کد: 1287-358525      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت   تعداد بازدید : 236

نوزدهمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با ارائه گزارش فعالیت‌های میز همکاری‌های علمی استرالیا و نیوزلند برگزار شد

نوزدهمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با تشریح گزارش فعالیت‌های میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای استرالیا و نیوزلند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، روسای دانشکده‌های پردیس بین‌الملل، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها برگزار شد.
در آغاز، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه تشکیل جلسات شورای بین‌الملل با حضور معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها را فرصت بسیار خوبی برای ارائه گزارش فعالیت‌های میزها و اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف دانست و گفت: اطلاع‌رسانی در خصوص اقدامات انجام شده و ایجاد بستر همراهی و همکاری هر چه بیشتر معاونان با مسئولان میزها و دبیران اتاق‌ها برای پیشبرد اهداف بین‌المللی سازی دانشگاه از این طریق محقق خواهد شد.
وی سپس به ارائه توضیحاتی درباره ایده اولیه، دلایل و تاریخچه شکل‌گیری میزها و اتاق‌های همکاری علمی پرداخت و نکاتی در خصوص نحوه و مدل انتخاب مسئول آن‌ها طی سال‌های گذشته بیان کرد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: این مدل به مرور تبیین و بنابر موضوعات مختلفی که با آن برخورد کرده‌ایم، رشد کرده است. در حال حاضر با اعلام فراخوان، اعضای هیأت‌علمی علاقه‌مند خود را برای مسئولیت میز و یا دبیری اتاق همکاری نامزد می‌کنند که با تشکیل اولین نشست همفکری و ارائه سوابق، تجارب همکاری و برنامه‌ها، یک نفر به عنوان مسئول یا دبیر با رأی‌گیری از اعضا انتخاب می‌شود.
دکتر نکوفر با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 20 میز و اتاق همکاری علمی با کشورهای مختلف در دانشگاه فعال است، اظهار داشت: طی سال گذشته دوره فعالیت مسئولان 9 میز همکاری به پایان رسید که با تشکیل جلسات همفکری، مسئول جدید انتخاب و مقرر شد هر میز حداقل سالانه چهار جلسه تشکیل دهد، تقویم جلسات سالانه ارائه و نوع همکاری با مدیریت‌ها، دانشکده‌ها و سایر میزها را تبیین کند.
وی همچنین از دیگر تصمیمات اخذ شده را انتخاب دبیران اجرایی به عنوان بازوان عملیاتی فعالیت میزها عنوان کرد و گفت: دبیران اجرایی از میان کارشناسان خبره معاونت بین‌الملل دانشگاه و یا معاونت‌های بین‌الملل دانشکده‌ها انتخاب می‌شوند.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: فعالیت‌های اجرایی میزها و اتاق‌های همکاری، برنامه‌ریزی فعالیت‌های آتی و هماهنگی با دیگر واحدهای دانشگاه اعم از دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی در حیطه وظایف دبیران اجرایی قرار دارد.
دکتر نکوفر به تشکیل میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی استرالیا و نیوزلند نیز اشاره کرد و افزود: با رأی قاطع اعضای میز، دکتر نعمت‌الله روح‌بخش، عضو هیأت‌علمی دانشکده توانبخشی و متخصص شنوایی‌شناسی از استرالیا به عنوان مسئول این میز همکاری انتخاب شد ضمن اینکه رویا انصاری پور از کارشناسان شاخص و با تجربه معاونت بین‌الملل دانشگاه، به عنوان دبیری اجرایی با میز استرالیا همکاری خواهد داشت.
پس از آن دکتر روح‌بخش، مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی استرالیا و نیوزلند گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده تاکنون ارائه کرد و اظهار داشت: طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده آموزش، یکی از مؤلفه‌های درآمد استرالیا به شمار می‌آید و این کشور طی سال 2017-2016 حدود 30 میلیارد دلار از آموزش درآمدزایی داشته و درصدد جذب یک میلیون دانشجوی خارجی تا سال 2025 است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که از مجموع 43 دانشگاه استرالیا، 7 دانشگاه با 400 هزار دانشجوی بین‌الملل در جمع مراکز علمی معتبر دنیا قرار دارند.
دکتر روح‌بخش با اشاره به سابقه همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه کویینزلند جنوبی استرالیا، بیان داشت: این مجموعه در جایگاه 350-301 جهانی قرار دارد و نکته حائز اهمیت در خصوص این دانشگاه و سایر مراکز علمی استرالیا فعالیت آن‌ها در حیطه نیازها و تقاضاهای جامعه خود است.
وی با بیان اینکه تاکنون مذاکراتی جدی با دانشگاه کویینزلند برای همکاری‌های مشترک انجام شده، افزود: توافقاتی در خصوص اجرای برنامه‌های مشترک کارشناسی سلامت عمومی (MPH)، Bachelor of Paramedicine، برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترای تخصصی (Cotutelle) و کارگاه‌های مختلف انجام شده و در مرحله نهایی سازی آن‌ها هستیم.
مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی استرالیا و نیوزلند همچنین از حضور در Partner week دانشگاه کویینزلند جنوبی طی اسفند 1401، بازدید از این مجموعه و انجام مذاکراتی برای همکاری‌های آتی خبر داد.
وی ضمن بیان نکاتی در خصوص دانشگاه‌های نیوزلند، از مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل خواست نقطه نظرات و پیشنهادات خود را برای بهبود عملکرد میز استرالیا بیان کنند.
در ادامه دکتر آیتی تشکیل میزها و اتاق‌های همکاری علمی در دانشگاه را مدلی موفق دانست و گفت: این مدل تاکنون مورد توجه تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور قرار گرفته ضمن اینکه با تشکیل نشست‌های همفکری، جمع قابل‌توجهی از اساتید و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه درگیر فعالیت‌های بین‌المللی شده‌اند که بسیار ارزشمند است.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین از فعالیت‌ها و تلاش‌های دکتر نکوفر و کارشناسان مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه در این مسیر قدردانی کرد و گفت: امیدوارم ارائه گزارش فعالیت میزها و اتاق‌های همکاری زمینه همکاری و تعامل هر چه بیشتر میان معاونان بین‌الملل و مسئولان میزها را فراهم کند.
وی همچنین فرارسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم و استاد را به اعضای هیأت‌علمی حاضر تبریک گفت و شاخه گلی را تقدیم اساتید کرد.
بخش پایانی این نشست به ارائه گزارش تجمیع و طراحی وب‌سایت فارسی معاونت بین‌الملل توسط دکتر فاطمه حاجی علی عسگری، مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل و بیان دیدگاه‌های اعضای شورای بین‌الملل دانشگاه در مورد مباحث مطرح شده، اختصاص یافت.

 

 

 



 

 

خبر و عکس: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close