کد: 1287-358225      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر   تعداد بازدید : 221

انتخاب مجدد دکتر نسیم چینی فروش به عنوان دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس

نشست همفکری و انتخاب دبیر جدید اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس برگزار و دکتر نسیم چینی‌فروش برای دومین بار به عنوان دبیر این اتاق انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست چهارشنبه 9 آذر 1401 با حضور دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر نسیم چینی‌فروش، دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس، دکتر امیرحسین تکیان، دکتر محمدعلی صحرائیان، دکتر محمدرضا آی، دکتر هدی درخشانیان، دکتر یلدا حسین زاده اردکانی، اعضای هیأت‌علمی دانشگاه و عضو اتاق سوئیس و دکتر پدرام برقعی، دکتر علیرضا نوروزی، دکتر آرزو نجفی و دکتر رضا مظاهری، اعضای هیأت‌علمی دانشگاه و علاقه‌مندان به همکاری با اتاق سوئیس و مریم صابری پور، کارشناس مسئول روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل برگزار شد.
در آغاز، دکتر نکوفر با اشاره به تاریخچه تشکیل اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس و اتاق متناظر آن در دانشگاه زوریخ، توضیحاتی در خصوص شیوه جدید انتخاب مسئولان اتاق‌ها و میزهای همکاری ارائه کرد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه در برنامه اتاق‌ها و میزهای همکاری، شاخص‌های بین‌المللی را محدود نمی‌کنیم و همه فرصت‌های موجود باید مدنظر قرار گرفته‌ شود، اظهار داشت: اعضای اتاق باید علاوه بر توجه به حوزه تخصصی خود، رشته‌ها و تخصص‌های کل دانشگاه را در نظر بگیرند.
وی همچنین افزود: ایجاد پایگاه اطلاعاتی از اساتید ایرانی مقیم خارج از کشور در دستور کار بیشتر میزها و اتاق‌های همکاری قرار گرفته و رایزنی‌هایی هم از طریق وزارت امور خارجه در این زمینه انجام شده است.
دکتر نکوفر تأکید کرد: هر عضو هیأت‌علمی که به کشورهای هدف سفر می‌کند در واقع نماینده و سفیر دانشگاه خواهد بود که می‌تواند برای شکل‌گیری همکاری بین‌المللی ممکن گام بردارد و از حمایت‌های معاونت بین‌الملل دانشگاه نیز در این مسیر بهره‌مند شود.
سپس دکتر چینی‌فروش گزارشی از فعالیت‌های  اتاق سوئیس چون طراحی زیرسایت اتاق، دریافت گرنت‌های بین‌المللی از سوئیس، حضور در اکسپوی 2020 دبی و رایزنی‌های انجام شده در پاویون سوئیس، برگزاری وبینارها، ارتباطات و مکاتبات با دانشگاه‌های این کشور و اتاق همکاری‌های علمی سوئیس و کشورهای ایران، هند و کشورهای جنوب آسیا واقع در دانشگاه زوریخ ارائه کرد.
دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس افزود: در شرایط فعلی، ارتباطات فردی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی این کشور راهگشا خواهد بود و بهتر است اعضای اتاق از توانمندی‌های موجود و تعاملاتشان استفاده کنند.
وی همچنین از اعضای اتاق سوئیس به ویژه دکتر تکیان و دکتر صحرائیان برای پشتیبانی‌ها و همکاری‌های انجام شده، قدردانی کرد.
سپس هریک از اعضای حاضر ضمن معرفی خود، به بیان تجربیاتشان از ارتباطات علمی با دانشگاهها و اساتید کشور سوئیس پرداختند و ضمن تشریح چالش‌های موجود در مسیر همکاری‌ها، پیشنهاداتی نیز به عنوان راهکار ارائه دادند.
دکتر صحرائیان ضمن اشاره به برخی مشکلات موجود که زمینه را برای همکاری علمی بین‌المللی دشوار می‌کند، از دبیر و اعضای اتاق خواست در برگزاری جلسات هم‌فکری منظم و مداوم اتاق و ارائه گزارش‌های مستمر و نظرسنجی لازم در مورد چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو همت لازم را داشته باشند.
عضو اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس ارتباط با ایرانیان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه که مقیم سوئیس هستند را حائز اهمیت دانست و پیشنهاد ایجاد پایگاه اطلاعاتی از این افراد و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای آن‌ها را مطرح کرد.
دکتر تکیان نیز به برخی ارتباطات با اساتید سوئیسی و شکل‌گیری همکاری‌هایی چون برگزاری مدرسه تابستانه و جذب دانشجوی مشترک اشاره و تأکید کرد: علی‌رغم برخی از چالش‌های موجود باید همچنان مصرانه برای ادامه و پیگیری روند فعالیت‌ها تلاش کرد و دلسرد نشد.
دکتر برقعی نیز تعیین برنامه راهبردی 5 تا 10 ساله برای هریک از اتاق‌ها و میزهای همکاری علمی دانشگاه را به منظور مشخص شدن نقشه راه و آگاهی از فرصت‌های پیش رو ضروری دانست.
همچنین دکتر مظاهری از بسته بودن راه‌های تبادلات مالی به عنوان یکی از مشکلات بزرگ همکاری با سوئیس یاد کرد و با معرفی بیمارستان توانبخشی بالگریس، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز درمانی زوریخ و چند استاد متخصص ایرانی این بیمارستان، بر حفظ حلقه‌های ارتباطی و رصد کردن اساتید مدعو تأکید کرد.
دکتر حسین زاده اردکانی نیز تجاربی از همکاری با دانشگاه‌های سوئیس از جمله دانشگاه ژنو ارائه کرد و اظهار داشت: برخی از دانشجویان دیدگاه‌های خوبی در زمینه‌های بین‌المللی دارند و می‌توان از حضور آن‌ها در اتاق سوئیس بهره برد.
دکتر نجفی نیز از فعالیت‌های انجام شده در دو دوره قبلی اتاق سوئیس تشکر کرد و با تکیه بر تجارب همکاری با دانشگاه لوزان، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایرانیان مقیم این کشور برای توسعه تعاملات علمی تأکید کرد.
دکتر نوروزی نیز پیشنهاد برگزاری جلسات اعضای اتاق سوئیس در فواصل کوتاه‌تر را با رویکرد طرح دغدغه‌ها و چالش‌ها و همفکری و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مرتفع شدن آن‌ها بیان کرد.
در پایان این نشست، با هدف انتخاب دبیر اتاق و قائم‌مقام دبیر، رأی‌گیری انجام و دکتر چینی‌فروش برای بار دوم به عنوان دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس و دکتر مظاهری به عنوان جانشین وی انتخاب شدند.


 

 

 

 

تنظیم خبر و عکس: مهناز وحیدی

 

نظر شما :
captcha
Close