کد: 1287-358141      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۱ آبان   تعداد بازدید : 825

دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و لاهور پاکستان تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک امضا کردند

تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه لاهور پاکستان با هدف توسعه تعاملات علمی و پژوهشی میان دو مجموعه به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این تفاهم‌نامه سه شنبه 10 آبان 1401 در جریان نشستی با حضور دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، دکتر محمد اشرف، رئیس دانشگاه لاهور، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر نیایش محبی، دکتر آرپی مانوکیان و دکتر سیامک بشردوست، معاونان بین‌الملل دانشکده‌های داروسازی، پرستاری و مامایی و توانبخشی، دکتر محسن امین، مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور پاکستان، دکتر ریحانه حیدری، رابط بین‌الملل گروه گوش، حلق و بینی دانشکده پزشکی، دکتر زبیر احمد، رئیس دپارتمان گوش و حلق و بینی، دکتر سید اسدلله ارسلان، رئیس دپارتمان توان‌بخشی و دکتر سرفراز مسیح، دانشیار دپارتمان پرستاری دانشگاه لاهور منعقد شد.
در آغاز رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم به حاضران به فرهنگ و تمدن غنی ایران و پاکستان و زمینه‌ها و عرصه‌های فراهم برای همکاری‌های مشترک بین دو دانشگاه اشاره کرد.
دکتر قناعتی سپس به بیان توضیحاتی در خصوص مأموریت‌های دانشگاه و برنامه‌های پیش روی این مجموعه پرداخت و گفت: به دلیل تحریم‌های ظالمانه، دانشگاه علوم پزشکی تهران چون سایر مراکز علمی ایران با محدودیت‌هایی در پژوهش روبرو است که در همین راستا درصدد راه‌اندازی شهری علم  شهید  سلیمانی در جنوب تهران هستیم.
وی گفت: این در حالی است که پژوهشگران و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون نسبت به اختراع و ساخت حدود 200 دستگاه  با تکنولوژی بالا و تولیدات پزشکی چون دستگاه‌های ام آر آی، پت اسکن و ربات در جراحی‌ها اقدام کرده‌اند و ما آمادگی داریم این تجربیات را در اختیار دانشگاه لاهور قرار دهیم.
رئیس دانشگاه با تأکید بر اینکه امروزه بشر برای دستیابی به زندگی بهتر بیشتر به علم می‌پردازد و توجه کمتری به اخلاقیات دارد، بیان داشت: این در حالی است که در حوزه بهداشت و سلامت تا زمانی که اخلاق وجود نداشته باشد، علم به تنهایی کارایی نخواهد داشت.
دکتر قناعتی اضافه کرد:  دانشگاه در مسیر یکپارچه‌سازی سیستم سلامت گام برمی‌دارد و در تلاش برای ارتقای سلامت مردم و افزایش امید به زندگی آنها است که این مهم جز با سیاست‌گذاری صحیح، نقشه‌های استراتژیک، برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت کارآمد ممکن نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه مأموریت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها معطوف به حوزه‌های آموزش و پژوهش نیست، اظهار داشت: سیستم آموزشی این مجموعه با سیستم سلامت تلفیق شده و ما  مسئول سلامت و بهداشت مردم بلکه پناهندگان افغانستانی هستیم که به کشور ما پناه آورده‌اند.
رئیس دانشگاه ادامه داد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه و کمبود منابع، دانشگاه نیازمند مراکز خدمات‌دهی سلامت بیشتری است که در این باره رایزنی‌های موفقی با شهردار تهران انجام شده است.
دکتر قناعتی از تلاش دانشگاه برای راه‌اندازی سیستم مرجع خدمات سلامت خبر داد و گفت: هم‌اکنون در مرحله تحقیق برای راه‌اندازی این سیستم هستیم تا اقشار مختلف مردم به صورت برابر از خدمات سلامت بهره‌مند شوند.
وی افزود: همچنین پژوهش‌هایی به منظور ایجاد سیستم یکپارچه تحقیقاتی برای دانشجویان و اساتید در حال انجام است ضمن اینکه علاقه‌مندیم با کشورهای دارای تجارب مشابه در این زمینه تبادل دانش داشته باشیم.   
رئیس دانشگاه با بیان اینکه واژه حکیم که در گذشته برای پزشکان استفاده می‌شد معنای عالم، پزشک، فیلسوف و فردی سرآمد و معلم به لحاظ اخلاقی را به همراه داشت، گفت: متأسفانه امروز در مقوله اخلاق با ضعف‌هایی مواجه هستیم که به منظور رفع آن‌ها برنامه‌هایی در سیستم آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تعریف شده است.
دکتر قناعتی در پایان به آمادگی دانشگاه برای توسعه تعاملات و ارتباطات با دانشگاه لاهور در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی اشاره و اظهار امیدواری کرد که این تفاهم‌نامه بسترهای لازم را برای همکاری‌های مشترک فراهم و هر چه سریع‌تر وارد مرحله اجرایی شود.
سپس معاون بین‌الملل دانشگاه سیستم آموزش عالی ایران در حیطه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را معرفی کرد و بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه‌ای 170 ساله، رتبه نخست را در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران به خود اختصاص داده است.
دکتر آیتی با اشاره به فعالیت 10 دانشکده، 16 بیمارستان آموزشی، بیش از یکصد مرکز تحقیقاتی، شعبه جزیره کیش پردیس بین‌الملل، شعبه بین‌الملل در عراق و کالج بین‌الملل در زیرمجموعه دانشگاه، تصریح کرد: هم‌اکنون 13 هزار دانشجو در این مجموعه تحصیل می‌کنند که حدود 48 درصد آن‌ها دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی هستند.
وی مجموع دانشجویان بین‌المللی دانشگاه را حدود یک هزار و 400 نفر از 51 کشور جهان اعلام کرد و بیان داشت: کشورهای عراق، پاکستان و هند با 518، 271 و 206 دانشجو در حال حاضر بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را در دانشگاه دارند.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه این مجموعه در حیطه تکنولوژی‌های پزشکی چون ساخت ربات جراح و دستگاه رهیابی عصبی اشاره کرد و بیان داشت: در زمینه تجهیزات پزشکی و محصولات دارویی نیز بخش مهمی از داروهای کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید می‌شود.
وی همچنین برخی از تعاملات دانشگاه با مراکز علمی خارج از کشور را تشریح کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه‌بندی تایمز جایگاه 800-601 جهانی را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه طبق گزارش رتبه‌بندی جهانی QS، این مجموعه در رتبه‌بندی موضوعی پزشکی جایگاه 350-301 را در اختیار دارد.
دکتر آیتی همچنین توضیحاتی در خصوص فعالیت‌ها و مأموریت های مدیریت روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل چون برنامه‌های تبادل اساتید و دانشجویان، جذب استاد مدعو بین‌المللی، میزها و اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با مراکز علمی کشورهای مختلف، رتبه‌بندی بین‌المللی، توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی و پروژه Appraise to Raise ارائه کرد.
در ادامه دکتر اشرف، رئیس دانشگاه لاهور نیز گفت: این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی پاکستان به لحاظ تعداد هیأت‌علمی، دانشجویان و دانشکده‌ها، طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه لاهور مشتمل بر 11 دانشکده، 42 گروه آموزشی و سه بیمارستان است، افزود: هم‌اکنون بیش از 200 برنامه آموزشی مقاطع Undergraduate و Postgraduate در این مجموعه ارائه می‌شود.
دکتر اشرف از تحصیل 30 هزار دانشجو و فارغ‌التحصیلی 60 هزار نفر از دانشگاه لاهور خبر داد و گفت: این مجموعه رتبه 1000-800 جهانی نظام رتبه‌بندی تایمز و جایگاه 1200-1001 نظام QS را کسب کرده و جز پنج دانشگاه برتر پاکستان است.
رئیس دانشگاه لاهور در پایان به طرح پیشنهاداتی چون تأسیس دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقاتی مشترک، تبادل دانشجویان، محققان و اساتید، برگزاری سمینارها، کنفرانس‌ها، تبادل امکانات و تجهیزات، اجرای فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک و تعریف برنامه‌های آموزشی مشترک با مدرک دوگانه برای همکاری‌های آتی پرداخت.
توضیح اینکه هیأت دانشگاه لاهور روز گذشته از دانشکده داروسازی بازدید کردند و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 10 و 11 آبان 1401 از دانشکده‌های پرستاری و مامایی، توانبخشی و دندانپزشکی و مرکز قلب تهران بازدید خواهند کرد.

 

 

 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close