کد: 1287-358419      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ بهمن   تعداد بازدید : 264

نخستین جلسه منتورینگ دانشجویان بین‌الملل با حضور معاون بین الملل دانشگاه برگزار شد

نخستین جلسه منتورینگ دانشجویان بین‌الملل با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه و جمعی از اساتید منتور داوطلب برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که چهارشنبه 19 بهمن 1401 در سالن شورای پردیس بین‌الملل برگزار شد، دکتر کوثر اثنی عشری، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل و دکتر الهه متوسلی،  مشاور معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل نیز حضور داشتند.
دکتر آیتی در آغاز با اشاره به تحصیل یک هزار و 411 دانشجوی بین‌الملل از 51 کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: عمده این دانشجویان از کشورهای عراق، پاکستان، هند، لبنان، افغانستان، نیجریه و غنا هستند.
معاون بین‌الملل دانشگاه به ارائه توضیحاتی در خصوص مسائل و دغدغه‌های دانشجویان بین‌الملل از بدو ورود به دانشگاه پرداخت و گفت: طی بازدیدهای دوره‌ای از خوابگاه‌های دانشجویان بین‌الملل، عمده مسأله‌ای که با آن برخورد کرده‌ایم، مقوله غربت و دوری از خانواده بود.
وی با تأکید بر اینکه تحصیل در دانشگاه برای دانشجویان بین‌الملل بسیار سخت است، افزود: این دانشجویان چون دانشجویان ایرانی از هیچ ارفاقی در مقاطع علوم پایه و بالینی برخوردار نیستند ضمن اینکه به دلیل آشنایی کمی که در بدو ورود با زبان فارسی دارند، مجبور به استفاده از تکست بوک‌ها و کتاب‌های منبع به زبان اصلی هستند.
دکتر آیتی تصریح کرد: همچنین در دو تا سه سال نخست تحصیلی، دانشجویان بین‌الملل موظف به گذراندن چهار سطح زبان فارسی در کالج بین‌الملل دانشگاه هستند که این موضوع وقت بسیار زیادی از آن‌ها در کنار سختی آشنایی با زبانی جدید می‌گیرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین به برخی از مسائل مالی که اغلب این دانشجویان در دوره تحصیلی خود با آن مواجه هستند، نیز اشاره کرد.
وی با بیان اینکه علیرغم همه این مسائل خوشبختانه اغلب فارغ‌التحصیلان بین‌الملل دانشگاه هنگام بازگشت به کشورهای خود، افتخارآفرین می‌شوند، اضافه کرد: در آزمون Foreign Medical Graduates هند، طی سال گذشته میلادی از 30 فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران که در این آزمون شرکت کردند، 28 نفر پذیرفته شدند و این نشان از کیفیت بالای آموزش برای دانشجویان بین‌المللی است.
دکتر آیتی سپس به تشریح مزایای جذب دانشجوی خارجی و اهداف دانشگاه از پذیرش این دانشجویان پرداخت و اظهار داشت: به طور ویژه و خاص آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و زبان فاخر فارسی هدف اصلی ما از پذیرش دانشجویان خارجی است.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه اغلب فارغ‌التحصیلان بین‌المللی حتی پس از بازگشت به کشورهایشان، ارتباط خود را با دانشگاه حفظ می‌کنند، بیان داشت: این نکته در آینده تعاملات دانشگاه با کشورها و دانشگاه‌های مختلف تأثیر بسزایی دارد.
وی به اهمیت مقوله جذب این دانشجویان در ارزآوری برای دانشگاه و کشور نیز تأکید کرد و گفت: سال گذشته درآمد دانشگاه از محل جذب دانشجویان خارجی از مرز چهار میلیون دلار گذشت و این رکوردی بسیار خوب برای کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه به شمار می‌آید.
دکتر آیتی ادامه داد: با تکیه بر مباحث مطرح شده و بررسی مدل‌های جهانی، معاونت بین‌الملل درصدد اجرای طرح منتورینگ دانشجویان بین‌الملل دانشگاه با حمایت اساتید و اعضای هیأت‌علمی علاقه‌مند است.
وی با ابرازخرسندی از فرصت پیش آمده برای حضور در جمع این اساتید، اظهار امیدواری کرد که پیاده‌سازی طرح مذکور بتواند ضمن رساندن دانشگاه به اهداف مورد نظر، دانشجویان بین‌المللی را در ادامه مسیر تحصیلی‌شان حمایت و بخشی از مشکلات آن‌ها را حل کند.
پس از آن دکتر اثنی عشری نیز صحبت‌های خود را با بیان توضیحاتی در خصوص مقوله منتورینگ آغاز کرد و بیان داشت: منتورینگ فرآیندی است که طی آن یک فرد با تجربه، قابل اعتماد و علاقه‌مند (منتور) فرد دیگری (منتی) را در زمینه رشد و بازنگری ایده‌ها، یادگیری و پیشرفت شخصی و حرفه‌ای راهنمایی می‌کند.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل با بیان اینکه کلمه منتور در فارسی معادل راهنما، همراه، پشتیبان و مشاور است، تصریح کرد: هدف اصلی از تعیین منتور از میان اساتید علاقه‌مند در قدم اول حمایت تحصیلی، روحی و روانی از دانشجویان بین‌الملل است.
وی افزود: به منظور دستیابی به این مهم تمام تلاش ما، انتخاب منتورها از میان اساتیدی است که زمینه اصلی کاری و حرفه‌ای‌شان مشابه با رشته دانشجویان باشد.
دکتر اثنی عشری همچنین از مقوله الگوسازی به عنوان هدف دیگر طرح منتورینگ یاد کرد و گفت: الگوسازی دانشجویان از اساتید خود، بدون شک انتخاب مسیر آینده را برای آن‌ها تسهیل خواهد کرد.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل کمک به چشم‌انداز بالینی، آموزشی و پژوهشی دانشجویان بین‌الملل را نیز با اجرای این طرح امکان‌پذیر دانست و اضافه کرد: با انتخاب منتورها انتظار می‌رود مسیر صحیح حرکت برای دانشجویان تعیین شود ضمن اینکه حمایت کافی از آن‌ها به عمل آید تا از انگیزه کافی برای دستیابی به اهداف خود برخوردار شوند.
وی سپس با اشاره به تجربه موفق منتورینگ دانشجویان پزشکی عمومی که از سال 91-90 اجرایی شده، بیان داشت: شروع این طرح به شکل منتورینگ دانشجو برای دانشجو (Peer Mentoring) بود که خوشبختانه امروز شاهد اجرای منتورینگ توسط اساتید نیز هستیم.
دکتر اثنی عشری افزود: بعد از دانشکده پزشکی، تعدادی دیگر از دانشکده‌ها به این طرح پیوستند و در حال حاضر نیز بیمارستان‌های شریعتی، روزبه و مرکز طبی کودکان در حال اجرای آن هستند.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل با تأکید بر اینکه علاقه‌مندی اساتید برای ورود به عرصه منتورینگ و ارتباط با دانشجویان بین‌الملل در حاضر برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اظهار داشت: اساتید و اعضای هیأت‌علمی خود تعیین کننده سطح ارتباط با دانشجویان هستند و این مسیر را می‌تواند در جلسات ابتدایی با منتی‌ها مشخص شود.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود حداقل منتورها هر دو هفته یک‌بار جلسات حضوری منظمی را با منتی‌ها تشکیل دهند ضمن اینکه ماهیانه فرم‌های فیدبک در اختیار اساتید قرار می‌گیرد تا وضعیت موجود مورد ارزیابی قرار گیرد.
دکتر اثنی عشری تصریح کرد: منتورها باید به چگونگی درس خواندن، وضعیت روحی و روانی ومسائل معیشتی منتی‌ها توجه ویژه داشته باشند ضمن اینکه و رعایت اصل احترام و ایجاد حس ارزشمند بودن در دانشجو نیز باید تقویت شود.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل همچنین از اساتید خواست در صورتی که در ارتباط با دانشجو مشکلی به وجود آمد، مسئولان برنامه منتورینگ را در جریان قرار دهند.
وی در پایان از برگزاری جلسات توجیهی منظم برای اجرای هر چه بهتر طرح منتورینگ دانشجویان بین‌الملل خبر داد و یادآور شد: اساسنامه منتورینگ دانشگاه علوم پزشکی تهران به زودی در اختیار اساتید قرار خواهد گرفت.
در ادامه، اساتید حاضر به بیان تجارب شخصی از اجرای طرح‌های مشابه پرداختند و دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را در خصوص مباحث مطرح شده بیان کردند.


 

 


خبر: مهناز وحیدی

عکس: مطهره یحیی زاده


 

نظر شما :
captcha
Close