کد: 1287-357996      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ شنبه ۱۲ شهريور   تعداد بازدید : 446

با تأکید بر گسترش همکاری‌های بین‌المللی میان دو مجموعه/معاون بین‌الملل دانشگاه با رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران دیدار کرد

دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه و دکتر محمد سمیعی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با هدف افزایش همکاری‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر امیر بهرام عرب ‌احمدی، مدیر گروه مطالعات آفریقای مرکزی و جنوبی و مشاور بین‌الملل دانشکده مطالعات جهان، دکتر احسان رسولی نژاد، معاون اداری و مالی، دکتر جواد شعرباف، مسئول آموزش‌های آزاد و دکتر محمد سلطانی ‌نژاد، استادیار گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای دانشکده مطالعات جهان و علی صیادی، کارشناس روابط بین‌الملل دانشگاه نیز حضور داشتند.
ابتدا دکتر نکوفر، به پیشینه شکل گیری معاونت بین‌الملل دانشگاه و مأموریت‌های این مجموعه اشاره کرد و به ارائه توضیحاتی در خصوص تشکیل اتاق‌ها و میزهای همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف و فعالیت‌های آن‌ها پرداخت.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت کشور و مأموریت دانشگاه‌های علوم پزشکی در تعامل با کشورهای مختلف، گفت: طبق این سند دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران همکاری با کشورهای عراق، مجارستان، سوئیس و آمریکای شمالی را در دستور کار خود دارد.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران دو مقوله دیپلماسی علمی و بین‌المللی سازی آموزش عالی را در سال‌های اخیر مورد توجه قرار داده است، افزود: تاکنون این مجموعه میزبان سمینارها و دوره‌هایی با موضوع بین‌المللی سازی آموزش عالی بوده است.
سپس دکتر آیتی با بیان بخشی از دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه بین‌الملل از جمله جذب دانشجویان خارجی، تصریح کرد: هم‌اکنون دانشگاه بیش از یک هزار و 300 دانشجو از حدود 50 کشور جهان دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: 10 درصد دانشجویان دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند که اغلب آن‌ها در مقطع Undergraduate مشغول به تحصیل هستند. این در حالی است که روند جذب دانشجویان در دوره همه گیری کرونا نیز موفقیت آمیز بوده است.
پس از آن، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، تاریخچه راه‌اندازی این مجموعه را تشریح کرد و بیان داشت: دانشکده مطالعات جهان دارای هفت گروه مطالعات ایران، اروپا، جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه، غرب آسیا و شمال آفریقا، آفریقای مرکزی و جنوبی، آمریکا و آسیای میانه و قفقاز است و در 22 رشته دانشجو می‌پذیرد.
دکتر سمیعی بر نقش دانشکده مطالعات جهان در شبکه‌سازی و برقراری روابط مؤثر و بر پایه شناخت با کشورهای دیگر تأکید کرد و اظهار داشت: در این مسیر طی سال‌های اخیر ارائه آموزش‌های آزاد برای تمامی اقشار جامعه (دانشگاهی و غیردانشگاهی) مورد توجه قرار گرفته است.
وی همچنین چگونگی ارائه مطالب و معرفی دستاوردها به مخاطبان بین‌الملل در مسیر فعالیت‌های بین‌المللی را بسیار مهم عنوان کرد.
دکتر عرب احمدی نیز با اشاره به ظرفیت نهفته در کشورهای آفریقایی، گفت: شرق قاره آفریقا به دلیل حضور جمع قابل‌توجهی از مسلمانان شیعه، عرصه بسیار مناسب و مستعدی برای جذب دانشجویان است.
مدیر گروه مطالعات آفریقای مرکزی و جنوبی دانشکده مطالعات جهان از معاونت بین‌الملل دانشگاه خواست نسبت به برنامه‌ریزی برای جذب دانشجویان از شرق آفریقا (اوگاندا، تانزانیا و کنیا) و غرب این قاره (غنا، نیجریه و ساحل عاج) اقدام کند و افزود: دانشکده مطالعات جهان آمادگی دارد به دانشگاه علوم پزشکی تهران در مسیر جذب دانشجویان از این کشورها کمک کند.
دکتر شعرباف، مسئول آموزش‌های آزاد دانشکده مطالعات جهان نیز با تأکید بر وجود مشکلاتی در حیطه دیپلماسی علمی با خارج از کشور، گفت: بر همین اساس این دانشکده نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی آزاد در حوزه‌های مختلفی چون دیپلماسی انرژی، دیپلماسی سینما، گردشگری سلامت، دیپلماسی ورزشی، اصول و آداب مذاکره اقدام کرده و خوشبختانه همکاری‌هایی نیز با وزارت بهداشت در خصوص برگزاری دوره آداب تشریفات داشته است.
وی با بیان اینکه باید با آموزش افراد در همه سطوح و مشاغل، نگاه ایران‌شناسی را در داخل و خارج از کشور تقویت کنیم، اظهار داشت: همچنین توجه به برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی و دوره‌های کوتاه‌مدت آشنایی با فرهنگ و آداب ایرانی برای گروه‌های هدف از جمله دانشجویان خارجی ضروری به نظر می‌رسد.
در پایان، دکتر آیتی با تکیه بر حضور دانشجویانی از دانشگاه‌های برتر جهان در دانشگاه تهران برای تحصیل در رشته ایران‌شناسی، پیشنهاد ایجاد فرصتی جهت آشنایی آن‌ها با ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیشرفت‌های علمی حاصل شده و یا تحصیل در رشته‌هایی چون تاریخ پزشکی را مطرح کرد.
همچنین مقرر شد طرح کلی و موضوعات مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور همکاری با دانشکده مطالعات جهان در نشست آتی اعلام شود تا برنامه‌ریزی منسجم‌تری برای تعامل دو مجموعه صورت گیرد.

 

 

خبر: مهناز وحیدی

 

نظر شما :
captcha
Close