کد: 1287-358247      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ آذر   تعداد بازدید : 349

دوازدهمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه برگزار شد

دوازدهمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با ارائه نتایج مطالعه مرور نظام‌مند شاخص‌های بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و معرفی شاخصها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست دوشنبه 21 آذر 1401 با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، روسای دانشکده‌های پردیس بین‌الملل، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها برگزار شد.
در آغاز، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه مطالعه مروری شاخص‌های بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عنوان بخشی از یک طرح بزرگ، از یک سال و نیم پیش آغاز شده است، اظهار داشت: هدف اصلی از این مطالعه نظام‌مند و سیستماتیک، استخراج شاخص‌های بین‌المللی سازی از مقالات و متون مختلف داخلی و خارجی بود که با دقت فراوان انجام شده است.
وی دلایل انجام این مطالعه را بیان کرد و افزود: در کنار دریافت سفارش از ذینفعانی که در حوزه بین‌المللی سازی فعالیت می‌کنند، این مقوله امروز به یکی از دغدغه‌های جدی و اولویت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای آسیایی بدل شده است بنابراین ما نیز برای هدف‌گذاری صحیح، باید شناسایی شاخص‌های بین‌المللی سازی را در دستور کار قرار می‌دادیم.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: این در حالی است که مطالعه و شناخت شاخص‌های بین‌المللی سازی به استخراج معیارهای اعتباربخشی نیز کمک خواهد کرد و برای مجموعه‌ای چون دانشگاه علوم پزشکی تهران که سال‌هاست درگیر اعتباربخشی بین‌المللی است، بسیار راهگشا خواهد بود.
دکتر نکوفر با بیان اینکه مقالات مورد استناد انگلیسی این مطالعه از پایگاه‌های Web of Science و اریک استخراج شده، گفت: همچنین از دو پایگاه سید و مگ ایران نیز در بخش مقالات فارسی استفاده شده است.
وی اضافه کرد: در مجموع 312 عنوان مقاله، 85 چکیده مقاله و 59 متن کامل مقاله از پایگاه‌های فارسی و 917 عنوان مقاله و 239 چکیده مقاله و 33 متن کامل مقاله از پایگاه انگلیسی استخراج و مورد مطالعه قرار گرفت.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه از انتخاب نهایی 45 مقاله خبر داد و بیان داشت: این مقالات براساس دستورالعمل تحلیل محتوای کیفی، مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفته‌اند.
دکتر نکوفر به تشریح فلوچارت نحوه بررسی مقالات پرداخت و اظهار داشت: در نتایج حاصل از مطالعه به شش تم اصلی آموزش، بین‌الملل، پژوهش، دانشجویی، توسعه مدیریت و بهداشت و درمان رسیدیم و این یعنی اگر می‌خواهیم بین‌المللی سازی محقق شود باید در حوزه‌های مذکور فعالیت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان وضع موجود دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه بین‌المللی سازی را در استخراج تم‌ها و شاخص‌ها معیار قرار نداده‌ایم، افزود: خوشبختانه نتایج حاصله حاکی است که ساختار دانشگاه در حوزه بین‌الملل براساس واقعیت شبیه سازی شده است.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه سپس شاخص‌های استخراج شده در هریک از تم‌های مذکور را ارائه و از حاضران خواست معیارهای پیشنهادی خود را اعلام کنند.
در ادامه، اعضای شورای بین‌الملل دانشگاه ضمن ارزشمند خواندن مطالعه انجام شده، به بیان دیدگاه‌ها و طرح پیشنهادات مورد نظر پرداختند.

 


خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close