کد: 1287-358083      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۲ مهر   تعداد بازدید : 762

معارفه مدیر جدید توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل در هفتمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه/دکتر آیتی سیاست‌های جدید جذب دانشجویان بین‌الملل و افزایش بازارهای هدف را موفق دانست

هفتمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با معارفه دکتر نبی شریعتی فر به عنوان مدیر جدید توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل و ارائه گزارش اقدامات و برنامه‌های مدیریت توسعه امور بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه 11 مهر 1401 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمد شریعتی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
در آغاز این گردهمایی، مراسم معارفه دکتر شریعتی فر، مدیر جدید توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل، تقدیر و تشکر از زحمات دکتر حسینی سده و معارفه وی به عنوان مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه برگزار شد.
دکتر آیتی در این بخش ضمن معرفی دکتر شریعتی فر به عنوان عضو هیأت‌علمی دانشکده بهداشت، گفت: خوشبختانه ایشان سابقه فعالیت‌های اجرایی مختلف در دانشگاه علوم پزشکی گناباد و مدیرکلی برنامه‌ریزی و بودجه سازمان غذا دارو را در کارنامه خود دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه مدیریت توسعه منابع و پشتیبانی را به لحاظ مباحث اداری، مالی و پرسنلی حوزه‌ای حساس و با اهمیت دانست و تصریح کرد: امیدواریم با تجربیات ارزشمند دکتر شریعتی فر، بتوانیم چون گذشته فعالیت‌های این حوزه را با قوت و قدرت پیش ببریم.
وی با آرزوی موفقیت برای مدیر جدید توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل، از زحمات دکتر سید رضا حسینی سده به عنوان یکی از مدیران موفق و از بنیان‌گذاران معاونت بین‌الملل دانشگاه در دوران تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.
دکتر آیتی ابراز امیدواری کرد که معاونت بین‌الملل بتواند از تجربیات دکتر حسینی سده در مسئولیت مشاور اجرایی چون گذشته بهره ببرد.
سپس دکتر شریعتی فر با ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران ستادی و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها، رویکرد جدید این مدیریت را چابک سازی و شفاف کردن فعالیت‌ها دانست.
مدیر جدید توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل با اشاره به تفاهم‌نامه مالی سال جاری معاونت بین‌الملل دانشگاه، از مدیران حاضر خواست موارد مورد نظر خود را برای افزودن به این تفاهم‌نامه اعلام کنند.
وی با ارائه توضیحاتی در خصوص منابع جاری و اختصاصی معاونت بین‌الملل، تصریح کرد: در راستای چابک سازی فعالیت‌ها اقداماتی چون آموزش نیروی انسانی، بهینه‌سازی برنامه‌ها، کنترل درآمدها و افزایش اعتبارات مورد توجه قرار دارد.
دکتر شریعتی فر با تأکید بر اینکه دانشکده‌های زیرمجموعه پردیس بین‌الملل درآمدهای متفاوتی دارند، افزود: بنابر درآمدهای حاصله در این مجموعه‌ها هزینه خواهد شد ضمن اینکه در بحث خوابگاه‌های دانشجویی نیز نظارت و کنترل بهداشتی آن‌ها در فواصل زمانی مشخص مدنظر خواهد بود.
مدیر جدید توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل از تلاش‌ها و فعالیت‌های دکتر حسینی سده تشکر کرد و گفت: امیدوارم در تعامل با سایر حوزه‌ها بتوانیم فعالیت‌های این مدیریت را در مسیر صحیح خود پیش ببریم.
دکتر حسینی سده نیز با قدردانی از حمایت‌های معاون بین‌الملل دانشگاه، برای دکتر شریعتی فر در سمت جدید و در پیشبرد اهداف و برنامه‌های پیش رو آرزوی موفقیت کرد.
در ادامه، دکتر زرگران گزارش عملکرد مدیریت توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل با تأکید بر سیاست‌گذاری‌های این حوزه و وضعیت جذب دانشجویان بین‌الملل دانشگاه را ارائه کرد.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه با اشاره به فعالیت دو اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی و پذیرش دانشجویان بین‌الملل در زیرمجموعه این مدیریت، اظهار داشت: واحد تولید محتوا و بازاریابی ذیل اداره جذب و بازاریابی بین‌الملل و واحدهای پذیرش، ثبت‌نام، کنسولی و حمایت از دانشجویان (Student Support System) در ذیل اداره پذیرش دانشجویان بین‌الملل فعالیت می‌کنند.
دکتر زرگران به معرفی دکتر اردلان شریعت و دکتر نازلی نمازی به عنوان روسای این ادارات و کارشناسان هریک از واحدها با رویکرد آشنایی بیشتر معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها با آن‌ها و حوزه فعالیتشان نیز پرداخت.
وی سپس اقدامات اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی را تشریح کرد و گفت: مهم‌ترین فعالیت این حوزه سیاست‌گذاری برای جذب دانشجویان بین‌المللی در راستای دیپلماسی علمی، پویایی بازار جذب دانشجویان خارجی، افزایش درآمد ارزی و کمک به گسترش بین‌المللی سازی دانشگاه است.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه سیاست‌گذاری صحیح در این عرصه منوط به آنالیز بازار رقبای داخلی و خارجی است، افزود: همکاران من در این مدیریت به طور جد مقوله بررسی بازار رقبا و مشکلات پذیرش دانشجویان بین‌المللی را پیگیری می‌کنند.
دکتر زرگران همچنین برخی از مهم‌ترین شرایط و چالش‌های پیش روی جذب دانشجویان بین‌المللی را بیان کرد و گفت: حوزه بین‌الملل دانشگاه در طول دوران همه‌گیری کرونا سیاست جذب آنلاین دانشجویان خارجی را در پیش گرفت که این اقدام نه تنها منجر به حفظ بازار شد بلکه توسعه آن را نیز به همراه داشت.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه کاهش میزان مبتلایان کرونا در جهان و حضوری شدن کلاس‌ها از یک سو و ورود رقبای داخلی و خارجی به عرصه جذب دانشجو و اثرات منفی ناشی از سیاست‌های نادرست آن‌ها از سوی دیگر شرایط را تغییر داد و نیاز به پیش‌بینی راهکارهای جدید را ایجاد کرد.
دکتر زرگران ادامه داد: همچنین تغییراتی در بازارهای سنتی جذب دانشجوی دانشگاه چون افغانستان، عراق، هند و پاکستان ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: به منظور حل این مسائل و انضباط در جذب دانشجو، سیاست‌هایی چون تثبیت شهریه، کاهش دانشجوی انصرافی، تمرکز بر رشته‌های جدید، ایجاد نظم مالی در پذیرش دانشجو، تعیین تکلیف دانشجویان دارای مشکلات پیچیده و گسترش تنوع ملیت دانشجویان پذیرش شده در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: با هدف اجرایی شدن این سیاست‌ها در گام نخست تعیین بازارهای هدف جدید مورد توجه قرار گرفت که پس از انجام مطالعات و بررسی‌های کارشناسی کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی و مالزی، کشورهای اورآسیا و قفقاز، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ترکیه، لبنان و تانزانیا به عنوان بازارهای هدف جدید تعیین و برنامه‌ریزی‌هایی در این راستا انجام شد.
دکتر زرگران با تأکید بر اینکه همچنین حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور نیز هدفمندتر از گذشته دنبال می‌شود، بیان داشت: از ابتدای سال 2022 ، نمایندگان دانشگاه در سه نمایشگاه به میزبانی کشورهای روسیه، مالزی و تانزانیا با رویکرد اصلی دستیابی به بازارهای هدف جدید شرکت کرده‌اند ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه‌های اندونزی و پاکستان در ابتدای سال میلادی آینده نیز آغاز شده است.
وی از انتقال پذیرش دانشجویان به رشته‌های غیرپزشکی به عنوان دیگر فعالیت در دست اقدام خبر داد و گفت: با توجه به تکمیل سریع ظرفیت پزشکی عمومی، با پیش‌بینی راهکارهایی چون تبلیغات تخصصی برای دانشکده‌ها و رشته‌های هدف جدید و مدیریت کارگزاران دانشگاه در کشورهای مختلف، متقاضیان بین‌المللی را به سمت رشته‌های غیرپزشکی سوق داده‌ایم.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه همچنین واحد تولید محتوا و فعالیت‌های آن چون تولید اقلام تبلیغاتی و هدایا، مدیریت شبکه‌های مجازی و برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای بین‌المللی را نیز معرفی کرد.
دکتر زرگران توضیحاتی در خصوص وضعیت جذب دانشجویان بین‌المللی نیز بیان کرد و گفت: در ترم جدید 213 دانشجوی بین‌المللی برای دوره‌های منتهی به مدرک و کوتاه‌مدت دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که به نظر می‌رسد با پذیرش دانشجویان در ترم دوم، رکورد سال گذشته نیز شکسته شود.
وی از ایجاد بازارهای جدید و افزایش کشورهای هدف خبر داد و بیان داشت: تمرکز روی بازارهای جدید سبب جذب قابل توجه دانشجو از لبنان و ورود تانزانیا به جمع 10 کشور اصلی پذیرش دانشجو شد.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: همچنین در ترم جاری موفق به جذب دانشجویانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، هلند، سوئد و بلژیک شده ایم.
دکتر زرگران با اشاره به فعالیت منظم و با برنامه اداره پذیرش دانشجویان خارجی، تصریح کرد: در خصوص مسائل پیش رو در حوزه صدور روادید دانشجویان خارجی و امور کنسولی، اقدامات مؤثری برای بهبود وضعیت موجود و منظم کردن ارتباط با دانشجویان انجام شده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه در جمع‌بندی این نشست فعالیت‌های مدیریت توسعه امور بین‌الملل را برای دانشگاه مهم و حساس خواند.
دکتر آیتی افزود: باید به سمت مدلی حرکت کنیم که نقش دانشکده‌ها در فرآیند جذب دانشجویان بین‌المللی پررنگ‌تر از قبل شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حیطه بازاریابی بین‌المللی، اظهار داشت: تعامل با کارگزاران دانشگاه در کشورهای مختلف با الزاماتی خاص و البته هدف‌گذاری مشخص همراه است.
معاون بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: خوشبختانه با فعالیت‌های صورت گرفته امروز هم در تعداد دانشجویان بین‌المللی و هم در افزایش بازارهای هدف جدید نتایج موفقی به دست آمده است.
دکتر آیتی در پایان از تلاش‌های روسای ادارات و کارشناسان مدیریت توسعه امور بین‌الملل و در رأس آن از فعالیت‌های دکتر زرگران قدردانی کرد.




 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close