آموزش عالی در کلان منطقه 7 آمایشی را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار خواهد کرد.
وی در پایان با ارائه نکاتی درباره طرح منتورینگ فرهنگی دانشجویان بین‌الملل و اساسنامه آن، یادآور شد: طی این طرح اساتید و اعضای هیأت‌علمی علاقه‌مند دانشگاه با هدف راهنمایی و حمایت تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌الملل به عنوان منتور انتخاب خواهند شد.
دکتر آیتی خاطرنشان کرد: درخواست معاونت بین‌الملل در این راستا ایجاد انگیزه میان اعضای هیأت‌علمی برای همکاری در طرح منتورینگ فرهنگی است و بدون شک ما نیز تمام تلاش خود را برای حمایت از آن‌ها به کار خواهیم گرفت.


 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close