کد: 1287-358117      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۷ مهر   تعداد بازدید : 466

هشتمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با تشریح دستورالعمل اجرایی اعطای گرنت‌های پژوهشی حوزه بین‌الملل برگزار شد

هشتمین جلسه شورای بین‌الملل دانشگاه با بحث و بررسی پیرامون نحوه صدور احکام معاونان یا رابطان بین‌الملل گروه‌های آموزشی و ارائه توضیحاتی در خصوص گرنت‌های پژوهشی حوزه بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه 25 مهر 1401 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمد شریعتی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
در آغاز، دکتر آزاده شادمهر، مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه و دبیر شورای بین‌الملل بیان داشت: این نشست با توجه به حضور مدیران و معاونان ستادی فرصت بسیار خوبی برای بیان دغدغه‌ها و مسائل حوزه بین‌الملل در سطح واحدهای زیرمجموعه و ارائه راهکارهای عملیاتی برای رفع آن‌هاست.
وی تصریح کرد: موضوع نحوه صدور احکام معاونان یا رابطان بین‌الملل گروه‌های آموزشی یکی از مسائل پیش رو در دانشکده‌ها است که بر همین اساس پیش‌نویس اولیه دستورالعمل صدور احکام خانواده بین‌الملل دانشگاه آماده شده تا پس از نهایی شدن ملاک عمل قرار گیرد.
سپس دکتر محمدرضا خامی، مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه به طرح پیش‌نویس این دستورالعمل پرداخت.
وی با اشاره به اینکه توسعه شبکه بین‌الملل دانشگاه با تعیین معاونان و رابطان بین‌الملل گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها از پنج سال پیش مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: در آن مقطع زمانی به منظور نشان دادن اهمیت این موضوع، احکام همکاران توسط معاون وقت بین‌الملل دانشگاه صادر و انتخاب عنوان معاون یا رابط برای گروه‌های آموزشی به عهده معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها گذاشته شد.
دکتر خامی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 180 عضو هیأت‌علمی دانشگاه عضو خانواده بزرگ بین‌الملل دانشگاه هستند، افزود: با گذشت زمان و پس از تغییر و تحولاتی، شاهد ناهماهنگی در صدور احکام بودیم و در شرایط کنونی نظام هماهنگی در واحدهای زیرمجموعه دیده نمی‌شود.
مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه سپس به طرح پیش‌نویس دستورالعمل مذکور و پیشنهاد مرجع صدور احکام در مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها، بیمارستان‌ها، گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها برای مسئولان امور بین‌الملل پرداخت.
سپس معاونان و مدیران ستادی و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها و پیشنهادات خود را در این باره مطرح و مقرر شد با در نظر گرفتن نقطه نظرات حاضران، کارگروهی به ریاست معاون بین‌الملل دانشگاه تشکیل و این دستورالعمل نهایی شود.
در ادامه، دکتر سید مجتبی دقیقی، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل از مصوب شدن دستورالعمل اجرایی اعطاي گرنت‌های پژوهشی سال 1401-1400 خبر داد و گفت: این گرنت‌ها به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز اعلام و از سوی این مجموعه ابلاغ شده است و هم‌اکنون در سایت معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل قابل دسترس است.
وی این گرنت‌ها را شامل شش مقاله بین‌الملل در یک سال، ثبت اختراع بین‌المللی و موفقیت در تجاری‌سازی بین‌المللی، جذب منابع خارجی براي انجام تحقیقات موضوعی، جذب پسادکترای بین‌المللی و چاپ مقالهQ1  بین‌الملل دانست و بیان داشت: تمامی این گرنت‌ها جز گرنت تشویقی چاپ مقالهQ1  بین‌الملل پیش از این نیز وجود داشته‌اند و طی سال جاری با هدف افزایش سطح تسهیلات تخصیص یافته، مورد بازنگری قرار گرفته‌اند.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل ادامه داد: گرنت تشویقی چاپ مقاله Q1 بین‌الملل، مختص آن دسته از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه به عنوان نویسنده مسئول است که حداقل یک مقاله بین‌المللی نمایه شده در Scopus، PubMed و ISI در مجلات Q1 طی سال 2021 منتشر کرده‌اند. مجلات Q1 و ضریب تأثیر آن‌ها از طریق سامانه منبع یاب وزارت بهداشت به آدرس https://rsf.research.ac.ir قابل مشاهده هستند.
دکتر دقیقی تصریح کرد: مقالات بین‌المللی به مقالاتی اطلاق می‌شود که در آن نویسنده مسئول دارای وابستگی یا Affiliation دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و حداقل یک نفر همکار بین‌المللی جز نویسندگان مقاله باشد.
وی با اشاره به اینکه معاون محترم بین‌الملل دانشگاه دستورالعمل اجرایی اعطای گرنت‌های پژوهشی حوزه بین‌الملل را طی نامه‌ای به واحدهای زیرمجموعه ارسال کرده است، اظهار داشت: از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها انتظار می‌رود دستورالعمل مذکور را در سطح مجموعه‌های خود اطلاع‌رسانی کنند.
دکتر دقیقی با بیان اینکه تاکنون حدود 20 عضو هیأت‌علمی دانشگاه برای تخصیص این گرنت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: داده‌های ثبت شده به صورت روزانه توسط همکاران معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل بررسی می‌شود.
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل همچنین با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه جدید جذب دانشجوی خارجی New Route PhD به دانشکده‌ها، بیان داشت: طبق این آیین‌نامه شرایط جذب دانشجوی بین‌الملل برای اعضای هیأت‌علمی پژوهشی فراهم شده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه در جمع‌بندی این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های دکتر دقیقی و کارشناسان این حوزه، اظهار داشت: معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل فعالیت‌های جدید دیگری چون حمایت از ژورنال‌های بین‌المللی دانشگاه و همکاری با دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم را نیز در دستور کار خود دارد.
دکتر آیتی با بیان توضیحاتی در خصوص گرنت‌های پژوهشی حوزه بین‌الملل، تصریح کرد: به طور حتم تعداد اعضای هیأت‌علمی و اساتیدی که نسبت به چاپ و انتشار مقالات با نویسنده و یا نویسندگان بین‌المللی، همکاری دارند، بسیار بیش از تعدادی است که تاکنون برای ثبت‌نام گرنت‌ها اقدام کرده‌اند.
وی با تأکید بر اهمیت مقوله‌هایی چون چاپ مقالات و انتشارات بین‌المللی و ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی در ارتقای رتبه جهانی دانشگاه، گفت: در همین راستا گرنت‌های پژوهشی مورد بازنگری قرار گرفته‌اند بنابراین از معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها می‌خواهیم، دستورالعمل مذکور را در سطح هیأت‌رئیسه مجموعه‌های خود مطرح و اطلاع‌رسانی کنند.  

 

 

 

جهت مشاهده دستورالعمل اجرایی اعطای گرنت‌های پژوهشی سال 1401-1400 اینجا کلیک کنید.

 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close