کد: 1287-358535      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۸ ارديبهشت   تعداد بازدید : 242

دیدار رئیس دانشگاه با کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج/ دکتر قناعتی: آماده همکاری برای بهبود وضعیت بهداشت و تحقق عدالت در سلامت در منطقه هستیم

نشست مشترک دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج (G5) در زمینه همکاری‌های نظام سلامت، با رویکرد معرفی اقدامات و فعالیت‌های این مجموعه در حیطه توسعه بهداشت و سلامت عمومی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 و در حاشیه "بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج در زمینه همکاری‌های نظام سلامت" در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی برگزار شد، دکتر محمدحسین نیکنام، دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، دکتر محمدحسین آیتی و دکتر علیرضا اولیایی منش، معاونان بین‌الملل و بهداشت دانشگاه نیز حضور داشتند.
در آغاز، دکتر قناعتی به معرفی اجمالی دانشگاه علوم پزشکی تهران و اهداف و مأموریت‌های آن پرداخت و گفت: این مجموعه با برخورداری از 2 هزار عضو هیئت‌علمی و 13 هزار دانشجو نه تنها مسئولیت آموزش و پژوهش در حیطه علوم پزشکی را پیگیری می‌کند بلکه ارائه خدمات بهداشتی و سلامت به حدود 4 میلیون نفر در نقاط کم برخوردار شهر تهران که بخشی از آن‌ها را برادران و خواهران افغانستانی ما تشکیل می‌دهند، برعهده دارد.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، طی دو ماه از پوشش 20 درصدی واکسیناسیون کرونا به پوشش صددرصدی دست یافتیم و نه تنها در مراکز مختلف این خدمت را ارائه دادیم، بلکه با مراجعه حضوری میان مردم، به آن‌ها کمک کردیم تا از دوران کرونا عبور کنند.
وی با تأکید بر اینکه سلامت تنها مخصوص جسم نیست بلکه در روان، سلامت اجتماعی و حتی سلامت معنوی انسان نیز اهمیت دارد، بیان داشت: امروزه در دنیا، سلامت معنوی بسیار مورد توجه است خوشبختانه اعتقاد و باور مسلمانان به دعا، نماز و قرآن سبب شده تا با مشکلات و موانع بهتر کنار بیایند و سالم‌تر باشند، واقعیتی که دنیای غرب اخیراً به اهمیت آن پی برده است.
دکتر قناعتی افزود: به واقع 70 درصد بیماری‌ها را می‌توان با توجه به شاخص هایی چون آب، غذا و هوای سالم،  مصرف نکردن سیگار و مشروبات الکلی و همچنین زندگی معنوی خوب کاهش داد. ما امیدواریم با از میان برداشتن ریشه‌های نابرابری، بتوانیم عدالت در سلامت را محقق کنیم و با حمایت از دهک‌های پایین جامعه به لحاظ کمک‌های بهداشتی بیشتر، در مسیر برقراری عدالت گام برداریم.
وی با اشاره به اینکه همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران مناطق مختلف شهر را بررسی و مشکلات مردم را احصا می‌کنند، بیان داشت: به لطف خداوند ما موفق به راه‌اندازی نظام شبکه شده‌ایم و در راستای تقویت این نظام و مقوله پزشک خانواده اقدامات جدی را مورد توجه قرار داده‌ایم. این در حالی است که باید بیش ‌از پیش به سمت فعالیت‌های جهادی رفته و با ارائه خدمات معاینه، دندانپزشکی و چشم‌پزشکی به صورت جهادی، از محروم ماندن مردم از خدمات سلامت جلوگیری کنیم.
دکتر قناعتی سپس به مهم‌ترین دستاوردهای دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران براساس شاخص‌های کمی و کیفی پژوهش، بالاترین اچ ایندکس (H-Index) را در بین همه دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی کشور در اختیار دارد و طی یک سال و نیم گذشته با 100 پله صعود در رتبه‌بندی شانگهای، جایگاه 500-401 جهانی را از آن خود کرده است.
رئیس دانشگاه اضافه کرد: به لحاظ فناوری نیز 16 شرکت دارویی، 14 شرکت لوازم و تجهیزات پزشکی و چهار شرکت سایر ملزومات پزشکی در دانشگاه فعالیت می‌کنند که ماحصل تلاش‌های آن‌ها صرفه‌جویی 300 میلیون دلاری ارزی و صادرات 20 میلیون دلاری است.
وی ادامه داد: تمامی محصولات دارویی دانشگاه با تکنولوژی بالا تولید می‌شوند و تنها در سال گذشته 60 قلم داروی جدید توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران به تولیدات فارماکوپه کشور اضافه شد.
دکتر قناعتی همچنین توضیحاتی در خصوص شهر علم شهید سلیمانی و زیرساخت‌های فراهم شده برای راه‌اندازی آن بیان کرد و گفت: در چند هفته آینده با حضور وزیر بهدشت و در مراسمی اولین واگذاری‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان انجام خواهد شد.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی نیز دومین دستگاه جراح رباتیک جهان به نام "سینا" در دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید شد، تصریح کرد: دو دستگاه جراح رباتیک سینا به کشور اندونزی فروخته شد و در هفته‌های آتی با حضور روسای جمهور دو کشور  به صورت عملیاتی رونمایی می‌شود.
وی افزود: همچنین حدود 200 دستگاه مدرن توسط دانشمندان ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته و راهی بازار شده است.
دکتر قناعتی با اشاره به پروژه‌های عمرانی و درمانی دانشگاه، بیان داشت: بیمارستان هزار تخت خوابی  حضرت مهدی عج الله بیمارستان جدید رازی در حوزه پوست، بیمارستان هزار تختخوابی شریعتی 2، بیمارستان جایگزین انستیتوکانسر، بیمارستان مرکز طبی کودکان 2، بیمارستان مغز و اعصاب دکتر سمیعی، بیمارستان اسلامشهر و احداث مرکز آکادمیک و طرح توسعه بیمارستان فارابی از پروژه‌های عمرانی در حال ساخت هستند که پیشرفت قابل قبولی تاکنون داشته‌اند.
وی به تشریح برخی از اقدامات شاخص در حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: یکسان‌سازی فناوری اطلاعات بیمارستان‌ها از جمله مهم‌ترین این فعالیت‌ها به شمار می‌آید ضمن اینکه راه‌اندازی نوبت‌دهی الکترونیک دانشگاه، تعامل بیماران با مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را بسیار تسهیل کرده است.
رئیس دانشگاه همچنین تحصیل حدود یک هزار و 500 دانشجوی بین‌الملل از 51 کشور جهان را نقطه عطفی در فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه دانست و تصریح کرد: سال گذشته نخستین شعبه بین‌الملل دانشگاه، با عنوان دانشگاه علوم پزشکی سبطین با حمایت آستان مقدس امام حسین (ع) در کربلا راه‌اندازی شد و دانشگاه علوم پزشکی تهران در رقابت با برخی از کشورهای غربی، مدیریت آموزشی این مجموعه را برای 50 سال برعهده گرفت.
دکتر قناعتی به امکانات و تجهیزات بسیار خوب این دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: توفیقی حاصل شد که با راه‌اندازی این دانشگاه خدمتی بزرگ به مردم عراق ارائه و ما امیدواریم سبطین به یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی این کشور تبدیل شود.
وی ضمن خوشامدگویی مجدد به نمایندگان کشورهای عضو گروه پنج، خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله با همکاری یکدیگر بتوانیم در مسیر بهبود وضعیت بهداشت و سلامت منطقه گام برداریم. به عنوان کشورهای مسلمان چهارمین اصل در دین ما عدالت است و عدل در دیدگاه خداوند بسیار اهمیت دارد امیدوارم با کمک هم خدماتی بزرگ و عادلانه به مردم کشورهایمان ارائه دهیم.
سپس دکتر نیکنام توضیحاتی در خصوص تاریخچه همکاری‌ کشورهای گروه پنج، ارائه کرد و بیان داشت: با رویکرد همکاری‌های مشترک در حیطه بهداشت و سلامت، کشورهای عضو این گروه متشکل از ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و سازمان جهانی بهداشت در سال 1384( 2005) تفاهم‌نامه‌ای را در قاهره به امضاء رساندند.
مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت با تشریح اهداف انعقاد تفاهم‌نامه مذکور به برخی از برنامه‌های اجرا شده در سال‌های 2006 تا 2014 اشاره کرد و گفت: طی سال‌های فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم همکاری میان کشورهای گروه پنج به حداقل ممکن رسید اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فعالیت‌ها از سر گرفته شد و طی روزهای ششم و هفتم سپتامبر 2022 شاهد جلسه وزرای بهداشت گروه پنج بودیم.
وی ادامه داد: در آن جلسه فعالیت‌های گروه پنج بار دیگر احیا شد و اولین برنامه تحت عنوان نشست مدیران و کارشناسان انتقال خون 25 تا 27 بهمن 1401 به میزبانی سازمان انتقال خون جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
دکتر نیکنام افزود: دومین برنامه، بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج است که از 16 اردیبهشت 1402 در هتل پارسیان استقلال آغاز شده و به مدت پنج روز ادامه دارد.
دستیار ویژه وزیر بهداشت به برگزاری سه پنل علمی و اجرایی با مشارکت صاحب‌نظران بین‌المللی و مدیران و کارشناسان کشورهای عضو در طول این نشست خبر داد و اظهار داشت: این پنل‌ها شامل نظام سلامت با رویکرد شبکه مراقبت‌های اولیه، مهار و پیشگیری بیماری‌های مسری و همکاری مرزی در تجمعات انبوه است.
مسئول دبیرخانه گروه پنج وزارت بهداشت گفت: امید است با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد نتایج و تصمیمات ارزشمند در حوزه سلامت منطقه باشیم ضمن اینکه درصدد تدوین برنامه عمل چهار ساله کشورهای عضو گروه پنج طی این نشست هستیم.
بخش پایانی این نشست به صحبت‌های دکتر اولیایی منش درباره تکامل سیستم سلامت در ایران و دانشگاه و وضعیت دانشگاه در حیطه مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC) اختصاص یافت.
معاون بهداشت دانشگاه گفت: از سال 1984 شبکه‌های بهداشتی اولیه در ایران شکل گرفت و به مرور با راه‌اندازی دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور شاهد تشکیل شبکه‌های بهداشتی شهرستان‌ها و ذیل آن‌ها مراکز جامع سلامت  بودیم. با گسترش فعالیت‌ها، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت به عنوان زیرمجموعه این مراکز فعالیت خود را آغاز کردند.
دکتر اولیایی منش با تمرکز بر فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در این حیطه گفت: تهران با 14.5 میلیون جمعیت بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان کشور است که سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران خدمت‌ رسانی به مردم این استان را برعهده دارند.
معاون بهداشت دانشگاه اضافه کرد: 3.2 میلیون نفر از جمعیت نقاط محروم تهران تحت پوشش  دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. حوزه مراقبت‌های بهداشتی اولیه دانشگاه مشتمل بر 60 مرکز بهداشت شهری، 16 مرکز بهداشت روستایی، 186 پایگاه شهری و 43 خانه بهداشت است.
وی با بیان اینکه بسته خدمات بهداشتی دانشگاه با 190 خدمت در قالب 570 فعالیت شامل خدمات مادر و کودک، افراد میان‌سال و مسن، سلامت روان و مشاوره، بهداشت محیط و ... است، گفت: 2 هزار 200 پرسنل مشغول ارائه خدمات مذکور هستند که عمده آن‌ها را مراقبین سلامت تشکیل می‌دهند.
دکتر اولیایی منش با تأکید بر اینکه تعدادی برنامه در دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت پایلوت برای وزارت بهداشت در حال اجرا است، افزود: برنامه رشد اولیه کودک در مرکز بهداشت منطقه کهریزک، برنامه SDH در شبکه بهداشت و درمان اسلامشهرو افزایش تعداد خانه‌های مشارکت مردمی به صورت پایلوت در دانشگاه اجرایی می‌شوند.
وی به برخی از مهم‌ترین شاخص‌های تحقق یافته در حوزه بهداشت دانشگاه نیز اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه صد در صد جمعیت تحت پوشش دانشگاه به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی دارند و حدود 90 درصد جمعیت نیز واکسن کووید را در دو نوبت دریافت کرده‌اند.
معاون بهداشت دانشگاه گسترش برنامه پزشک خانواده و سیستم ارجاع به کل مناطق تحت پوشش، ارتقای سلامت جمعیت با استفاده از همکاری بین بخشی و مشارکت جامعه در قالب خانه‌های مشارکت مردمی، گسترش برنامه‌های آزمایشی SDH و EDC به سایر مناطق تحت پوشش دانشگاه و افزایش پوشش مؤثر برنامه‌های بهداشت عمومی با رویکرد پیشگیرانه را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو و در حال پیگیری دانست.


 

 


 
 

 

خبرنگار: مهناز وحیدی

عکاس: مجید بابایی

نظر شما :
captcha
Close