کد: 1287-358567      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ سه شنبه ۹ خرداد   تعداد بازدید : 216

نشست صمیمانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعضای شورای بین‌الملل/دکتر قناعتی: در حوزه بین‌الملل باید جهانی فکر و منطقه‌ای عمل کنیم

دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور در بیستمین نشست شورای بین‌الملل، در دیداری صمیمی با اعضای این شورا، بر اهمیت تمرکز هر چه بیشتر بر مقوله بین‌المللی سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بسیار خوب این عرصه در مسیر پیشرفت دانشگاه تأکید کرد و گفت: در حوزه بین‌الملل باید جهانی فکر و منطقه‌ای عمل کنیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه 8 خرداد 1402 در ستاد مرکزی برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، دکتر سید فرشاد علامه، دکتر اکبر فتوحی و دکتر رامین رحیم نیا، معاونان بین‌الملل، آموزش، تحقیقات و فناوری و توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، دکتر ماشاءاله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه و روسای دانشکده‌های پردیس بین‌الملل، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها نیز حضور داشتند.
در آغاز دکتر قناعتی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب حوزه بین‌الملل دانشگاه و اهمیت تمرکز بر توانمندی‌های موجود، اظهار داشت: ما در این حوزه باید جهانی فکر و منطقه‌ای عمل کنیم این راهکاری است که خوشبختانه تاکنون از آن پاسخ درستی دریافت کرده‌ایم و نمود آن تجربه موفق راه‌اندازی شعبه بین‌الملل دانشگاه؛ دانشگاه علوم پزشکی سبطین در کربلا است.
رئیس دانشگاه افزود: در نقطه کنونی جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا تنها معطوف به فعالیت دانشگاه سبطین نیست بلکه ما وارد حوزه جدیدی از همکاری در سیاست‌گذاری سلامت و نظام آموزش عالی عراق شده‌ایم.
وی به سفر اخیر به عراق با همراهی روسای دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و شهید بهشتی اشاره کرد و بیان داشت: طی این سفر ملاقاتی با قائم‌مقام وزیر آموزش عالی عراق داشتیم که زمینه‌ساز شکل‌گیری ارتباطات بسیار خوبی شد. به لطف خداوند به اهدافی که برای دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق متصور بودیم، بسیار نزدیک شده‌ایم.
دکتر قناعتی در ادامه عملکرد حوزه بین‌الملل دانشگاه را بسیار خوب و موفق ارزیابی کرد و بیان داشت: از همه فعالان این حوزه می‌خواهم مدل فعالیتی که برای راه‌اندازی دانشگاه سبطین انجام شد را در اجرای دیگر برنامه‌ها الگو قرار داده و پیاده‌سازی کنند.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: بنابر تأکید وزیر محترم بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران به واسطه اقدامات موفق و نوآورانه‌اش در سطح وزارت خانه و هیأت دولت به عنوان مدلی موفق مطرح است پس نباید فراموش کنیم که هرکاری شدنی است به شرطی که راه و مدل درست را در پیش بگیریم و به خداوند توکل کنیم.
وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون در عرصه بین‌الملل به ویژه منطقه همکاری‌هایی به دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشنهاد می‌شود، افزود: آستان مقدس امام حسین (ع) درخواست راه‌اندازی شرکت داروسازی را به دانشگاه ارائه داده که در حال بررسی جدی آن هستیم.
دکتر قناعتی ادامه داد: در مسیر اجرای این همکاری‌ها با موانعی چون کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم که شاید بهترین راه‌حل برای آن استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های همتای داخلی و جذب آن‌ها به عنوان همکار و استاد مدعو باشد تا شاهد فعالیت‌های جدید و البته شاخص دیگری در سطح بین‌الملل باشیم.
رئیس دانشگاه بر اهمیت سرمایه‌گذاری در حیطه بین‌الملل به ویژه در بخش خوابگاهی نیز تأکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه طی دو سال آینده رفع مشکلات خوابگاه دانشجویان است که خوشبختانه با اضافه شدن 600 واحد خوابگاهی تاکنون و افزوده شدن 400 واحد دیگر در آینده نزدیک بخش مهمی از این مشکلات مرتفع خواهد شد ضمن اینکه مراحل تکمیل ساختمان جدید خوابگاه دانشجویان بین‌الملل نیز در حال انجام است.
وی توجه حاضران را به مقوله پژوهش بین‌الملل و اهمیت آن در ارتقای جایگاه دانشگاه در سطوح مختلف نیز جلب کرد و بیان داشت: باید به سمتی حرکت کنیم که فعالیت‌ها و پروژه‌های پژوهشی دانشگاه حتماً پیوست بین‌الملل داشته باشند.
دکتر قناعتی همچنین از معاونت و کالج بین‌الملل دانشگاه خواست برای افزایش توانمندسازی اساتید دانشگاه به زبان انگلیسی، توجه به این مقوله در ارتقای آن‌ها از استادیاری به دانشیاری، از دانشیاری به استادی و حتی جذب اعضای هیأت علمی جدید برنامه‌ریزی و در صورت نیاز نسبت به دریافت مجوزهای لازم از هیأت امنای دانشگاه و یا وزارت بهداشت اقدام کنند.
رئیس دانشگاه در پایان برای فعالان عرصه بین‌الملل دانشگاه آرزوی توفیق روزافزون کرد.
تازه‌ترین دستاوردهای حوزه بین‌الملل دانشگاه/از تجهیز بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها در راستای بین‌المللی سازی تا تصویب 12 رشته مقطع جدید برای دانشجویان بین‌الملل
سپس دکتر آیتی ضمن خوشامدگویی به رئیس و معاونان آموزش، تحقیقات و فناوری و توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه برای حضور در این جمع، گفت: شورای بین‌الملل دانشگاه متشکل از روسای دانشکده‌های پردیس بین‌الملل، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل 10 دانشکده از تیرماه 1401به صورت دو هفته یکبار تشکیل شد و تا پایان سال گذشته 17 جلسه برگزار کرده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان تاریخچه شکل‌گیری این معاونت و نمایش چارت تشکیلاتی خانواده بین‌الملل دانشگاه، بیان داشت: 200 استاد دانشگاه دارای مسئولیت در حوزه بین‌الملل هستند و می‌توان گفت از مجموع 2 هزار عضو هیأت علمی، 10 درصد با بخش بین‌الملل همکاری مستقیم دارند.
وی افزود: امروز در بیستمین جلسه شورای بین‌الملل توفیقی حاصل شده تا ضمن استفاده از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات ارزشمند رئیس دانشگاه و معاونان حاضر، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل معرفی و فعالیت‌ها و برنامه‌های آن‌ها به ویژه دستاوردهای یک سال گذشته‌شان تشریح شود.
دکتر آیتی با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های تبادل اساتید، دانشجویان و کارشناسان با دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور، جذب اساتید ثانویه بین‌الملل و زمینه‌سازی برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری بین‌المللی از فعالیت‌های مدیریت روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل است، بیان داشت: طی یکسال اخیر 10 تفاهم‌نامه همکاری و سه قرار داد با 12 دانشگاه منعقد و 19 استاد مدعو بین‌المللی و دو استاد وابسته از 10 کشور جذب ‌شده‌اند.
وی از تشکیل 22 میز و اتاق همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف در این حوزه خبر داد و بیان داشت: 145 عضو هیأت علمی دانشگاه در قالب میزها و اتاق‌ها با معاونت بین‌الملل همکاری می‌کنند.
دکتر آیتی با اشاره به فعالیت اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی و اداره ثبت‌نام دانشجویان بین‌الملل در زیرمجموعه مدیریت توسعه امور بین‌الملل این معاونت، گفت: با فعالیت‌های مؤثر همکاران این مدیریت طی یک سال اخیر، دانشگاه در هفت نمایشگاه بین‌المللی به میزبانی کشورهای روسیه، عمان، مالزی، تانزانیا، پاکستان و ترکیه شرکت کرده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تشریح فرآیند پذیرش تا ثبت‌نام دانشجویان خارجی در این واحد، اظهار داشت: 2 هزار و 770 دانشجوی بین‌الملل از 60 کشور از ابتدا تا تاکنون جذب و حدود 520 نفر تا پایان سال 1401 فارغ‌التحصیل شده‌اند.
وی همچنین توضیحاتی در خصوص اقدامات مدیریت توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل ارائه و روند درآمد ارزی معاونت بین‌الملل طی 5 سال گذشته را رو به رشد اعلام کرد.
دکتر آیتی به اختصاص سرفصلی با عنوان بین‌المللی سازی در دستورالعمل اجرایی بودجه و انضباط مالی سال 1401 دانشگاه برای نخستین بار اشاره و اضافه کرد: از محل اعتبارات تخصیص یافته، از سه بیمارستان و 9 دانشکده در راستای ارتقای بین‌المللی سازی حمایت شد.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: تفاهم‌نامه‌ای نیز میان معاونت بین‌الملل و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه برای تکمیل ساختمان خوابگاه امیرآباد و اختصاص آن به دانشجویان بین‌الملل منعقد شد که دستاوردی بزرگ به شمار می‌آید.
دکتر آیتی همچنین از یکپارچه‌سازی الکترونیکی تمامی فرآیندهای معاونت بین‌الملل و تجمیع آن در سامانه‌ای واحد، راه‌اندازی سامانه شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا و ایجاد مرکز آزمون الکترونیک در شعبه کیش پردیس بین‌الملل به عنوان اهم فعالیت‌های مدیریت بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل یاد کرد.
وی در ادامه اهداف و مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل را تشریح کرد و گفت: در برنامه استراتژی چهارساله حوزه بین‌الملل راه‌اندازی پنج رشته مقطع جدید برای دانشجویان بین‌الملل پیش‌بینی شده بود که با گذشت یک سال و نیم از شروع این برنامه 12 رشته جدید در وزارت بهداشت تصویب شد و تعریف پنج رشته دیگر در حال پیگیری است.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی جذب دانشجوی خارجی دکترای تخصصی استاد محور (New Route PhD) نیز به تصویب رسید، گفت: طبق این آیین‌نامه با هدف کمک به ارتقای علمی متقاضیان تحصیل غیرایرانی، ارتقای دستاوردهای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و توسعه فعالیت آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه در عرصه بین‌الملل، شرایط جذب دانشجوی خارجی دکترای تخصصی استاد محور در سطح دانشگاه تسهیل شده است.
دکتر آیتی توسعه و تقویت روابط، تعاملات و تبادلات دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه بین‌المللی و معرفی و بازاریابی محصولات دانش‌بنیان در راستای ارتقای فعالیت‌های بین‌المللی ارتباط با صنعت دانشگاه را مأموریت‌های معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل دانست و اظهار داشت: در این راستا دو برنامه مهم ارائه گرنت‌های جدید از جمله گرنت تشویق مقالات منتشره در ژورنال‌های Q1 و حمایت از ژورنال‌های بین‌المللی دانشگاه عملیاتی شده است.
وی با بیان توضیحاتی در خصوص برخی از فعالیت‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل چون اسکان دانشجویان بین‌الملل در خوابگاه‌ها، برگزاری جلسات کمیته اجرایی شورای فرهنگی بین‌الملل دانشگاه و اجرای برنامه‌های منظم فرهنگی و دانشجویی در خوابگاه‌ها، افزود: از مدتی پیش به همت این معاونت شورای صنفی دانشجویان بین‌الملل و انجمن دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین از اجرایی شدن طرح منتورینگ دانشجویان بین‌الملل و تعیین 40 استاد دانشگاه به عنوان منتور دانشجویان خبر داد.
دکتر آیتی پس از آن بخشی از مهم‌ترین دستاوردهای کالج بین‌الملل دانشگاه، شعبه کیش پردیس بین‌الملل، شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا و دانشکده‌های داروسازی و دندانپزشکی پردیس بین‌الملل را ارائه کرد و دکتر امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل نیز به بیان مهم‌ترین فعالیت‌های این دانشکده برای حاضران پرداخت.
لزوم سرمایه‌گذاری برای افزایش اعتمادسازی در دانشگاه
بخش پایانی این نشست به صحبت‌های دکتر رحیم نیا، معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه اختصاص یافت و وی از عملکرد خوب حوزه بین‌الملل قدردانی کرد.
وی گفت: خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه جایگاهی خوب و استقلالی خاص برای حوزه بین‌الملل دانشگاه‌ها دیده شده است.
دکتر رحیم نیا با تأکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در حیطه بین‌المللی سازی، پیشرو و سرآمد به شمار می‌آید، افزود: با وجود دستاوردهایی چون افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی در دوران کرونا که اقدامی شاخص محسوب می‌شود وقت آن رسیده که در این حیطه شاهد جهش‌های بزرگ‌تری باشیم.
معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه تصریح کرد: سرمایه‌گذاری برای افزایش اعتمادسازی در سطح دانشگاه چون اعطای گرنت و اختصاص مشوق‌های بیشتر به اساتید می‌تواند معاونت بین‌الملل دانشگاه را در رسیدن به اهداف بزرگ‌تر خود در آینده یاری کند.
وی بر اهمیت برنامه‌ریزی هدفمند در حوزه بین‌الملل با رویکرد هزینه کرد مناسب‌تر درآمدهای کسب شده تأکید کرد و گفت: این برنامه‌ریزی معاونت بین‌الملل و معاونت توسعه مدیریت دانشگاه را در ایجاد زیرساخت‌های لازم فعالیت‌های بین‌المللی یاری خواهد کرد.
دکتر رحیم نیا همچنین خواستار توجه بیش از پیش به مقوله پژوهش بین‌الملل و سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر برای همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه شد.
معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه از تلاش برای تأسیس سازمان سرمایه‌گذاری در دانشگاه با رویکرد کمک به حیطه‌های فناوری، بین‌المللی سازی و رفاه کارکنان خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم با تأسیس این سازمان بتوانیم در کنار معاونت بین‌الملل دانشگاه گام‌های مؤثری در مسیر بین‌المللی سازی برداریم.
توضیح اینکه پیش از دستور این نشست دکتر امیرحسین تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت در راستای سلسله آموزش‌های مفاهیم Global Health به ارائه سخنرانی با عنوان دستور سلامت و پارادایم جهان نوین (جهان پس از کرونا) پرداخت.


 

 

 

 

خبرنگار: مهناز وحیدی

عکاس: جعفر صداقت

نظر شما :
captcha
Close