کد: 1287-358548      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت   تعداد بازدید : 726

جشن روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی با تقدیر از اساتید زبان فارسی برگزار شد

جشن روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با تقدیر از اساتید زبان فارسی و با حضور دکتر حسین قناعتی و دکتر محمدحسین آیتی، رئیس و معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این مراسم که یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل و با همکاری کالج بین‌الملل دانشگاه در تالار ابن‌سینا برپا شد، دکتر غلامرضا حسن‌زاده، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، دکتر مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، دکتر شعبانی علیزاده، رئیس دانشکده پیراپزشکی، روسای دانشکده‌های پردیس بین‌الملل، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل، معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها و جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه نیز حضور داشتند.
پیشرفت بیش از پیش کشور از مسیر علم و دانش و انتقال آن می‌گذرد
در آغاز، دکتر قناعتی با ابراز خرسندی از حضور در جشن روز پاسداشت زبان فارسی، ابیاتی از اقبال لاهوری، شاعر، و متفکر مسلمان پاکستانی را برای دانشجویان و اساتید حاضر خواند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تمدن‌های بزرگ جهانی در خاورمیانه از هند تا سواحل نیل شکل ‌گرفته و همه آن‌ها متأثر از نگاه الهی بوده‌اند. موزه‌های شناخته شده اروپایی چون لوور فرانسه تصاویری از خاورمیانه را به نمایش گذاشته‌اند که حاکی از پوشیدگی، عفاف، پاکی و انعکاسی از فرهنگ الهی و انبیا در این منطقه است.
وی افزود: متأسفانه امروز اعوجاج این تمدن‌ها و دوری از خداوند را در نقاطی از جهان شاهد هستیم جنگ میان حق و باطل همواره در طول تاریخ وجود داشته و در این تضارب و برخوردهاست که انسان‌های بزرگ خود را نشان خواهند داد.
دکتر قناعتی با تأکید بر اینکه لحظه لحظه زندگی امتحان الهی است، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که اى مردم، ما همۀ شما را نخست از مرد و زنى آفريديم و آن گاه شعبه‌های بسيار و فرق مختلف گردانيديم تا يكديگر را بشناسيد، همانا بزرگوار و با افتخارترين شما نزد خدا با تقواترين شما هستند.
رئیس دانشگاه اضافه کرد: بدون شک در این مسیر پایانی برای هر چه بهتر شدن انسان وجود ندارد تا جایی که در قرآن کریم تأکید شده است که ای انسان بی‌تردید تو به سوی پروردگارت با تلاشی سخت رهسپاری، پس او را دیدار خواهی کرد.
وی با اشاره به اینکه در ادبیات و شعر فارسی شعرای بزرگی چون فردوسی، حافظ و سعدی به این مباحث توجه ویژه‌ای داشته‌اند، گفت: این مفاهیم و عظمت تمدنی را می‌توان از طریق زبان شیرین فارسی و با رجوع به اشعار این بزرگان آموخت و به دیگران نیز منتقل کرد.
دکتر قناعتی ادامه داد: سازمان یونسکو بر نقش بی‌بدیل مولانا در شکل‌گیری مفاهیم اجتماعی و تمدنی بشر صحه می‌گذارد. این شاعر بزرگ پارسی بی‌تردید در این مسیر متأثر از فرهنگ غنی اسلامی و تضارب آن با فرهنگ‌های گذشته بوده است. پیش از اسلام ملت‌هایی در خاورمیانه زندگی می‌کرده‌اند که دارای ارزش‌هایی بزرگ و انسانی و متأثر از نگاه الهی و وحدانیت بوده‌اند.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه بشر امروز به ویژه در دنیای غرب علی‌رغم پیشرفت تکنولوژی و موفقیت‌های چشمگیر در حوزه‌های سلامت، هوا و فضا و فناوری‌های کشاورزی و صنعتی از ارزش‌ها و قواعد اخلاقی فاصله چشمگیری دارد، افزود: در این میان نقصانی که بر ما مردمان خاورمیانه با برخورداری از ریشه‌های عمیق ادیان الهی،  فرهنگ غنی و اخلاقیات وارد می‌شود، عدم پیشرفت کافی در زمینه علم و تکنولوژی است.
وی تصریح کرد: نخستین دانشگاه‌های جهان چون جندی شاپور بیش از هزار سال پیش در این منطقه راه‌اندازی شده‌اند و کتاب‌های ابوعلی سینا و رازی تا قرن 18 میلادی در اروپا تدریس می‌شده و بخشی از علوم غرب برگرفته از مشرق زمین است. شاید وقت آن رسیده که برای بازپس‌گیری این جایگاه، بیش ‌از پیش در مسیر کسب علم و دانش گام برداریم.
دکتر قناعتی به پیشرفت‌های قابل‌قبول کشورمان در حوزه علم و تکنولوژی در این راستا اشاره کرد و بیان داشت: پیش از انقلاب امید به زندگی در ایران 54 سال بود که این عدد امروز به 78 سال رسیده است. طی بیش از 40 سال گذشته با تأسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی، سطح پزشکی و علم سلامت در ایران پیشرفت قابل ‌ملاحظه‌ای داشته است.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: در این مسیر با مشکلات زیادی چون تحریم‌های ظالمانه و فشارهای خارجی نیز مواجه بوده‌ایم. با وجود عملکرد قابل‌قبول فعلی به نظر می‌رسد که پیشرفت بیش ‌از پیش کشور با تکیه بر مقوله علم و انتقال آن محقق شود چرا که در جهان آینده، علم تعیین ‌کننده همه چیز خواهد بود.
وی خطاب به دانشجویان گفت: به عنوان پیشروان جامعه بسیار اهمیت دارد که متخلق به اخلاق الهی و عالم باشید و در کنار آن شاگردانی پرورش دهید که آینده کشورتان را بسازند.
دکتر قناعتی یادآور شد: شما دانشجویان علوم پزشکی با خودسازی، رفتار خوب و آگاهی بر مردم و جامعه خود اثرگذار خواهید بود. امیدوارم با کمک همدیگر بتوانیم به انسانیت و بقای آن کمک کنیم تا بشر از مشکلات پیش رو رهایی یابد.
زبان فارسی، زبان فردوسی، زبان دوستی‌ها و مهر و محبت است
سپس دکتر آیتی صحبت‌های خود را با خواندن بیت "به نام خداوند جان و خرد  کزین برتر اندیشه برنگذرد" از حکیم فردوسی آغاز کرد و بیان داشت: فردوسی، به عنوان یکی از معماران بزرگ تمدن ایرانی اسلامی و البته تمدن جهانی انسانی، پروردگار را خداوند جان و خرد خطاب می‌کند و در واقع بر لزوم توجه به علم، دانش و اندیشه صحه می‌گذارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: ایشان در جای دیگری بیت زیبای "توانا بود هر که دانا بود  ز دانش دل پیر برنا بود" را سروده‌اند تا اهمیت کسب علم را نشان دهند. در واقع فردوسی علم را راهکار توانمند و قوی شدن انسان می‌داند و تأکید می‌کند که هرچه بشر علم بیشتری به دست آورد، دل و جانش جوان‌تر و توانمندتر خواهد شد.
وی بیان داشت: امروز در جمع شما دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان ارجمند که به علم و دانش اهتمام می‌ورزید، به بهانه روز زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی، یاد و اندیشه‌های او را پاس می‌داریم چرا که فردوسی سازنده دوباره جان و خرد در پهنه تمدنی از دروازه‌های اهواز تا ملک روم، از بخارا و سمرقند تا تیسفون بود.
دکتر آیتی با اشاره به اینکه فردوسی معمار فرهنگ و دوباره‌سازی آن در پهنه ایران فرهنگی، ایران دانشی، ایران فلسفی و مهد تمدنی بیش از یک سوم جمعیت جهان بود، اظهار داشت: ایشان تمدن به معنای عام را بازسازی کرد و ققنوس را دوباره از زیرخاکستر بیرون کشاند و بال پرواز داد.
معاون بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: فردوسی از ایران گفتگو نمی‌کند بلکه از انسان در تمامی ابعاد و دوباره‌سازی فرهنگ انسانی در این پهنه بزرگ با تنوع فرهنگی سخن می‌گوید. او زبان فارسی را برگزید چون می‌دانست زبان یک قوم نیست بلکه پیونددهنده گروه بزرگی از انسان‌ها با زبان‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان متفاوت است.
وی اضافه کرد: این حماسه سرای پارسی گوی، نماینده تمامی انسان‌هاست. از این رو با نوشتن شاهنامه، آیین‌نامه سترگی را برای زنده سازی انسان متمدن شهرنشین پایه‌گذاری کرد.
دکتر آیتی با بیان اینکه بخش مهمی از جمع حاضر در این مراسم را دانشجویانی از کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت تشکیل می‌دهند، گفت: بسیار خرسندم که همه ما برای بزرگداشت فردوسی و ساختن این تمدن انسانی که بر مبنای دوستی، مهربانی، همکاری و همراهی بنا شده، گردهم آمده‌ایم.
معاون بین‌الملل دانشگاه در پایان، این روز را به دانش‌آموختگان بین‌الملل زبان فارسی تبریک گفت و خاطرنشان کرد: زبان فارسی، زبان فردوسی، زبان دوستی‌ها و مهر و محبت است و امیدوارم در آموزش و انتقال آن موفق باشید و با این زبان مشترک دوستی‌ها و همکاری‌هایمان برای طولانی‌مدت ادامه یابد.
پس از آن دکتر حسن‌زاده، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی نیز با ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانش‌آموختگان بین‌الملل زبان فارسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای آن‌ها به عنوان دانشجویان حوزه سلامت و علوم پزشکی در مسیر خدمت به جامعه بشری آرزوی توفیق روزافزون کرد و گفت: ان‌شاءالله با علم و دانشی که در این مجموعه فراگرفته‌اید موجب سربلندی و سرافرازی ایران در کشورهای خود شوید.
در ادامه، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه حضور در این جمع را فرصتی برای شنیدن خاطرات شیرین دانشجویان بین‌الملل از یادگیری زبان فارسی و استفاده از آن در محیط دانست و تصریح کرد: زمانی که دانشجویان به مرحله دانش‌آموختگی زبان فارسی می‌رسند، از آن‌ها مهم‌ترین چالش تحصیل و زندگی در ایران را جویا می‌شویم که بخش عمده‌ای به مشکلات زبانی در برقراری ارتباط  چون بسیاری از دانشجویان بین‌الملل در کشورهای غیرانگلیسی زبان تأکید دارند.
دکتر عنایت الله شعبانی ادامه داد: ما در کرسی زبان فارسی کالج بین‌الملل دانشگاه تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا با آگاهی از چالش‌های موجود، دانشجویان را در این مسیر یاری کرده و به نیازهای آن‌ها پاسخ دهیم.
وی خطاب به دانشجویان بیان داشت: به زبان فارسی تنها به عنوان زبان ارتباط با بیماران نگاه نکنید و حتماً برای شناخت بیشتر آن وقت بگذارید. بخشی از هویت تاریخی ما توسط زبان فارسی و بخشی از ادبیات کلاسیک جهان توسط ادبیات فارسی فهمیده می‌شود.
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه افزود: حال که به زبان فارسی تسلط پیدا کرده‌اید در طول دوره تحصیلی خود برای شناخت و درک بهتر این بخش از هویت بشری تلاش کنید.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل نیز به عنوان آخرین سخنران این جشن با تبریک فرارسیدن روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی، گفت: داستان‌ها و حماسه‌های ایران به عنوان کشوری با فرهنگ و تمدنی غنی با اشعار شعرایی بزرگ چون فردوسی در طول تاریخ برای جهانیان بازگو شده است.
دکتر کوثر اثنی عشری اضافه کرد: امروز و به واسطه این جشن بزرگ فرصتی فراهم شده تا بخشی از این داستان‌های زیبا و کهن را برای دانشجویان بین‌المللی دانشگاه از ملیت‌های مختلف نقل کنیم و امیدوارم از فرهنگ و کشورهای آنها نیز بیش از گذشته بشنویم.
در این مراسم الهه جلالی و سارا فرحات، دانشجویان بین‌الملل دانشگاه و نمایندگان شورای صنفی دانشجویان خارجی و انجمن دانشجویان بین‌الملل بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده را تشریح کردند.
همچنین عایشه ظفر، مرضیه زهرا صوفی، نرجس زهرا و نرجس سلطانا دانشجویان بین‌المللی دانشگاه نیز تجربیات شیرین خود از آموزش زبان فارسی در دانشگاه علوم پزشکی تهران را بیان کردند.
در پایان این مراسم از نادیا احمدی خلخالی، الهام ارغوانی، الناز اقبالی، یاسمن آرام، آمنه تقیان، آزاده شکری، زلیخا عظیم دخت، مهناز علیزاده، افتخار سادات هاشمی، نسیم کشاورز منش، فاطمه کلاری، زینب منتظری، الهام واثق و مرجان فردوسی به عنوان اساتید کرسی زبان فارسی کالج بین‌الملل دانشگاه تقدیر و گواهی پایان دوره آموزش زبان فارسی به حدود 90 نفر از دانشجویان بین‌الملل دانشگاه اعطا شد.
توضیح اینکه دانشجویان بین‌الملل در طول این مراسم به شعرخوانی، اجرای موسیقی، تئاتر و مسابقه به زبان فارسی پرداختند. همچنین سه غرفه خیریه با تولیدات دانشجویان خارجی، کالج بین‌الملل دانشگاه و شورای صنفی دانشجویان خارجی و انجمن دانشجویان بین‌الملل در حاشیه این جشن برپا شد که عواید حاصل از غرفه خیریه به نماینده موسسه محک تحویل داده شد.
 

 

 

 

 

خبر: مهناز وحیدی

عکس: مجید بابایی

نظر شما :
captcha
Close