کد: 1287-358206      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر   تعداد بازدید : 252

گزارش فعالیت‌های بین‌الملل چهار دانشکده در یازدهمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه تشریح شد

یازدهمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با ارائه گزارش فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده‌های علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، پزشکی، توانبخشی و بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه 7 آذر 1401 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمد شریعتی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
در آغاز، دکتر آیتی به ارائه توضیحاتی در خصوص عضویت دانشگاه در کنسرسیوم مؤسسات پزشکی سازمان همکاری‌های شانگهای (Medical Institution Consortium of Shanghai Cooperation Organization) پرداخت.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه شهریور ماه سال گذشته و در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای، سران هشت کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند، اظهار داشت: به دنبال این رویداد مهم برای کشور در سطح بین‌الملل، دانشگاه علوم پزشکی تهران اقداماتی را با هدف عضویت در کنسرسیوم تازه تأسیس مؤسسات پزشکی سازمان همکاری‌های شانگهای آغاز کرد که خوشبختانه مدتی پیش به نتیجه رسید و دانشگاه آبان ماه سال جاری به عنوان اولین و تنها دانشگاه ایرانی، عضو این کنسرسیوم شد.
وی مبنای فعالیت این کنسرسیوم را ترویج بیشتر اعتماد و منفعت متقابل، برابری، احترام به تمدن‌های مختلف و توسعه متقابل فعالیت‌ها دانست و گفت: همچنین این مجموعه برای خدمت به آموزش پزشکی، همکاری‌های پزشکی و بهداشتی و توسعه یک جامعه جهانی سالم میان برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشورهای عضو ایجاد شده است.
دکتر آیتی به حضور آنلاین در نخستین جلسه کنسرسیوم مؤسسات پزشکی سازمان همکاری‌های شانگهای اشاره کرد و بیان داشت: در این گردهمایی بین‌المللی بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی بیش از 25 دانشگاه و موسسه علمی حاضر برای عضویت دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کردیم.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: همچنین فرصتی برای معرفی جامع دانشگاه علوم پزشکی تهران، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود و فعالیت‌های بین‌المللی این مجموعه فراهم و آمادگی دانشگاه برای همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه با دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم اعلام شد.
وی اضافه کرد: پیرو مذاکرات انجام شده امیدواریم دبیرخانه کنسرسیوم در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شود.
سپس دکتر مریم محمودی، دکتر محمدرضا کرامتی، دکتر سیامک بشردوست و دکتر امیرحسین تکیان معاونان بین‌الملل دانشکده‌های علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، پزشکی، توانبخشی و بهداشت گزارشی از فعالیت‌های بین‌الملل مجموعه‌های خود ارائه کردند.
معاون بین‌الملل دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی از تلاش‌های این مجموعه برای تعریف دو رشته مقطع جدید کارشناسی علوم تغذیه و کارشناسی ارشد تغذیه سلولی و مولکولی به منظور طرح در کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی خبر داد و تصریح کرد: همچنین اقداماتی برای طراحی فلوشیپ تغذیه بالینی با تأکید ویژه بر راه‌اندازی آن در دانشگاه علوم پزشکی سبطین انجام شده است.
دکتر محمودی به ارسال اطلاعات 10 عنوان دوره کوتاه‌مدت به معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل برای راه‌اندازی در شعبه کیش دانشگاه اشاره کرد و گفت: با رویکرد تولید محتوای تخصصی برای دانشکده و گروه‌های آموزشی، جلسات متعددی با اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی معاونت بین‌الملل برگزار شده و دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشته است.
وی همچنین فعالیت‌های دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی در حوزه آموزش و پژوهش بین‌الملل و امور مربوط به پذیرش دانشجویان خارجی را نیز تشریح کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی نیز گفت: از بهار سال جاری به منظور پیشبرد بهتر اهداف و مأموریت‌های حوزه بین‌الملل دانشکده، 38 گروه آموزشی این مجموعه را به چهار گروه تقسیم کرده‌ایم، و خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم در مسیر هدایت گروه‌ها برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی گام‌های مؤثری برداریم.
دکتر کرامتی با بیان اینکه طی تابستان امسال شاهد برگزاری تعداد قابل‌توجهی از وبینارهای بین‌المللی در دانشکده پزشکی بوده‌ایم، افزود: با همکاری مدیریت توسعه امور بین‌الملل دانشگاه مدرسه تابستانی علوم پزشکی کاربردی ویژه دانشجویان دانشگاه سلیمان دمیرل برگزار و برنامه مدرسه زمستانی دانشکده نیز آماده شده است.
وی تصریح کرد: همچنین گسترش همکاری با میزها و اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف در دستور کار قرار گرفته و در گام‌های نخست طی تعامل با میز مالزی جلساتی با مسئولان دانشگاه UPM برگزار و برای همکاری در زمینه‌هایی چون وبینارهای مشترک، مدرسه زمستانی و تبادل اساتید و دانشجویان اعلام آمادگی شد.
پس از آن، معاون بین‌الملل دانشکده توانبخشی با اشاره به اینکه بخش مهمی از فعالیت‌های بین‌الملل این مجموعه طی ماه‌های اخیر متوجه راه‌اندازی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی سبطین بوده است، گفت: در همین راستا اقداماتی چون تغییر سرفصل دروس، انتخاب اساتید و زمان‌بندی ترم اول و ساختار کلی ترم‌های آینده، توافق با طرف عراقی در خصوص جزییات دوره یک ساله اوتیسم و تهیه پیش‌نویس اولیه و نهایی قرارداد برای امضا و تعیین سرفصل‌ها و اساتید این دوره انجام شده است.
دکتر بشردوست از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده توانبخشی با دانشگاه اسکودار ترکیه به عنوان دیگر فعالیت مهم این مجموعه یاد کرد و افزود: همچنین رئیس دانشگاه لاهور و هیأت همراه از دانشکده توانبخشی بازدید کردند و قرار است به منظور برگزاری دوره‌های مشترک، تبادل اساتید و دانشجویان و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، تفاهم‌نامه‌ای با دانشکدهAllied Health  دانشگاه لاهور امضا شود.
وی همچنین توضیحاتی در خصوص دوره کوتاه گروه شنوایی‌شناسی با عنوان Basic Hearing Assessment ویژه دانشجویان بین‌الملل دانشکده ارائه کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت نیز با اشاره به اینکه انتخاب اینجانب به عنوان هم بنیان‌گذار شورای عالی بنیاد ویرشو برای سلامت جهانی در اواخر سال گذشته و همکاری‌های شکل گرفته طی این مسیر، بهانه‌ای برای تشکیل کمیته مستندسازی بین‌الملل دانشکده شد، گفت: با رویکرد معرفی رسمی دانشکده بهداشت برای جایزه جهانی ویرشو که به بیانی نوبل سلامت جهانی به شمار می‌آید، مستندی چندرسانه‌ای (Multimedia) با همکاری دانشکده مجازی ساخته شد.
دکتر تکیان همچنین همکاری راهبردی با دفتر سازمان جهانی سلامت در تهران و کابل برای تهیه نقشه راه افزایش همکاری علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و کابل، مشارکت راهبردی در برگزاری مدرسه تابستانی سلامت جهانی در دانشگاه Akkon برلین و همکاری با معاونت بین‌الملل دانشگاه برای اجرایی کردن تفاهم‌نامه منعقده با دانشگاه چریته آلمان را از دیگر فعالیت‌های انجام شده این مجموعه دانست.
وی با اشاره به برگزاری نشست‌های کاری مرتب با مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه برای راه‌اندازی رشته کارشناسی ارشد سلامت عمومی (MPH) با دانشگاه کویینزلند جنوبی استرالیا (مدرک دوگانه)، بیان داشت: این در حالی است که فرصت مشارکت راهبردی دانشگاه در مجمع عمومی پیمان گروه 8 و نهمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در خرداد ماه سال جاری فراهم شد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت همچنین از امکان معرفی شرکت‌کنندگان دوره Young Physician Leaders (YPL) programme توسط اعضای مجمع جهانی سلامت خبر داد و گفت: با مشورت‌های انجام شده، دکتر کوثر اثنی عشری، عضو هیأت علمی دانشگاه و معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل معرفی و با افتخار ایشان از میان نامزدهایی از سراسر جهان، منتخب شدند و امکان شرکت در این دوره را در حاشیه مجمع جهانی سلامت به دست آوردند.
در ادامه، دکتر اثنی عشری، گزارشی از شرکت در دوره Young Physician Leaders Programme که 13 تا 18 اکتبر 2022 توسط شبکه جهانی InterAcademy Partnership برگزار شد، ارائه کرد.
وی گفت: این برنامه از سال 2011 در تلاش است پزشکان، مربیان، محققان و سیاست‌گذاران سلامت سیستم‌های بهداشتی سراسر جهان (افرادی زیر 40 سال) را که در حوزه پزشکی و سلامت عمومی فعالیت می‌کنند، آموزش دهد تا به بهبود سلامت در کشورهای خود و دیگر نقاط جهان کمک کنند.
در بخش پایانی این نشست چالش‌های پیش روی هریک از دانشکده‌ها مطرح و حاضران به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
دکتر آیتی نیز فعالیت‌های دانشکده‌ها در حوزه بین‌الملل را قابل تقدیر دانست و از تلاش‌های دکتر آرپی مانوکیان، معاون بین‌الملل دانشکده پرستاری و مامایی به مناسبت فرارسیدن روز پرستار، دکتر نفیسه صادقی، رئیس جدید دانشکده داروسازی پردیس بین‌الملل و عضو جدید شورای بین‌الملل دانشگاه، دکتر رودابه بهرام سلطانی، معاون بین‌الملل دانشکده طب ایرانی و پژوهشگر پراستناد یک درصد برتر دنیا پایگاه استنادی ISC در سال 1401 و دکتر الهه متوسلی، رئیس کارگروه تخصصی مدیریت جامع کیفیت در آموزش علوم پزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اهدای گل قدردانی کرد.

 


 

 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

 

نظر شما :
captcha
Close