کد: 1287-358622      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۳ تير   تعداد بازدید : 214

میزبانی دانشکده طب ایرانی از بیست و دومین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه/دکتر آیتی طب ایرانی را گنجینه‌ای گرانبها و ظرفیتی مناسب برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه دانست

بیست و دومین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با تشریح روند بین‌المللی سازی دانشکده طب ایرانی طی دو سال گذشته، برنامه‌های در دست اقدام این مجموعه، بیان نکات آموزشی در خصوص بین المللی سازی دانشگاه توسط عضو هیأت علمی وزارت علوم و گزارش دوره فرصت مطالعاتی خارج از کشور دانشجوی دکترای تخصصی اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه 12 تیر 1402 به میزبانی دانشکده طب ایرانی برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر روجا رحیمی، رئیس دانشکده طب ایرانی، روسای دانشکده‌های پردیس بین‌الملل، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه، اعضای هیأت رئیسه دانشکده طب ایرانی و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
نشست بیست و دوم شورای بین‌الملل با خیرمقدم رئیس دانشکده طب ایرانی آغاز شد.
دکتر رحیمی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه بین‌المللی سازی آموزش عالی و برنامه‌های بین‌الملل میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شاخص است، اظهار داشت: بدون شک دست یافتن به این مهم، مرهون زحمات و تلاش‌های همکاران در معاونت بین‌الملل دانشگاه است.
وی افزود: طی حدود دو سال گذشته نیز با حسن تدبیر دکتر آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه و تیم مدیریتی ایشان شاهد اتفاقات بسیار خوبی در عرصه بین‌المللی برای دانشگاه بوده‌ایم که امیدوارم با برنامه‌های پیش رو تداوم داشته باشد.
پس از آن دکتر آیتی، ضمن قدردانی از دانشکده طب ایرانی و رئیس این دانشکده برای میزبانی از شورای بین‌الملل دانشگاه، دکتر رحیمی را به عنوان یکی از دانشمندان برتر ISI، از افتخارات دانشگاه دانست.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین توضیحاتی در خصوص تشکیل شورای بین‌الملل از یک سال پیش با زحمات و تلاش‌های دست‌اندرکاران و فعالان حوزه بین‌الملل ارائه کرد و گفت: از مجموع یک هزار و 836 عضو هیأت‌علمی دانشگاه، حدود 200 نفر یا به تعبیری بیش از 10 درصد آن‌ها، عضو خانواده بزرگ بین‌الملل هستند که البته سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اغلب فعالیت‌ها توسط جمع حاضر انجام می‌شود.
وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده دور جدید جلسات شورای بین‌الملل، به میزبانی دانشکده‌ها برگزار خواهد شد که امیدوارم این رویکرد فرصتی را برای آشنایی هر چه بیشتر مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل با وضعیت دانشکده‌ها فراهم کند تا بتوانند یاریگر آن‌ها در ادامه مسیر بین‌المللی‌شان باشند.
دکتر آیتی با بیان اینکه دانشکده طب ایرانی نخستین دانشکده‌ای است که برای میزبانی از شورای بین‌الملل داوطلب شد، گفت: این مجموعه به دلیل کار در عرصه‌ای که منحصربه‌فرد به شمار می‌آید، بیشترین پتانسیل را برای فعالیت‌های بین‌المللی دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه طب ایرانی را گنجینه و داشته‌ای گرانبها برای کشور توصیف کرد و بیان داشت: کشورهایی مانند چین و هند با بهره‌گیری از دانش و ظرفیتی مشابه طب ایرانی، فعالیت‌های بین‌المللی مختلفی انجام می‌دهند و درآمد قابل‌توجهی نیز کسب می‌کنند.
وی با بیان اینکه دانشکده طب ایرانی دانشگاه به عنوان نخستین دانشکده طب ایرانی کشور در سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: با تصمیم وزارت بهداشت این مجموعه طی چندین سال نخست فعالیت، دانشجویان سایر دانشگاه‌های بزرگ علوم پزشکی کشور را نیز تربیت می‌کرد بنابراین در حوزه طب ایرانی یا به صورت جامع‌تر طب سنتی، دانشگاه ما در کشور پیشگام به شمار می‌آید.
دکتر آیتی سپس به بیان نکاتی در خصوص طب ایرانی و به صورت خاص حوزه تاریخ پزشکی و اهمیت آن پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین و تنها دانشگاه کشور است که در مقطع دکترا، دانشجوی تاریخ پزشکی می‌پذیرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: حوزه تاریخ پزشکی به قدری غنی است که بدون نیاز به صرف هزینه‌های زیاد، امکان چاپ مقالات مرتبط با آن در مجلات با ضریب تأثیر (Impact Factor) بسیار بالا وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: همکاران ما در این گروه آموزشی، طی سال‌های گذشته از منابع طب سنتی ایرانی با قدمتی بیش از هزار سال، مفاهیمی را استخراج کرده‌اند که نهایتاً منجر به گزارش‌ها و مقالاتی در مجلات معتبر بین‌المللی چون European Heart Journal با ضریب تأثیر بالاتر از 25 شده است.
سپس دکتر رودابه بهرام سلطانی، معاون بین‌الملل دانشکده طب ایرانی گزارشی از فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده از نیمه سال 1400 تاکنون و همچنین چشم‌انداز آینده این مجموعه تا پایان سال جاری ارائه کرد.
وی صحبت‌های خود را با معرفی کوتاهی از دانشکده طب ایرانی آغاز کرد و بیان داشت: در راستای اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت بین‌المللی و به عنوان مهم‌ترین اقدام، این مجموعه میزبان دوره‌ای 250 ساعته برای چهار دانشجوی عرب‌زبان بوده است ضمن اینکه درس دو واحدی طب سنتی و مکمل برای 20 دانشجوی مقطع Undergraduate دانشکده داروسازی پردیس بین‌الملل و واحد طب مکمل برای گروهی از دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری ارائه و کارگاهی بین‌المللی با حضور دو استاد دانشکده در کالج طب اروپایی اتریش برگزار شده است.
معاون بین‌الملل دانشکده طب ایرانی از نخستین کنفرانس و کارگاه بین‌المللی اعمال یداوی در طب سنتی به عنوان رویدادی موفق یاد کرد و گفت: در این برنامه با حضور بیش از 50 شرکت کننده، 16 سخنران خارجی به صورت حضوری و غیرحضوری به سخنرانی پرداختند.
دکتر بهرام سلطانی از همکاری سه دپارتمان دانشکده با اساتید مدعو بین‌المللی خبر داد و بیان داشت: از مجموع 533 مقاله با Affiliation دانشکده طب ایرانی، 83 مقاله با همکاری نویسندگان بین‌المللی به چاپ رسیده است. این در حالی است که طی سال‌های 2021 و 2022 میلادی با رشدی قابل‌قبول، 19درصد مقالات دانشگاه همکار بین‌المللی داشته‌اند.
وی تصریح کرد: از نیمه سال 1400 تاکنون، 9 وبینار و سه کنفرانس آنلاین با همکاری تیم اجرایی Appraise to Raise برگزار شده و همچنین امکان بازدیدهای گروهی از دانشجویان اوکراینی رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، محققی از دانشگاه کلمبو سریلانکا، هیأتی از اساتید تایلند، محققی از دانشگاه طب چینی پکن، گروهی از دانشگاه سلیمان دمیرل ترکیه و یکی از اساتید دانشگاه نایروبی کنیا از دانشکده طب ایرانی فراهم شد.
معاون بین‌الملل دانشکده طب ایرانی راه‌اندازی رشته مقطع کارشناسی ارشد Herbal Medicine، اجرای دوره دیپلم طب ایرانی و دوره کوتاه‌مدت طب سوزنی گوش و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با Central Council for Research in Unani Medicine، دانشگاه ماهیدول تایلند و موسسه خاورشناسی ابوریحان بیرونی را از جمله برنامه‌های آتی این مجموعه دانست.
در ادامه، دکتر عنایت‌الله شعبانی، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه در راستای سلسله بحث‌های بین‌المللی سازی، بر اهمیت مقوله گفتمان سازی و شبکه‌سازی در فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از ایده‌ها در عرصه بین‌الملل دانشگاه از جمله EducationIRAN در همین راستا شکل گرفت، اظهار داشت: هم‌اکنون نیز برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی در کلان مناطق مختلف با این رویکرد و با هدف ترویج گفتمان بین‌الملل و ضرورت بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها تقویت شده است.
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه سپس به معرفی دکتر محمد حسینی مقدم، عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از صاحب‌نظران مباحث تئوری و عملی بین‌المللی سازی و از افراد تأثیرگذار در اجرای کارگاه‌های بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی پرداخت و گفت: امروز در راستای سلسله بحث‌های بین‌المللی سازی بسیار خرسندیم که می‌توانیم از دیدگاه‌ها و صحبت‌های ایشان استفاده کنیم.
دکتر حسینی مقدم نیز در ادامه این نشست به تشریح الزامات بین‌المللی سازی در آموزش علوم پزشکی و چارچوب پیشنهادی بین‌المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخت.
وی همچنین بحث مشارکت و همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات بین‌المللی را مطرح و نکاتی در این خصوص که  دانشگاه‌ها چه موضوعاتی را می‌توانند در همکاری‌های بین‌المللی مدنظر قرار دهند و چه بهره‌ای از این تعاملات می‌برند، بیان کرد.
در بخش پایانی این نشست مهین نوملی، دانشجوی دکترای تخصصی اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت، گزارش دوره فرصت مطالعاتی تحصیلی در دانشگاه سانتیاگو دکومپستلا اسپانیا با استفاده از گرنت اراسموس پلاس را به عنوان تجربه‌ای موفق برای حاضران تشریح کرد.
در جمع‌بندی این نشست، دکتر رحیمی از حمایت‌های معاون بین‌الملل دانشگاه از مجلات انگلیسی دانشگاه و همچنین پشتیبانی از همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی اعضای هیأت‌علمی و دانشکده‌ها قدردانی کرد.
دکتر آیتی نیز بر اهمیت مشارکت و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی و به ویژه تأثیر آن در ارتقای رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی تأکید کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین دستاورد دوره فرصت مطالعاتی دانشجوی دانشکده بهداشت را بسیار خوب توصیف کرد و پیش‌بینی سازوکاری جدید برای ارائه گزارش‌های این سفرها به دانشجویان را ضروری دانست.
در پایان، با حضور دکتر آیتی مراسم تکریم از دکتر مریم محمودی، معاون بین‌الملل دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی برگزار و از زحمات 8 ساله ایشان قدردانی شد.


 

 

خبر: مهناز وحیدی

عکس: خاطره فهیمی

نظر شما :
captcha
Close