کد: 1287-358203      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر   تعداد بازدید : 369

گفتگو با مدیر توسعه امور بین‌الملل به بهانه موفقیت دانشگاه در دستیابی به بازارهای هدف جدید/دکتر زرگران: دانشگاه علوم پزشکی تهران از بازی‌گردانان صحنه جذب دانشجویان خارجی در عرصه بین‌الملل است

ثبت بالاترین آمار جذب دانشجویان بین‌الملل در تاریخ ادوار فعالیت معاونت بین‌الملل دانشگاه و ورود این مجموعه به بازارهای رقابتی جدید در کنار حفظ بازارهای سنتی، مجالی برای گفتگو با دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه ایجاد کرد تا مروری بر مسیر طی شده داشته باشیم.
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، امروزه بین‌المللی سازی به یکی از دغدغه‌های اصلی متولیان دانشگاه‌های برتر جهان تبدیل شده چرا که شاه‌راهی برای کیفیت‌بخشی، برندسازی، درآمدزایی و افزایش اعتبار علمی است.
جذب دانشجویان بین‌المللی از مهم‌ترین معیارهای بین‌المللی سازی است که در دهه‌های اخیر رشد با ثباتی داشته و عواملی چون ظهور آموزش عالی به مثابه یک کسب‌وکار، نقش کلیدی دانش‌آموختگان خارجی در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشورهای مبدأ و تأثیر تحرک و جابجایی دانشجویان در ارتقای سرمایه انسانی زمینه‌ساز توجه به مزیت‌های پنهان آن شده است.
دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه پیشروی کشور در بین‌المللی سازی حوزه علوم پزشکی طی یک دهه گذشته به بازار رقابتی بین‌الملل و عرصه جذب دانشجویان خارجی ورود کرده و در مسیر تبیین جایگاه خود در سطوح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گام برداشته است.
معاونت بین‌الملل دانشگاه با اقداماتی چون دیده‌بانی بازار بین‌الملل، ایجاد فرصت‌های جدید بازار، افزایش اعتمادسازی در میان دانشجویان خارجی، اصلاح سیستم اعطای بورسیه تحصیلی، ارتقای کمی و کیفی دوره‌های تحصیلات تکمیلی، جذب دانشجویان برتر کشورهای هدف و حضور در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی توانسته شرایط پیچیده بین‌المللی و محدودیت‌هایی چون تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و شیوع پاندمی کرونا را پشت سر گذاشته و رکورد جدیدی را در پذیرش دانشجویان بین‌الملل و دستیابی به بازارهای هدف جدید به ثبت برساند.
به همین بهانه در گفتگو با دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه ضمن مرور روند طی شده در 10 سال اخیر، برنامه‌های معاونت بین‌الملل دانشگاه را در ادامه فرآیند جذب دانشجویان بین‌الملل جویا شدیم.
بیش از یک دهه از آغاز پذیرش آزاد دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گذرد، ارزیابی شما از این دوران چیست؟
بحث جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشینه‌ای طولانی دارد اما از یک دهه پیش با آغاز به کار معاونت بین‌الملل دانشگاه، این مقوله به مسیری جدید و البته هدف‌گذاری شده ورود کرد تا امروز که دانشگاه مجموعه‌ای پیشرو و توانمند در حوزه بین‌الملل است. 
پذیرش دانشجویان خارجی از چند منظر اتفاق خوبی برای دانشگاه و کشور رقم زده است. حضور این دانشجویان رشد ساختارهای حوزه بین‌الملل را به همراه داشت و دانشجویانی که طی سال‌های گذشته آموزش دیدند به سفیران علمی و فرهنگی دانشگاه و کشور تبدیل شدند.
در این میان آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌الملل عرصه‌ای برای گسترش این زبان کهن در کشورهای منطقه و سایر کشورها فراهم کرد ضمن اینکه به لحاظ مؤلفه‌های اقتصادی نیز بسیار با اهمیت بود و ارزآوری برای دانشگاه و کشور به همراه داشته است.
خوشبختانه امروز دانشگاه با توانمندی علمی خود به عنوان مرجع علمی در منطقه و حتی حوزه بین‌الملل مطرح است و با قدرت و دیپلماسی علمی خود دانشجو جذب می‌کند و در عرصه بین‌الملل بازی‌گردان است.
جایگاه دانشگاه را نسبت به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی در بحث پذیرش دانشجویان خارجی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه شماره یک و پیشروی حوزه علوم پزشکی کشور است و با پتانسیل‌های علمی موجود و توان دانشی بالا طبیعتاً جذابیت بیشتری برای دانشجویان خارجی چون دانشجویان ایرانی دارد. این در حالی است که طی 10 سال گذشته توانسته‌ایم یک ساختار کاملاً مستقل و خودگردان با نیروی انسانی متخصص را در دانشگاه گردهم آوریم که این موضوع وضعیت ارائه خدمات به دانشجویان بین‌الملل را در مقایسه با سایر دانشگاه‌های کشور در شرایط مطلوب‌تری قرار می‌دهد همه این موارد سبب شده تا هدف جذاب‌تری برای دانشجویان خارجی باشیم و علیرغم اینکه گاهآ هزینه‌ها و شهریه‌ها در این مجموعه نسبت به دانشگاه‌های دیگر بالاتر است، علاقه‌مندی بیشتری از سوی متقاضیان بین‌المللی برای تحصیل در آن وجود دارد.
پذیرش دانشجویان بین‌المللی طی سال‌های اخیر چه تفاوت‌هایی با گذشته داشته است؟
جذب دانشجویان بین‌المللی کاملاً وضعیت متفاوتی از دانشجویان داخلی دارد. دانشجویان داخلی با گذر از کنکور سراسری وارد دانشگاه می‌شوند اما در عرصه بین‌الملل شرایط فرق دارد ما باید در فضای رقابتی با دانشگاه‌های داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وارد شویم که مؤلفه‌های مختلفی دارد و در گام اول باید بتوانیم معرفی صحیحی از خودمان و ظرفیت‌های موجود داشته باشیم. 
در سال‌های ابتدایی جذب دانشجویان خارجی، هدف ورود به بازارهای بین‌المللی بود در نتیجه استانداردهای پذیرش پایین‌تر و بورسیه‌های تحصیلی بالاتری داده می‌شد تا فضاسازی اتفاق بیافتد و وارد این بازار و رقابت شویم. اما آلان به عنوان دانشگاهی موفق در عرصه جذب دانشجوی خارجی مطرح هستیم پس استانداردها را بالاتر برده و  نظام‌مند و هدفمندتر جلو می‌رویم، نسبت به قبل کاهش چشمگیرتری در میزان تخفیف شهریه داریم و به هیچ دانشجویی بورسیه 100 درصد نمی‌دهیم. 
همچنین دانشجویان را براساس یک ارزیابی علمی و اقتصادی جذب می‌کنیم از یک طرف دانشجویان با کیفیت‌تر در اولویت هستند از طرف دیگر بحث‌های اقتصادی هم مدنظر است تا این فرآیند، ارزش‌افزوده مالی برای دانشگاه و کشور به همراه داشته باشد.
در مجموع ما به سمت مدیریت حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی حرکت کرده‌ایم و به عنوان دانشگاهی که متقاضیان بسیار زیادی دارد بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم. با این رویکرد هم کیفیت دانشجویان و هم کمیت آن‌ها بسیار بهتر از قبل شده است.
چه معیارها و شاخص‌هایی را در بحث ارزش‌افزوده مالی و علمی جذب دانشجویان بین‌المللی دانشگاه مورد توجه قرار داده‌اید؟
معیارها و شاخص‌ها با توجه به هدف‌گذاری‌های انجام شده در دوره‌های پیش از تحصیلات تکمیلی (Undergraduate) و تحصیلات تکمیلی با یکدیگر متفاوت هستند در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بحث ارزشیابی و ارزش‌افزوده علمی متقاضی مطرح است و حتی میزان بورسیه تحصیلی و تنظیم بازار با در نظر گرفتن فاکتورهای علمی و اقتصادی و در تعامل کامل با گروه‌های آموزشی تعریف و در کمیته پذیرش دانشجویان خارجی تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌شود. در واقع ارزش‌افزوده واقعی فقط مقوله مالی نیست بحث برون ده علمی فرد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
در دوره‌های Undergraduate، برای متقاضیان مجموعه‌ای از استانداردها را تعریف کرده‌ایم که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. نمرات پنج درس اصلی (زبان انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست) در کنار مقوله سن متقاضیان، زمان اخذ آخرین مدرک تحصیلی و ارزآوری برای دانشگاه نیز در این بخش مورد توجه قرار دارد. بنابراین تصمیم‌گیری براساس فاکتورهای مختلفی صورت می‌گیرد و تلاش ما بر جذب دانشجویان با استعدادتر و توانمندتر است.
همچنین در بحث تبلیغات و بازاریابی‌های جدید نیز ارزش‌افزوده ما گسترش دامنه بین‌المللی سازی دانشگاه و افزایش تنوع کشورها است. ضمن اینکه برنامه‌هایی نیز برای جذب دانشجویان برتر و نخبه از برخی کشورها مثل افغانستان (پیش از ورود طالبان) اجرایی کرده و در صدد توسعه ‌این قبیل فعالیت‌ها نیز هستیم.  
در حال حاضر چه تعداد دانشجوی بین‌الملل و از چه کشورهایی در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند؟
در حال حاضر بیش از هزار و 400 دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و بیشترین دانشجویان را تاکنون از کشورهای عراق، پاکستان، هند، لبنان، افغانستان، نیجریه، غنا، بحرین، سوریه و تانزانیا داشته‌ایم. جغرافیای پذیرش دانشجویان خارجی دانشگاه براساس پتانسیل ورود ما به کشورها و جذابیتی که برای متقاضیان وجود دارد، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است.
برهمین اساس ما هم‌اکنون  از 51 کشور جهان دانشجوی خارجی داریم و این بدین معناست که دانشگاه بازاری ‌به وسعت 51 کشور دارد. 
این در حالی است که تا به حال بیش از 800 دانشجوی بین‌الملل از دوره‌های منتهی به مدرک و دوره‌های کوتاه‌مدت دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.
به چه دلایلی توسعه بازار هدف یا افزایش کشورهای پذیرنده دانشجویان خارجی اهمیت دارد؟ 
پذیرش دانشجو از بازارهای متفاوت از آن نظر اهمیت دارد که ما نمی‌خواهیم وابسته به یک یا چند کشور باشیم تا اگر به دلایل مختلفی چون مسائل سیاسی، اقتصادی و تحول در سیاست‌های آموزشی کشورها، وضعیت دستخوش تغییراتی شد، بازارهای دانشگاه تحت‌الشعاع قرار نگیرد و ثبات خود را از دست ندهد.
همچنین بحث رقابت با دانشگاه‌های داخلی و خارجی نیز مطرح است پس ما باید سعی کنیم بازارهای جدیدی ایجاد کنیم تا مقوله جذب دانشجو گسترش یابد.
اتاق فکر مدیریت توسعه امور بین‌الملل دانشگاه به‌صورت مداوم در حال آنالیز بازارهای موجود و بازارهای جدید است و بر این اساس برنامه‌ریزی و مدل‌سازی می‌کند.
چه رشته مقاطعی از اقبال بیشتری میان دانشجویان بین‌الملل برخوردار بوده‌اند؟
رشته‌های پزشکی عمومی، MBBS و دندانپزشکی عمومی از بیشترین اقبال میان متقاضیان خارجی برخوردار هستند. بعد از گذشت 10 سال در پزشکی عمومی و MBBS به جایی رسیده‌ایم که ظرفیتمان کمتر از تقاضای موجود است ما شانس انتخاب بهترین‌ها را داریم. در طول زمان بازارهای دیگر نیز تکامل یافته‌اند و خوشبختانه در رشته دندانپزشکی عمومی نیز تقریباً به حد اشباع رسیده‌ایم و از میان برترین متقاضیان بین‌المللی، دانشجویان دانشگاه را انتخاب می‌کنیم.  
در راستای معرفی دیگر رشته مقاطع دانشگاه به متقاضیان بین‌المللی چه اقداماتی انجام شده است؟
معاونت بین‌الملل دانشگاه در کنار جذب دانشجویان دوره‌های پیش گفت، نگاه ویژه‌ای نیز به افزایش پذیرش دانشجویان بین‌المللی دوره‌های تحصیلات تکمیلی دارد. در واقع این تفاوت اصلی دانشگاه ما با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است که صرفاً در مقاطع لیسانس و دکترای عمومی دانشجو نمی‌پذیریم بلکه به دنبال افزایش جذب متقاضیان در مقاطع فوق‌لیسانس، دکترای تخصصی، تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ هستیم. 
در بحث دوره‌های تحصیلات تکمیلی، توانمندی علمی گروه‌های آموزشی حائز اهمیت است چرا که دانشجو را گروه جذب می‌کند و الحمدالله دانشگاه علوم پزشکی تهران، از وجود هیأت‌علمی توانمند و برجسته برخوردار است.
وظیفه اصلی ما در حوزه بین‌الملل دانشگاه معرفی ظرفیت‌های گروه‌های مختلف آموزشی و اساتید مربوطه در سطح بین‌المللی و ایجاد فضای مناسب برای جذب متقاضیان است که در یک سال گذشته با تغییر نگاه از تبلیغات کلی به سمت تبلیغات و بازاریابی تخصصی دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی، درصدد تحقق این مهم هستیم. 
تاکنون اقداماتی چون تولید محتواهای تبلیغاتی، حضور جدی در نمایشگاه‌های آموزش عالی در کشورهای هدف و معرفی رشته‌ها، گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها در گردهمایی‌های بین‌المللی، مدیریت کارگزاران جذب دانشجو، مذاکرات با دانشگاه‌های خارج از کشور، برگزاری مدارس تابستانه و زمستانه و استفاده صحیح و بهینه از ظرفیت‌های فضای مجازی در کنار ارتباطات بین‌المللی گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها برای معرفی دوره‌های تحصیلات تکمیلی و جذب حداکثری دانشجویان خارجی انجام شده که خوشبختانه موفقیت‌آمیز نیز بوده است.
اتفاق خوب دیگر پرورش دانشجویان بین‌المللی با کیفیت است که خود مشوق و بازاریاب دانشگاه در کشورهایشان بوده‌اند و زمینه رشد و ارتقای بازارهای دانشگاه را هم راستا با سیاست‌های ذکر شده و علیرغم چالش‌های موجود فراهم کرده‌اند.
بخشی از پتانسیل‌های جذب دانشجوی خارجی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند، چه برنامه‌ای برای حفظ آن‌ها در مقاطع بالاتر دارید؟
تاکنون بارها شاهد این اتفاق بوده‌ایم که دانشجویان بین‌المللی دانشگاه پس از پایان یک دوره، علاقه‌مندی خود را برای تحصیل در مقاطع بالاتر اعلام کرده‌اند. اما باید توجه داشت که نقش اصلی در این زمینه را گروه‌های آموزشی ایفا می‌کنند. هر چه گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها، آموزش بهتری ارائه دهند، از دانشجو در دوره تحصیل حمایت و معرفی صحیحی از دانشگاه و ظرفیت‌های تحصیلی آن داشته باشند، دانشجو بیشتر ترغیب خواهد شد. بخش دیگری از این وظیفه متوجه حوزه بین‌الملل دانشگاه در مقوله‌هایی چون تسهیل صدور ویزا، ارائه خدمات رفاهی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های مختلف دانشجویی، فرهنگی ورزشی است که در این راستا ساختاری به نام سیستم حمایت از دانشجو (SSS) ایجاد و در حال گسترش است. راه‌اندازی این سیستم زمینه‌ساز افزایش ارتباط با دانشجویان و ارائه خدمات بهتر به آن‌ها شد و ما نیز آگاهی بیشتری از دغدغه‌ها و چالش‌های زندگی دانشجویی آن‌ها به دست آوردیم و تلاش کردیم سطح رضایتمندی از تحصیل در دانشگاه را روز به روز بهبود ببخشیم.
توجه داشته باشید که جذب دانشجو از میان فارغ‌التحصیلان بین‌المللی چند اتفاق خوب را رقم می‌زند. نخست آنکه به دلیل پیشینه زندگی در ایران، این دانشجویان مشکل زبان فارسی ندارند و امکان تعامل آن‌ها با بیماران بسیار تسهیل شده تر است. مورد دوم آشنایی کافی گروه‌های آموزشی نسبت به دانشجو و توانمندی او است و دانشجو نیز شناخت خوبی از دانشگاه و کشور در حیطه‌های مختلف دارد. اما نکته حائز اهمیت، تبلیغات و بازاریابی مثبتی است که با تحصیل مجدد این دانشجویان در دانشگاه رقم می‌خورد و می‌تواند اثرات خوبی بر بازار دانشگاه بگذارد.
جذب متقاضیان خارجی به چه میزان تحت تأثیر رویدادها و اتفاقات بین‌المللی چون تحریم بوده و چه راهکارهایی برای برون‌رفت از این شرایط اجرایی شده است؟
به طور حتم در مسیر جذب دانشجویان خارجی یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم فضاسازی بین‌المللی است و به طبع مسائلی چون تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان نیز چالش‌های خاص خود را برای حوزه بین‌الملل دانشگاه ایجاد کرده است. 
معاونت بین‌الملل دانشگاه طی یک دهه اخیر تلاش کرده با انجام بازاریابی و فعالیت‌های تبلیغاتی چون حضور کارگزاران جذب دانشجو در کشورهای مختلف، شرکت در نمایشگاه‌های آموزش عالی خارج از کشور، ارتباط رو در رو با متقاضیان و خانواده‌های آن‌ها و تولید بسته‌های تبلیغاتی، دانشگاه و توانمندی‌های آن را معرفی و گام‌های مثبتی در مسیر مقابله با تحریم‌ها و پروژه ایران هراسی در سطح بین‌الملل بردارد.
خوشبختانه دانشگاه تاکنون توانسته با رصد تمامی اتفاقات واکنش مناسبی نشان دهد.
کرونا و حواشی آن چه فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای جذب دانشجویان بین‌المللی دانشگاه ایجاد کرد؟
موضوع کرونا یک شوک بزرگ در دنیا ایجاد و اغلب کشورهای جهان را وارد فاز قرنطینه کرد. بسیاری از متقاضیان بین‌المللی تحصیل در دانشگاه‌های مختلف دچار یک سردرگمی و بلاتکلیفی شدند و این یک تهدید بسیار جدی برای دانشگاه ما نیز بود که با مدیریت معقولی که در آن زمان صورت گرفت و تغییر آموزش حضوری به غیرحضوری و آنلاین، تبدیل به یک فرصت شد. در این راستا ساختارها و سامانه‌های دانشگاه بلافاصله گسترش یافت و زیرساخت‌ها شکل گرفت و در شرایطی که بسیاری از رقبا و بازارهای منطقه به حالت تعطیلی و نیمه تعطیلی در آمده بودند ما توانستیم جذب دانشجوی خوبی داشته باشیم و بازار خودمان را نه تنها حفظ بلکه گسترش دهیم.
اما با بازگشت دانشجویانی که در این مدت به صورت غیرحضوری جذب شده بودند با مسائلی در حوزه‌های زیرساختی، کنسولی و خوابگاهی برخورد کردیم. در این راستا اصلاحات جدی در واحد کنسولی معاونت بین‌الملل انجام شد و وضعیت را بهبود بخشیدیم. در حال حاضر با مسائلی خارج از مجموعه و بیشتر در ارتباط با سازمان دانشجویان، وزارت بهداشت و پلیس مهاجرت مواجه هستیم و اقداماتی برای مرتفع شدن آن‌ها نیز صورت گرفته است.
در حوزه ظرفیت‌سازی نیز، در یک سال گذشته خوابگاه جدیدی آماده‌سازی و به مجموعه خوابگاه‌های دانشجویان بین‌الملل اضافه و موجب شد فضای اقامتی دانشجویان توسعه چشمگیری داشته باشد. 
اما در حوزه جذب دانشجویان چالشی که ما در مدیریت توسعه امور بین‌الملل با آن روبرو بودیم، حفظ بازار و جلوگیری از کاهش تعداد دانشجویان با توجه به تغییر مکانیسم جذب از غیرحضوری به حضوری بود. در این میان رقبای ما که در طول دو سال اول کرونا فعالیت جدی نداشتند، وارد عرصه شده و مجموع این مسائل نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کرد.
راهکار ما در این زمینه تعامل هوشمندانه و فعالانه با کارگزاران جذب دانشجویان خارجی دانشگاه در کشورهای مختلف و ورود به بازارهای جدید جذب دانشجو در کنار حفظ بازارهای سنتی بود.
طی یک سال و نیم گذشته شاهد جهشی در تعداد دانشجویان خارجی علیرغم مسائل موجود بودیم، چه فعالیت‌هایی در این راستا صورت گرفته است؟
به منظور افزایش دانشجویان خارجی دانشگاه، ورود به بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس را مورد توجه قرار دادیم و در نمایشگاه آموزش عالی به میزبانی کشور عمان نیز شرکت داشتیم. برای نخستین بار در یک سال گذشته از کشورهایی چون عمان، قطر و امارات موفق به جذب دانشجو شدیم ضمن اینکه بازار جذب دانشجو از کشور لبنان توسعه‌ای چشمگیر داشت و در ترم جاری بیش از 60 دانشجو از این کشور جذب شد.
این در حالی است که برگزاری مدرسه تابستانه علوم پزشکی کاربردی ویژه دانشجویان دانشگاه سلیمان دمیرل و فعالیت جدی در قالب میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور ترکیه سبب شد در ترم جاری، سه دانشجوی مقطع Undergraduate از این کشور برای اولین بار جذب شود و به دنبال شرکت نمایندگان دانشگاه در نمایشگاهی به میزبانی تانزانیا، این کشور به جمع 10 کشور نخست پذیرش دانشجوی دانشگاه پیوست.
همچنین به منظور جذب دانشجویان خارجی از روسیه و کشورهای همسایه آن، در نمایشگاه بین‌المللی آموزش مسکو شرکت و ارتباط خوبی را با دانشگاه‌های حاضر برقرار کردیم و برای دستیابی به بازار کشورهای جنوب شرق آسیا در نمایشگاه بین‌المللی آموزش استار مالزی حضور یافته و با چهار دانشگاه این کشور وارد تعاملات جدی شدیم. هم‌اکنون نیز درصدد برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاهی به میزبانی اندونزی هستیم که تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان این کشور در دانشگاه تحصیل می‌کنند و فرصت مناسبی برای تمرکز و حضور جدی در این بازار است.
در مجموع طی سال گذشته 382 دانشجوی بین‌المللی جذب شد که بالاترین رکورد جذب در تاریخ ادوار فعالیت معاونت بین‌الملل بود بخشی از این دانشجویان در ترم نخست سال به صورت غیرحضوری پذیرفته شدند و روند جذب آن‌ها ساده‌تر و تسهیل شده تر بود اما در نیمسال دوم سال 1400 جذب دانشجو کاملاً حضوری بود و حفظ بازار دانشگاه در این شرایط یک چالش مهم به شمار می‌رفت که با رصد صحیح و برنامه‌ریزی، موفق به انجام این مهم شدیم. در نخستین ترم سال جاری نیز بیش از 200 دانشجوی حضوری جدیدالورود در دانشگاه مشغول به تحصیل شدند که با توضیحات داده شده روند سخت‌تری را برای جذب آن‌ها در دانشگاه پشت سر گذاشتیم. پیش‌بینی می‌کنیم برای ترم آتی نیز شاهد حضور حداقل 200 دانشجوی نو ورود باشیم و رکورد جدیدی نیز به ثبت برسانیم.
این گسترش رو به رشد عددی همچنین با افزایش کیفیت دانشجویان پذیرفته شده و انضباط مالی بهتر همراه بوده است‌.
در مورد نقش اعضای هیأت‌علمی دانشگاه و میزان تأثیرگذاری آن‌ها در فرآیند جذب دانشجویان خارجی توضیح بفرمایید. 
مطمئناً تمامی فعالیت‌هایی که در حیطه‌های بازاریابی و فراهم کردن زیرساخت‌های انجام شده، زمانی به نتیجه می‌رسند که دانشجوی بین‌المللی در گروه‌ها، دانشکده‌ها، بخش‌ها و بیمارستان‌ها حاضر و از ظرفیت و توانمندی آموزشی اساتید بهره‌مند می‌شوند. در واقع نقش اساسی و مهم برعهده نیروی انسانی است که خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تهران به لحاظ توان علمی، بهترین اساتید و نیروها را در اختیار دارد.
از منظر دیگر، بین‌المللی سازی کمک می‌کند تا فضای متقابلی ایجاد و اساتید دانشگاه نیز خود را با استانداردهای بین‌المللی منطبق و تدریس بهتری داشته باشند. از سویی تدریس به زبان انگلیسی و محک جدی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه و از سویی دیگر تعامل و ارتباط با دانشجویان از کشورها و فرهنگ‌های مختلف، فرصت‌های بسیاری را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.
برنامه معاونت بین‌الملل در ادامه این مسیر و به منظور افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی چیست؟
در حوزه مدیریت توسعه امور بین‌الملل دانشگاه نقشه راهی را ترسیم و کاملاً کشورها را رصد می‌کنیم. طی این نقشه راه نحوه تعامل با کارگزاری‌های جذب دانشجو، برگزاری و یا حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، چگونگی تعرفه گذاری شهریه دانشجویان، محتوای تبلیغاتی و نحوه انتشار آن، تعامل با دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی در حوزه جذب دانشجوی دوره‌های تحصیلات تکمیلی، فضاسازی برای تحصیل راحت‌تر و رضایتمندی دانشجویان، تسهیل فرآیندهای کنسولی، صدور ویزا، کاهش بوروکراسی اداری در ارتباط با ارگان‌ها و سازمان‌های خارج از دانشگاه و دیگر مواردی که بازاریابی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، دیده شده است.
در حال حاضر هم نسبت به محدودیت‌ها و هم نسبت به نقاط قوتمان آگاهی کافی داریم و در حیطه بازاریابی و جذب دانشجویان بین‌المللی با کنار هم قراردادن همین نقاط ضعف و قوت مدل‌سازی و به رو به جلو حرکت می‌کنیم و خروجی تمام این معادلات پیچیده رشد بازار دانشگاه در این مدت است.
و سخن پایانی؟
علی‌رغم مسائلی که طی یک سال گذشته در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی، پشت سر گذاشتیم، به لطف خداوند نتایج و دستاوردهای آن بسیار خوب بوده و معاونت بین‌الملل توانست از چالش‌ها عبور و بازار بین‌الملل خودش را حفظ کند و ارتقا دهد. مسیر موفق طی شده حاصل کار گروهی، زحمات و تلاش‌های تک تک افرادی است که در حوزه بین‌الملل دانشگاه مشغول به فعالیت هستند و ضمن تشکر از همه این عزیزان، امیدوارم این موفقیت‌ها ادامه داشته باشد. 
 
 
 
 
 
خبرنگار: مهناز وحیدی
 
نظر شما :
captcha
Close