کد: 1287-358336      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ دي   تعداد بازدید : 273

برگزاری نشست معاونان بین‌الملل دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی/دکتر آیتی بر استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی تأکید کرد

نشست معاونان بین‌الملل دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی در راستای تشریح زمینه‌های همکاری آتی مشترک در داخل و خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست سه‌شنبه 20 دی 1401 با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد مرندی، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، دکتر مهدی مقتدایی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محسن مسیحی، معاون بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف، دکتر بهروز آرزو، معاون بین‌الملل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه در سالن شورای معاونت بین‌الملل برگزار شد.
در ابتدا، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری و فعالیت‌های کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی ارائه کرد و گفت: دعوت دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا از تعدادی از دانشگاه‌های ایرانی برای همکاری در قالب برنامه اراسموس پلاس و حضور نمایندگان این دانشگاه‌ها در اسپانیا، زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده اولیه تشکیل کنسرسیوم شد.
دکتر نکوفر افزود: پس از این رویداد، جلسات منظمی با موضوع همکاری دانشگاه‌ها برگزار شد که به تدوین اساسنامه اولیه، تعیین نام کنسرسیوم، طراحی لوگو و سایت انجامید.
وی با بیان اینکه در سال 95 طی نشستی رسمی اولین تفاهم‌نامه تشکیل کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی (تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و علوم پزشکی تهران و ایران) به امضای روسای وقت دانشگاه‌ها رسید، اظهار داشت: با رسمی شدن همکاری دانشگاه‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلفی چون مشارکت در پروژه‌های بین‌المللی تبادلات دانشجویی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی دانشگاهی به‌صورت مشترک، برگزاری فستیوال ورزشی دانشجویان بین‌الملل، برپایی جشنواره مشترک روز بین‌الملل، برگزاری سه دوره کنگره بین‌المللی سازی آموزش عالی با حضور صاحب‌نظران داخلی و خارجی و مشارکت دانشگاه‌های عضو در فوروم بین‌المللی Middle East – Europe Forum با محوریت بیماری‌های غیرواگیر، آب و انرژی‌های تجدید پذیر اجرایی شد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: همچنین هیأتی 20 نفره از اساتید دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا برای همکاری با کنسرسیوم به ایران سفر کردند و ضمن برگزاری نشستی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سفیر اسپانیا در ایران و مسئولان و نمایندگان سایر دانشگاه‌های عضو و بحث و بررسی پیرامون تعاملات مشترک آتی، از ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه‌ها دیدار کردند که در نهایت منجر به اجرای برنامه‌های تبادل اساتید و دانشجویان شد.
دکتر نکوفر با اشاره به تداوم همکاری‌های مشترک و برپایی جلسات منظم میان معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها به صورت فصلی، بیان داشت: در نشست دی ماه 1399، پروپوزال برگزاری دوره‌های مشترک دانشگاه ارائه و حاضران در این باره به اتفاق‌نظر رسیدند.
وی اضافه کرد: همچنین خرداد ماه سال گذشته در راستای توسعه فعالیت‌های بین‌رشته‌ای و هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌های عضو، نشستی با حضور قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و معاونان بین‌الملل و آموزشی دانشگاه‌ها برگزار و 10 رشته برای ارائه به صورت مشترک نهایی شد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه گردهمایی مذکور منجر به تمدید تفاهم‌نامه همکاری پنج ساله کنسرسیوم در اواخر تیر ماه 1400 توسط روسای دانشگاه‌های عضو شد، افزود: همچنین طرح تاسیس شاخه کیش کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی در این جزیره کلید خورد و اجرای حداقل یکی از رشته‌های مشترک (مهندسی سلامت و مهندسی داروسازی) برای پذیرش دانشجو و جذب هیأت‌علمی بین‌المللی تمام وقت مستقر در جزیره کیش مورد بحث و اتفاق‌نظر قرار گرفت.
وی به دیدار رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با معاون بین‌الملل دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: در این دیدار توافقاتی در خصوص استفاده دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم از پتانسیل‌های دانشکده مذکور برای توانمندسازی در حوزه دیپلماسی علم انجام شد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه به تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های در دست اقدام کنسرسیوم پرداخت و خاطرنشان کرد: پیگیری اجرای دوره‌های مشترک مصوب پیشنهادی دانشگاه‌ها، اعتباربخشی ماهیت حقوقی کنسرسیوم و پیگیری تفویض اختیارات شورای برنامه‌ریزی و گسترش وزارتین به کنسرسیوم در مورد رشته‌های مشترک، در دور جدید مدیریتی دانشگاه‌ها مورد توجه قرار دارد.
سپس معاونان بین‌الملل پنج دانشگاه برتر ایرانی، به بیان نکاتی در خصوص ادامه همکاری‌های مشترک پرداختند و رشته‌هایی را برای اجرا به صورت مشترک پیشنهاد کردند.
آن‌ها بر حرکت کنسرسیوم در مسیر مدیریت دانش، کمک به ساختارسازی و انتقال تجربه به سطوح بالاتر از دانشگاه‌ها و حمایت از بهره‌وری دانشگاه‌ها در خارج از مرزها تأکید کردند.
در ادامه معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن قدردانی از حضور معاونان بین‌الملل چهار دانشگاه عضو کنسرسیوم، به طرح پیشنهاداتی برای همکاری‌های آتی پرداخت.
دکتر آیتی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه‌ها متوجه روابط بین‌الملل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای مختلف جهان و بخشی دیگر پردیس‌های بین‌المللی است، گفت: با تکیه بر همکاری‌های مؤثری که تاکنون در قالب کنسرسیوم شکل گرفته و با توجه به جامع بودن بخش مهمی از مراکز علمی خارج از کشور، پیشنهاد می‌شود هریک از دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های ارتباطی موجود، فرصتی برای سایر دانشگاه‌ها ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که می‌توانیم تجربیات حاصل از فعالیت پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها طی سال‌های گذشته به ویژه دغدغه‌ها و مسائل مربوط به جذب دانشجویان خارجی و مقوله مدیریت این دانشجویان در دوران حضور در ایران را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم تا با نظرات جمعی به راهکارهای مؤثرتری دست یابیم.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه یکی از اهداف مهم از جذب دانشجویان خارجی، آشنایی آن‌ها با مظاهر فرهنگی و تمدنی کشورمان است، افزود: از سوی دیگر این دانشجویان باید فرصت آشنایی با توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی کشور را به دست آورند که در این زمینه پیشنهاد می‌کنم امکان بازدید آنها از دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم فراهم شود.
دکتر آیتی همچنین به معرفی شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا (دانشگاه علوم پزشکی سبطین) و ظرفیت‌های آن پرداخت و بیان داشت: این مجموعه با دریافت مجوز از وزارت علوم و هیأت وزیران عراق در زمینی به وسعت هفت هکتار راه‌اندازی و اوایل ماه جاری افتتاح شد.
وی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده طی این نشست در خصوص راه‌اندازی رشته‌های مشترک در دانشگاه سبطین یادآور شد: از همکاری‌ با دیگر دانشگاه های عضو کنسرسیوم برای تعریف رشته‌های مشترک و یا اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت به صورت مشترک در این مجموعه استقبال می‌شود.
در پایان مقرر شد معاونان بین‌الملل مباحث مطرح شده را در نشست هیأت‌رئیسه دانشگاه‌ها ارائه کنند تا زمینه برای برگزاری نشستی بزرگ‌تر با حضور روسا و معاونان این مجموعه‌ها فراهم شود.
همچنین بر تدوین برنامه استراتژیک مدون برای کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی توافق و قرار شد از هر دانشکده کارشناسی، عضو دبیرخانه کنسرسیوم شود تا پیگیری فعالیت‌ها و برنامه‌های مشترک با سرعت بیشتری انجام شود.
 

 



 

 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close