کد: 1287-358346      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ دي   تعداد بازدید : 253

روایتی از نخستین گردهمایی معاونت بین‌الملل با سردبیران مجلات انگلیسی دانشگاه/ از ضرورت رفع محدودیت‌های اینترنتی برای فعالیت‌های علمی تا حمایت از نمایه شدن مجلات در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی

نخستین گردهمایی معاونت بین‌الملل با سردبیران مجلات انگلیسی زبان دانشگاه، ضمن ایجاد بستر آشنایی با ظرفیت‌های این مجموعه، فرصتی برای بیان دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی سردبیران ایجاد کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این گردهمایی اوایل دی ماه 1401 به میزبانی معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل و در ستاد مرکزی دانشگاه با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر سید مجتبی دقیقی، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر پیام کبیری، عضو هیأت‌علمی دانشگاه و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان حوزه بین‌الملل برگزار شد.
در بخش نخست جلسه مذکور دکتر آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های پژوهشی حوزه بین‌الملل دانشگاه و مأموریت‌های این مجموعه ارائه و همچنین دکتر دقیقی، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل اقدامات و دستورالعمل مدون شده برای حمایت از مجلات انگلیسی زبان دانشگاه را تشریح کرد.
سپس دکتر کبیری به تاریخچه‌ای از فعالیت‌های مجلات انگیسی دانشگاه اشاره کرد و دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه به بیان نقش این مجلات در ارتقای رتبه‌ بین‌المللی دانشگاه پرداخت.
در بخش بعدی این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، سردبیران مجلات انگلیسی دانشگاه نقطه نظرات خود، دغدغه‌ها و مهم‌ترین چالش‌های پیش رو را بیان کردند.
دکتر خیرالله غلامی، سردبیر Journal of Pharmaceutical Care بر ضرورت رفع مشکلات اینترنتی با رویکرد انجام فعالیت‌های علمی مجلات تأکید کرد و خواستار تعریف امتیاز برای اساتید دانشگاه به منظور چاپ مقالات در مجلات دانشگاه شد.
دکتر کاظم زنده‌دل، سردبیر مجله Basic and Clinical Cancer Research گفت: با تکیه بر تفاوت مسائل پیش روی مجلات انگلیسی زبان دانشگاه نسبت به گذشته، باید در مسیر ارتقای آن‌ها گام برداشت و در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بروزرسانی اطلاعات مجلات در سایت معاونت بین الملل دانشگاه، ضروری به نظر می‌رسد.
دکتر داوود بیکی، مدیر اجرایی Iranian Journal of Nuclear Medicine نیز با اشاره اینکه نیازمند راه‌اندازی دفتر مجلات انگلیسی زبان در دانشگاه هستیم، اظهار داشت: اختصاص نیروی کارشناسی برای مجلات، ارائه راهکاری به منظور ویرایش انگلیسی مقالات، پیش‌بینی امتیازی در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت‌علمی برای تشویق چاپ مقاله در مجلات داخلی و ارائه اطلاعات دقیق از نحوه رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه به سردبیران مجلات احساس می‌شود.
همچنین دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی، سردبیر The Iranian Journal of Microbiology نیز با بیان اینکه مجلات انگلیسی زبان دانشگاه برای بهتر دیده شدن در سطح بین‌الملل نیاز به حمایت دارند، افزود: راه‌اندازی TUMS Press به منظور ارائه خدمات فنی به مجلات پیشنهاد می‌شود.
دکتر محمد رضا آی، سردبیر مجله Frontier in Biomedical Technologies هم با تأکید بر اینکه اغلب هزینه‌های مجلات انگلیسی به صورت شخصی پرداخت می‌شود، گفت: در حال حاضر باید راهکاری برای حمایت مالی از مجلات پیش‌بینی شود ضمن اینکه استخدام نیروی پرسنلی برای انجام امور مجلات نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
دکتر خسرو صادق نیت، سردبیر Journal of Sleep Sciences با بیان مسائلی در انجام امور اجرایی مجلات چون صفحه‌بندی، ویراستاری و پیگیری نتایج داوری از داور مجلات، تصریح کرد: به کارگیری اساتید توانمند در راستای ارتقای مجلات داخلی و رفع محدودیت‌های اینترنت برای فعالیت‌های علمی از مهم‌ترین دغدغه‌های پیش رو است.
دکتر پروین منصوری، سردبیر Journal of Skin and Stem Cell نیز خواستار حمایت مالی از داوران مجلات انگلیسی و امور مربوط به مجلات، حمایت معاونت بین‌الملل از نمایه شدن آن‌ها در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی چون ISI، PubMed، ESCI وScopus  شد.
دکتر مهین صدایی، مدیرمسئول مجله Auditory and Vestibular Research هم به طرح پیشنهاد چاپ مقالات دانشجویان دکترا توسط اساتید دانشگاه در مجلات انگلیسی داخلی پرداخت و درخواست حمایت مالی از مجلات در زمینه چاپ را مطرح کرد.
دکتر مریم نوری زاده، مدیر اجرایی Iranian Journal of Allergy, Asthma and Immunology نیز با اشاره به مشکلاتی چون دریافت پول و ارز از نویسندگان داخلی و بین‌المللی، گفت: لزوم حمایت از ویراستاری انگلیسی مجلات، به‌روزرسانی وب‌سایت مجلات با تکیه بر نیازهای بین‌المللی و بارگذاری کلیپ‌های کوتاه در سایت انگلیسی دانشگاه با رویکرد معرفی مجلات ضروری به نظر می‌رسد.
دکتر محمدرضا هادیان، مدیرمسئول Journal of Modern Rehabilitation نیز برگزاری نشست‌های منظم میان معاونت بین‌الملل و سردبیران مجلات انگلیسی را موضوعی حائز اهمیت دانست و بیان داشت: این در حالی است که به منظور ارتقای مجلات انگلیسی دانشگاه باید بودجه مناسب تخصیص یابد و شرایط فعالیت اساتید توانمند در دوران بازنشستگی نیز فراهم شود.
دکتر محمد عبداللهی، سردبیر DARU Journal of Pharmaceutical Sciences نیز با بیان اینکه اصل کار مجلات توسط سردبیران انجام و باید با توجه به فعالیتشان حقوق دریافت کنند، افزود: کمیته اخلاق جهانی اطلاعات خوبی را برای ارتقای مجلات می‌توانند در اختیار سردبیران قرار دهند ضمن اینکه حمایت معاونت بین‌الملل دانشگاه در راستای ارتقای مجلات انگلیسی زبان راهگشا خواهد بود.
دکتر مجید داوری، سردبیر مجله Journal of Pharmacoeconomics and Pharmaceutical Management هم با بیان برخی از مشکلات مالی و فنی پیش روی مجلات انگلیسی زبان دانشگاه، اظهار داشت: در شرایط کنونی دسترسی به شبکه‌های اجتماعی برای افزایش مشاهده‌پذیری مجلات انگلیسی زبان دانشگاه در سطح بین‌الملل ضروری است.
دکتر محمدرضا محمدی، سردبیر Iranian Journal of Psychiatry نیز تصریح کرد: سیاست‌های دانشگاه و وزارت بهداشت باید همسو با سیاست‌های حمایتی از مجلات باشد همچنین لزوم حمایت مالی از مجلات انگلیسی زبان دانشگاه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
دکتر حجت زراعتی، سردبیر Journal of Biostatistics and Epidemiology هم با تأکید بر اهمیت بازاریابی برای مجلات انگلیسی زبان داخلی و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری اطلاعات دانشگاه از آن‌ها، گفت: همچنین معرفی مجلات به میزها و اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف، حفظ مجلات انگلیسی در اشپرینگر و ایجاد یک سیستم پرداخت و دریافت هزینه به ویژه از نویسندگان خارجی باید در دستور کار قرار گیرد.
دکتر رامین نبی زاده، سردبیر Journal of Environmental Health Science and Engineering نیز انجام مکاتبات در سطح کشوری برای رفع محدودیت‌های اینترنتی به منظور فعالیت‌های علمی را خواستار شد و گفت: پیش‌بینی سیاست‌های طولانی‌مدت برای حمایت از مجلات توسط دانشگاه در کنار توجه به مقالات مؤثر در ارتقای مجلات انگلیسی زبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
دکتر رضا نگارنده، سردبیر مجله Nursing Practice Today نیز با اشاره به اهمیت تبلیغ مجلات انگلیسی زبان دانشگاه در کنگره‌ها و همایش‌های بین‌المللی توسط معاونت بین‌الملل، پیشنهاد اختصاص سهمیه بیشتر به سردبیران مجلات در این برنامه‌های بین‌المللی را ارائه کرد.
دکتر پونه سالاری، مدیر اجرایی Journal of Medical Ethics and History of Medicine هم درخواست پشتیبانی از مشاهده‌پذیری مجلات در سطح بین‌الملل از طریق شبکه‌های اجتماعی معاونت بین‌الملل و ایجاد دسترسی در وب‌سایت انگلیسی دانشگاه را مطرح کرد.
دکتر نیما رضایی، سردبیر Immunology and Genetics Journal نیز بر شفاف‌سازی قوانین موجود برای سردبیران و حمایت‌های پیش‌بینی‌شده از مجلات انگلیسی زبان تأکید کرد و بیان داشت: در صورت ناشر بودن دانشگاه در مجلات انگلیسی زبان، سردبیران باید با این مجموعه قرارداد داشته باشند ضمن اینکه وب‌سایت مجلات نیز نیازمند به‌روزرسانی هستند.
در پایان معاون بین‌الملل دانشگاه با تکیه بر تنوع محورهای مطرح شده، انجام کار کارشناسی و بررسی بیشتر دغدغه‌ها و چالش‌های سردبیران مجلات و ارائه راهکارهایی برای رفع آن‌ها را ضروری دانست.



 

 

 

 

تهیه گزارش: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close