کد: 1287-358004      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ شهريور   تعداد بازدید : 402

تشریح نحوه تخصیص حق‌التدریس در پنجمین نشست شورای بین الملل دانشگاه/دکتر آیتی: تمام تلاش معاونت بین‌الملل افزایش رضایت اساتید و گروه‌های آموزشی از فعالیت در حوزه بین‌الملل است

پنجمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با ارائه گزارشی از جدیدترین دستاوردهای دانشگاه در حوزه بین‌الملل و تشریح نحوه تخصیص حق‌التدریس بین‌الملل به دانشکده‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل در این نشست که دوشنبه 14 شهریور 1401 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل، دکتر سیدرضا حسینی سده، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی و دکتر فاطمه حاج علی عسگری، مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل، دکتر سید مجتبی دقیقی و دکتر کوثر اثناعشری معاونان پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر عنایت‌الله شعبانی، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه، دکتر جبرئیل نسل سراجی، استاد پیشکسوت و مشاور معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدرضا خامی، مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر آزاده شادمهر، دبیر شورای بین‌الملل دانشگاه، دکتر پیمان آقایی نسب، مسئول حراست معاونت بین‌الملل و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
در آغاز، دکتر آیتی گزارشی از تازه‌ترین دستاوردهای حوزه بین‌الملل ارائه کرد و گفت: نشست کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی در وزارت بهداشت برگزار شد و خوشبختانه دو رشته مقطع جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران به تصویب رسید.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: امیدواریم با تعریف رشته های جدید که به صورت جدی پیگیری می‌شود و همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت به منظور تصویب آن‌ها، شاهد افزایش جذب دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه باشیم.
وی به ارتقای رتبه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی شانگهای 2022 به عنوان دستاورد دیگر این حوزه اشاره کرد و بیان داشت: دانشگاه در جدیدترین گزارش این نظام حدود 100 پله ارتقا یافته و به رتبه 466 جهانی رسیده است.
دکتر آیتی با بیان اینکه شانگهای از جهات مختلف، نظام رتبه‌بندی سخت‌گیرانه‌ای به شمار می‌آید، افزود: در مجموع یک هزار دانشگاه توسط این نظام رتبه‌بندی رنک می‌شوند و در گزارش 2022 آن تنها 11 دانشگاه ایرانی موفق به کسب جایگاه شده‌اند.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران جایگاه دوم در میان دانشگاه‌های ایرانی و جایگاه نخست بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به دست آورده که بسیار جای خوشحالی دارد.
وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی شانگهای امتیازات خاصی برای چاپ مقالات در مجلات نیچر و ساینس قائل است، اظهار داشت: همچنین این نظام رتبه‌بندی 50 مجله ISI را رصد می‌کند و مقالاتی که در این مجلات چاپ شوند حائز امتیاز خواهند بود.
دکتر آیتی در همین راستا تعریف مشوق‌هایی برای اساتید دانشگاه که مقالات آن‌ها در مجلات نیچر و ساینس منتشر شود را به معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل پیشنهاد کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص جایگاه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی تایمز (Times Higher Education) پرداخت و بیان داشت: سالانه تعداد دانشگاه‌هایی که توسط تایمز رتبه‌بندی می‌شوند، افزایش می‌یابد که این رخداد حاکی از اهمیت مقوله رتبه‌بندی در سطح بین‌الملل و میان دانشگاه‌های جهان است.
وی از تلاش برای تدوین طرح پژوهشی ارتقا رتبه دانشگاه در نظام‌های معتبر بین‌المللی توسط مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه خبر داد و گفت: با نهایی شدن این طرح، اطلاعات جامعی به هریک از دانشکده‌ها، به تفکیک گروه‌های آموزشی و اساتید با رویکرد بهبود رتبه آن‌ها در سطح بین‌الملل داده خواهد شد.
دکتر آیتی با تأکید بر نقش ارتباطات بین‌المللی در شناخته شدن هر چه بیشتر دانشگاه، افزود: به منظور حضور جدی‌تر اعضای هیأت‌علمی دانشگاه در مجامع بین‌المللی، درصدد افزایش تسهیلات دوره فرصت مطالعاتی و کنگره‌های خارج از کشور تا دو برابر میزان فعلی هستیم.  
وی همچنین از موفقیت دانشکده توانبخشی در طراحی دوره یک ساله Advanced Diploma Autism بنابر درخواست متقاضیان بین‌المللی خبر داد و تصریح کرد: تمام جزییات مربوط به این دوره طراحی و به تصویب رسیده است و در صورت کلید خوردن آن، برای نخستین بار شاهد اتفاق بزرگی در سطح منطقه خواهیم بود.
دکتر آیتی با اشاره به تشکیل انجمن دانشجویی دانشکده پزشکی با تلاش‌های معاونت دانشجویی فرهنگی پردیس بین‌الملل، اظهار داشت: این انجمن که در حیطه‌های آموزشی، پژوهشی، ورزشی و هنری فعالیت خواهد کرد، با استقبال خوب دانشجویان خارجی دانشگاه روبرو شده است.
سپس دکتر نسل سراجی، استاد پیشکسوت دانشگاه و مشاور معاون آموزشی پردیس بین‌الملل مقوله حق‌التدریس بین‌الملل و چگونگی تخصیص آن در دانشکده‌ها را تشریح کرد و گفت: نحوه تخصیص حق‌التدریس بنابر جنس فعالیتی که در دانشکده‌ها صورت می‌گیرد متفاوت است. قطعاً نوع نگاه به مجموعه‌هایی که اغلب، دروس علوم پایه تدریس می‌کنند با دانشکده‌هایی که واحدهای بالینی بیشتری دارند، متفاوت خواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر یک مدل پرداختی را برای همه دانشکده‌ها در نظر بگیریم احتمال اینکه تعادل ایجاد شود، کم خواهد شد.
مشاور معاون آموزشی پردیس بین‌الملل با اشاره به اینکه در تفاهم‌نامه مالی معاونت بین‌الملل دانشگاه در سال جاری نحوه پرداخت حق‌التدریس بین‌الملل نسبت به دو سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است، اظهار داشت: در همین راستا پردیس بین‌الملل مطابق با فرمول‌هایی که با دانشگاه به جمع‌بندی رسیده و اختیاراتی که به این مجموعه تفویض شده، عمل می‌کند.
دکتر نسل سراجی تعداد دانشجویان بین‌المللی جذب شده دانشکده‌ها و شهریه دریافتی را از عوامل مؤثر در میزان حق‌التدریس‌ها دانست و بیان داشت: میزان درآمد حاصل از جذب دانشجویان در دانشکده‌ها متفاوت است و قطعاً نمی‌توان پرداختی بالاتر از درآمد کسب شده به آن‌ها تخصیص داد.
وی سپس از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها خواست دیدگاه های خود را در این خصوص به صورت کتبی اعلام کنند و تصریح کرد: این نظرات باید در چارچوب اختیارات و ضوابط پردیس بین‌الملل باشد. ممکن است پیشنهادات صرفاً برای یک دانشکده قابلیت اجرا داشته باشد و یا قابل تعمیم برای تمامی دانشکده‌ها باشد.
مشاور معاون آموزشی پردیس بین‌الملل همچنین از آماده‌سازی فرم جدیدی برای ورود اطلاعات اساتید، واحدها و میزان ساعات تدریس توسط معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل خبر داد و خاطرنشان کرد: امکان تکمیل این فرم به صورت دستی و آنلاین برای دانشکده‌ها فراهم خواهد شد تا پس از  تأیید معاونان آموزشی و بین‌الملل آن‌ها، پرداخت حق‌التدریس به اساتید با سرعت و دقت بیشتری صورت گیرد.
پس از آن دکتر امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل و دکتر حسینی سده، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل به بیان نکاتی در خصوص چگونگی تخصیص و محاسبه میزان حق‌التدریس بین‌الملل، سازوکارهای اجرایی آن و تغییرات لحاظ شده در تفاهم‌نامه مالی سال جاری براساس بازخوردهای دریافتی از دانشکده‌ها، اساتید و مدیریت بودجه دانشگاه ارائه کردند.
در ادامه، معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداخته و اهم دغدغه‌های اساتید و اعضای هیأت‌علمی و مدیران و مسئولان این مجموعه‌ها را بیان کردند.
معاون بین‌الملل دانشگاه در جمع‌بندی این نشست با اشاره به مباحث مطرح شده، گفت: در بدو ورود به حوزه بین‌الملل دانشگاه شاهد اعلام نارضایتی‌هایی از سوی دانشکده‌ها و اعضای هیآت‌علمی آنها در خصوص نظام پرداخت حق‌التدریس بودم.
دکتر آیتی ادامه داد: در همین راستا مدل جدیدی برای حق‌التدریس بین‌الملل پیش‌بینی‌شده که تلفیقی از دو مدل متمرکز و پرداخت از طریق دانشکده‌ها است.
معاون بین‌الملل دانشگاه جزییات بیشتری از این مدل ارائه و همچنین به بیان پیشنهادی برای تخصیص مناسب‌تر درآمد حاصل از جذب دانشجویان خارجی به فعالیت‌های بین‌المللی دانشکده‌ها از خرید اقلام و تجهیزات مورد نیاز تا پرداخت حق‌التدریس و حق پژوهش پرداخت.
دکتر آیتی افزود: تمام تلاش معاونت بین‌الملل در این مسیر ایجاد رضایت میان اساتید و گروه‌های آموزشی از فعالیت در حیطه بین‌الملل است.
وی در پایان با اشاره به اختصاص سرفصلی با عنوان بین‌المللی سازی در دستورالعمل اجرایی بودجه و انضباط مالی دانشگاه برای نخستین بار، یادآور شد: این سرفصل در سه بند کمک شایان توجهی به پیشبرد اهداف بین‌المللی سازی در دانشکده‌ها، تجهیز و ارتقای زیرساخت‌ها و تخصیص صحیح درآمدهای حاصل شده به واحدها خواهد کرد.
 

 

 

 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

 

نظر شما :
captcha
Close