کد: 1287-358281      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ دوشنبه ۵ دي   تعداد بازدید : 214

نخستین گردهمایی معاونت بین‌الملل با سردبیران مجلات انگلیسی زبان دانشگاه برگزار شد

نخستین گردهمایی معاونت بین‌الملل با سردبیران مجلات انگلیسی زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران با رویکرد طرح دغدغه‌ها و چالش‌های موجود و حمایت حوزه بین‌الملل از این مجلات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در آغاز این نشست که شنبه 3 دی 1401 به میزبانی معاونت پژوهشی پردیس بین الملل در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر محمد حسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه ضمن خیرمقدم، به ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های معاونت بین‌الملل دانشگاه و مأموریت‌های این مجموعه پرداخت.
وی گفت: عمده فعالیت‌های این مجموعه را ارتباطات بین‌المللی با مراکز علمی و آکادمیک خارج از کشور، تبادل اساتید و دانشجویان، ایجاد بستر برای سفرهای اعزام به خارج از کشور اعضای هیأت‌علمی دانشگاه و جذب و بازاریابی بین‌المللی تشکیل می‌دهد و بخش دیگری از فعالیت‌ها در پردیس بین‌الملل دنبال می‌شود که عمدتاً مرتبط با مقوله جذب دانشجویان بین‌الملل است.
دکتر آیتی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر جذب دانشجویان خارجی در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی کشور رکورددار است، اظهار داشت: دانشگاه در حال حاضر میزبان یک هزار و 400 دانشجو است که بالاترین آمار در کشور است ضمن اینکه تنوع کشورهای پذیرنده دانشجوی خارجی در این مجموعه قابل ‌مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها نیست.
معاون بین‌الملل دانشگاه پذیرش دانشجویان خارجی را از مصادیق و مضامین بین‌المللی سازی در عرصه جهانی دانست و بیان داشت: این مهم همچنین ارتقای کیفی دانشگاه در سطوح مختلف را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه در دور جدید مدیریتی دانشگاه برنامه‌ای چهار ساله با برش‌های یک ساله را در حوزه بین‌الملل ارائه کرده‌ایم، گفت: هدف کلی، بین‌المللی سازی دانشگاه در نظر گرفته شد و ما حول این محور اقدام به برنامه‌ریزی کردیم.
دکتر آیتی از بین‌المللی سازی پژوهش به عنوان یکی دیگر از مصادیق بین‌المللی سازی یاد کرد و بیان داشت: از مهم‌ترین راهکارهای افزایش مشاهده‌پذیری (Visibility) دانشگاه، همکاری های علمی مشترک و انتشار مقالات با اساتید و نویسندگان بین‌المللی است.
وی با اشاره به اینکه رنکینگ دانشگاه به نوعی با سرنوشت همه ما در ارتباط است، تصریح کرد: اخیراً جایگاه قابل‌قبول دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی زمینه‌ساز دو رویداد مهم راه‌اندازی شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا و عضویت دانشگاه در کنسرسیوم مؤسسات پزشکی سازمان همکاری‌های شانگهای شده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه در ادامه به برخی از فعالیت‌های معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل در راستای بین‌المللی سای پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: شیوه‌نامه راهنمای ثبت پروپوزال و تنظیم توافقنامه طرح‌های مشترک بین‌الملل تصویب و ابلاغ شده است.
دکتر آیتی از بازبینی برنامه آموزشی دکترای تخصصی استاد محور با عنوان New Route PhD خبر داد و افزود: در بازنگری‌های انجام شده با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه تلاش کردیم سهم بیشتری از شهریه پرداختی دانشجویان در اختیار اساتید، گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها قرار گیرد ضمن اینکه فرصتی برای اعضای هیأت‌علمی پژوهشی ایجاد شد تا دانشجوی خارجی دکترای تخصصی جذب کنند.
وی با بیان اینکه گرنت‌های معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل از ابتدای سال جاری مورد بازنگری قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: همچنین گرنت بین‌الملل چاپ مقاله در مجلات  اوایل امسال با هدف تشویق پژوهشگران و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه برای ارتقای تعاملات پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی-پژوهشی و صنعتی بین‌المللی، پیشرفت وضعیت علمی و پژوهشی دانشگاه و زمینه‌سازی برای افزایش تعاملات میان اعضای هیأت‌علمی دانشگاه و اساتید دانشگاه‌های معتبر خارجی مصوب و تاکنون حدود 30 نفر از اساتید برای دریافت آن اقدام کرده اند.
معاون بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: گرنت مذکور بدون ثبت پروپوزال و مختص اعضاي هیأت‌علمی دانشگاه (به عنوان نویسنده مسئول) است که حداقل یک مقاله بین‌المللی در مجلات Q1 طی سال 2021 منتشر کرده‌اند.
دکتر آیتی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای تدوین دستورالعمل حمایت از چاپ مقالات در مجلات برتر و اثرگذار، گفت: در نظام‌های رتبه‌بندی معتبری چون شانگهای، چاپ مقالات در مجلات نیچر و ساینس از امتیاز بالایی برخوردار هستند که به همین دلیل تدوین دستورالعمل مذکور مورد توجه قرار گرفت.
وی از راه‌اندازی دبیرخانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور در معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل خبر داد و ادامه داد: این دبیرخانه پارتنر مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری  معاونت علوم و فناوری ریاست جمهوری است که جذب متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را با اعطای تسهیلات برای دوره‌های پسادکترا و فرصت مطالعاتی و همکاری به عنوان استاد مدعو و معین دستور کار خود دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه برنامه‌ریزی برای بهبود و ارتقای پژوهشیار انگلیسی و برنامه‌ریزی در خصوص یکپارچه‌سازی مدیریت گرنت‌های بین‌المللی را از دیگر فعالیت‌های در دست اجرا دانست.
دکتر آیتی سپس به ارائه توضیحاتی در خصوص مجلات انگلیسی و ژورنال‌های آنلاین دانشگاه، اهمیت بهبود کیفیت آن‌ها و نقش مشاهده‌پذیری و ارجاع به مجلات در بین‌المللی سازی دانشگاه پرداخت.
وی همچنین فهرستی از ژورنال‌های انگلیسی دانشگاه ارائه کرد و یادآور شد: از میان این فهرست پنج مجله در ESCI، 13 مجله در ISI، 17 مجله در PubMed و 35 مجله در Scopus نمایه شده‌اند. همچنین دانشگاه دارای یک ژورنال Q1 است که امیدواریم در آینده نزدیک بر تعداد آن افزوده شود.
پس از آن دکتر سید مجتبی دقیقی، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل با بیان اینکه حمایت از مجلات انگلیسی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه است، افزود: هدف اصلی از این رویکرد بهبود کیفیت مجلات انگلیسی دانشگاه، ارتقای Q آن‌ها، کسب نمایه‌های معتبر و در نهایت اعتلای رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است.
وی تصریح کرد: طی تعامل با سردبیران مجلات انگلیسی دانشگاه چالش‌ها و موانع پیش روی آن‌ها را جویا شدیم و نهایتاً دستورالعمل حمایت از مجلات انگلیسی زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین و به زودی ارائه خواهد شد.
در ادامه، دکتر پیام کبیری، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تاریخچه‌ای از فعالیت مجلات انگلیسی زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه و وضعیت حال این مجلات و آنچه باید در آینده اتفاق بیافتد را تشریح کرد.
دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه نیز ضمن قدردانی از زحمات سردبیران مجلات انگلیسی زبان، به نقش این مجلات در  اعتلای رتبه‌ بین المللی دانشگاه اشاره کرد.
در بخش بعدی این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، سردبیران مجلات انگلیسی دانشگاه به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود و طرح دغدغه‌ها و مهم‌ترین چالش‌های پیش رو چون نیاز به TUMS Repository، ایجاد وب سایت برای مجلات، معرفی مجلات در میزهای همکاری علمی  ارائه اطلاعات مجلات انگلیسی در سایت معاونت بین الملل، ارتقای رویت پذیری مجلات در سایت دانشگاه، ایجاد فضای فیزیکی و ارائه خدمات فنی برای مجلات از طریق تشکیل دفتر مرکزی برای مدیریت آنها پرداختند.
دکتر آیتی در جمع‌بندی این نشست با اشاره به دیدگاه‌های حاضران در خصوص آماده‌سازی بسته تشویقی و حمایتی از مجلات انگلیسی دانشگاه، گفت: طی سال جاری سرفصلی با عنوان بین‌المللی سازی در دستورالعمل اجرایی بودجه و انضباط مالی دانشگاه برای نخستین بار تعریف شده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: با این رویکرد در تفاهم‌نامه مالی معاونت بین‌الملل دانشگاه در سال 1401، موفق به اختصاص بودجه‌ای به حوزه پژوهش شدیم که طبق فرمولی درصدد تخصیص آن به مجلات انگلیسی زبان دانشگاه هستیم.
وی تصریح کرد: براساس نقطه نظرات مطرح شده، لزوم بررسی مجدد و بازبینی طرح حمایت از مجلات احساس می‌شود و تلاش می‌کنیم ظرف یک هفته آینده به جمع‌بندی برسیم.
دکتر آیتی خاطرنشان کرد: همچنین مستنداتی در خصوص چالش‌های پیش روی سردبیران مجلات انگلیسی گردآوری و به منظور دریافت مصوبات حمایتی، در هیأت‌رئیسه دانشگاه مطرح خواهد شد.
 

 

 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

 

نظر شما :
captcha
Close