کد: 1287-358606      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳۱ خرداد   تعداد بازدید : 226

بیست و یکمین نشست شورای بین الملل دانشگاه برگزار شد/تشریح گزارش حضور هیأت اعزامی دانشگاه در مجمع و کنفرانس 2023 مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا

بیست و یکمین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با ارائه گزارش حضور هیأت اعزامی دانشگاه در مجمع و کنفرانس 2023 مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا (ASAIHL) به میزبانی ژاپن و اجرای دوره آموزشی کوتاه‌مدت بین‌المللی اوتیسم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست دوشنبه 29 خرداد 1402 با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، روسای دانشکده‌های پردیس بین‌الملل، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها برگزار شد.
در آغاز، دکتر آیتی توجه حاضران را بر اهمیت مقوله پویایی در انجام فعالیت‌های بین‌المللی جلب کرد و بیان داشت: در حوزه بین‌الملل فضای نوآوری و خلاقیت در مقایسه با سایر حیطه‌ها که گاهاً دارای چارچوب، خط‌کشی مشخص و قوانین و مقررات از پیش تعیین شده هستند، بسیار باز است.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: در این عرصه طی تعامل با اساتید و گروه‌های آموزشی می‌توان تعداد مقالات دارای همکار یا نویسنده خارجی را افزایش داد و یا با چاپ مقالات در ژورنال‌های بین‌المللی معتبر و شناخته شده، شاهد ارتقای رتبه دانشگاه بود. از سوی دیگر انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی، امکان بسیار خوبی را برای انواع همکاری‌ها با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی خارج از کشور ایجاد کرده است.
وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون فعالیت‌های جدی و مؤثری در واحدهای زیرمجموعه و دانشکده‌ها در زمینه بین‌الملل در حال انجام است، گفت: خوشبختانه بین‌المللی سازی آموزش عالی در کشور به خصوص در حوزه پزشکی با نام دانشگاه علوم پزشکی تهران شناخته می‌شود البته این موضوع نباید سبب اکتفای ما به جایگاه فعلی شود بلکه باید اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های جدید و نوآورانه را پیش روی خود قرار دهیم.
سپس دکتر آزاده شادمهر، مشاور معاون بین‌الملل و دبیر شورای بین‌الملل دانشگاه گزارشی از سفر معاون بین‌الملل و هیأت همراه به ژاپن و شرکت در کنفرانس 2023 مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا (ASAIHL) ارائه کرد.
وی با بیان اینکه مجمع مؤسسات آموزش عالی جنوب شرقی آسیا در سال 1956 توسط گروهی از روسای دانشگاه‌های هشت کشور در بانکوک تأسیس شد، اظهار داشت: ASAIHL با رویکرد ارتقای آموزش عالی به ویژه در حوزه آموزش و هم‌افزایی فرصت‌ها و تبادلات بین‌المللی میان دانشگاه‌های عضو شکل گرفت و به مرور گسترش یافت تا امروز که 228 دانشگاه از 25 کشور و قاره‌های مختلف جهان (به‌جز قاره آفریقا) عضو آن هستند.
مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 2016 به عضویت این مجمع درآمده و دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، صنعتی امیرکبیر، شریف، خوارزمی و علم و فرهنگ دیگر دانشگاه‌های ایرانی عضو هستند.
دکتر شادمهر با تأکید بر همکاری مستمر و حضور فعال و اثربخش دانشگاه در ASAIHL از ابتدای عضویت تاکنون، بیان داشت: اولین رسالت ما دیده و شناخته شدن دانشگاه بود که با توجه به شرکت اغلب دانشگاه‌ها در سطح روسا و معاونان در کنفرانس، این امر تا حد زیادی محقق و زیرساخت‌های بسیار خوبی برای همکاری‌ها فراهم شد.
وی با اشاره حضور دانشگاه در کنفرانس 2023 مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا  به میزبانی دانشگاه سوکای ژاپن گفت: طی این سفر که به دعوت دکتر Ninnat Olanvoravuth، دبیرکل ASAIHL انجام شد، من و دکتر عنایت‌الله شعبانی، رئیس کالج بین‌الملل، معاون بین‌الملل دانشگاه را همراهی کردیم.
مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: کنفرانس 2023 با موضوع اصلی نقش دانشگاه‌ها در تحقق فراگیری و تاب‌آوری در یک جامعه جهانی و موضوعات فرعی آموزش شهروندی جهانی از طریق نوآوری و مشارکت، تحقیق، علم و آموزش برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و تحول دیجیتال در آموزش دانشگاهی برگزار شد.
دکتر شادمهر با بیان اینکه هیأت دانشگاه در مراسم افتتاحیه کنفرانس شرکت کردند، افزود: در نشست‌های موازی این کنفرانس دکتر آیتی سخنرانی خود تحت عنوان آموزش پزشکی در ایران: وضعیت موجود و برنامه‌های آینده (Medical Education in Iran: The Status Quo and Future Plans) را ارائه کرد.
وی افزود: همچنین من و دکتر شعبانی نیز با عناوین یادگیری ترکیبی در آموزش عالی: رویکرد نهادی برای افزایش تجارب یادگیری دانشجویان (Blended Learning in Higher Education: An Institutional Approach for Enhancing Student’s Learning Experiences) و برنامه درسی بین‌المللی‌سازی در علوم پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی در ایران: روزی یک رویا، حال یک واقعیت (Curriculum Internationalization in Medical Sciences International Students in Iran: Once a Dream, Now a Reality) به سخنرانی پرداختیم.
دکتر شادمهر بخش استراتژیک و با اهمیت حضور در برنامه مذکور را ملاقات با روسا، معاونان و اساتید تعدادی از دانشگاه‌های حاضر عنوان کرد و بیان داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با توجه به اهداف دانشگاه از شرکت در کنفرانس، تعدادی از ملاقات‌ها پیش از سفر و تعدادی نیز در حاشیه آن هماهنگ شد.
مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه از جمله ملاقات‌های انجام شده به دیدار با رئیس دانشگاه، معاون تحقیقات، نوآوری و توسعه اجتماعی و معاون ابتکارات پژوهشی و روابط بین‌الملل  دانشگاه ایرلانگای اندونزی، رئیس دانشگاه پادجاجاران اندونزی، رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه سوکای ژاپن، معاون بین‌الملل و همکاری‌های پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه ماهیدول تایلند، معاون بین‌الملل دانشگاه ملی تایوان، معاون امور دانشگاهی دانشگاه براویجایای اندونزی، دکتر Roger Frutos از دانشگاه مونپلیه فرانسه و پروفسور Noraziah Mohamad Zin از دانشگاه کبانگسان مالزی اشاره کرد.
وی همچنین به ارائه اطلاعاتی در خصوص هریک از دانشگاه‌های مذکور و پتانسیل‌های موجود برای همکاری دانشکده‌های آن‌ها با دانشکده‌های متناظر دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: اغلب این افراد در کنار سمت‌هایی که در دانشگاه‌های خود دارند از چهره‌های شناخته شده و تأثیرگذار ASAIHL به شمار می‌آیند و تعامل با آن‌ها بسترساز همکاری‌های جدی در آینده خواهد بود.
دکتر شادمهر افزود: طی این ملاقات‌ها طرفین در خصوص همکاری‌های علمی و پژوهشی بین‌المللی آتی چون تبادل اساتید و دانشجویان و تعریف دوره‌های مشترک کوتاه‌مدت به بحث و تبادل‌نظر پرداختند ضمن اینکه توافقاتی با تعدادی دانشگاه‌ها برای برگزاری نشست‌های آنلاین به منظور آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های موجود و آغاز همکاری‌های مشترک انجام شد.
مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین به سخنرانی معاون بین‌الملل دانشگاه به عنوان تنها نماینده دانشگاه‌های حاضر در کنفرانس 2023 مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا، طی مراسم اختتامیه اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از بازگشت نیز مکاتبه‌ای از دبیرکل ASAIHL دریافت کردیم که بر حضور پررنگ دانشگاه و توانمندی‌های قابل‌توجه این مجموعه تأکید داشت.
وی یادآور شد: اطلاعات دانشگاه‌ها و افرادی که با آن‌ها ملاقات داشته‌ایم برای مدیران ستادی و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها ارسال خواهد شد و امیدواریم ظرف یک هفته آینده برنامه عملیاتی دانشکده‌ها برای همکاری با دانشگاه‌های مذکور در اختیار معاونت بین‌الملل قرار گیرد.
در ادامه، دکتر هوشنگ دادگر، عضو هیأت‌علمی دانشکده توانبخشی و دانشیار گروه گفتاردرمانی این دانشکده به ارائه گزارشی از اجرای دوره آموزشی کوتاه‌مدت بین‌المللی اوتیسم در شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا؛ دانشگاه سبطین پرداخت.
وی گفت: بنابر درخواست طرف عراقی طراحی و اجرای دوره کوتاه‌مدت اوتیسم برای مربیان و یا افرادی که در حیطه تمرین، کار و درمان کودکان اوتیسمی در این کشور فعالیت می‌کنند، از اسفندماه 1400 با تهیه پیش‌نویس اولیه کوریکولوم آموزشی کلید خورد.
دکتر دادگر با بیان اینکه بنابر نیاز طرف عراقی و پس از پنج جلسه آنلاین، برنامه آموزشی دوره تکمیل شد، اظهار داشت: این دوره یک ساله با 25 واحد درسی، در دو ترم تعریف و از اسفندماه 1401 آغاز شد.
این عضو هیأت علمی دانشکده توانبخشی تصریح کرد: به منظور اجرای بهتر دوره، ترم اول آن را در دو بلوک برنامه‌ریزی کردیم که در بلوک نخست دروس پایه به زبان انگلیسی و به صورت مجازی ارائه شد و از 15 تیرماه بلوک دوم که عمدتاً دروس تخصصی است، آغاز و تا اواخر شهریور ماه پایان می‌یابد.
وی تصریح کرد: دروس ترم دوم که شامل 9 واحد درسی  است به صورت کارورزی و عملی و با حضور اساتید دانشگاه در عراق ارائه می‌شود.
دکتر دادگر با اشاره به برخی از چالش‌های موجود در اجرای دوره مذکور، از دریافت بازخوردهای مثبت از سوی طرف عراقی و اساتید همکار خبر داد.   
معاون بین‌الملل دانشگاه در جمع‌بندی این نشست با تأکید بر اینکه شرکت در کنفرانس 2023 ASAIHL، فرصت بسیار خوبی را در اختیار دانشگاه قرار داده، بیان داشت: نکته حائز اهمیت آشنایی خوب دانشگاه‌های عضو با دانشگاه علوم پزشکی تهران و علاقه‌مندی آن‌ها برای همکاری با این مجموعه بود.
دکتر آیتی با اشاره به نقش اثرگذار دکتر شادمهر در شناخته شدن جایگاه دانشگاه میان دانشگاه‌های عضو این مجمع، افزود: فعالیت مستمر و موفق ایشان طی سال‌های عضویت دانشگاه در ASAIHL، وجهه بسیار خوبی برای دانشگاه و کشور به همراه داشته است.
وی همچنین با قدردانی از دکتر خاتون‌آبادی رئیس دانشکده توانبخشی، دکتر بشردوست، معاون بین‌الملل این دانشکده و دکتر دادگر و اساتید دانشکده برای طراحی و اجرای دوره آموزشی کوتاه‌مدت اوتیسم، بیان داشت: طی سفر اخیری که به عراق داشتم بازخورد بسیار مثبتی را از وزارت آموزش عالی این کشور و همچنین پیشنهاداتی برای اجرای دوره بعدی در بصره دریافت کردم.    
دکتر آیتی از معاونان بین‌الملل دانشگاه خواست از این دوره به عنوان مدلی موفق برای اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت پرکتیکال در عراق و دیگر کشورها بهره‌برداری کنند.

 

 

 

خبر: مهناز وحیدی

عکس: مطهره یحیی زاده






 

نظر شما :
captcha
Close