کد: 1287-358585      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ شنبه ۲۰ خرداد   تعداد بازدید : 262

ارائه راهبردهای ارتقای رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی مرجع بین‌المللی در هشتمین جلسه کمیته رتبه‌بندی دانشگاه

هشتمین جلسه کمیته رتبه‌بندی دانشگاه با ارائه و اولویت‌بندی راهبردهای ارتقای رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی مرجع بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست چهارشنبه 17 خرداد 1402 با حضور دکتر محمدحسین آیتی، دکتر سید فرشاد علامه و دکتر اکبر فتوحی، معاونان بین‌الملل، آموزشی و تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر سید مجتبی دقیقی، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل، دکتر ماشاءالله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه، دکتر علی گزنی، عضو هیأت‌علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مجری و مشاور طرح تدوین سند راهبردی ارتقای رتبه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، دکتر علیرضا زرین آرا به نمایندگی از دکتر سید احمد رضایی، مدیر محترم آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه و دکتر مریم درخشان، کارشناس امور بین الملل معاونت بین الملل برگزار شد.
در آغاز، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه به ارائه توضیحاتی در خصوص طرح ارتقای رتبه دانشگاه در نظام‌های مرجع بین‌المللی پرداخت و بیان داشت: طی جلسات پیشین کمیته رتبه‌بندی، بخش‌هایی از طرح تشریح شد و پیش از این نشست نیز با حضور دکتر گزنی، در خصوص گام‌های بعدی گفتگو کردیم.
سپس دکتر گزنی، عضو هیأت‌علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، راهبردهای ارتقای رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران را براساس نظام های شانگهای، تایمز و کیواس (به عنوان مرجع ترین نظام های رتبه بندی) ترسیم و ارائه کرد و بیان داشت: از جمله این راهبردها می توان به افزایش استنادهای علمی و نوآورانه، افزایش حجم انتشارات بین المللی و هدایت این انتشارات به سمت نشریات اثرگذارتر، افزایش سهم مقالات با مشارکت بین الملل، افزایش شهرت آموزشی، پژوهشی و فناورانه دانشگاه، افزایش درآمدهای موسسه، ارتقای آموزش و همچنین مشارکت در کسب جوایز اشاره کرد.
دکتر گزنی همچنین از ارائه راه‌حل، برنامه‌ها، ابزارها و سیاست‌ها جهت تحقق این راهبردها برای ارتقای رتبه دانشگاه در نظام های رتبه بندی بین المللی خبر داد. 
مجری و مشاور طرح تدوین سند راهبردی ارتقای رتبه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی سپس در خصوص هریک از راهبردها توضیحاتی بیان کرد و دیگر حاضران نیز به طرح سؤالات و نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
در پایان این نشست با کلیات راهبردهای مطرح شده موافقت به عمل آمد و اعضای کمیته، برخی از راهکارها و راه‌حل‌هایی که می‌تواند ذیل این راهبردها منجر به ارتقای جایگاه دانشگاه شود را ارائه کردند.
همچنین مقرر شد پیش‌نویس اولیه برنامه‌ها، راهکارها و راه‌حل‌ها با در نظر گرفتن پیشنهادات این نشست، آماده و پیش از جلسه آتی کمیته رتبه‌بندی جهت اعلام نظر برای حاضران ارسال شود.
توضیح اینکه با وجود شرایط نسبتا مناسب دانشگاه علوم پزشکی تهران میان دانشگاه های کشور در نظام های رتبه بندی معتبر بین المللی؛ به دلیل نقش اساسی این جایگاه در بهبود سطح کیفی آموزش و پژوهش، جذب اعتبار، جلب و گسترش همکاری های بین المللی، افزایش جذب دانشجویان خارجی، افزایش درآمد، اعتلای سطح علمی اساتید و به روزرسانی دانش آنها و ایجاد فرصت های جدید چون راه اندازی شعب بین الملل(مشابه تجربه موفق شعبه بین الملل دانشگاه در کربلا؛ دانشگاه علوم پزشکی سبطین)، عزم دانشگاه برای حفظ و ارتقای وضعیت موجود دو چندان شده است. 
از این رو ریاست محترم و سه معاونت بین الملل، آموزشی و تحقیقات و فناوری دانشگاه ضمن رصد و پایش نظام های رتبه بندی معتبر جهانی، خود را متعهد کرده اند تا با برنامه ریزی راهبردی و ارائه اطلاعات لازم به اعضای محترم هیأت علمی و سایر بخش های بدنه دانشگاه ضمن حفظ جایگاه فعلی، زمینه برای بهبود واقعی شاخص ها فراهم شود.

 

 

 

 

 

خبر: مهناز وحیدی

عکس: جعفر صداقت


 

نظر شما :
captcha
Close